ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

# شفافیت _ صداقت

#  شفافیت _ صداقت 1


پرده ی اول

نیمه ی مرداد به مناسبت روز خبرنگار ، دعوت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامسر در رستوران هانی بودم. از رشت و  با کمی تاخیر به میهمانی رسیدم. سید جعفر رضائی امام جمعه ی شهرستان رامسر ، محمد آزاد فرماندار و محمد صبوری از رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدر مجلس و حدود بیست تن از خبرنگاران دور میزی نشسته بودند. هر یک از خبرنگاران بنا به میل خود سخنانی گفتند و دغدغه ها و مطالبتشان را بیان کردند. نوبت از محل ردیف نشستن ام گذشته بود. محمد صبوری از من خواست تا صحبت کنم و از او اجازه گرفتم تا در واپسین لحظات نشست و پس از به دست آمدن کلیت موضوع سخن بگویم.


پرده ی دوم


امام جمعه سخنانی مبنی بر اصول حرفه ای خبرنگاری بیان کردند و ضمن این که خود را از اهالی رسانه دانستند ، اصول حرفه ای رسانه ها را بر مبنای #  شفافیت _ صداقت بیان کردند. در بین سخنانش با اشاره به اطلاعات موثق که فرزند یکی از مسوولین شهرستان رامسر ، از 17 میلیون تومان آگهی ثبتی در شهرستان  رامسر ، 13 میلیون تومانش را در حالی اخذ کرده که اصلا خبرنگار نیست. قرار شد یکی از خبرنگارانموضوع را بگوید بگوید و صادقانه از مسوولین حاضر در این زمینه پاسخگوئی بطلبد. نوبتش گذشته بود و نگران. به او گفتم نگران نباش ! من می گویم.


پرده ی سوم


پس از سخنان امام جمعه اجازه خواستم و آغاز سخن کردم و گفتم : اصول خبرنگاری جهان بر سه ضلع # صحت _ دقت _ سرعت پایه ریزی شده است و در هیچ آموزه ای #  شفافیت _ صداقت را اصل ندانسته اند. نه این که مخالفش باشند بلکه بدان جهت که پرداخت هزینه اش سنگین است. شاهد مثالش در ادبیات کهن ما نیز وجود دارد و عبارت " جز راست نباید گفت و هر راست نشاید گفت " می تواند ترجمه ی روان  # صحت _ دقت _ سرعت باشد.


 در ادامه یاد آور شدم که به عنوان مثال بخواهم موضوعی را صادقانه و شفاف بگویم ، نگران نمی شوید و پاسخ می دهید؟ با پاسخ مثبت مسوولین ، موضوع آگهی ثبتی را گفتم و اعلام کردم که هفته نامه ی " ساحل دریا " از آغاز انتشار تا کنون حتی یک آگهی ثبتی دریافت نکرده است اما پسر آن مسوول ، بدون صلاحیت حرفه ای و فقط به واسطه ی ارتباطات توانسته در دوره ی شش ماهه سیزده میلیون تومان آگهی را جذب نماید.


امام جمعه از من پرسید پسر کدام مسوول ؟ به او گفتم نمی دانم اما به به یقین جناب محمد صبوری رئیس افرهنگ و ارشاد اسلامی رامسر ، به کمال می داند کیست. از او بخواهید و از بی عدالتی روا شده بر اصحاب رسانه بکاهید.


این #  شفافیت _ صداقت هزینه ی اندکی را در همان محفل بر دوشم گذاشت و کنایه های تند و تیز یکی از مسوولین در میز ناهار ، نشان از عدم قبول راهکار #  شفافیت _ صداقت در همان جلسه بود.


 

#  شفافیت _ صداقت 2


پرده ی اول


در انتهای هوای سرد زمستان و در استقبال از نوروز ، رسانه ای شدن پشت پرده ی برگزاری و ممانعت از برگزاری کنسرت موسیقی در شهرستان رامسر ، میان سردبیر هفته نامه ی موج شمال ، شیخ صفر قاسمی ، نامه های امام جمعه و شورای فرهنگ عمومی ، اصحاب رسانه و مردم ، حسابی گرم و گیرا شد.


ماجرا از توئیت محمد رضا بهرامی و پشت پرده ی کنسرت ها در رامسر و ماجرای باجناق ها آغاز و با در خواست #  شفافیت _ صداقت  شیخ صفر قاسمی ادامه و در نقطه ی عطف آن رونمائی از هامش نگاری امام جمعه بر نامه ی  احد جاودانی مدیرکل اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و نامه نگاری سید جعفر رضائی رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان رامسر به محمد صبوری ؛ کار را به کنش و واکنش رسانه ای تمام عیار بدل کرد.


پرده ی دوم


گروه های فرهنگی و هنری شهرستان رامسر تقاضای برگزاری کنسرت در مجموعه ی تله کابین رامسر و سالن سینما هتل بزرگ رامسر را نمودند. احد جاودانی با ارسال نامه ای برگزاری کنسرت در هتل را منوط به اخذ نظر و هماهنگی با رئیس شورای فرهنگ عمومی ( امام جمعه ) نمود.  رضائی در هامش نامه و در 15 اسفند ضمن تاکید بر رعایت پیشنهاد جاودانی ، برگزاری کنسرت در هتل را بلامانع اعلام کرد.


رضائی اما در روز بعد با ارسال نامه ای نوشت " با توجه به شرایط فرهنگی ، اجتماعی شهرستان رامسر و نبود ظرفیت های لازم برای برپائی اجرای موسیقی زنده از نوع پاپ در حوزه ی شهری "  ، " هرگونه اجرای موسیقی پاپ در محدوده ی شهری در شهرهای کتالم و سادات شهر ممنوع بوده و فقط اجرای زنده ی موسیقی سنتی و یا برگزاری جنگ های شادی با تعریف خاص قانونی در محدوده ی شهرهای یاد شده مجاز می باشد.بدیهی است اصرار هر شخص یا اشخاص ، حقیقی یا حقوقی بر خلاف این دستورالعمل منجر به ممانعت از برگزاری هرگونه اجرای زنده ی موسیقی در محدوده ی شهرستان خواهد شد "  


پرده ی سوم


احد جاودانی در اقدامی قابل تامل در نامه ای اجرای کنسرت در رامسر را منوط به تائید رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان که در اختیار امام جمعه ی شهرستان است ، گذاشت. این موضوع بدون هیچ تنشی برای جاودانی ، چالش ها را به سوی رضائی روانه کرد. با مروری بر صدور مجوز کنسرت ها ، دو عامل مهم در نظر گرفته شده است. اجازه ی اداره کل ارشاد استان و اجازه ی نیروی انتظامی.  


-          به استناد بخشنامه ی وزارتی و در راستای تفویض اختیار وظایف اجرایی حوزه های ستادی به واحدهای استانی ؛ امکان صدور مجوز اجراهای صحنه‌ی موسیقی ( کنسرت ) در اماکن عمومی تا ظرفیت 1200 نفر، به آن دسته از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها که  آمادگی خود را جهت مدیریت شایسته ی این امر، اعلام کرده اند.، واگذار شده است. این تصمیم به منظور کاستن از تصدی گری‌ها و نیز توجه بیشتر به درخواست‌های مکرر فعالان استانی و اعتماد به شایستگی‌های هنرمندان شهرستانی و توان کارشناسی ادارات کل استان‌ها، اتخاذ شده و بی تردید می‌تواند موجب توسعه‌ی کمی و کیفی فعالیت‌های موسیقایی خارج از مرکز، کاهش چشمگیر رفت و آمدها و هزینه‌های بین شهری و فرایند زمانی صدور مجوز اجراهای صحنه‌ای شود.


-          وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه‌ی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر گفت :  همه ما باید در کنار تعصبات افراطی به آن چه شرح مقدس مباح دانسته توجه کنیم و به جای بر هم زدن و لغو کنسرت ها به فراگیر شدن هنر ایرانی – اسلامی بپردازیم و بدانیم موسیقی به عنوان بهترین و رساترین شیوه های انتقال فرهنگ و رسیدن به آرامش و فراغت جوانان می تواند نقش اساسی ایفا کند. متاسفانه طی ماه های گذشته علیرغم صدور مجوزهای قانونی از سوی نهادهای دولتی شاهد لغو کنسرت ها هستیم و عده ای با استفاده از امکانات مختلف تلاش می‌کنند این ماجرا را عملی خلاف شرع عنوان کنند البته که گاه تخلفاتی از سوی مجریان و حتی مستمعان رخ می دهد اما ما ضمن احترام به همه عقاید و دیدگاه ها، به کسانی که دانسته و نادانسته بی جهت فضا را ملتهب می کنند می گوییم که چنین رویکردی آن چنان که باید، درست نیست

.

-          سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی برای برگزاری هر کنسرتی گرچه اخذ مجوز محتوایی از سوی وزارت ارشاد « شرط لازم» است، اما «شرط کافی» آن مجوز اداره اماکن نیروی انتظامی است. در موضوع کنسرت‌ها وضعیت به همین شکل است و چنانچه مجوز برگزاری کنسرت از سوی وزارت ارشاد و نیروی انتظامی صادر شده باشد، قطعا کنسرت‌ها برگزار خواهد شد و هیچ کنسرتی نیست که این دو مجوز را داشته باشد و لغو شده باشد. نیروی انتظامی برحسب وظیفه‌ای که برعهده دارد به منظور پیشگیری از رخدادها و وقایع به موضوعات وارد می‌شود

.

 

-          در شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی شهرستان هیچ گزینه ای مبنی بر تائید و یا رد برگزاری کنسرت ها منوط به نظر رئیس شورای فرهنگ عمومی است ، دیده نمی شود.

 

در نامه ی رضائی دو موضوع آمده که تعجب همه را بر انگیخته است: با توجه به شرایط فرهنگی ، اجتماعی شهرستان رامسر و نبود ظرفیت های لازم .


 ایشان هیچ کدام را تشریح نکرد و نگفت چرا این شرایط در روستاهای شهرستان رامسر ( اشاره به سالن تله کابین رامسر ) فراهم است اما در شهرهای رامسر ، کتالم و سادات شهر فراهم نیست ؟


برخی دوستان رسانه ای در تشریح این علت ها ، از ترافیک نام برده اند. اگر اینگونه باشد اولویت اول شهرستان رامسر برای حذف ترافیک باید بستن رستوران های خیابان ها و مجتمع های فروشگاهی شهر در ایام تعطیلات  باشند . جای بسی تعجب است که رئیس شورای فرهنگ عمومی ، در خصوص مشکل ترافیکی ، مایل به عدم برگزاری کنسرت باشد. حداقلش این است که ایشان استعلام از نیروی انتظامی کرده باشند که در آن نامه بدان اشاره نشده است.


برخی عدم رعایت شئونات اسلامی و در پوششی نرم ، امنیت را  منظور نظر رضائی دانسته اند. این امر هم منتفی است . چرا که خوانندگان مطرح و نامی بسیاری در همین هتل رامسر و تله کابین به روی سن رفته و اجرا کرده اند . جمعیت از حد تصور بیشتر بود اما اتفاقی نیفتاد و نیروی انتظامی مقتدر شهرستان رامسر کنترل کامل آن را بر عهده گرفت. بر فرض چنان باشد ،  باز این امر منوط به اعلام نظر نیروی انتظامی است و ارتباط کاری به رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ندارد و نامه ی یاد شده پیوستی در این رابطه ندارد.


و باز بر فرض محال که هم ظرفیت و هم شرایط فرهنگی اجتماعی رامسر دچار اشکال باشد!!!  ، که نیست . آیا متولی شورای فرهنگ عمومی شهرستان باید صورت مساله را پاک کند یا طبق شرح وظایف شورا ، فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ را در دستور کار قرار دهد؟


پرده ی چهارم


در بدبینانه ترین حالت نامه ی رضائی متضمن برگزاری کنسرت در روستا !! و لغو آن در شهرهای رامسر ، کتالم و سادات شهر ، می تواند مجوزی انحصاری برای برگزاری کنسرت در روستائی خاص !!! گردد .


این یعنی رانت . یعنی مقدمه ی فساد.


بعید است امام جمعه ی شهرستان رامسر  با نامه ی زیرکانه ی احد جاودانی خود را در این وادی بیاندازد و لازم است  #  شفافیت _ صداقت را در این برهه به منصه ی ظهور برساند. تا ما رسانه ای ها یاد بگیریم که اصول حرفه ای خبرنگاری #  شفافیت _ صداقت است نه # صحت _ دقت _ سرعت !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد