ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

نگاه نو

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  91  ؛   24 اسفند ماه  1395


دعای تحویل سال ، تحلیل تغییراتی در انسان است که پایانش ، آغازی بر نگاهی نو است. این که " مقلب القلوب و الابصار" مطلع دعای تحویل سال است و " احسن الحال " در پایان آن ، عمق دعای نو شدن سال است. چرائی تاثیر ایران بر اسلام و قبول نوروز به عنوان یکی از سنت های حسنه دارای ابعاد بلندی است که " دیدار خویشاوندان " اصلی ترین رکن آن است . رفع کدورت ها و کینه ها و فراموشی بدی ها ، تلاش برای تغییر در باطن ، ظاهر و حتی محل سکونت و رفت و آمد و ... از کمترین آن هاست. اسلام از این روش نیکوی ایرانیان استقبال نمود و بزرگان دین با تعبیه ی دعای تحویل سال بر این نکته صحه گذاشتند که مهمترین زمان شروع فصل زندگی پس از خواب زمستانی جانداران ، قابلیت جشن گرفتن دارد.


نگاه نو متعلق به زمان خاصی نیست. حتی این روش را باید به تمام روزهای سال تعمیم داد ؛ زدودن دل از ناپاکی ها و توجه تمام ، به زیبائی ها.


این روز ها افراد زیادی آمادگی خود را برای حضور در صحنه ی انتخاب شدن در شوراهای شهر و روستا اعلام کرده اند و اندکی فرصت دارند که با بازتعریف خود ، عرصه ی رقابت را از آن خود کنند. نگاهی به وعده های انتخاباتی پیشینیان و سنجیدن در ترازوی عملکردشان ، می تواندآغاز گر نگاهی نو در انتخاب کردن باشد.بررسی میزان انتخاب قومی قبیله ای ، انتخاب از روی ترحم ، انتخاب به واسطه ی پیشینه ی خانوادگی ، انتخاب بر اساس چشم هم چشمی ، انتخاب از روی تنفر از دیگران...همه ی این ها نشان داده اند که نگاه ما به شورا و انتخابشان درست نبوده ، چرا که پشیمانی بسیاری از رای دهندگان دیروز از انتخاب مسند نشینان امروز و حتی پشیمانی برخی از شورائیان امروز ، می تواند نشانگر اشتباه در نگاه باشد.


ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است برای بررسی عملکرد منتخبان دیروز و بستر سازی نگاه نو به انتخابات آتی ِ پیش رو.اگر قرار است  شهرستان رامسر آباد شده و در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد باید قواعد بازی در دموکراسی انتخابات را مرور کرده و بدون تخریب افراد غیر همسو ، گام در انتخاب افرادی گذاریم که دلسوز و دل سوخته ی بالندگی منطقه باشند.


گم شده ی همه ی انتخاب شوندگان نگاه منفرد به شوراست. هنوز نیاموخته اند که قرار است پس از انتخاب شدن 3 ، 5 و یا 7 نفره باشند و از همین امروز صدای تکنوائی آن ها شنیده می شود. تعطیلات نوروز فرصتی است تا اینان نیز نگاه نو به مدیریت شهری داشته باشند و با همفکری و ائتلاف با کسانی که احساس می کنند می توانند تیم موفقی باشند ، در این مسیر پر دردسر همگام شوند. اگر علاقه مندان به انتخاب شدن از امروز تا روز انتخابات نتوانند یک تیم همفکر انتخاب کنند ، مطمئن باشند در عوضِ یک تیم منسجم ، گروه انتخاب شده ای هستند که هرکدام پی مراد خویش هستند و به یقین در چهار سال شورا راه به جائی نخواهند برد و تجربه ی تلخ چهار دوره ی شورای قبلی را تکرار خواهند کرد و به یقین خود ، همه ی شهروندان و شهرستان رامسر را در نخوت چهار ساله ای دیگر فرو خواهند برد.


تاکید بر نگاه نو در همه ی زمینه ها درسی است که از دعای تحویل سال می توان آموخت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد