ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

مطالبه گری

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  90  ؛   10 اسفند ماه  1395



وظیفه رسانه ها واضح و اساس کار آن ها انتقال دیدگاه های مسوولین و گلایه ها و درخواست های شهروندان است. نگاه بازتابی ، تقویت کنندگی و نظارتی اصول اولیه و اصلی رسانه هاست.


 در دیدار اخیر هیات تحریریه ساحل دریا با مسوولین ادارات و نهادها ، فرماندار رامسر از آن ها خواست که نگاه مطالبه گرانه را در نشریه و میان مردم تقویت کنند.


ساحل دریا نیز از آغاز انتشار وظیفه ی خود را در قالب سخن سردبیر ، مقالات ، انتشار خواست شهروندان جامه ی عمل پوشانده است اما آن چه مغفول واقع شده نگاه عملگرایانه به این گونه انتقادهاست. از مهم ترین اشکالات مطروحه می توان از ساختمان دور میدان امام ، ساختمان شیشه ای انتهای بلوار معلم ، ساختمان روبروی باند فرودگاه ، تعریض غیر اصولی مسیر جواهرده ، جریان پارکومتر ، اقدام به فروش مفت محوطه ی لیدو ، پروژه ی هتل سماموس ، راه گذر دریائی ، تصفیه خانه ی آب  ، انباشت زباله در جنگل ، نابسامانی های در ورودی شهر ، ساختمان چشم انداز ، باغ سی هکتاری ، نا آرامی های آرامش ، پارک نامناسب خودروها در ایام تعطیلات کنار رستوران ها ، نتیجه ی هزینه کرد 300 میلیونی پروژه ی ریز پهنه بندی ، نتیجه ی هزینه کرد 300 میلیونی شهر نمونه ی گردشگری الکترونیک ، نتیجه ی هزینه کرد میلیاردی باغ ایرانی ، فقدان تعریف مناسب از منطقه ی گردشگری دالخانی ، فقدان نمادهای ورودی به شهر ، فقدان تعریف ورودی مناسب برای جاده ی هریس ، سادات شهر و کتالم و.... را نام برد.


از میان آن همه مطالبات مردمی فقط جریان پارکومتر و فروش لیدو منتج به نتیجه ای در خور شده است و در آن ها منافع شهروندان با اطلاع رسانی های به موقع و مستند ساحل دریا حفظ شده است.


اما دیگر درخواست های به حق شهروندان مورد توجه واقع نشده و ضرر و ضربات جبران ناپذیر آن ها هنوز هم گریبان گیر ِ شهروندان شهرستان رامسر است. در خواست فرماندار گرچه منطقی است اما اشکال کار در آن است که همه ی این موارد با جزئیات کامل تر را همین مسوولین بدان اشراف دارند ، بیان مکرر نکات ضعف و چالش های شهرستان گر چه مناسب است اما سطح رسانه را آن قدر پائین می آورد که از آن مانند بچه ی لجوجی یاد خواهد شد که گذر زمان مطالبات به حق و یا ناحق او را در سطحی نازل به زیر خواهد آورد.


این که فرماندار از رسانه بخواهد مطالبه گر باشند ارزشمند است اما اشکال کار مطالبه گری تبعات پس از بیان نظرات درست و منطقی است که پیشتر " صابون آن به تن مدیر مسوول هفته نامه ی ساحل دریا " بارها ، تاکید می شود بارها خورده است و برای حفظ شان شاکیان از ذکر نام آن ها خودداری می شود. اما بد نیست دانسته شود دوتن از این مسوولین خاطی  تهدید به بستن ساحل دریا کرده بودند ، آن ها و شاید خیلی ها نمی دانند که بستن یک رسانه کار آسانی نیست و با نامه ی یک مدیر شهرستانی ، استانی و یا حتی ملی صورت نمی گیرد .


این نوشته ی کوتاه مروری دوباره بود بر مطالبات مردم و شهروندان ، ببینیم با این مطالبه گری کوتاه چه اتفاقی روشنی در شهرستان روی خواهد داد؟