ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

نظری بر دعا ؛ از زاویه ای دیگر

ماه رمضان آمده است و بطور طبیعی گرایش بندگان مومن و مسلم خدا بسوی دعا و قرآن سوق پیدا کرده است. پیشتر چند مبحث ویژه ی دعا نوشته  شده بود که سرفصل های آنها به شرح ذیل است :  

  • انسان دعا کننده و  انسان دعا شونده
  • دعا در کتب ادعیه ی معروف و غیر معروف
  • دعا در قرآن
  • نقش زمان ومکان در نوع دعا
  • سیری در محتوی دعاها
  • چیستی و چرایی دعا

     

    اما متن این بخش این گفتار کمی متفاوت از بخشهای پیشین است. در این بخش توجه عزیزان به نکته ی جدیدی از راز و رمز دعاها جلب می شود.  

    با کمی دقت و حوصله در دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان ؛ اذکار روزهای هفته ؛ دعاهای ایام هفته با  نکته ی زیبا مواجه می شوید که شاید با آن آشنا هستید ولی کمتر بدان توجه نموده اید. آن نکته این است که دعاهای ذکر شده ضمن کوتاهی مطلب دارای تنوع مطلب می باشند. هیچ کدام از دعاهای یاد شده دارای مضمون یگانه ای نیستند؛ به عبارت ساده تر ؛ هر دعا ؛ خواسته ای اختصاص یافته به خود را شامل می شود.  

    اما اگر اهل دعا باشید و کمی به دعاهای خود رجوع کنید و یا در منابر و مجالس پامنبری دعا خوانان قرار گرفته باشید ؛ نکته ی قابل تامل ؛ تکراری بودن دعاهای اهالی منبر ها می باشد. 

    اصولا انسان در مقاطع مختلف سنی تقاضاهای مرتبط به سن خود را دائما مرور می کند. 

    با نگاهی به دعاهای زیر حس و حدس شما نسبت به زمان دعا نشان دهنده ی همذات پنداری با دعا کنندگان در آن مقاطع سنی است.  

    خدا کنه بابا و مامان نفهمند.......... کودکی 

    خدا کنه نمره و معدلم خوب بشه......دبستان  

    خداکنه این کار مناسب گیرم بیاد.....نوجوانی  

    خدا کنه مثل اون مایه دار و ... باشم .....جوانی  

    از طرف دیگر دعا شوندگان هم بار معنایی خاص دارند. به عنوان نمونه: 

    ان شاالله موفق باشی...... در سن درس و کنکور  

    ان شاالله نامزد بگیری ...... جوانی 

    خدا بهت پسر عنایت کنه..... پس از ازدواج  

    خدا بچه هات رو نگه داره... پا به سن گذاشته ها  

    عروسی بچه هات..... از چهل سالگی به بعد 

    حاج آقا بشی.... از پنجاه سالگی ببعد  

    عاقبت به خیر بشی... پس از شصت سالگی و ... 

    همانطور که ملاحظه شد دعا در مقاطع مختلف سنی در یک محدوده ی زمانی قرار دارد ؛ حتی در زمان های خاص مثل ازدواج ؛ مرگ ؛ خیرات و ... دعاهای خاص خود مطرح می شوند. 

     اما در ماه مبارک رمضان و در ذکر ایام هفته و دعاهای هر روز  با تنوع نوع دعا مواجه می شوید.  شاید نوشتن ترجمه ی دعاهای یاد شده بر طولانی شدن متن بیفزاید ؛ بدین سبب از آن گذر کرده و مراد  از این نوشته  بازگو می شود. 

     با تامل بر ترجمه ی دعاها به این نکته واقف شده که متن ترجمه شده ی مجموعه ی دعاها شامل کلیه ی خواسته های بشری که در ذهن و گمان آید ؛ می باشد. 

     با این وصف یک نتیجه ی قطعی از آن استخراج می شود و آن این است که نویسندگان دعا بر این امر واقف بوده اند که انسان در شرایط و مقاطع سنی مختلف ؛ اهتمام به ذکر یک یا چند دعا دارد و باعث غفلت او از خواسته های مورد نیاز دیگرش می شود. هرچند که اشکالی بر آن وارد نیست اما گردآورندگان و نویسندگان دعاها با زیرکی این موضوع را با زمان بندی کردن دعاها و کوتاه نمودن آن حل کرده اند.  نویسندگان با این عمل خویش راه میانبر ذکر همه ی خواسته ها را تقسیم بندی دعاهای مورد نیاز به دسته های کوچک ؛ دیده اند و با این کار ضمن تشویق خواننده ی دعا ؛ باتوجه به حجم کم و زمانبری کم قرائت دعاها ؛ او را در مسیری برده اند که خواسته یا ناخواسته تمام نیازهای روحی ؛ روانی ؛ مادی و معنوی خود را در طول یک دوره ی زمانی خاص بیان و در یک سیکل مشخص آن ها را تکرار کند.  

  • شاید بیان مجدد ترجمه ی این آیه اهمیت موضوع ذکر دعاها را متوجه نماید ؛ خداوند در آیه ی ۵۹  می فرماید : 

     «...ادعوانی استجب لکم... بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را ؛ همانا کسانی که از بندگی من تکبر می ورزند ( و خواسته های خود را بیان نمی کنند ) به زودی با خواری داخل جهنم می شوند. » . 

     توجه کردن به موضوع پر اهمیتی چون آیه ی فوق به ما اشاره می کند که عدم بیان منطقی و مودبانه ی خواسته ها از خداوند بزرگ مستوجب خسرانی بزرگ است.   

     با نگاهی گذری به دعاهای ماه مبارک رمضان یک نکته ی دیگر به وضوح مشاهده می شود: 

     در دعای روایت شده بعد از نماز های واجب یا همان دعای « یا علی و یا عظیم »  این نکته ی بزرگ مستتر است که دعاکننده روایت « الجار ثم الدار » راکاملا پوشش می دهد. در این دعا ؛ دعا کننده ابتدا تمامی مسلمین از هر قشری را مورد عنایت درخواست الهی قرار می دهد و در انتها با چهار خواسته که در آن نیازهای دیگران را نیز لحاظ کرده ؛ دعا را به پایان می رساند. و فقط در چهار خواسته ی اخیر است که نیاز های خود را  مطرح می کند . نمودی عینی از « اول همسایه بعدا خودت ». 

    با این نگاه به چند نکته ی اساسی و یا همان راز و رمز دعاهای ماه مبارک رمضان اشاره ای مختصر می شود و آن نکات به قرار زیر است.  

    ۱ -   شناسائی تمام نیازها و دسته بندی آنها و درخواست همه ی آنها از خداوند بزرگ ( شناسائی موضوع ) 

    ۲ - اگر فرصت ذکر همه ی دعاها در یک موقعیت زمانی امکان ندارد با برنامه ریزی دقیق آنها را به دسته های کوچک تقسیم بندی کرده سپس در موقعیت های مناسب به ذکر آنها پرداخته شود ( مدیریت محتوا و مدیریت زمان ). 

     ۳ - در ارایه ی درخواست رجحان خواسته های دیگران اهمیت خاص دارد و نگاه  « منفعت طلبانه » مبدل به « منفعت عامه » می شود. 

    ۴ - تکرار دعاهایی با منفعت عامه در هر پنج  زمان بعد از نماز های واجب و تکرار ناپذیری دعاهای شخصی ( دعاهای روزانه ) نگاه ویژه ی ائدولوژی اسلامی بر توجه به منافع عام را هر روز گوشزد می کند.  

      

    به امید جلب توفیق روز افزون الهی....................................التماس دعا 

                                                         

  • انتقاد همشهری به بنده و پاسخ هایم به او

     وبلاگ رامسر نوشت مطلبی را به عنوان شهردار آینده ی رامسر کیست ؟ را درج کرده بود و در آن از بنده به عنوان یکی از گزینه های احتمالی نامبرده بودند. ضمن تشکر از حسن نظرشان و بیان این مطلب که تاکنون هیچ صحبت رسمی در این مورد صورت نگرفته است ؛ مطلبی را در بخش نظرات آن متن خواندم که برایم جالب بود عین مطلب نویسنده و پاسخ های بنده را در زیر می توانید مطالعه کنید . 

    رامسری
    جمعه 22 شهریور ماه سال 1387 ساعت 02:15 AM
    واقعا جای تاسف است که اسم آقای مهندس حلاجیان در کنار اسم کسانی مثل رحمان انصاری قرار می گیرد 
     اصلن می دانید گاهی اوقات دموکراسی چیز خوبی نیست چون آدمهایی مثل مهدی حلاجیان را به توهم وادار می کند 
     ایشان در انتخابات هفتم مجلیس در تهران ۱۰ میلیونی قریب چهار هزار رای آورد که منطقا می توان گفت رای های ژرت ( پرت ) رای دهندگان بود چون در تهران درندشت کسی این آقا را نمی شناسد 
    بعد آمد رامسر و آن افتضاح انتخاباتی 
     که حرف هیچکس را گوش نکرد  
    و بعد آن رفته تهران با همکاری چندنفر از دوستانش مثل آقای مداح در فرمانداری هست دو سه تا وبلاگ را راه انداخت 
     البته اگر جرات دارید این یادداشت را بگذارید تا معلوم شود که این وبلاگ های مجهول را یک نفر هدایت می کند 
     یه ورشکسته سیاسی که در توهم خودش می خواهد فرماندار  شهردار و ..... شود . 
     بابا کسی تو رو محل نمی کنه بچسب به اون صدا سیمات

     

    و اما پاسخ بنده به ایشان   

    با سلام
    با پوزش از مدیر وبلاگ رامسر نوشت چون موضوع مرتبط با بنده است می خواهم پاسخی کوتاه به این دوست عزیز بدهم
    اگر لطف کنید و دو متن در صفحه ی اصلی قرار دهید ممنون می شوم.
    دوست عزیز    رامسری:
    ۱ - کسانی که اسم بنده را در کنار اسم آقای انصاری گذاشته اند ممکن است اشتباه کرده باشند. اما اشتباه شما فاحش تر است چراکه فکر می کنید دموکراسی چیز بدی است.
    اشتباه یک عده نباید باعث قربانی شدن یک اصل به حساب آید. همان اشتباهی که اصلاح طلبان را کافر می پندارند و اصولگرایان را متعصب ؛ با وجود معلولی  علت را منکر می شوند و می خواهند علتی موجود نباشد و......

    ۲ - ممکن است اخذ  ۸۲۷۲ رای از میان شهر ده میلیونی عدد کمی به نظر آید اما دوست عزیز در این شهر ده میلیونی رای نفر اول حدود ۴۰۰ هزار بوده. و بنده از میان ۹۶ شرکت کننده نفر ۴۵ بوده ام و کسانی چون عبد خدایی که گرداننده ی حزب موتلفه است ؛ حجه الاسلام حسینی  نفر اول مجلس پنجم و ... که شناخته شده هم بودند  اسمشان بعد از اسم بنده قرار دارد ( به نتیجه ی انتخابات دومین میاندوره ای دوم مجلس هفتم تهران مراجعه کنید ). اینکه در شهری که نفر اولش غفوری فرد با ۴۰۰ هزار رای اول باشد و مهدی حلاجیان کارمند صدا و سیما بتواند بیش از ۸ هزار رای پرت را کسب کند برای خودش افتخاری است.
    از شما رامسری عزیز دعوت می شود به تهران آمده کاندیدا شوید و اگر توانستید نصف این رای های پرت را کسب کنید. آنگاه متوجه خواهید شد که توهم چیز بدی نیست.

    ۳ - در انتخابات تنکابن و رامسر  هیات اجرائی و نظارت بنده را به خاطر فقدان مدرک تحصیلی رد صلاحیت کرد همان مرجعی  که اگر مدرک نداشتید از شما ثبت نام نمی کرد. تاریخ آخرین روز تائید صلاحیت ها سوم اسفند بوده و تائیده ی اینجانب تاریخ ۵ اسفند را دارد و این شاهکار هیات اجرائی و نظارت خیلی از حامیان را مردد و نا امید کرده بود. هرچند اخذ بیش از ۳۵۰۰ رای  ؛ رای کمی نیست و دوباره شما را دعوت می کنم که به این انتخابات بیائید و خود را محک بزنید تا دریابید جلب اعتماد مردم آسان نیست.
     در میان ۱۷ کاندیدا در رامسر از میان تازه وارد ها نفر اول شدم.
    در تنکابن و رامسر از میان تازه واردها پنجم شدم ( البته تازه واردهای تنکابن همگی مسولیت و مدیریت اداری در شهرشان داشته اند. ) اگر این ها افتضاح است برای بقیه باید چه بگوئید ؟

    ۴ - منظورتان از اینکه در رامسر آمد و حرف هیچکس را گوش نکرد چیست ؟ شما پیشنهادی دادید که بنده نپذیرفتم . پیشنهاد شما چه بود ؟ اگر از این موضوع گله مند بودید و با بنده در ارتباط بهتر نبود گلایه را دوستانه و در محفل خصوصی بیان می کردید ؟

     ۵ - محسن مداح رودسری  فرزند شهید محمود رضا از کسانی است که شاید سالی چند بار اورا نبینم . فردی فعال و هوشمند . اما هیچ ارتباط کاری و غیرکاری با او ندارم حتی شماره تماس او را. بنده با ایشان در دنیای مجازی هیچ سر و سری ندارم. هیچ وبلاگی را با او به مشارکت ننشسته ام.

    ۶ - منظورتان از وبلاگ های مجهول را نمی فهمم . وبلاگ « ساحل دریا » با موضوعی عمومی و دو وبلاگ « تا آذر » و « ۲۴ اسفند » با موضوع انتخاباتی را بنده مدیریت می کنم و دو وبلاگ اخیر در بخش پیوندهای وبلاگ ساحل دریا  لینک شده است می توانید به آنها سربزنید.

    ۷ - اگر شما به این فکر و تخیل هستید که بنده سودای فرمانداری و شهرداری رامسر را در سر می پرورانم ؛ اشکالی ندارد . اما حق ندارید بنده را به این تفکر محکوم کنید. بنده تاکنون هیچ قدمی برای موضوعات یاد شده بر نداشته ام و مطمئن باشید که خود گام در این راه پر مخاطره بر نخواهم داشت.
     اینکه بنده را کسی محل می کند یا نه به برخورد اینجانب و آنهایی که می خواهند با بنده ارتباط داشته باشند یا نه ؛ باز می گردد و طبیعتا نه حرف شما ملاک است و نه عقیده ی بنده بلکه نوع برخورد و بازخورد افکارشان به خوبی روشن کننده ی موضوع خواهد بود.

    ۹ - اینجانب علاقه مند به توسعه  و پیشرفت رامسر بوده و هستم و از وضع کنونی گله مندم. و گلایه ی خود را به دوستان مسول رامسر ( آنهائی که در ارتباط  هستم )  منتقل کرده ام و هرجائی که بتوانم موانع پیش روی رشد ؛ توسعه و پیشرفت را بر دارم به یقین کوتاهی نخواهم کرد.

     ۱۰ - از اینکه جنابعالی به عنوان بخشی از افکار عمومی شهرستان رامسر گلایه های خود را بدین طریق به بنده منتقل کرده ای ممنوت هستم و امیدوارم که دیگر دوستان گله مند نیز حرفهایشان را بیان کنند  تا در جهت اصلاح خویش گام بردارم.
    البته چه در این وبلاگ و صد البته خوشحالتر خواهم بود که این موضوع در وبلاگ شخصی بنده درج شود.
     مجددا از لطف شما و مدیریت وبلاگ رامسرنوشت سپاسگزارم که این موضوع را در بخش نظرات قرار دادند. و سوال شما و پاسخ خود را در وبلاگ شخصی خودم قرار می دهم.

    گذری برنظریه ی پرداخت نقدی یارانه ها

    مروری بر روند یارانه در کشور را از نظر گذراندید و در آن خواندیدکه :

    در هنگامه ی گرانی و تورم و در آستانه ی هجمه ی اثر روانی افزایش قیمت ها ؛ اعلام پرداخت نقدی یارانه ها در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است ؛ تا شاید تحمل سختی ها ؛ کمی آسانتر شود.

    اکنون ارایه ی فرم های خود اظهاری و زمان پرکردن آن به پایان رسیده است. بدون آنکه نحوه ی پرداخت ؛ سقف پرداخت  و سرانجام فاصله ی زمانی پرداخت ها مشخص باشد.

    ***  

                                    

    حذف تدریجی یارانه ها در دولت سازندگی  ؛ هدفمند کردن یارانه ها در دولت اصلاحات  و سرانجام طرح تحول اقتصادی در دولت عدالت گستر و مهرورز  نام های آشنای مردم در تمرین مرارت و سختی بیشتر و گران شدن مایحتاج عمومی است. 

    چندی است که پرداخت نقدی یارانه ها با اسم جدید « طرح تحول اقتصادی » در رسانه ها و از کلام مسولین در بین مردم امری عادی و پیش پا افتاده فرض شده است.

    طرحی که قرار است وضعیت اقتتصادی دهک های پائین جامعه یا همان مردم مستضعف سابق را دگرگون نماید.

     همه در تلاشند تا اثبات کنند که پرداخت نقدی یارانه ها به نفع دهک های جامعه است . آیا به راستی پرداخت نقدی یارانه ها برای افراد دهک پائین جامعه مناسب است ؟

     آنچه که مسلم است طرح تحول اقتصادی مطرح شده دارای چندین سرفصل است ؛ اما با بزرگنمائی پرداخت نقدی یارانه ها ؛ موضوعی که  بیشتر به چشم آمده  پرداخت نقدی یارانه هاست.  

    به طور قطع و یقین کسی از پول بدش نیامده و نخواهد آمد . اما آنچه مردم را نگران کرده است ؛ سیر صعودی قیمت ها و افزایش طاقت فرسای تورم است. این ها عواملی است که گاهی دولتیان از آن به عنوان اثر روانی موثر بر افزایش قیمت ها و تورم نام می برند ؛ غافل از آن که مردم اثرات تورمی و گرانی را با پوست و گوشت خود لمس می کنند. 

    در اینکه باید یارانه ها بطور تدریجی حذف ؛ هدفمند و تحول اقتصادی صورت پذیرد همه ی جناح های سیاسی حاکم و غیرحاکم بر جامعه ی ایرانی بدان وقوف کامل داشته و بر آن پای می فشرند. اما برخی با تشویش و نگرانی و بعضی دیگر با اقتدار آن را دنبال می کنند. 

    کاری که زمزمه ی ساختاری تغییر در آن پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز و اکنون به اوج خود رسیده است. 

    رئیس دولت نهم با جدیت به دنبال تحول اقتصادی است و اعلام نموده « حتی یک روز از ریاستش باقی مانده باشد» ؛ آن را به انجام می رساند. 

    کارشناسان مسائل اقتصادی از افزایش سرسام آور قیمت ها و تورم پس از آغاز طرح تحول اقتصادی مطالب مختلف و متغییری منتشر کرده اند . 

    رهبر معظم انقلاب موشکافانه اثرات مثبت و منفی طرح را در جملاتی کوتاه بیان کرده است ایشان طرح تحول اقتصادی را « کار بزرگ دولت نهم » نام گذاری کرده اند و با قابل قبول خواندن سرفصلهای این طرح عظیم افزودند: این کار بسیار مهم حتماً انجام شود اما در این روند باید از هرگونه شتابزدگی مطلقاً پرهیز کرد.
    ایشان خاطر نشان کردند اجرای خوب این طرح، قدم بزرگی در پیشرفت کشور است اما اجرای شتاب زده آن، خطرها و ضررهایی بدنبال می آورد بنابراین باید با بررسی چشم اندازها و پیامدها، و تدبیر کردن راههای جلوگیری یا کنترل تبعات منفی، این جراحی بزرگ را بسلامت انجام داد.
    ایشان در زمینه طرح تحول اقتصادی افزودند: اگر اجرای بخشی از این طرح تورم زاست باید برای جلوگیری از بروز این مسئله و یا کنترل تبعات منفی آن، چاره اندیشی کرد. حضرت آیت الله خامنه ای همچنین تلاش بیشتر برای کنترل تورم را بعنوان یکی از مشکلات مردم خواستار شدند و افزودند: البته تورم جهانی، خشکسالی و برخی عوامل دیگر در تورم موجود دخیلند اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که دولت می تواند با کنترل آنها، تورم را کاهش دهد. رهبر انقلاب اسلامی توجه دولت به عوامل اجتناب پذیر در تورم را ضروری خواندند و افزودند: کاهش تورم باعث خواهد شد آثار خدمات بزرگ دولت نهم در زندگی مردم،‌ ملموس تر شود.

    در خصوص طرح تحول اقتصادی دولت ؛ در مورد این طرح دیدگاههای مختلفی وجود دارد اما باید مراقب بود اظهارنظرها موجب ابهام آفرینی و اضطراب آفرینی در جامعه نشود.

     در همی حال محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی اعلام کرده است : هدفمندسازی یارانه‌ها به هیچ وجه به معنای حذف یارانه‌ها نیست، بلکه صرفاً تغییر روش در دادن یارانه‌های دولتی است.

    وی معنای نهایی «هدفمند کردن یارانه‌ها» دادن یارانه به کسانی دانست که واقعاً نیازمند آن هستند.

    او آغاز این طرح را در چهار فاز در دولت اعلام کرده و سرفصل هی فاز های عملیاتی طرح تحول اقتصادی را اینگونه برشمرد.

     فاز نخست ، «شناسایی»  و در قالب توزیع و جمع‌آوری فرم‌های اطلاعات خانوار در حال پیگیری است.

     فاز دوم ، «بررسی آثار» است که در این مرحله باید آثار هدفمند کردن یارانه‌ها بر هزینه خانوار، تولیدکنندگان و ... بررسی شود و به همین خاطر، در وزارتخانه‌های صنایع و کشاورزی، کارگروه‌هایی تشکیل شده که در حال سنجش تأثیرات اصلاح قیمت بر نظام تولیدی به تفکیک هر صنعت هستند.

    وی با اعلام آگاهی از تبعات منفی طرح تحول اقتصادی گفت : هنگامی که اصلاح قیمت صورت بگیرد، قدرت رقابت در بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل می‌شود و به همین دلیل، یکی از دغدغه‌های مهم  این است که چه روش‌هایی را برگزینیم تا کمترین مشکل را در این زمینه ببینم.

     مسأله مهم دیگر درباره هدفمند کردن یارانه‌ها، این است که ما چگونه باید اصلاح قیمت‌ها را انجام دهیم و فازبندی آن باید چگونه باشد؟ 

     آیا باید به طور مجزا و در مراحل مشخص انجام شود؟ 

     به طور تدریجی انجام شود ؟ 

    و یا باید آن را به طور ناگهانی اجرا کرد؟ 

     چه سطح قیمتی را باید مبنای اصلاح قیمت‌ها قرار داد؟  

    به قیمت حوزه خلیج فارس یا قیمت‌های جهانی؟ 

    البته او اظهار امیدواری کرد که این موارد در یکی از کارگروه‌های تحول اقتصادی در حال پیگیری است.

    از سوی دیگر سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین میزان یارانه پرداختی را طبق طرح تحول اقتصادی و پس از جمع آوری کامل آمار میدانی مرکز آمار ایران وپردازش آن میسر دانست . وی با اطمینان اعلام کرد که این یارانه از نیمه دوم سال آینده پرداخت می شود.
    وی نظر محققان و مدیران کشور را مبنای طرح عنوان کرد و افزود ادامه شیوه فعلی پرداخت یارانه  نامناسب است و در وضع کنونی ، یارانه ها بر اساس میزان مصرف و توان مالی افراد پرداخت می شود و با هدفمند شدن یارانه ها، جریان معکوس می شود و طبقات پایین جامعه بیش از طبقات بالا از یارانه ها برخوردار می شوند که مزایای دیگری هم دارد. البته ایشان مزایای دیگر را نام نبرد. وی توزیع عادلانه تر منابع کشور، واقعی تر شدن قیمت ها و واقعی تر شدن رفتارها  را از مزایای هدفمند کردن یارانه ها دانست و در لفافه پیرامون اثرات منفی طرح گفت در هدفمند کردن یارانه ها اصلاح قیمت ها امری اجتناب ناپذیر است و باید مجموع سیاست ها به گونه ای اتخاذ شود که افزایش قیمت ها در مرحله ای توقف یابد.  

    آنسوتر محمد رضا باهنر به طرح تحول اقتصادی دولت نهم اشاره کرد و گفت: آرزوی تمام دولت‌‌ها هدفمندکردن یارانه‌‌ها بود که کار مهم، لا‌زم، خطیر و حساسی است و به سادگی نمی‌‌توان به سمت آن رفت. و با تبشیر تشکیل کمیسیون ویژه‌‌ای  برای بررسی این طرح در مجلس انذار ی به دولتیان داد و تاکید کرد: اگر دولت بدون اطلا‌ع مجلس، وارد اجرای این طرح شود دخالت می‌‌کنیم و ترمز دستی دولت را می‌‌کشیم زیرا زمانی این طرح اجرایی می‌‌شود که تفاهمی بین مجلس و دولت ایجاد شود. 

    اعلام پرداخت نقدی یارانه ها در نیمه ی دوم سال آینده توسط وزیر اقتصاد و تاکید رئیس جمهور بر آغاز طرح تحول اقتصادی در زمان ریاست جمهوری خود  ؛ که دور اول آن در تیرماه سال آینده به پایان می پذیرد بطور خوشبینانه وجود حداقلی خلا چند ماهه ؛ اگر آغاز طرح را در واپسین روز دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بدانیم ؛ رقم خواهد زد. 

    این نکته را هم باید افزود که مقام معظم رهبری برفقدان شتابزدگی تاکید داشته و اثرات مخرب تورمی آن را از نظر دور نداشته و تاکید کرده اند که برای مهار آن باید برنامه ریزی شود. 

    کلمات کلیدی بیانات رهبر معظم انقلاب در جمله ی زیر خلاصه شده است : 

    «  اجرای خوب این طرح، قدم بزرگی در پیشرفت کشور است 

     اما اجرای شتاب زده آن، خطرها و ضررهایی بدنبال می آورد  

    بنابراین باید با بررسی چشم اندازها  و پیامدها،  

    و تدبیر کردن راههای جلوگیری یا کنترل تبعات منفی، 

     این جراحی بزرگ را بسلامت انجام داد. 

    در مورد این طرح دیدگاههای مختلفی وجود دارد 

     اما باید مراقب بود اظهارنظرها موجب ابهام آفرینی و اضطراب آفرینی در جامعه نشود. »
     حرکت اجتناب ناپذیر نقدی کردن یارانه ها و طرح تحول اقتصادی موضوعی است که همه ی جامعه با آن درگیرند. با آنکه وزیر اقتصاد شروع پرداخت نقدی یارانه ها را نیمه ی دوم سال آینده اعلام کرده است اما هنوز در خصوص میزان آن ؛ نحوه ی پرداخت و فاصله ی زمانی پرداخت صحبتی نشده است. 

    پائیز در راه است و زمزمه های بهار مجدد افزایش قیمت ها.

    براستی سرانجام کار چه خواهد بود ؟