ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

گذری کوتاه بر انتخابات در شهرستان رامسر


ساحل دریا – عصر روز پنج شنبه با هماهنگی تلفنی قرار شد ملاقاتی حضوری و مباحثه ای کوتاه پیرامون انتخابات در شهرستان رامسر شکل گیرد.حوالی ظهر روز جمعه و پس از انجام برخی امور اداری و غیر اداری محمد آزاد فرماندار شهرستان رامسر، در دفتر کار خود پذیرای هیات تحریریه ی هفته نامه ی ساحل دریا بود.


در این نشست از جواهرده ، فرودگاه ، کنارگذر ، تصفیه خانه ی آب ، پروژه های سرمایه گذاری ، هتل سماموس ، انتخابات ریاست جمهوری و برخی از مباحث حاشیه ای سخن گفته شد.


مهم ترین هدف نشست شرایط انتخابات در شهرستان رامسر بود که پس از طرح سوال از طرف هفته نامه ی ساحل دریا ، فرماندار با صبر و حوصله بدان ها پاسخ گفت . مشروح مهم ترین نکات این نشست تقدیم خوانندگان هفته نامه می شود.

شهرستان رامسر دارای 74179 نفر جمعیت است که ترکیب جمعیتی آن با 37220 مرد و 36959 تن زن شکل گرفته است. بدین ترتیب با تقریب کم  261 تن اختلاف ، تعداد جمعیت  زن و مرد در ترازی برابر قرار دارند.


جمعیت روستائی در شهرستان رامسر 17466 نفر می باشد.


اما ترکیب جمعیتی دو شهر آن ، رامسر با جمعیتی بالغ بر35997 نفر که 18079 تن از آنان مرد و 17918 تن از آنان زن هستند.


 شهر کتالم و سادات شهر نیز دارای 20716 نفر می باشد. از این تعداد 10260 تن مرد و 10456 تن زن هستند. در جمعیت این شهردو اتفاق مهم قابل توجه است. ابتدا این که با افزایش 717 نفر جمعیت ، مرز جمعیتی آن از 20 هزار نفر گذشته و در شرایط نام نویسی کاندیداهای شورای شهر کتالم و سادات شهر اتفاق غیر منتظره ای رخ داد و در این دوره شرط ثبت نام به علت افزایش جمعیت از مرز 20 هزار نفر ، از فوق دیپلم به کارشناسی ارتقا یافت.بنابر این برخی از شهروندان فوق دیپلم که خود را برای نامزدی در شورای شهر کتالم و سادات شهر آماده کرده بودند ، غافلگیر شده و شرایط نامزدی را از دست دادند. اتفاق دوم ترکیب جمعیتی کتالم و سادات شهر ، پیشی گرفتن تعداد خانم ها از تعداد آقایان است. در این شهر ، تعداد 196 نفر جمعیت زن  ، بیشر از مردان است .


به منظور برگزاری انتخابات پنجمین دوره ی شورای شهر و دوازدهمین دوره ی ریاست جمهوری ، هیات نظارت انتخابات ریاست جمهوری با ترکیب 3 نفر و در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا  هیات اجرائی با ترکیب 9 نفر و هیات نظارت با انتخاب 5 نفر شکل گرفت. لازم به ذکر است که در هر دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هر 5 نفر عضو هیات نظارت بر انتخابات را نماینده ی مردم در مجلس شورای اسلامی آن منطقه تعیین می نماید. در این دوره از انتخابات 405 داوطلب ، متقاضی شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان رامسر شدند. 90 نفر از این تعداد یعنی 22.3 درصد شرکت کنندگان شهری و 315 نامزد با 78.3 درصد مشارکت از حوزه های روستائی بودند. 44 نفر از داوطلبین زن و 361 تن نیز مرد بودند. و تعداد 109 دواطلب این دوره از شورا ، پیش از این سابقه ی حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا را داشته اند.


نکته ی قابل توجه ترکیب جمعیتی ، حضور فعال زنان در روستاهای رامسر است. در حالی که شهرهای رامسر و کتالم و سادات شهر هرکدام با 3 نامزد زن مواجه هستند ؛ این امر در روستاها با حضور تعداد 38 زن جلب توجه می کند.


به لحاظ ترکیب سنی  ؛ تعداد 19 داوطلب زیر 30 سال ، سه نفر بالای 75 سال و 160 نفر نیز در بازه ی سنی 36 تا 50 سال قرار دارند.


از نظر سطح سواد نیز 152 داوطلب سواد خواندن و نوشتن ( در حوزه های روستائی ) ، 80 نفر دیپلم ، 19 نفر فوق دیپلم ، 117 نفر کارشناسی ، 31 تن کارشناسی ارشدو 6 نفر نیز دارای مدرک تحصیلی دکترا هستند.


شهر رامسر


تعدادکل ثبت نام شدگان در شورا 44 نفر بودند که از این تعداد 41 نفر مرد و 3 نفر زن بودند. از این تعداد یک نفر در هیات اجرائی به علت فقدان مدرک تحصیلی رد صلاحیت شد. 3 نفر دیگردر هیات نظارت رد صلاحیت شدند. از این 4 نفر ، 2 نفر در هیات نظارت استان تائید صلاحیت شدند. و 5 نفر نیز انصراف داده بودند. پس از پایان این سیکل یک نفر دیگر از عرصه ی رقابت با انصراف خارج شد . بنابر این حاضرین در عرصه ی رقابت شهر رامسر 36 نفر شدند.


شهر کتالم و سادات شهر


در این شهر کل افراد علاقه مند به حضور و ثبت نام شده 46 نفر بودند که 3 تن از آنان را زن ها تشکیل می دادند. 7 نفر انصرافی و 4 نفر رد صلاحیت شده ی مرد در این مرحله سهم این شهر بود.پس از بررسی اعتراض رد صلاحیت شدگان ، هیات نظارت استان دو نفر را مورد تائید قرار داد. در این فرصت انتهائی 3 نفر دیگر نیز از عرصه ی رقابت با انصراف کنار کشیدند و جمع حاضر در انتخابات کتالم و سادات شهر به 34 نفر رسید.


شعب اخذ رای


در شهرستان رامسر تعداد 105 شعبه ی اخذ رای پیش بینی شده است که از این تعداد 94 صندق ثابت و 11 صندوق سیار هستند.


تعداد شعب صندوق اخذ رای در شهر رامسر 28 صندوق ثابت و یک صندوق سیار است . شهر کتالم و سادات شهر نیز دارای 18 صندوق ثابت و یک صندوق سیار است. در روستاها نیز 48 صندوق ثابت و 9 صندوق سیار پیش بینی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

در شورا ، تک رای نباشید

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  93  ؛   15 بهشت  ماه  1396



همراه با شکوفه های بهار نارنج ، در انتهای برگزاری سمپوزیوم گل و گیاه و پس از برگزاری جشنواره ی فیلم های کوتاه در شهرستان رامسر ، هم زمان با سراسر کشور ، تب انتخابات ریاست جمهوری ، شوراهای شهر و روستا آرام آرام بالا می رود. با تورقی بر برگزاری انتخابات در شهرستان رامسر و بررسی آمار شرکت واجدین شرایط انتخابات در پای صندوق های رای ، همیشه در صد بالای مشارکت را رقم زده اند.


فارغ از جناح بندی های سیاسی ، درصد بالای مشارکت در رامسر ، نشان از توسعه یافتگی این شهرستان و پذیرش عاقلانه ی حضور در پای صندوق های رای و اتکا به دموکراسی برای رسیدن به اهداف مدنظر شهروندان قابل اتکا و در خور تحسین است.


در انتخابات شوراهای شهر و روستا شاید از معدود شوراهائی در کشور بودند که هوشمندانه افراد مورد نیاز جامعه ی شهری و روستائی را ، به خصوص در شهر رامسر ،  "  دستچین " کردند. اما پس از گذشت چهار سال اگر از مردم  هوشمند منطقه در خصوص کارنامه ی اعضای شوراهای شهر و روستای شهرستان رامسر پرسیده شود ، نارضایتی عمومی از ناکارآمدی شورائیان در کل منطقه موج می زند.


شورائیان حاضر در دوره ی گذشته ، هیچ کدام حاضر به ائتلاف نشدند و اگر معدودی از افراد پیمان اخوت بستند ، در خلوتِ اعضای ستاد خود ، واژه ی منحوس " تک رای " را به آن ها دیکته کردند. اعضای ستاد و برخی از خویشان و بستگان و حتی هم محله ای ها ، از ترس و نگرانی رای نیاوردن کاندیدای مورد نظر ، ناخواسته در دام " تک رای " افتادند و در حالی که می توانستند تیم شورای شهری را برگزینند ، با نا آگاهی در ورطه ی انتخاب اعضائی شدند که هیچ هم خوانی با هم نداشتند. به عنوان مثال  ناخواسته و با همان " تک رای ها "  ترکیب شورای شهر چهارم رامسر شاید تکرار ناشدنی ترین انتخابات شورائی در کشور شد ، حضور افراد با تخصص های مختلف و مورد نیاز رشد و توسعه ی شهر. دوره ی چهارم شورا فرصتی طولانی برای همفکر شدن منتخبین خود داشت ، اعضای منتخب که حال هریک برای خود " من " شده بودند ، در آن فرصت طولانی نتوانستند در نشست های دور همی ، همدل و همداستان شوند و شد آن چه که نباید می شد. اعضای شورای منتخب به جای این که تیمی زبده شوند ، خود را عضو گروهی می دانستند که لازم بود هریک جداگانه گلیم خود را از آب بیرون بکشد.


در تازه ترین نظر منتشر شده ی نصرت الله کوزه گر شهردار رامسر در هفته نامه ی شمال سبز ، که بارها در محافل خصوصی و عمومی نیز آن را را ذکر می کرد یک واژه ی کلیدی وجود دارد و آن این که " من از شورا می پرسم ، آیا شورا در این چند سال طرحی را مطالعه کرده و روی میز شهردار گذاشته است که من انجام داده باشم و پاسخگو نباشم ؟ من به دنبال اختلاف نیستم "  این بدان معناست که اعضای شورای شهر رامسر طرح قابل ارائه ای به شهرداری ارجاع ندادند. در حالی که وفق قانون شهردار منتخب شوراست و موظف است برنامه های مصوب شورا را اجرا کند و در صورت تخطی از شهردار سوال و در صورت فقدان پاسخ مناسب او را عزل کند.


این که شورای منتخب رامسر در چهار سال نتوانسته است طرحی مصوب را ارائه و از شهردار منتخب خود مطالبه گر باشد ، چه کسی مقصر است ؟ شورای منتخب یا مردم ، یا هردو؟ نقش فرهیختگان در هدایت مردم برای انتخاب یک تیم قوی و ائتلافی که همدل و هم صدا باشند ، برنامه محور باشند و پاسخگو در مقابل مردم چگونه بوده است.


نوع نگاه متفرق اعضای شورا ، منحصر به شورای شهر چهارم رامسر نیست. همه ی مردم با مروری بر عملکرد چهار ساله ی شورای شهر و روستای پیرامون خود به این واقعیت تلخ خواهند رسید که ، شورا در این مدت کاری نکرد!!!


به اعضای شورا برنخورد و آسفالت کوچه ها و معابر ، عقب نشینی اختیاری مالکین ، کمک های بلاعوض به فقرا ، نیازمندان و برخی از کارهائی که از اساس نه جز وظایف شوراست و نه در شان و منزلت شورا ، به عنوان کارنامه ی عملکرد خویش به رخ مردم نکشند. که این کار از وظایف ذاتی شهرداری هاست و نباید منتی بر مردم باشد. شورا تشکیل شده است تا با ارائه ی طرح ها و نظرات کارشناسانه و با بهره گیری از پتانسیل عظیم ایده ها و نظرات ، راهگشای توسعه ی همه جانبه ی حوزه ی تحت اختیار خود باشند.


اینک آزمونی دیگر است. 29 اردی بهشت انتخاباتی دیگر در راه است . ضمن دعوت آحاد مردم به مشارکت گسترده و اثر گذار در انتخابات ، تذکر این نکته خالی از لطف نیست که در انتخابات شوراها ، هر فرد مجاز به انتخاب چند گزینه است. در شهرهای رامسر ، کتالم و سادات شهر هر کدام پنج گزینه و در شوراهای روستائی ، هر روستا ، سه گزینه. بنابراین ضمن دعوت کاندیداها به تشکیل ائتلاف موثر و کارآمد به مردم عزیز توصیه می گردد که به حرف برخی نامزدها و ثبت " تک رای " وقعی ننهند و مطمئن باشند کاندیدائی که مصر به تک رای باشد ، در شورا نیز نمی تواند هم تیمی خوبی برای سایر اعضای شورا باشد.

در شورا " تک رای " نباشید و به تعداد مورد نیاز منطقه ی خود " انتخاب کنید " ، در هر حال " انتخاب حق شماست و انتخاب با شماست "


در 29 اردیبهشت انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار می شود و مردم برای اداره ی چهار سال آینده ی کشور مجاز به انتخاب فرد و نقشه ی راه توسعه ی کشور می باشند. اسحاق جهانگیری ، حسن روحانی ، سید ابراهیم رئیسی ، محمد باقر قالیباف ، سید مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا کاندیداهای مورد تائید دوازدهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری هستند و انتخاب هریک از آنان مسیر چهار سال آینده ی کشور را ترسیم خواهد کرد.

 

 

 

 

سال نو ، طرحی نو و لباسی نو

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  92  ؛   اول اردی بهشت  ماه  1396



خبر اول : حدود 7 سال است که هفته نامه ی ساحل دریا در ابعاد 35 در 50 چاپ و منتشر می شد . اختصاصی شهرستان رامسر بودن ،  محتوی هفته نامه ، ابعاد  ، تمام رنگی بودن ، کاغذ اعلا ، شمارگان منتشره و توزیع بسیار عالی نشریه در شهرستان رامسر و توزیع اینترنی با رایانامه در سرسر کشور و برای بسیاری از رامسری های ساکن کشورهای مختلف ، محملی را پدید آورده است که بسیاری از شهروندان گرانقدر ، هفته نامه را به عنوان مروری بر تاریخ شفاهی شهرستان رامسر ، بایگانی کرده اند.


محدودیت مالی ، و حجم کم مطالب تولید شده در یک هفته در یک شهرستان ، ابعاد قبلی را پوشش می داد. حمایت و پشتوانه ی تامین منابع مالی انتشار نشریه توسط برخی ادارات و نهادها به خصوص شهرداری های رامسر ، شهر کتالم و سادات شهر عامل اصلی تداوم انتشار هفته نامه تاکنون بوده است.هرچند از جانب صاحبان صنعت ، ثروت ، اصناف و بازاریان به لحاظ مالی کمتر به نشریه کمک شده است.


شهروندان محترم بنا به دلایل مختلف از جمله ؛ ریز بودن مطالب ، کوچک بودن تصاویر گلایه مند بودند و در دفعات مختلف تقاضای بزرگتر شدن ابعاد هفته را داشتند. علیرغم همه ی تنگناها ، احترام به مخاطب و توجه به خواسته های ارزشمندشان عاملی شد که سال 1396 ساحل دریا با لباسی نو و در اندازه ی بزرگتر و به ابعاد 50 در 70 ، چاپ ، تولید و پخش شود.


امید است با حمایت مادی صاحبان ثروت و حضور معنوی صاحبان قلم ، انتشار تنها نشریه ی اختصاصی تمام رنگی اختصاصی یک شهرستان و یکی از پرتیراژترین نشریات منطقه ای با نگاه تخصصی  ، تداومی منحصر بفرد داشته باشد. نگاه هفته نامه به دستان پرتوان مردم فهیم شهرستان است تا نسخه ی مکتوب تاریخ شفاهی منطقه ، در یادها و یادمان ها ماندگار شود.


خبر دوم : از آغاز انتشار نشریه ، دفتر تحریریه در شهرستان رشت مستقر بوده و خبرنگاران همکار هفته نامه با ارسال اینترنتی مطالب ، در تکمیل محتوا فعال بودند. مخاطبین گران قدر هفته نامه بارها اعلام علاقه جهت استقرار دفتر نشریه در شهرستان رامسر داشتند ، باز تکرار داستان غم انگیز تامین مالی ایجاد چنین کانال ارتباطی ، مزاحم کار بود. با توکل بر خدا و استعانت از او در فصل شکوفه های بهار نارنج با افتخار ، دفتر مرکزی ساحل دریا در محله ی لپاسر رامسر دایر می شود تا بدین وسیله راه ارتباطی شهروندان با هفته نام تسهیل شود و نشست های تخصصی و مصاحبه های مردمی و بومی در این مرکز تجمع شکل گیرد.


احداث دفتر هفته نامه از سوی دیگر راه دست یابی علاقه مندان به ارائه ی مطلب ، گزارش ، آگهی ، خبر و رپرتاژ را آسان کرده و امید است در آینده ی نزدیک با حمایت اقشار ، بازاریان و صنوف  ، دغدغه ی پوشش صرف اخبار دولتی ، از دوش ساحل دریا برداشته شود.


خبرسوم : راه اندازی پژوهشگاه رامسر یکی از دغدغه های اصلی ام بوده و هست. موضوعی که با سه فرماندار اخیر رامسر مطرح و علیرغم استقبال و علاقه مندی آنان به احداث چنین پژوهشکده ای ، متاسفانه اقدام عملی در این مورد صورت نگرفت . این پژوهشگاه در نظر دارد تمامی کتاب ها و نوشته های مرتبط با شهرستان رامسر را در یکجا ، گرد هم آورد و ضمن دعوت از دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکترا که پایان نامه ی خود را در خصوص رامسر تدوین کرده اند ، محملی باشد تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، بر اساس نیاز های رشد و توسعه ی شهرستان رامسر ، پایان نامه های خود را در این زمینه ها تدوین نمایند. این اقدام ضمن این که محلی برای رجوع پژوهشگران رامسرشناسی می تواند باشد ، پروژه های جدید را به علاقه مندان معرفی می نماید.


درضمن به بهترین اثر گردآوری شده ی تحقیقی و یا کتاب منتشره در زمینه ی رامسر ، هرساله جوایز ویژه ای در نظر گرفته می شود.


دفتر هفته نامه ساحل دریا افتخار دارد که " پژوهشگاه رامسر  " را در دل خود جای داده و محل اجتماع نخبگان می شود.


در این زمینه علاوه بر علاقه مندی فرهیختگان و گام نهادن برای رشد و  توسعه ی رامسر ، مسوولین ادارات و نهادها نیز با ارائه ی مواد دلخواه نهاد ذی ربط خود ، مسیرهای تحقیق را باز می نمایند و خیرین و متمولین شهرستان نیز با پشتیبانی مالی خود ، ضمن به جای گذاشتن صدقه ی جاریه ، نام نیک خود را به یادگار می گذارند.


رشد ، توسعه و بالندگی منطقه با مشارکت همگانی و در بستر پژوهش با برآورده نمودن نیازها و سازو کارهای برنامه ریزی شده و داشتن سند چشم انداز روشن و گام بر داشتن در آن مسیر محقق خواهد شد و این مهم با همدلی ، همزبانی و همگامی سرعت مناسبتر خواهد گرفت.