ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

نتایج آرای شورای اسلامی شهرهای رامسر ، کتالم و سادات شهر


محمد آزاد فرماندار شهرستان رامسر و رییس هیات اجرایی انتخابات گفت : تعداد رای دهندگان در این شهرستان   57744 نفر و۱۰۵ صندوق رای در مراکز رای گیری با تعداد عوامل برگزاری انتخابات بیش از ۲۰۰۰ نفر ، انتخابات را برگزار کردند.


وی با اعلام مشارکت  نود و سه و چهارده صدم درصدی رامسری ها در این دوره ازانتخابات نتایج آرای شورای اسلامی شهرهای رامسر ، کتالم و سادات شهر در شهرستان رامسر را به ترتیب آرا به شرح ذیل اعلام نمود:


اعضای اصلی شورای شهر رامسر : ۱.هادی حلاجیان با ۵۹۴۵ رای ، ۲.مجید درجانی با ۴۴۰۵ رای۳.سعیدصفاتی با ۳۷۹۷ رای ، ۴.محمدجعفرخلخالی با ۳۰۸۱ رای ، ۵.محسن کیهان ثانی با ۲۹۶۵ رای


اعضای علی البدل: ۱.حسن فیلی با۲۹۶۱رای. ، ۲.میثم اسدیان با۲۹۰۹رای ، ۳.اسمعیل گوهررستمی با۲۸۱۳رای


اما با شکایت حسن فیلی نفر ششم انتخابات که با اختلاف 4 رای از محسن کیهان ثانی عقب افتاده بود محمد آزاد در اجرای ماده ۷۰ آیین نامه اجرایی قانون شوراهای اسلامی جلسه مشترک هیات های اجرایی و نظارت شهرستان رامسر شب سه شنبه دوم خرداد جهت بررسی شکایت انتخاباتی حسن فیلی تشکیل و پس از بازشماری چند صندوق نمونه  و افزایش آرای ایشان به تعداد 25 رای ، با ۲۹۸۶ رای به عنوان نفر اصلی و پنجم شورای اسلامی شهر رامسر انتخاب شد ، با بررسی به عمل آمده و تعیین تکلیف آرا ، حسن فیلی وارد شورای شهر رامسر شد و محسن کیهان ثانی به عنوان عضو علی البدل تعیین شد.


طبق قانون اگر محسن کیهان ثانی نیز در مهلت قانونی شکایت می کرد ، لازم می شد آرای ایشان نیز همزمان مورد بررسی و بازشماری قرار گیرد اما چون شکایتی از سوی وی ارائه نشده بود ، نتیجه ی انتخابات شهرستان رامسر با تغییر در ترکیب نفر پنجم و ششم اعلام گردید.


 البته محسن کیهان ثانی شکایت خود را در مرحله ی دوم اعتراضات در استان ثبت نمود ، صبح یک شنبه  14 خرداد با حضور دبیر اجرائی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مازندران و همچنین نماینده ی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در فرمانداری رامسر و در حضور محمد آزاد فرماندار و رئیس هیات برگزاری پنجمین دوره ی شوراهای اسلامی شهر و روستا و  اعضای هیات اجرائی و نظارت شهرستان رامسر آرای برخی صندوق های شهرستان رامسر باز شماری می گردد . شنیده ها حاکی است تغییر محسوسی در آرای برخی از صندوق و تغییر مجدد نفر پنجم و ششم صورت می گیرد. اما با رعایت ملاحظات ، اسامی منتخبان تغییر نمی کند.

شاید لازم بود با اتفاق پیش آمده و نا کارآمدی نماینده ی فرماندار بر صندوق در لپاسر و حذف آرای با نام کامل " حسن فیلی " و " محسن کیهان ثانی " ، فرماندار شهرستان رامسر پیش از اعلام سریع مجدد منتخبان رامسر ، در فرصتی مناسب آرای 9 نفر اول  تمام یا برخی از صندوق های پر تعداد مثل ابریشم محله ، لات محله ، آخوند محله ، رمک ، رضی محله ، توساسان و لمتر را بازشماری می نمودند. با شرایط پیش آمده در صندوق لپاسر و لمتر احتمال این که در سایر صندوق ها نیز اتفاق مشابه رخ داده باشد دور از ذهن نیست.

هرچند قانون در بررسی و باز شماری آرای مرحله ی اول ، ملاک را شکایت کاندیداها در موعد مقرر اعلام کرده است ، اما به یقین شکایت فرد پیروزی مثل محسن کیهان ثانی در موعد مقرر دور از ذهن و غیر منطقی است و مبنای حرف ایشان در خصوص این که لازم بود فرماندار در باز شماری آرا ، آرای ایشان را نیز مورد بررسی قرار می داد ، کاملا بر حق است.


آن چه مسلم است رای مردم فارغ از نحوه ی کسب آرای کاندیداها که در برخی موارد با تخلف همراه بوده است ، حق الناس است و تجربه ی این دوره از انتخابات ، طمانینه ی وزارت کشور و اعلام آرای تطبیقی کاندیداهای ریاست جمهوری پس از 11 روز را منطقی جلوه می کند. لازم است در تجربیات انتخابات بعدی پیش از اعلام رسمی و قطعی منتخبان ، 9 نفر اول آرایشان مجددا باز شماری گردد تا حقی از کسی ضایع نشود.


اعضای اصلی شورای اسلامی شهر کتالم وسادات شهر: ۱. محمددوستی با ۴۵۸۹ رای ، ۲. مجیدشعبانی با ۳۳۰۷ رای ، ۳. علیرضامبشری با ۳۰۳۲ رای ، ۴. محمدغلامرضایی نژاد با ۳۰۲۷ رای ، ۵. سیدصادق میرابوطالبی با ۲۸۹۳ رای


اعضای علی البدل: ۱. ابوالقاسم نوروزشمسی با ۲۸۰۰ رای ، ۲. ژاله خیلی کردی با ۲۳۴۴ رای ، ۳. میلادعلیزاده بلترک با ۲۳۳۹ رای


ارسلان نعمتی واجاری بخشدار بخش مرکزی رامسر نیز گفت : بسیار خرسندم که دراین دوره ازانتخابات به عنوان یک مسوول خدمتگذاردرامر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری وپنچمین دوره شورای اسلامی روستایی بودم .


وی در ادامه افزود: 57 صندوق رای در روستاهای بخش مرکزی شهرستان رامسر مشغول جمع آوری ارای روستاییان عزیز منطقه بودند و با شمارش آرا اعضای شوراهای روستائی شهرستان رامسر نیز تعیین تکلیف شدند.

 

قیمت

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  94  ؛   16  خرداد ماه  1396



خدا رحمت کند شیخ عبدالرزاق الهیان را . او دبیر ادبیات عرب و معارف ما در دوره ی دبیرستان بود. کمتر دیده بودیم عصبی شود و حرف درشتی را حواله ی دانش آموزی کند. در اوج جنگ عراق پس از حمله ی کویت و حملات هوائی آمریکائی ها ، عده ای از همکلاسی های شلوغ ، در کلاس درس و با زیرکی ایجاد مزاحمت می کردند. دبیر با اخلاق ، تذکرداد نکن آقا !!  چند لحظه بعد دوباره با صدای بلند تر و البته کمی با عصبیت گفت : نکن آقا !! بار سوم اما برافروخته شد و با صدای تحکم آمیز و پر حجم گفت : مگه با تو نیستم. نکن آقا.


مبصر کلاس با احترام گفت : ببخشید آقا ، منظوروتون به کیه؟


شیخ گرانقدر الهیان ، رحمت الله علیه با طمانینه گفت: ضمیر مرجعش رو پیدا می کنه!!!


او ضمن آموزش اخلاق ، نکته ای را در ذهن ما جا کرد که با علم بر گناهکار بودن کسی ، لازم نیست گاهی لخت و بی حساب بر کسی ایرادی واردکنی. همین که به کنایه ضمیری را بگوئی. مخاطب خود موضوع را می گیرد.


ضرب المثل معروف چوب رو که بلند کنی گربه دزده خودشو نشون می ده ، تعبیر دیگری از این عبارت کلیدی است که  " ضمیر مرجع خود را می یابد."


حکایت قیمت را به طور عام در زیر می آورم. منظور خاص و به شخص خاصی نیست. اما مطمئن هستم که " ضمیر مرجعش را خواهد یافت". این حکایت مختص شهرستان رامسر نیست و در سایر شهرستان ها نیز مصداق روشن دارد.


انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد . برخی از کاندیداها به منظور جلب آرا هزینه های گزافی را متحمل شدند که هیچ ارتباطی با معرفی و تبلیغ نداشت. از پخش روغن ، شکر ، برنج ، گوشت وحتی برخی مواد غیر مجاز گرفته تا دادن شام و ناهار و نوشاندن برخی مواد غیرمجاز!!!  برخی کاندیداها با این امور هم قانع نشدند و در روز و شب انتخابات ، خرید آرا را نیز به چاشنی سبد آرای خویش افزودند.


از کاندیداها که می پرسی برای چه نامزد انتخابات شدی می گویند تکلیف !!! البته منظورشان تکلیف دینی است !! این که کاندیدائی مکلف !! خود را مجاز بداند برای رسیدن به صندلی خدمت !!! دست به هرکار غیر مجازی بزند ، خود حکایت مضحکی است که جای خندیدن ندارد. این کاندیدای خاص آیا پس از به کرسی نشستن ، اعتمادی به او هست؟ آیا امکان تخلف گسترده در چهار سال اداره ی شهر از او نیست؟ آیا می شود اعتماد کرد که او برمال و جان و نوامیس مردم مدیریت کند؟


سوالی که مطرح شد این است: ورود به شورای اسلامی به چه قیمت؟ این سوال فقط از کاندیداها نیست . سوالی است دوطرفه و از مردم نیز باید پرسیده شود اداره ی چهار ساله ی مدیریت شهر و روستا را با چه قیمتی معاوضه کردند؟ 


این که با شام و ناهاری ؛ با مرغ ، گوشت ، برنج یا روغنی و یا با مبالغ از 10 هزارتومان تا بیش از یکصد هزارتومان ( افزایش مبلغ بسته به نزدیکی زمان پایان انتخابات )  آرای خود را می فروشند ، انتظار معجزه ی توسعه از چنین شورائی باید داشت؟

گلایه ی شهروندان در مدت تصدی شورا ، پس از این معامله با ثمن بخس ، محلی از اعراب دارد؟


روند کثیف جذب آرای لجن ، با بهره گیری از فقر معنوی و مادی مردم ، دموکراسی نوپای نظام را نشان گرفته است. اگر قائل به فرمایش امام رحمت الله علیه " میزان رای مردم است " باشیم و اعتقاد داشته باشیم که به فرموده ی رهبر معظم انقلاب " رای حق الناس است" . آیا فریفتن مردم با نیت ورود به کرسی شوراها ، به گردن گرفتن حق الناس  و نشانه گرفتن اسلامیت نظام نیست؟ آیا تشکیک میزان بودن رای مردم با اینگونه حرکات ضد اخلاقی و ضد دینی ، جمهوریت نظام را نشانه نگرفته است؟


دیگر سخن این نوشتار با مسوولینی است که این حرکات را می بینند . از وضعیت اسفبار برخی کاندیداها مطلعند و تا روز انتخابات و پس از آن کلامی در رد یا پی گیری فسادهای ناشی از این عمل زشت کاندیداها بر زبان و عمل جاری نمی کنند. باید پرسید به چه قیمت ؟ هزینه ی حفظ و نگهداری میز مدیریت برای برخی ها بر گرده ی مردم به چه میزان است؟


روی دیگر سخن چه قیمت ، هم صنفان خودم در عرصه ی رسانه و فرهنگ است! در دوره ی پیشین شاهد بودم که کاندیداهائی از نوشتن جز کاغذ و قلم ، چیزی نمی شناختند. اما قلم به مزدان هم صنف بنده و برخی فرهنگیان با ذوق ِ نوشتن ، با دریافت حق التحریر !!! برایشان قلمفرسائی می کردند. و چنان از زبان کاندیدای بی مایه مطلب می نوشتند که انگار کاندیدای مد نظر ، دانای کل است!!! مقالات توسعه محور ، ابتکاری و پر از دغدغه های مدیریتی و دارای راهکارهای برون رفت از چالش ها!!!


یادم می آید یکی از اعضای شورای شهر تنکابن در زمان انتخاباتی که بنده کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی منطقه بودم به من گفته بود.اولا برای رای آوری باید دین ، شرف ، وجدان ، اخلاق و.. همه چیز را کنار بگذاری و ثانیا تا می توانی برای اخذ رای تخلف کن!!! وقتی پرسیدم چرا . پاسخی داد که به شدت قانع شدم !!! او می گفت . تا می توانی تخلف کن. اگر رای نیاوردی. که مهم نیست . رای نیاورده ای و بازخواست نخواهی شد! و اما اگر با تخلف رای آوردی . که دیگر رای آورده ای! و چون رای آوردی و نماینده ی مردمی ، کسی را با تو کاری نیست. البته وقتی از او پرسیدم به چه قیمت؟ پاسخی نداشت که قانع شوم !!!


حکایت تلخ انتخابات آن روزها و امتدادش در این روزها شاید این جمله باشد. تا می توانی تخلف کن!!!


اینک انتخابات این دوره ی شوراها با حضور پرشکوه و مثال زدنی مردم ، به ویژه در شهرستان رامسر با بیش از 93 درصد واجدین شرایط رای دادن ، به اتمام رسیده است. حلاوت این شکوه حضور و انتخاب نامزدهای شوراهای شهر و روستا را نباید به تلخکامی بدل کرد.


نوشتار تلنگری است برای پاسداشت جمهوریت و اسلامیت نظام که اگر این دو از ایده ی امروز نظام ما رخت بر بندد ، جوابگوئی به خون شهدای بزرگی که خالصانه در راه سربلندی ایران اسلامی جان خویش را فدا کردند ، بسیار سخت و غیر ممکن خواهد بود.


باید هر لحظه همه از خود بپرسند . به چه قیمت. خواه کاندیدا باشد ، رای دهنده باشد، مسوول و مدیر باشد و یا دست به قلمی چون من که رسالت فرهنگی و رسانه ای اش آگاهی بخشی جامعه است.


به راستی به چه قیمت؟


پی نوشت : مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد امام خمینی رضوان الله تعالی علیه ضمن تشکر از مردم و مسوولین برگزاری انتخابات و تائید صحت انتخابات ، از تخلفات نام می برد و مطالبه ی رسیدگی در زمان مقتضی می نمایند.