ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

یاد یار دیرین

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  86  ؛   23 دی ماه  1395



تا که بودیم نبودیم کسی

کشت ما را غم بی همنفسی

تا که رفتیم همه یار شدند

خفته‌ایم و همه بیدار شدند


آن چه مسلم است یاد و خاطره ی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از تاریخ و حافظه ی تاریخی انقلاب اسلامی پاک شدنی نیست. هر مرحله از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی با نام ایشان گره خورده است. در کلیدی ترین بزنگاه های انقلاب مانند نهضت ، شورای انقلاب ، تشکیل نظام جمهوری اسلامی ، خاموش کردن تفرقه های گروهکی ، اداره و اتمام جنگ ، انتخاب رهبری آیت الله خامنه ای ، سازندگی ، اداره ی امور کشور در مجلس – ریاست جمهوری – خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... نام ایشان می درخشد.


صداقت ، صبوری ، اعتدال و تحمل ناملایمات بارزترین خصوصیات ایشان در کل دوران نهضت و به ویژه دهه های آخر عمر ایشان بود. شاید تعبیر خود ایشان و شاهد مثال از شهید بهشتی در تخریب ها علیه وی کامل ترین پاسخ ایشان به منتقدان بود. آن جا که با طمانینه می گوید " نوبت اما به من رسید... " .


شاهد توهین ها ، تهمت ها و حرف های نامناسب به او بودیم و حتی جمع اندکی با حضور در خیابان های رامسر نیز ناجوانمردانه صدا در گلو حجیم کرده و درپناه مصلحت اندیشی برخی مرگ او را ندا می دادند و مغرورانه از این که توانسته اند آزادانه !!! علیه یکی از خائنین نظام شعار دهند ، سرمست بودند.  جائی خواندم که ایشان همه ی این افراد را در زمان حیات خویش بخشیدند و او انذار می داد که مراقب باشید دیگر هاشمی زنده نیست که حلالشان کند و خدا نیز از حق الناس نخواهد گذشت.


تعابیر ارزشمند مقام معظم رهبری در پیام تسلیتشان و تاکید بر این نکته ی که " وسواس خناسان ذره ای از ارادات هاشمی به ولی فقیه نکاست " کلیدی ترین بخش پیام آقا است و به همه ی کسانی که کاسه های داغ تر از آش هستند ، انذار می دهد که پشت سر یار دیرین رهبری ، همکار ، همدل و قدیمی ترین دوستش ، حرف نامربوط نزنند.


اعتدال هاشمی مثال زدنی است که اگر او معتدل نبود جریان چپ و اصلاحات در بازه ی زمانی مجلس ششم و دولت اصلاحات و جریان راست و اصولگرا در دولت نهم و دهم  ( دو گروه متضاد در ایده و عمل ) ، بر او نمی تازیدند. تاختن این گروه ها نشان در خطر افتادن منافع حزبی آنان در بزنگاه ها توسط معتدل ترین ، انقلابی ترین ، ولائی ترین و در یک کلام غمخوارترین فرد دلسوز برای اسلام ، ایران و نظام بود.


هاشمی در شب شهادت کریمه ی اهل بیت و شب شهادت میرزا تقی خان فراهانی مشهور به امیر کبیر از دنیا رفت. ظریفی نوشته بود ؛ هاشمی سردار سازندگی امیرکبیر ایران بود ، امیرکبیر 39 ماه صدارت و هاشمی 39 سال در ارکان حکومت بود ، هر دو در سازندگی ایران کوشیدند ، هر دو بنیانگذار بزرگترین مرکز علمی دوران خود بودند ، هردو توسط خناسان زمان خود مورد هجوم واقع بودند و تقدیر بر آن بود هر دو در یک روز تاریخی از دنیا بروند.


هاشمی در جائی اخیرا گفته بود : " اینک راحت می میرم " و این قلب مطمئن برگرفته از آیه ی شریفه ی یا ایتهالنفس المطمئنه ... است.

روحشان شاد و غریق نعمات الهی باد    

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد