ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

یک روز تا انتخاب


اینک بر اساس شنیده ها و نظرسنجی و بازخوردهای جامعه احتمال آرای کاندیداها به ترتیب زیر خواهد بود : حسن روحانی ، محمد باقر قالیباف ، علی اکبر ولایتی ، محسن رضائی ، سعید جلیلی ، سید محمد غرضی.


استقبال از انتخابات به گواه همه ی نهادهای رسمی و غیر رسمی ؛ مردم کوچه و بازار ، همکاران و ... به مانند گذشته نبوده است.برخی بر این باورند شور و شوق کم موجود نیز از تلاقی انتخابات شورای شهر با ریاست جمهوری شکل گرفته و اساسا اگر غیر از این بود شاید در این حد فعلی نیز نبود. تحلیلی که شاید بسیاری از خوانندگان آن را حس و یا از نزدیک لمس کرده اند. این امر در منطقه ی غرب مازندران با برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی عجین شده و به طور نسبی تعداد علاقه مندان به شرکت در انتخابات را افزوده است. اما این استقبال محدود مانعی برای برگزاری انتخابات نیست و به طور قطع و یقین انتخابات سر موقع و با شرکت رای دهندگان ، برگزار خواهد شد.


رای دهندگان منتخبین خود را انتخاب خواهند کرد و با کسب درصد آرای تعریف شده در قانون ،  به کرسی های مد نظر دست خواهند یافت. نکته ای که بدان باور دارم این است که همه باید حضور داشته باشند ، رای دهند و انتخاب کنند ؛ چرا که غیر از این ، عده ای خواهند آمد ، انتخاب خواهند کرد و منتخب آنان مدیریت آینده همه را به عهده خواهند گرفت  وصد البته گله و شکایت کسی که در انتخابات حضور نداشته و از مدیر آتی گله مند است ، پذیرفته نخواهد شد.


و اما انتخابات ریاست جمهوری


همان طور که در مقالات پیشین ذکر شد روند انتخابات را مناظره ها و برنامه های کاندیداها تحت تاثیر خود قرار داد.


انصراف غلامعلی حداد عادل  به نفع اصول گرایان ؛ که در نظر سنجی ها آرای آن چنانی نداشت در عمل نه از آرای اصول گرایان کاست و نه به آن ها افزود. وی بدون نام بردن از کسی از صحنه ی رقابت ها بیرون رفت ، با آن که پیش از آن در ائتلاف 1+2 توافق نموده بودند که به نفع یکی از کاندیداه کنار بکشند ؛ اما این عمل وی آرای اندک او را در بین 5 کاندیدای باقی مانده ی اصولگراین پخش نمود. هرچند به لحاظ نزدیکی گفتمان ، احتمالا اکثر علاقه مندان وی به سمت سعید جلیلی خواهند رفت.


اما انصراف محمد رضا عارف از نوع دیگری بود. وی که با قدرت و به نمایندگی از اصلاح طلبان پا به عرصه ی اتخاباتی گذاشته بود با قبول حکمیت سید محمد خاتمی ( نمایندگی از جریان اصلاحات ) از دور رقابت کناره گرفت. وی در این انتخابات گرایش مردم را جلب کرده بود و در رده های چهارم و یا پنجم بود.اعلام حمایت جریان اصلاح طلبی از کاندیدای معتدل حسن روحانی که با شعار « دولت تدبیر و امید » وارد عرصه شده بود ، طیف اصول گرا را دچار چالش کرد. این اعلام دیری نپائیده بود که با دو خبر دیگر کار را تمام کرد. اعلام حمایت سید محمد خاتمی رئیس جمهوری دوران اصلاحات و اعلام رای دادن به حسن روحانی توسط اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری دوران سازندگی ؛ شور خاصی را در جامعه پدید آورد. هرچند فرصت اندک بود ؛ اما تغییر رفتار مردم و شور پدید آمده از این اخبار به ناگاه درصد آرای حسن روحانی را بالا برد.


از طرف دیگر محمد باقر قالیباف که پیش از این همیشه در صدر نظر سنجی ها بود با اتفاق پیش آمده در سومین منظره و عقب نشینی و سکوت در مقابل استدلال حسن روحانی ؛ آرایش ثابت ماند و به طور طبیعی درصدش افت کرد.


در این میان آرای محسن رضائی و علی اکبر ولایتی رشد در خور توجهی داشت . محسن رضائی با ستدلال های اقتصادی و یارانه ی سبز و تسلط بر رفتار خود ، طبق آمار ، توانست در صدر آرای روستائیان کشور قرار گیرد و آرای سعید جلیلی با روند کندی افزایش یافت. سید محمد غرضی نیز همان روال قبلی را برای خود حفظ نمود و با خروج حداد عادل ، یک رتبه نزول کرده و نفر آخر شد.


اینک بر اساس شنیده ها و نظرسنجی و بازخوردهای جامعه احتمال آرای کاندیداها به ترتیب زیر خواهد بود : حسن روحانی ، محمد باقر قالیباف ، علی اکبر ولایتی ، محسن رضائی ، سعید جلیلی ، سید محمد غرضی.


احتمال جابجائی در رتبه ی 2 ، 3 و 4 هست و این موضوع با شایعات کناره گیری احتمالی علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف به نفع سعید جلیلی ممکن است دستخوش تغییرات اساسی شود. هرچند انصراف این دو با اعلام ستادهایشان منتفی است اما به طور قطع و یقین دیگران انصراف نخواهند داد و روند انتخابات بر همین منوال خواهد بود.


احتمال دیگری که نزدیک به یقین است به سرانجام نرسیدن انتخابات ریاست جمهوری در مرحله ی اول است . با اشاره به درصد مشارکت و پراکندگی آرای کاندیداها در نظر سنجی ها این احتمال قوی بوده و روز شنبه باید منتظر اخبار رسمی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود.

خرداد تاریخی

سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 21 ؛ خرداد ماه 92 ( ویژه نامه ی انتخاباتی در تنکابن )


تاریخ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ، از خرداد ماه خاطره ها در ذهن دارد. از پیدایش جرقه های انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه ؛  اولین حادثه ی مهم این حادثه ی قرن در 15 خرداد 42 رقم خورد.


 رهبر کبیر انقلاب با صدائی رسا « 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد. »


این تنها حادثه ی خردادی انقلاب نبود. آزاد سازی خرمشهر که اقتدار ایران در جنگ را به جهانیان نمایاند در سوم خرداد رخ نمود.


این روح آسمانی در دفتر اشعارش نیز به نیمه ی خرداد ، نگاهی ویژه داشت ؛ آن جا که سرود « انتظار فرج از نیمه ی خرداد کشم » . کسی نمی دانست فرج این مرد بزرگ تاریخ ، همزمانی 15 خرداد با رحلت ایشان خواهد بود !آن جا که برای اولین بار در تاریخ ؛ فردی با صدای بلند و رسا و در صفحات تاریخ می نگارد که « با دلی آرام و قلبی مطمئن از خدمت برادران و خواهران مرخص و به جایگاه ابدی می روم » .


پس از رحلت حضرت امام ، رئیس جمهور مکتبی وقت به خرد جمعی مجلس خبرگان به رهبری برگزیده شد . اقدام مبارکی که دشمنان را انگشتان به دهان نمود . از آن پس انتخابات ریاست جمهوری و تعیین رئیس قوه ی مقننه به ضرورت ؛ در این ماه واقع شد ؛ و هر بار به فرمایش رهبر معظم انقلاب ، حماسه ای رقم خورد.


چند صباحی دیگر و در 24 خرداد 92 دنیا شاهد حماسه ای دیگر در ایران خواهد بود. حماسه ی عظیمی که پرچمدار انقلاب در آستانه ی نوروزش ؛ از آن به عنوان « حماسه ی سیاسی » نام برد تا راه گشای « حماسه ی اقتصادی » برای آینده باشد.


این مهم در منطقه ی غرب مازندران نگاه دیگری بر آن مترتب است و آن همزمانی انتخابات ریاست جمهوری ، شورای شهر و روستا با انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی است.


پیش بینی می شود این هم زمانی ، تعداد افراد بیشتری را پای صندوق های رای بکشاند و حماسه ی سیاسی مد نظر رهبری نظام در این وادی تابناک تر بدرخشد.


اما ای مردم ؛ انتخاب کنید . چرا که اگر انتخاب نکنید دیگران با ارای خود ، برایتان انتخاب خواهند کرد و در آن زمان انگشت ندامت گزیدن سودی نخواهد داشت.

امام روحت شاد...


سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 21 ؛ خرداد ماه 92 ( ویژه نامه ی انتخاباتی در رامسر )


نمی شود در خرداد و از خرداد نوشت اما از بنیان گذار انقلاب اسلامی و موسس جمهوری اسلامی یاد نکرد. بی شک مهمترین حادثه ی تاریخی جهان معاصر در قرن اخیر ، انقلاب اسلامی و مهم تر از آن ؛  پیروزی شیرین آن نیست.


اما همه به یاد دارند که در سال 68 چشم ها به بیمارستان قلب جماران دوخته بود و دست ها سر بر آسمان می سائید و طلب شفا برای پیر فرزانه را از درگاه احدیت می نمود.


اما مشیت الهی برای خدا حافظی زود هنگام مردی بود که تمام زندگی اش مبارزه برای اهداف عالیه ی الهی بود. چیزی جز ادای تکلیف برای او مهم نبود و نتیجه ی کار را  در تئوری الهی « احدی احسنین » خلاصه می نمود.


او با دلی آرام و قلبی مطمئن از پیش میلیون ها دعاگوبه جایگاه ابدی رفت و دل مالامال از عشق بندگان خدا به درد آمد.


رهبر معظم انقلاب در مراسم ساگرد آن عزیز سفرکرده سه باورامام را حکیمانه برشمرد ؛  خداباوری ، مردم باوری و خود باوری و کیست که نداند بر این سه باور یاد شده ؛ امام خمینی رحمت الله علیه  لحظه ای غفلت ننمود و هیچ کدام را فدای دیگری نکرد.


او به خدا باور داشت چرا که همیشه می فرمود مامور به ادای تکلیفم. به مردم باور داشت ؛ چرا که در 15 خرداد 42 فرمود ؛ سربازان من در گهواره هایند و همو در آخرین نوشتار مکتوب به جای مانده اش « وصیت نامه ی سیاسی الهی » متواضعانه می گوید که « مردم ایران از مردم حجاز در دوره ی رسول خدا صلی الله علیه و اله و علی علیه السلام برتر و بالاترند » و به خود باور داشت که یک تنه در مقابل همه ی ظلم و ستم ایستاد و نشان داد که جز از خدا نباید از هیچ قدرتی بیم و واهمه به دل داشت.


این روز ها ؛ روز های انتخاب رهبر معظم انقلاب در مجلس خبرگان نیز هست. مطلبی که در پشت عظمت روح بلند حضرت امام رضوان الله تعالی علیه کمتر به چشم می آید. یادمان نرود که پس از امام راحل ؛ کشتی بان مسیر پر تلاطم انقلاب و سکان دار بی بدیل نهضت همیشه با چشمانی تیز بین مراقب انقلاب و مرزهای ایران اسلامی است.


سلامت و سعادت ایشان و همه ی ایرانیان  ؛ منتهای آرزو و دعای ماست.

 

قطب بندی انتخابات ریاست جمهوری 92 - هفته ی دوم خرداد

هفته ی اول خرداد رو به پایان است و تبلیغات انتخاباتی کاندیداها چند روزی است که شروع شده است.


همان طور که در مقاله ی پیشین نوشته شده بود با آمدن اکبر هاشمی رفسنجانی معادلات انتخاباتی دست خوش تغییرات اساسی بود و البته بر اساس پیش بینی ها ؛ با اشاره به سخنان اعضای شورای نگهبان ،  که دور از ذهن نیز نبود ، هاشمی رفسنجانی و مشائی رد صلاحیت شدند.


این بار اما آرایش قبل از ثبت نام هاشمی و خروج مشائی و حذف اصلح ترین فرد از نظر مصباح یزدی ، با حضور پدیده ی نو ظهور سعید جلیلی ترکیب جدیدی در حال شکل گیری باید باشد.


بر اساس یک واقعیت انکار ناپذیر مردم کشور چند معضل را از مشکلات اساسی کشور می دانند و به طور طبیعی به سمتی می روند که کاندیدا دارای شاخصه های حل آن مشکل و یا معضل باشد.


از اساسی ترین معضلات کشور از جنبه ی داخلی ؛ کار آفرینی ، رونق تولید ، کاهش فشار اقتصادی بر دوش مردم و به لحاظ معیار خارجی ؛  حذف تحریم ها ، دور شدن از قطعنامه های سازمان ملل ،  ارتقای سطح روابط خارجی از مهمترین خواسته می باشد.


از میان هشت کاندیداهای احراز صلاحیت شده  ( به ترتیب الفبا ) شانس موفقیت هر کدام به طور جدا گانه بررسی و جمع بندی مطلب در انتها ارایه می شود :


1- غلامعلی حداد عادل


حداد عادل علیرغم داشتن تجربه های موثر خصوصا ریاست قوه ی مقننه ، فاقد جایگاه اجتماعی مد نظر مخاطبان انتخابات است. از نظر مردم حداد عادل نه توانائی حل مشکلات داخلی را دارد نه قابلیت ایجاد مناسبات خارجی در خور .بدین لحاظ از دور گزینه های انتخابی اکثر مردم خارج شده است.


2 - سعید جلیلی

بر خلاف حداد عادل سعید جلیلی فاقد مدیریت های بزرگ و قابل اطمینانی است. مهم ترین سابقه اش مدیریت مسئله ی هسته ای ایران در بعد جهانی است که این امر هم به لحاظ تحریم ها و فشارهای خارجی اثر مثبتی برای او به حساب نمی آید.


تائید صلاحیت جلیلی به لحاظ این که در تعاریف عمومی ، رجل سیاسی محسوب نمی شد برای خیلی ها قابل باور نبود. اما سعید جلیلی یک پشتوانه ی محکم برای خود دارد که اورا به عنوان گزینه های جدی انتخابات مطرح کرده است. طیف وسیعی از بچه های مسجد و هیاتی که در سال 84 دور احمدی نژاد حلقه زده بودند ، اینک جلیلی را جانشین مناسبی می دانند.علاوه بر آن  ملاقات با نوری همدانی  در سفر قم و حمایت اخیر  مصباح یزدی آدرس های نوینی به برخی افراد داده است.


اما سعید جلیلی تا امروز علیرغم حمایت مصباح یزدی و حضور او در بیت نوری همدانی ؛ نتوانسته تاثیر آن چنانی بر رفتار سیاسی جامعه بگذارد.و به لحاظ آماری در رده ی چهارم و یا پنجم قرار می گیرد.


3- محسن رضایی


محسن رضائی علیرغم این که در کل دوران زندگی اش سه بار نامزد انتخابات شده است و حتی یک بار قبل از انتخابات انصراف داده است !! مرد شماره ی یک و پای ثابت انتخابات ریاست جمهوری و ناکام از این انتخابات لقب گرفته است.


مهم ترین اشتباه سیاسی رضائی همان انصرافش بود که در دید عامه ی مردم و نخبگان ، او از قامت یک فرد مقتدر نزول کرده است. وی علی رغم اصرار بر داشتن برنامه به طور خوشبینانه در رده ی پنجم تا هفتم قرار خواهد گرفت.


4- حسن روحانی


به لحاظ شاخصه های مورد خواست مردم در بعد داخلی و خارجی ، گزینه ی برتر کاندیداهای موجود است.هم تجربه ی مدیریت داخلی دارد هم در عرصه ی بین المللی وجهه ی قابل قبولی دارد.


پشتوانه ی حزبی و گروهی اعتدال گرایان هر دو جناح موثر اصول گرائی و اصلاح طلبی از شاخصه ها ی احتمال موفقیت اوست.


در محافل و مجالس حرف نخست کاندیداهای مورد قبول است و چهره ی اعتدال گرای او و پشتوانه ی حمایت نامحسوس هاشمی از او ؛ وی را به گزینه ی اول انتخابات مبدل کرده است.



5- محمدرضا عارف


عارف با آن که در دولت اصلاحات حضور داشته و به طور طبیعی گزینه ی آن ها باید محسوب می شد ، اما نه کاریزمای مناسبی دارد و نه توانسته طیف هم فکر را همراه خود کند.


در خوشبینانه ترین وضعیت پیش بینی انصراف او به نفع حسن روحانی در اذهان شکل گرفته است ؛ در غیر این صورت و احتمال موفقیتش در رتبه ی شش یا هفت قرار دارد.


6-محمدباقر قالیباف


قالیباف به هرجا و هر نهادی که پای گذاشت ، نشان داد مدیر توان مندی در آن حیطه است. کار در نیروی انتظامی ، پلیس و کارهای اجرائی موفقیت آمیز او در شهرداری تهران ، اورا از بقیه متمایز کرده است.


قالیباف در عرصه های بین المللی اما بردی ندارد و حضور او به عنوان یکی از هشت شهردار برتر جهان کمک کمی به وجهه ی خارجی او نکرده است.


اصول گرایان و اصلاح طلبان به دیده ی تردید به او می نگرند و اما وعده های اجرائی و عمل شده او ، او را به مرد قدرتمند رویاهای سامان دهی به وضع فلاکت بار کشور مبدل کرده است.


او در نظر سنجی ها رقیب حسن روحانی و در طراز هم در حال رسیدن به زمان انتخابات هستند.


7-علی اکبر ولایتی


بر خلاف قالیباف ، ولایتی چهره ی بین المللی و قابل قبولی است و باز در همین مقایسه به لحاظ اجرائی  از قالیباف عقب تر است. در این مقایسه دو گانه نکته ی دیگری هم نهفته است و آن اعتماد طیفی از اصول گرایان و اصلاح طلبان به ولایتی است.


با اشاره به این رویکرد و این که ولایتی نامی است که در ذهن مردم حک شده است ، گزینه ی سوم انتخابات در این مرحله ولایتی است.


8_ محمد غرضی


غرضی گزینه ای است که  باور به تائید خود نداشت. با آن که او چند دوره وزیر بود اما هیچ گاه در قامت یک مدیر توان مند و یا رجل سیاسی ظهور نکرد. بدین لحاظ بدون برنامه و بدون پیش بینی وارد گردونه ی انتخابات شده است و احتمال کار تشکیلاتی و موفقیتش در حد صفر است و آخرین گزینه ی منتخب 24 خرداد تا امروز می باشد.


جمع بندی تحلیل رفتاری مردم


با اشاره به نکات مختصر یاد شده به ترتیب زیر برای کاندیداها پیش بینی موفقیت می شود: حسن روحانی ، محمد باقر قالیباف ، علی اکبر ولایتی ، سعید جلیلی  ، محسن رضائی ، محمد رضا عارف ، غلام علی حداد عادل و محمد غرضی.


البته این تحلیل تا این هفته ی انتخابات است و به طور طبیعی با جریان سازی کاندیداها ممکن است رفتار عام مردم دست خوش تغییرات گردد.


در هر انتخابی به طور طبیعی حدود 20 در صد شرکت ندارند و در همین حدود هم مشارکت حتمی دارند ؛ جریان سازی انتخابات برای 60 درصد دیگر که به رای خاکستری ها معرفند می تواند میدان بازی را به نفع کاندیداهای صحنه گردان تغییر دهد.

معیار رفتار بشری

سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 20 ؛ خرداد ماه 1392




سیزدهم رجب زاد روز نخستین پیشوای  شیعیان جهان حضرت علی علیه السلام است. دوست و دشمن از او به نیکی یاد می کنند و همواره در هر سنجه ای اورا ملاک و معیار قرار می دهند. از همه ی خصلت های ممتاز انسانی که خواسته باشیم نام ببریم ؛ از ایمان ، گفتار ، عمل به گفتار ،  پرهیزگاری ، شجاعت ، صبر ، بردباری ، عدل ، اعتدال و ... همه ی آن هائی که می توان شمرد و دید ؛ در این شخص هویدا و ماندگار بود.


او هیچ گاه از جاده ی انصاف خارج نبود ، هیچ گاه برپیامبر پیشی نگرفت ؛ هیچ گاه از او عقب نیفتاد بلکه همیشه همراه و ملازم او بود و راه سعادت را این گونه در رفتار عملی خویش به جهانیان نمایاند و مصداق کامل « المتقدم لهم مارق والمتاخر عنهم ذاهق واللازم لهم لاحق » شد.


در راه دین و اعتقاداتش چنان صبر پیشه کرد که مصداق عینی « فاستقم کما امرت » بود.


هرکس در سیره ی عملی و اخلاقی پسرعم رسول خدا صلی الله علیه وآله قسمتی را در خود تقویت کرد و یا خواست در آن بخش خود را هم ذات آن بنده ی خاص خدا بپندارد. اما بیش از همه و پیش از همه علی علیه السلام را معیار « عدالت و اعتدال » می دانند. عدالت علوی آرزوئی است که دست یافتن بدان سخت و شاید غیر قابل تصور باشد .اعتدال داماد پیامبر اعظم در همه ی زمینه ها مثال زدنی است و شاید تلاش برای ایجاد حداقلی از این میانه روی آرزوی خیلی از مردمان باشد.


اما امروز علاوه بر عدالت و اعتدال ؛ اخلاق علوی ،  گمشده ی جامعه ی ایرانی شده است. در بزنگاه های سیاسی بی اخلاقی در اوج خود عریان شده است و همه می دانند و می بینند و عجب آن که دم بر نمی آورند و عجیب تر آن که برای دو روز دنیا هم نوا با بی اخلاقی ها دنبال جیفه ی دنیوی ، وجدان خویش را نیز زیر پا می نهند.


در آستانه ی زاد روز « معیار رفتار بشری » با تبریک این خجسته مولود ، تمنای اجرائی شدن رفتارهای 25 سال خانه نشینی او و  آرزوی محقق شدن آرمان های پیاده شده در 5 سال حکومت « عدل و اعتدال » ؛ برای همه ی ایرانیان و جهانیان آرزومندم.