ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

شورِ شعور

سخن مدیر مسوول هفته نامه ی « ساحل دریا » شماره ی  81  ؛   17  مهر ماه  1395


محرم ماهی است که همه ی مردم در آن مشارکت ویژه دارند. از حضورمادران به همراه شیر خوارگان حسینی تا همایش نوجوانان "  احلی من عسل " . از مساجد محل ها تا هیات ها ، تکیه ها ، ایستگاه های صلواتی . از جامه های سیاه بر تن تا پارچه نوشته های اعلام عزاداری در هر کوی و برزن. از نوحه ، مراثی نوگلان تا نوای پیرغلامان.


مشارکت کنندگان در عزاداری امام حسین علیه السلام از هر قشر و طایفه ای هستند. از مسلمان تا غیر مسلمان. از شیعیان مومن تا مسلمانان اسمی که فقط نام مسلم را به یدک می کشند و فقط در برخی مراسم به ناچار رنگ اسلامی به خود می گیرند و در موقع عقد قران به کف حدیث " النکاح سنتی ... " می خوانند و در موقع دفن با تکان دادن سر توسط تدفین کننده ، صدای " اسمع ، افهم ... " را درک می کنند.


آن هائی که " وای بر کم فروشان " قران را نمی شنوند . آن هائی که " نماز را به پای دارید " را نمی فهمند. آن هائی که " امر به معروف و نهی از منکر"  قرآن را  ندیده اند. آن هائی که " حرمت شراب " را نشنیده اند. آن هائی که حرام و حلال دنیا  و آخرت برایشان نامفهوم است.


همه سینه زن ، زنجیر زن ، طبل کوب ، سنج زن ، نذر کننده ی خیرات ، پخش کننده ی نذورات و هریک گوشه ی کار هیات ها و دسته های عزاداری را به عهده دارند. تفاخر در دسته ی عزاداری بزرگتر ، سنج بیشتر ، طبل غیر قابل حمل تر ، شور بیشتر در هنگامه ی رسیدن به جمعیت ها و مساجد ، تعویض مداح با صدای خوشتر در بزنگاه ها ، تعداد قربانی گوسفند در زیر پای هیات ها ، دعواهای همیشگی در پس ورود و خروج هر هیات ، دسته و پس از پایان دسته روی . از نامنظمی در صف تا خراب شدن بلندگوها و ...این ها بدون در نظر گرفتن انحرافات رسوخ کرده در عاشوراست.


هر محرم ذکر مصائب شهدای کربلا و اهداف آن را می شنوند ، همه واقعه ی کربلا را از حفظ اند. اما دریغ از اندکی تفکر و شعور پیرامون فلفسه ی قیام عاشورا. اهداف عالیه ی سرور شهیدان . ای کاش به جای آن همه شور ، چاشنی شعور قیام کربلا نیز در دل مردم رسوخ می کرد. ای کاش فلفسه ی حج نیمه تمام سید الشهدا و هجرت به سمت کربلای او و خانواده اش ، شهادت او ، عزیزان ، یاران و همراهانش ، نماز ظهر عاشورایش و پس از آن همه مصیبت ، سخنرانی های آتشین اسوه ی صبر و تقوا ، حضرت زینب کبری در دستور کار هر عزادار امام حسین علیه السلام قرار گیرد.


شورِ شعور مهم تر از شور ِ بدون شعور و آگاهی است و اگر درصدی از شورِ حضور در مراسم ، آمیخته با درک فلسفه ی عاشورا می شد ، آن گاه این جمله بیشتر معنا می یافت که " هر روز عاشورا و همه جا کربلاست " . آری عالم محضر خداست و برای خدائی شدن باید ترک معصیت کرد و تظاهر به اسلام و مسلمین آفتی شده است که در شورِ مراسم امروزه ی عاشوراها ، فقدانش احساس می شود.