ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

" خانه ی رامسر " در رشت ؛ میزبان نکوداشت دکتر عنایت الله رحیمیان


مهدی حلاجیان  دبیر اولین همایش " خانه ی رامسر " در رشت -


همه چیز از یک اتفاق ساده شروع شد. تصمیم برای شناسائی بیشتر همشهریان رامسری در رشت در زیر لوای مرکزی که بعدها " خانه ی رامسر " نام گرفت. نشست دو نفره بر تعدادش افزوده شد و در دی ماه 1393 در یک جمع 4 نفره تصمیم به اجرائی شدن خواسته ی بیشتر رامسری های رشت که منتظر یک اجتماع وحدت بخش بودند ، شد. اسامی 20 نفره ی موجود در گوشی دوستان با همدلی شهروندان رو به فزونی گذاشت ، تکنولوژی به کمک اجتماع جمع آمد و در کمتر از هفته ای به مرز 200 نفر رسید و کثرت تعداد اسامی وسوسه ی یک گردهم آئی سریع را جرقه زد.


پیشنهاد بداهه ی آمیخته شدن این گردهم آئی به پاسداشت یکی از فرهیختگان رامسری مقیم رشت ، رنگ واقعیت به خود گرفت و از سه اسم پیشنهادی ، با اشاره به اولویت های مطرح شده ، نام دکتر عنایت الله رحیمیان به عنوان اولین فرهیخته ی ای که " خانه ی رشت " بدان بپردازد ، در نظر جمع ، پذیرفته شد.


نگرانی از جمع شدن افراد با اشاره به ایام عید و مشکلات پیش روی عدم امکان ارسال کارت دعوت از ایده ی گردهمائی در اسفند 93 نکاست.


در نشستی که با سید جلیل مرتضوی امام جمعه ی رامسر ، حسین شعبان سروری فرماندار شهرستان رامسر ، نصرت الله کوزه گر شهردار شهر رامسر ، صفر قاسمی از موسسه ی فرهنگی و هنری نسیم ،  اعضای شورای شهر و در مشاوره های تلفنی با بسیاری از مسوولین  اهل قلم و ذی نفوذان شهرستان رامسر ، برگزار شد از ایده ی طرح استقبال نمودند .


پیشنهاد فرماندار رامسر برگزاری همایش در دهه ی اول اسفند بود و ایشان معتقد بودند با اشاره به برنامه ریزی های منسجم برای آمادگی پیشواز و بدرقه ی میهمانان و گردشگران نوروزی ، زمان دیگر در اسفند مناسب دیده نشد. ایشان زمان دیگر را اردیبهشت 1394 مناسب دانستند.


با مشورت دوستان موسس " خانه ی رامسر " روز جمعه هشتم اسفند ، مناسب دانسته شد ، به عنوان دفتر موقت و دبیرخانه ی همایش " نادر رحیمیان " دفتر مهندسین مشاور آرا را در اختیار دوستان قرار داد. به پیشنهاد سید ابوالقاسم ( وحید ) میرابوطالبی تالار همایش مرکز علمی کاربردی ، محل همایش در نظر گرفته شد. این تالار با 210 تن ظرفیت و امکانات صوتی و تصویری ، مناسب برگزاری همایش دیده شد.


مقدمات مراسم با دعوت از فرماندار ، امام جمعه ، اعضای نظام پزشکی رامسر ، دبیرخانه ی مشترک سمن های رامسر ، انجمن اهل قلم و ارسال پیامک برای هم شهریان رامسری رشت آغاز شد.


در جلسه ی هماهنگی برگزاری همایش ، پیشنهاد و حمایت مالی " سعید نجفی " بر برنامه ریزی منسجم تر دوستان افزود. تنظیم پرسشنامه ی همایش ، فرم عضویت ، تهیه ی ویژه نامه ، بنرهای تبلیغی ، طراحی صحنه  ، لوح یادبود ، خرید بسته های هدیه و پذیرائی در دستور کار قرار گرفته و کارها تقسیم بندی گردید.


با دعوت تلفنی " مهیار فیروزبخش " مجری برنامه شد ، گروه موسیقی سنتی " هوشنگ حقیقت طلب " آمادگی اجرای برنامه را رقم زدند ، قرائت شعر گیلکی را " حسن یگانه چاکلی " و " حمیدرضا ذبیحی "  پذیرفتند ، به عنوان موسیقی جوان پسند نیز " سعید بخشی " اجرای ترانه ی وطن با گیتار را متقبل شد. تصویربرداری و عکاسی را " هادی خداپرست " و برای عکاسی داخل تالار با " ابوذر بذری "  هماهنگ شد. " سید مهدی علوی هاشمی " هماهنگی خرید و بسته بندی بسته های پذیرائی را انجام داد. ثبت نام از مراجعین و تحویل بسته های همایش با " محمد رضا نوائیان " و " میثم حلاجیان " شد. تهیه ی نماهنگ با " ابوذر باقرسلیمی " ، صدا با " محمد خستو " و استقبال و راهنمائی میهمانان را " محمد صادق خدادادی " عهده دار شد. پاسخگوئی به سوالات مراجعین و هماهنگی داخل تالاربا " سعید فیلی " شد. علاوه بر دوستان یاد شده " نصران کاظم زکی " و " سجاد حیاتبخش " در آمادگی تالار برای همایش و جمع آوری وسایل و تحویل تالار سنگ تمام گذاشتند.


هشتم اسفند 93 ساعت 14:30 تالار مراسم ، آماده ی همایش شد.پیش از همه " نصرت الله کوزه گر"  شهردار رامسر به همراه همسر و مشاور رسانه ای شهرداری " اسماعیل غلامی "  و همسرش وارد تالار شد و البته بیش از همه نیز در همایش حضور داشتند.


مراسم با پانزده دقیقه تاخیر که به علت اشکال در سیستم صوتی و دستگاه پخش نماهنگ ( ویدئو پروجکشن ) پیش آمد شروع شد. با دعوت دبیر همایش و پذیرش خاضعانه ی شهردار رامسر ، قرائت قران ِ شروع مراسم را شهردار رامسر پذیرفت. پخش نماهنگ ، ارائه ی صحبت " مهدی حلاجیان " به عنوان دبیر همایش ، سخنرانی " حسن رحیمیان " دبیر سازمان های مردم نهاد رامسر ، سخنرانی " سیدجعفر روحانی " نماینده ی سازمان نظام پزشکی رامسر ، سخنرانی " خسرو فردانش " به نمایندگی از همشهریان ساکن در رشت ، سخنرانی فرهیخته ی ارجمند " عنایت الله رحیمیان " و اجرای شعرهای گیلکی و موسیقی سنتی و پاپ از برنامه های همایش شد.


استقبال ارزشمند شهروندان رامسری خصوصا اصحاب قلم و جامعه ی پزشکی بیش از حد انتظار بود. ظرفیت تالار تکمیل و همه ی آن هائی که شرف حضور داشتند تا انتها ، برنامه را همراهی کردند. حضور اعضای شورای شهر رامسر هادی حلاجیان ، اسماعیل گوهررستمی ، مجید درجانی و احسان برگر ، نورالدین عبدالله پور و حسن ایزک جمالی از تهران و خبرنگاران رامسر محمدرضابهرامی و حسین قاسمی نیز در همایش حضور داشتند.


برای آن که نامی جا نماند ، از ذکر نام بقیه ی سروران ارجمند و حاضر در همایش معذور بوده و خاک قدوم ارزشمندشان را توتیای چشمانمان می کنیم.


در این همایش لوح یادبود " خانه ی رامسر "  توسط " نادر رحیمیان " ، قاب عکس یادمان همایش به نمایندگی از اعضای خانه ی رامسر توسط  " مهدی حلاجیان " ، لوح تقدیر و هدیه ی شهرداری و شورای اسلامی شهر رامسر  توسط " نصرت الله کوزه گر " و " هادی حلاجیان "  ، لوح تقدیر دبیرخانه ی سمن های رامسر و دفتر سوم کتاب زبانزدهای رامسر توسط " حسن رحیمیان " ، لوح تقدیر دفتر سازمان نظام پزشکی رامسر توسط " عباس حسن برقی " ، اهدای هدیه توسط ساره روحانی ،  کتاب شعرها و ترانه های رامسر توسط " نورالدین اکرامی " ، کتاب جنگل های ایران و نقش آن در پرورش زنبور عسل توسط  " علیرضا یوسف سجادی " و اهدای دسته گل توسط خانم رجبی .


فرماندار رامسر به علت عارضه ی بیماری ، امام جمعه به علت حضور میهمان و رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور در همایش جا ماندند و مراتب تقدیر و تشکر خود از برپائی چنین همایش ارزشمندی را اعلام نمودند.

 

آشنائی با " خانه ی رامسر "


با اتکال  به  خدای  بزرگ  و  امید به همدلی و هم آوائی شهروندان شهرستان رامسر  ،   " خانه ی رامسر "   سازمان  مردم  نهادی ( سمن =  NGO  ) است که به منظور شناسائی بیشتر شهروندان رامسر ساکن در استان گیلان به ویژه رشت ، آغاز به فعالیت کرده است. هدف از آشنائی ، تعامل بیشتر شهروندان با یکدیگر و هم افزائی توان های فردی موجود و تمرین ترجیح تفکر و رفتار اجتماعی بر ذهنیت و کردارهای فردی  است.


" خانه ی رامسر " در مرحله ی نخست با شناسائی رامسری های مقیم رشت و جمع شدن آن ها تحت عنوان " همایش خانه ی رامسر " گام اولیه را در هشتم اسفند 1393 با حضور شما عزیزان ، برداشته است. در فهرست اولیه ی رامسری ها با جمع آوری حدود 200 نام از شهروندان ، پتانسیل عظیم تحصیل کرده های شهر ، در پست های کلیدی ادارات و نهادهای مختلف  به چشم      می خورد که با یکپارچگی ایده های موجود می توان مشکلات بزرگ  پیش رو را به سادگی حل نمود.


" خانه ی رامسر " به دنبال شناسائی افراد فرهیخته ای است که عمر و زندگی خود را برای اعتلای نام و رشد منطقه صرف کردند و توقعی جز رضایت خالق و خلق نداشتند. در گام نخست ، نکوداشت فرهیخته ی ارجمند دکتر عنایت الله رحیمیان  برگزار می شود، تا ذره ای از خدمات ارزشمند ایشان در طول دوران زندگی پربارش ، پاس داشته شود.


" خانه ی رامسر " به دنبال اخذ ارتباط بیشتر رامسری ها برای حل مشکلات اداری موجود با استفاده از پتانسیل قوی همشهریان ، در ادارات و نهادهای مختلف است. هم اینک حضور رامسری ها در ادارات و نهادهای مختلف قضائی ، اجرائی ، درمانی ، علمی ، اقتصادی و ...راه رسیدن به اهداف را کوتاه کرده است.


مشکلات بیماران و همراهانی که از شهرستان رامسر برای درمان به رشت مراجعه می کنند طاقت فرساست ، مراجعین رامسری که برای درمان به مدت چند روز مجبور به رفت و آمد هستند ، مکانی برای اسکان موقت ندارند   "  خانه ی رامسر "   می خواهد برنامه ای اجرا نماید تا آن ها فقط دغدغه ی درمان داشته باشند و با تعبیه ی مکانی مجهز و درخور هزینه و خستگی راه را برای آنان کاهش دهد.


" خانه ی رامسر " به دنبال تشکیل صندوق سرمایه گذاری رامسری هاست ، تا با هم افزائی سرمایه های اندک ، بتوانند کارهای بزرگ در رشت و رامسر را رقم زنند و در رشد و توسعه ی خود و منطقه گام بردارند.


با همه ی این ها ، " خانه ی رامسر " به دنبال کار سیاسی و یا سیاسی کاری نیست. آفت تشکل های مردمی با انگیزه ی تعاملات فرهنگی و اجتماعی ، ورود شاخصه های سیاسی در آن می باشد ، این نهاد مردمی با هرگونه فعالیت سیاسی موافق نبوده و به همشهریانی که علاقه مند به فعالیت در بسترهای سیاسی می باشند توصیه می کند که به دنبال گروه و انجمن دیگری بوده و اهداف توسعه محور  " خانه ی رامسر " را با نگاه های غرض آلود سیاسی  ،آلوده نکنند.


" خانه ی رامسر " به دنبال رشد و توسعه ی همه جانبه ی اعضا ی خود برای رسیدن به بالاترین سطح خود در گیلان است . همه ی این ها فقط با نگاه صادقانه ، دوری از حب و بغض ها ، مشارکت فعال و موثر همشهریان عزیز رامسر محقق خواهد شد و " خانه ی رامسر " محفلی نوین برای این امر خطیر است.


هم اینک دست مهر و دوستی به سوی همشهریان دراز کرده و دست همه ی آن هائی که با عشق به اعتلای نام و آوازه ی رامسر قدم بر می دارند ، به گرمی می فشاریم.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
رحیمیان سه‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 03:07 ق.ظ

با سلام ، سپاسگزارم مهدی جان ،
پاینده باشی

سلام
دکتر نادر عزیز
سپاسگزارم. شاد و سلامت باشید

..... جمعه 6 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 01:11 ق.ظ

با سلام.من حدودا 18سالت که ساکن رشت.میشه گفت جز،قدیمیترین ها هستم.و خیلی خوشحال شدم که همچین حرکتی صورت گرفته.کاش خبر دار بشم و برای برنامه بعدیتون حضور داشته باشم.البته من چند نفر دیگر از رامسر ها رو میشناسم که ساکن رشت هستند.امیدوارم.فعلا اطلاع رسانی خوبی انجام بگیره تا ما هم در جریان قرار بگیریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد