ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

آخرین بازگشت

مقاله مندرج در شماره 66  ساحل دریا


آخرین بازگشت


عنایت الله رحیمیان در جواهرده ی رامسر به خاک سپرده شد



photo_2015-11-12_12-02-43


ساعت هفت و نیم صبح شنبه شانزدهم آبان هزارو سیصد و نود و چهار "  عنایت الله رحیمیان  " پزشک جراح ، نویسنده ، محقق و پژوهشگر رامسری در بیمارستانی که خود آن را بنیاد نهاده بود ؛ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی آریا در رشت ، جان به جان آفرین تقدیم نمود.


عنایت الله در 20 فروردین 1310 در آخوند محله ی رامسر چشم به جهان گشود. پدرش علی از خانواده ای با صبغه ی تجاری بود و مادرش از خانواده ی سادات طباطبائی بود. جد مادری اش در سال 933 هجری قمری با ابلاغ " شیخ الاسلام " به ولایت تنکابن منصوب شد . این خاندان معروف به پیرسید یا پلاسید در سادات محله ی رامسر سکونت گزیدند و با خرید زمین از سلسله ی سادات ، در اواخر دوره ی قاجار از ملاکین رامسر شدند.


عنایت الله در سال 1316 و درسن شش سالگی به دبستان رفت . سال اول ابتدائی را در آخوند محله و پنج سال دیگر ابتدائی را در دبستان اردیبهشت رامسر گذراند . پنج سال اول دوره ی دبیرستان را در شهسوار ( تنکابن ) و سال پایانی را با دیپلم طبیعی در دبیرستان فرخی تهران به اتمام رسانید. وی در کنکور دانشگاه تهران پذیرفته شد . در دوران دانشسرائی و در 27 مرداد 1332 در جواهرده ی رامسر متینگ سیاسی را برگزار می کنند. پس از کودتای 28 مرداد عنایت الله و چند تن از همفکرانش راهی کوه و جنگل شدند تا از دسترس آژان ها در امان بمانند . پس از طی دوران و آماده شدن مجدد بستر تحصیل در سال 1340 در رشته ی پزشکی عمومی فارغ التحصیل شد.


با اشاره به محدودیت اعمال شده در فعالیت ، در سال 1342 به تالش رفت و ضمن طبابت ، شهرداری پره سر را تاسیس و بدون دریافت حق الزحمه به عنوان اولین شهردار ، انجام وظیفه نمود.


عنایت الله در سال 1343 برای طبابت به انزلی آمد. در همان سال با " فرشته جواهردشتی " ازدواج نمود. همسرش از خانواده ای تحصلیکرده و خود از فرهنگیان منطقه بود و مدیریت دبیرستان های انزلی به عهده اش بود.حاص ازدواج آن ها یک دختر به نام نیلوفر که در پزشکی تحصیل نمود و اکنون در کانادا مشغول به کار می باشد و یک پسر به نام نادر که پس اخذ لیسانس مهندس مکانیک ، سه دوره به عنوان هیات مدیره ی نظام مهندسی استان گیلان و دارای مدرک تحصیلی دکترای انرژی و دفتر فنی مهندس آرا در رشت است.


عنایت الله برای طی دوره ی تخصصی جراحی عمومی دانشگاه تهران  دوباره راهی پایتخت شد. در سال آخر تحصیل علیرغم این که به لحاظ فکری کاملا با افکار دهه ی 30 فاصله گرفته بود ، به سبب افکار آزادیخواهانه و مردم دوستی ، در مطب خود  پنج تن از مبارزین سیاسی مجروح را مداوا و پس از لو رفتن ماجرا توسط ساواک دستگیر و سه سال در زندان های رژیم پهلوی محبوس بود. اثرات شکنجه ی ساواک یاد گاری بود که عنایت الله تا پایان عمر با خود حمل می نمود . شکنجه و فشار بیش از حد به پای او و خمیده شدن قامتش از یادگاران دوران سیاه زندان بر قامت او بود. در زندان با مبارزان انقلابی طیف های مختلف آشنا شد و مقدمه ای برای محوریت همگامی مردم در پیروزی انقلاب اسلامی شد.


پس از آزادای از زندان ، عنایت الله مجددا دوره ی تخصصی را پی گرفت و پس از فراغت از تحصیل ، به علت ممنوعیت اشتغال در دوایر دولتی و اجبار از ترک تهران ، در هشتپر تالش اقامت گزید و تا سال 1357 منشا خدمات ارزنده به مردم شد.


با آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1356 و شروع تظاهرات در شهرهای مختلف و به ویژه در تهران  ایشان با اشاره به هم بند بودن با زندانیان سیاسی و انقلابی مشهور از جمله  دکتر شیبانی  و ... به طور جدی مبارزه ی بی امان با رژیم پهلوی را پی گرفت  ، مسوولیت و رهبری انقلاب اسلامی در تالش را به عهده گرفت  . به علت شرایط منحصر به فرد منطقه ی تالش معدود انقلابیون تالش کنار کشیدند و دکتر رحیمیان که حاضر به ترک بیمارستان نبود تنها ماند. طرفداران رژیم پهلوی به منزل او هجوم آوردند و قطع نامه ای بر مفسد بودن ایشان قرائت و خواستار اعدام او شدند. در ششم بهمن 1357 عوامل پهلوی منزل او  را محاصره کردند و ایشان به همراه خانواده سه روز در منزل محبوس شد. سرانجام با کمک انقلابیون تبریز  ، ابتدا همسر و فرزندان  و پس از چند روز خود ایشان را از مهلکه نجات دادند. علیرغم پیروزی انقلاب در 22 بهمن 57 ، در آن شهر انقلاب رسما  در 25 بهمن به پیروزی رسید. !!!


انقلاب پیروزشد و اقامت اجباری عنایت الله خاتمه یافت . او شهر رشت را برای سکونت انتخاب کرد و پس از ورود به رشت و در اولین روزهای اقامت ، ریاست بیمارستان دکتر حشمت رشت را به عهده ی ایشان قرار دادند.


پس از ترور آیت الله احسان بخش نماینده ی امام در استان گیلان ،  رحیمیان علیرغم  اتفاق نظر سایر پزشکان مبنی برفطع پای ایشان ، جراحی کامل ایت الله احسانبخش را به عهده گرفت و از قطع پای ایشان جلوگیری به عمل آورد. این عمل حساس و مهم با موفقیت به انجام رسید. در حین عمل و در طول درمان ارتباط ایشان و خانواده اش با بیت امام بیشتر شد و برای پیگیری احوال نماینده ی امام در استان گیلان ، یادگار امام حاج سید احمد آقا بارها با  رحیمیان و همسرش تلفنی صحبت نمود.پس از طی دوران نقاهت و اعزام ایت الله احسانبخش به تهران و آلمان همه ی اطبا به ادامه ی درمان توسط جراح وی رای دادند. . ارتباط صمیمانه ی  رحیمیان و آیت الله احسانبخش قوت گرفت و حمایت تام احسانبخش از عنایت الله زبانزد شد. این ها عاملی شد تا با کمک احسانبخش ،  درمانگاه ، تالار و مرکز آموزش بیمارستان دکتر حشمت  تا از طریق کمک های غیر دولتی توسط عنایت الله پایه گذاری شود.


با آغاز جنگ تحمیلی و درگیری گروهک ها بار مضاعفی بر  رحیمیان در درمان تکلیف شد. او در دوران دفاع مقدس چهار بار و هر بار به مدت یک ماه در جبهه ها به عنوان سرپرست تیم جراحی  به مداوای مجروحان پرداخت.


در کارنامه ی خدمات  صادقانه ی عنایت الله رحیمیان  بنیان گذاری و احداث اولین بیمارستان خصوصی استان گیلان در رشت با حمایت ویژه ی احسانبخش و همکاری تنی چند از پزشکان متخصص را می توان نام برد.


 رحیمیان در حادثه ی غمبار زلزله ی سال 1369 رودبار با حضور در محل حادثه به کمک آسیب دیدگان شتافت . ریاست بیمارستان پور سینای رشت از سال 1358 تا 1362  ، ریاست بیمارستان آریا  از سال 1362 تا 1369 ، تالیف مقالات علمی و فرهنگی معتبر و متعدد ، کمک های مادی و معنوی برای ساخت مساجد و امام زاده ها ، اهدای زمین و ساختمان برای نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست  " پرورشگاه حاج حسین رحیمیان " و تالیف کتاب ارزشمند تحقیقی و تاریخی " رامسر یا سخت سر در گذر زمان " از دیگر افتخارات ایشان است.


 رحیمیان در تکمیل تالیف کتاب تاریخ پزشکی جهان ، تاریخ رشت و اصلاح و افزودن بخش اعظمی از کتاب " سخت سر یا رامسر در گذر زمان " بود که در صبحدم 16 آبان 1394 به دیدار معبود شتافت. روحش شاد و راهش مستدام پر رهرو باد.


========

چاپ کتاب سخت سر یا رامسر در گذر زمان



ایده ی اولیه ی این کتاب توسط " سیروس طاهباز "  ( دائی همسرش  ، فرشته  جواهردشتی ) و دوستان وی از سوی موسسه ی مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشکده ی ادبیات دانشگاه تهران با نام " جواردیه ، ییلاق سخت سر " و در قالب یک کتابچه و تک نگاری ( مونوگرافی ) مطرح شد. کتابچه ای حاوی مطالب طبیعی و اجتماعی جواردیه  ( جواهرده ) اعم از زبان ، اخلاق ، قصه ها  و سابقه ی تاریخی  آن تهیه شد مطالب توسط دکتر رحیمیان و تصاویر با هنرمندی همسرش  نقش بست . هر چند آن تک نگاری ذهن جستجوگر عنایت الله را آرام نکرده بود اما در جریان دستگیری و زندانی شدنش ، مادر نگرانش همه ی دست نوشته ها و عکس های شخصی و عمومی اش را به آتش سپرد تا در دستان عمال پهلوی نیفتد و بدین گونه حاصل زحماتش و خاطرات مصورش تبدیل به خاکستر شد.


پس از اتمام جنگ تحمیلی و فراغت بال و آرامش در جامعه عنایت الله مجددا تصمیم به خلق اثری ماندگار برای منطقه گرفت. با اشاره به شرایط اقلیمی بنای ماندگار تاریخی برای رجوع به تاریخ نگاری وجود نداشت ، لذا  رحیمیان از روی اسامی ماندگار و دست نخورده ی منطقه به دستاورد بی نظیری رسید که حاصلش در مجموعه ای گرانسنگ به نام " سخت سر یا رامسر در گذر زمان " گرد آوری شد.این کتاب در 720 صفحه و در سال 1389  در 9 فصل و در خصوص رامسر ، طبعت ، گل و گیاه ، جانوران ، آبادی های تاریخی ، اقوام اولیه ی ساکن در سخت سر ، آریائی ها ، سکاها و سخت سر ، سخت سر و اشکانیان ، فرهنگ مردم رامسر و تغییرات آن و سرانجام سخت سر در تاریخ ؛ منتشر شد


ویراست دوم کتاب در حال تهیه و تدوین بود که اجل مهلت انتشار آن به  رحیمیان نداد و امید است به همت فرزند و همسرش دست نوشته های گردآوری شده ی او بزودی در دست علاقه مندان قرار گیرد.


=======


پرورشگاه کودکان " حاج حسین رحیمیان "


ساختمان پدری رحیمیان که سال ها عمویشان حاج حسین رحیمیان در آن زندگی می کرد ، در زمان حیاتش به عنایت الله واگذار شد. ایشان  بنائی که در زمان ساخت هتل قدیم رامسر ، اقامتگاه رضا پهلوی بود ، را به علت فرسودگی تخریب و با احداث واحدهای تجاری در طبقه ی همکف و سکونت گاه در طبقه ی فوقانی ، به نام پرورشگاه حاج حسین رحیمیان ؛ وقف نمود. تولیت این موقوفه در زمان حیات با خود او بود و پیش از رحلتش با ارسال نامه ای به اداره ی اوقاف و امور خیریه ی رامسر و بر اساس متن مندرج در وقف نامه ، فرزندش نادر را متولی آن موقوفه معرفی نمود دراین موقوفه حدود 30 دختر و پسر بد سرپرست یا بی سرپرست از رامسر تا نوشهر با آماده سازی امکانات مناسب در حال زندگی هستند و چند تن از شهروندان رامسری به عنوان هیات امنا در برنامه ریزی و هدایت آن سهیم می باشند.


======


نکوداشت  عنایت الله رحیمیان در رشت


به همت رامسری های مقیم گیلان  ، سازمان مردم نهاد " خانه ی رامسر  " پایه ریزی شد و در اولین همایش سمن  که در هشتم اسفند 1393 برگزار گردید ، نکوداشت فرهیخته ی ارجمند ، پزشک جراح ، نویسنده و پژوهشگر ، دکتر عنایت الله رحیمیان در تالار مرکز علمی کاربردی مستقر در جوار پارکینگ سعدی میدان شهرداری رشت ، برگزار شد. این همایش با حضور کم نظیر مردم قدر دان رامسر ، مسوولین ، پزشکان رامسری و با اهدای لوح تقدیر و سپاس به عنایت الله رحیمیان توسط  شهرداری و شورای شهر رامسر ، فرمانداری و اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی رامسر ، سازمان نظام پزشکی شهرستان رامسر ، انجمن اهل قلم رامسر ، خانه ی رامسر و.... از خدمات ارزنده ی ایشان تجلیل شد


در مطلع ویژه نامه ای که به مناسبت این نکوداشت تهیه شده بود به اصرار خودش این جمله نوشته شد : " همیشه خادم مردم بوده و هستم " .  عنایت الله که پیش از این گلایه مند از ناسپاسی خدمات بر زبان نیاورده اش بود ، و انتظار چنین استقبال بی نظیری را نداشت ، در روز همایش با صدای رسائی اعلام کرد : امروز یکی از بهترین روزهای زندگی ام بود.


=====