ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

هوا خراب است!!! - سرمقاله ی 101 ساحل دریا

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی 101 ؛   اول آبان  ماه  1396


همه ساله دربرخی از فصول سال به ویژه در فصل هزار رنگ پائیز شاهد بارش نعمت الهی در سراسر کشور هستیم. این بارش ها علیرغم این که نعمت عظیمی هستند باعث دغدغه مندی کشاورزان و باغداران می شوند. گاهی مردم به گلایه از بارش زیاد می گویند ؛ هوا خرابه !


یکی از همکاران غیر شمالی اداره ، وقتی نم نم باران را مشاهده می کرد و با حسرت به آن می نگریست به همکار دیگر هجرت کرده اش اشاره کرد و گفت . زمان بارش عکس و فیلم بارش رو برای او ارسال می کنم و او با حسرت و تلخی می گوید : کوفتتان شود!!


ایشان با تلخند و گلایه آمیز می گوید مانده ام که چرا مردم شمال وقتی هوا بارانی است می گویند " هوا خراب است !! " باران نعمت الهی است و باید قدرش را بدانند. وقتی هوا بارانی است با عشق و بدون چتر زیر آن قدم می زنم!


در توجیه و پاسخ به این سوال او؛ یادآور شدیم ؛ هوا خرابه ! برای این روز ها نیست. برای روزهای نشای برنج است که یکریز و مدام می بارد و کشاورز از زمان کاشت عقب می افتد. هوا خرابه ! برای زمان درو است که باران های تند و کولاک مانند اواخر شهریور شالی ها را کمر شکن می کند و دروی آن سخت می شود و یا بارش مدام باران باعث رو به فساد رفتن خوشه ها می شود. هوا خرابه ! هوا خرابه برای روزهای بارش مدام در فصل چیدن مرکبات است و برای بارش مدام و بی وقفه ی روزهای طولانی در پائیز و زمستان است که گاهی عدد روزهای بارش به ماه نزدیک می شود!


اما امروزه باید با حذف حندُق ها ( کانال های آب گذر قدیمی باغ ها ) جمله ی دیگری را به جملات فوق اضافه کنیم.


 مردم برای استفاده ی حداکثری از زمین و باغ خود با پر کردن حندُق ها چهار هدف را دنبال می کنند. اول افزایش سطح زمین دوم حذف حریم اداره ی آبیاری سوم حذف مزاحمت های تردد کشاورزان و چهارم جلوگیری از هدایت پساب های خانه های دیگران. البته نکته ی اول و چهارم مهم ترین نکاتی است که مالکین بر آن پای می فشرند.


در این بین باید اداره ی آبیاری و شهرداری را مقصرین رده ی دوم و سوم پر کردن حندُق ها دانست . چرا که با علم و وقوف به وجود حندُق های قدیمی ، از پرشدن آن به راحتی می گذرند و می شود آن چه که نباید بشود.


الان با هر بارشی باید گفت هوا خرابه !!! چرا که معابر پر از آب و آبگرفتگی می شوند. و تردد افراد پیاده عملا دچار اشکال می شود. اگر عابر پیاده با احتیاط از خیش شدن پاچه ی شلوارش بکاهد نمی تواند از افتادن چرخ خودروی عبوری در کوچه جلوگیری نماید که با افتادن در چاله ای ، باعث پخش شدن آب های سطحی بر روی لباسش نشود.


عابر باید خدا را سپاسگزار باشد و از او بخواهد که برخی مردم فهیم !!! به بهانه ی باران پساب و فاضلاب خود را در سطح جوی ها و معابر رها نکنند. آن گاه است که مصیبت دو چندان می شود.


در امتداد هوا خرابه هم اینک باید کلمه ی گیلکی ( تاتی ) دیگری را اضافه نمود هوا پس ِ !! این اصلاح یعنی کار خرابه !


هم اینک با تشکیل کمیته های بحران به مدیریت عالی ترین مقام دولتی در همه ی شهرستان ها ، قرار است بحران ها مدیریت و کنترل شوند. اما مدیران بحران انگار یادشان رفته قرار است مدیریت کنند بحرانی نباشد نه این که مطلع کننده ی بحران باشند و باعث تشویش اذهان عمومی شوند! درست در زمانی که هواشناسی اعلام بارش شدید می کند ، کمیته ی بحران تشکیل جلسه داده و اطلاع رسانی می کند که مردم به هوش باشید که طوفانی در راه است. آب و نان و اخیرا برق ، برای شارژ موبایل ذخیره کنید که ضمن خرابی هوا ، هوا پس است!


مدیر بحران به جای اندیشیدن به حل مشکل آب گرفتگی معبری که چند سالی است خیابان را پر از آب می کند ، پارکینگ را شناور می کند و دیوارها را فرو می ریزاند ، با پوشیدن چکمه و بارانی و لباس امداد ، در وسط سیل برای حل بحران تلاش می کند و دوستان خبرنگار ِ خبر رسان عکس های تلاشش را رسانه ای می کنند.


مدیران پس از پایان بارش ، بحرانی نمی بینند و به سایر کارهای مهم اداری می پردازند و دوباره پس از دریافت خبر بارش شدید ، تجهیزات حضور در بحران را آماده می کنند.


فضای مجازی نیز بر بحران هوا خرابه !!! نمک می پاشد و تاکید می کند هوا پس ِ !


اینک از بارش شدید چند صباحی گذشته و از خسارت پنج میلیاردی بارش سیصد میلی متر اواسط مهر هم مدتی سپری شده است.


 آبگرفتگی با سیل تفاوت های ماهوی دارد که بیان آن برای مدیران بحران رامسر و مردم عزیز ، به مصداق آب در هاون کوبیدن است. طنز توضیح آبگرفتگی پل توسط روستائی " آب پندامه  کرد " را همه شنیده اند و نیاز به باز تعریف نیست.


حل معضل آب گرفتگی پل دادگستری شهرستان رامسر در بلوار معلم با مشاوره گرفتن از مهندسین رامسر قابل حل است و آبگرفتگی معابر دیگر نیز با مدیریت هدایت آب های سطحی قابل پیشگیری است.


اگر هدف از عدم حل مشکل آبگرفتگی پل ( پندامه ) دادگستری رامسر ، اطلاع رسانی سیل در شبکه های تلویزیونی مازندران ، خبر بیست و سی و پخش در اخبار سراسری به منظور جذب منابع مالی برای سازندگی در رامسر است. که بسیار هوشمندانه و قابل تقدیر است. این عمل به مثال " استخوان لای زخم " همیشه منبع در آمدی مفیدی خواهد بود.حتی ممکن است بعضی ها با رسانه ای کردن عکس مسوولین به منافع دو طرفه ای برسند که برخی از آن نیز مطلعند!


مسوولین عزیز ! درست است که هوا خرابه ! اما نگذارید هوا پس شود!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد