ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

فتح ِ سینما فتح

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  96  ؛   28  تیر ماه  1396



سینما عملاً در اواخر قرن 19میلادی وارد مازندران شد . نیروهای نظامی آلمان و روس برای تبلیغ اهداف خود و مدیران شیلات بابلسر برای سرگرمی و رفاه کارکنان خویش نمایش فیلم را آغاز کردند.. همراه با گسترش تکنولوژی تولید و نمایش فیلم ، ساخت سینما در شهرهای مختلف کشور از جمله شهرهای مازندران آغاز شد. آن چه که از گفته‌ها برمی‌آید ، این است که مازندران به‌ واسطه جاذبه‌های گردشگری بسیاری که دارد، دومین منطقه در ایران است که سینما بدان راه پیدا کرد ه است ، این مهم را می‌توان از تعداد زیاد سینما در این استان متوجه شد.  کم کم سینما به عنوان یک صنعت شناخته شد و سالن‌ های سینما به عنوان مکان عرضه فیلم به مخاطبان ، از جایگاهی ارزنده در این صنعت برخوردار شدند و فعالیت بیش از 40 سالن سینما در شهرهای مازندران در دهه 50 شمسی ، گواه بر این سخن است. آمل ، بابل ، بابلسر، بهشهر، تنکابن ، چالوس ، چمستان، رامسر، ساری ، فریدون کنار، قائمشهر، گلوگاه ، محمودآباد ، نکا ، نوشهر، جویبار و خرم‌آباد تنکابن شهرهایی بودند که پس از ورود سینما به مازندران صاحب سینما شدند و تا سال 1357، صندلی‌ های سینما در این شهرها پذیرای بسیاری از علاقه‌مندان این هنر بود.


پس از انقلاب اسلامی، با توجه به انقلاب فرهنگی صورت گرفته در کشور، بسیاری از سینماهای استان مازندران تعطیل شدند و تنها شهرهای بابل ، آمل ، ساری ، بهشهر، بابلسر، چالوس، تنکابن و رامسر دارای سینما و مابقی شهرهای استان از داشتن این مکان فرهنگی محروم شدند. در این بین ، سینماهایی همچون ؛ سینما آزادی ، هجرت و مهتاب بهشهر، ایران ساری ، فجر قائمشهر، استقلال و ارشاد بابل ، پیوند فریدون کنار، استقلال محمودآباد ، کوثر و شهرداری آمل ، لاله نور، ارشاد چالوس، دریای سلمانشهر، فتح  و سینما هتل رامسر و یک سینما در جویبار نیز تعطیل شده و حتی برخی از سینماها تغییر کاربری نیز داده‌اند.


بر اساس استاندارد جهانی برای هر 10 هزار نفر جمعیت، یک سالن سینما تعریف می‌شود. یعنی مازندران باید 300 سالن سینما داشته باشد.


اما صرف نظر از این استاندارد جهانی، جمعیت سه میلیونی مازندران که در تعطیلات طول سال گاهی به 5 تا 8 میلیون نفر ثابت در روز هم می‌رسد، فقط 10 سینما در اختیار دارد که با احتساب جمعیت ثابت و ساکن مازندران برای هر حدود 500 هزار نفر یک سالن در نظر گرفته شده است.


سینما هتل رامسر نیز چند سالی است با تلاش یکی از علاقه مندان به صنعت سینما ، مجددا فعال شده و با پخش حرفه ای فیلم های اکران روز ، به جذب مخاطب مشغول است.


****

 
 

در مرکز شهر رامسر ساختمان وسیعی قرار داشت که خیلی از مردم با آن خاطره دارند. سینما آریای رامسر که تحت مالکیت جناب نقی اصغریان رودسری بود. او پس از انقلاب در جو انقلاب فرهنگی و مبارزه با سرمایه داران ، یکی از قربانیان ماجرا شد و داستان خروج مالکیت از دست ایشان ، داستانی دارد که موضوع این بحث نیست. این مرکز فرهنگی ، پس از انقلاب با نام سینما فتح ، روند پیشین را ادامه داد و محل تجمع و حضور افراد مختلف گردید. با کسادی بازار سینما ، چند وقتی طعم تعطیلی را چشید و هر از گاهی نیز با برپائی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی ، به حیات فرهنگی خود ادامه داد.


در ابتدای انقلاب اسلامی با اشاره به آتش سوزی سینما رکس آبادان ، بنیان گذار انقلاب اسلامی در پیامی تکلیف همه را روشن کرد : " ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم." . این دستورالعمل آبی شد بر آتش سینما سوزی . برای آشتی ملت با سینما نیز تقدیر از بازیگران فیلم " گاو " بهترین الگوی بازگشت مردم به سینماها.


 در اوج کمبود تولید برنامه های تلویزیونی و برنامه های چند ساعته ی شبکه یک و دو تلویزیون ، سینمای انقلاب با فیلم های پرهیجان و به یادماندنی مردم را به گیشه ها دعوت می نمود شاید نسل قدیم برای دیدن " دادشاه " بارها به سینما مراجعه کردند. جنگ و اقتضای آن در تولید فیلم های سینمائی جنگی ، نکته ی حائز اهمیتی بود که بارها مردم را به سینما کشاند. شاید یکی از پر بازدید ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را جوانان و خانواده های دونسل پیش کاملا به یاد دارند ، سینما فتح رامسر نیز سنگینی ازدحام مردم و صف های طولانی برای دیدن فیلم " عقاب ها " را هنوز بر شانه هایش حس می کند.


در عصر حاضر نیز با اشاره به گسترش رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری ؛ اعم از ماهواره ، شبکه های تلویزیونی ، فضاهاهای مجازی و مهم تر از همه حق انتخاب پیوستن و ترک کردن آنی و یا اظهار نظر کردن در مورد هرموضوعی و یا به اشترک گذاشتن آن چیزی که شخصا می پسندید ، عاملی شده است که از اساس ، سینما و خاطره ی فیلم های دیده شده در سینما ، در پستوی خاطرات جوان های دونسل پیش ماندگار شده و به " نوستالوژی " مبدل شود.


  اگر خواسته باشید کلمات " سینما فتح رامسر " را در اینترنت جستجو کنید به مطلب زیر ارجاع داده می شوید : علی امینی شاد رئیس شورای شهر رامسر شامگاه دوشنبه 20 دی ماه 1391 در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به لزوم وجود سینما در شهرستان رامسر گفت: ملک سینما فتح که سال‌ها بدون استفاده بوده و قصد فروشش را داشته‌اند با پی گیری‌های مستمر فرمانده سپاه ناحیه رامسر، فروش آن منتفی و قرار است که در این مکان یک مجتمع فرهنگی ساخته شود

.

چند سالی بود که مردم در مجموعه ی سینما فتح بازسازی کلی را شاهد بودند ، به واسطه ی این که این مجموعه زیر نظر نهاد فرهنگی مدافع انقلاب ، سپاه رامسر بود و خبری که پیشتر درج شد ، تصور ایجاد یک مرکز فرهنگی جامع ، اولین نکته ای بود که همه بدان سوق داده می شدند. اخیرا با نصب تابلوئی زیبا و نامی زیباتر ؛ عنوان مجتمع تجاری گل نرگس ، بر تارک سینما و محل همیشگی نصب بنرهای تبلیغی فیلم ها نقش بست. متولیان این تغییر کاربری از یک مرکز فرهنگی صرف به یک مرکز تجاری ، با بهره گیری از شعار سال 96 ، سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال را مبنای این تغییر اعلام کرده اند.


مقام معظم رهبری بر اهمیت فرهنگ و هنر از زوایای مختلف تاکید نموده است. آگاهان و دنبال کنندگان رهنمودهای ایشان کلید واژه های موثر ِ تهاجم فرهنگی ، شبیخون فرهنگی ، و تازه ترین کلید واژه ی منتشره " آتش به اختیار در مباحث فرهنگی " را کاملا به یاد دارند. نگاه عمیق اصلاح امور فرهنگی با رعایت قانون ، ضوابط و مقررات ، مهمترین راهبرد پیش روی جوانان ، به ویژه در چند ماه اخیر است.


مهمترین دغدغه ی دو سال اخیر مقام معظم رهبری در میان شعار اصلی سال که " اقتصاد مقاومتی " با پیشینه اقدام و عمل بود ، اینک رنگ و بوی تولید و اشتغال به خود گرفته است.


اما کیست که نداند تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر مقوله و مباحث فرهنگی بیش از مباحث اقتصادی است. تاکید ایشان بر مباحث اقتصادی به دولتمردان است تا زمینه های رشد تولید و فراهم شدن بستر اشتغال را رقم زنند. بعید است که در دستور کار قرار گرفتن مباحث اقتصادی به معنای زیر پا گذاشتن مباحث فرهنگی در نظر ایشان باشد.


بر طبق ضوابط شهرسازی نیز تغییر کاربری از مراکز فرهنگی به تجاری و غیره ممنوع است . در بهترین شرایط نیز، به منظور بازدهی مناسب این گونه مراکز ، با حفظ بخشی از کاربری فرهنگی ، با تغییر کاربری بخشی دیگر ، موافقت می گردد.


ای کاش متولیان امر نگاه کارشناسانه به موضوع پر اهمیت مقوله ی فرهنگی داشتند و با هماهنگی مالک ، شهرداری ، نظام مهندسی و عوامل تاثیر گذار فرهنگی  ، ضمن بهره مندی از مزایای اقتصادی مکان تحت اختیار ، تالارها یا سالن های کوچک نمایش در آن طراحی و تعبیه می نمودند.


اینک سینما فتح ، توسط " مجتمع تجاری گل نرگس " ، فتح شده است . باید منتظر ماند و دید متولیان امر برای اصلاح امور چه می کنند.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد