ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

راز ماندگاری

 سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 24 ؛ شهریور ماه 1392


در ماه شهریور رخداد های متنوعی شکل گرفته است اما باید از دو موضوع نوشت ! و به راحتی از آن نگذشت.


 هفته ی دولت ؛ در آغازین روزهای شهریور یادمان شهادت شهیدان رجائی و باهنر است. آن هائی که مدت خدمتشان به جامعه بسیار کوتاه بود اما اثرات ماندگار آن ، از آنان اسطوره هائی ساخت که مانائی ابدی یافته اند.خدمت به محرومان و در نظر گرفتن خواسته های مشروع آنان و ایجاد تمهیدات لازم برایشان ، یکی از مهم ترین اولویت های این دو شهید بزرگوار بود.


هفته ی دفاع مقدس ؛ انتهای این ماه نیز حادثه ای در خور توجه و به یاد ماندنی دارد که تا تاریخ زنده است از آن به نیکی یاد خواهد شد.هرچند کلیت این ماجرا و تلخ و از دست دادن ذخایر ملی ، معنوی و انسانی ایران عزیز در این حادثه غمبار و تاسف انگیز است ، نتیجه ی تلاش مجاهدانه ی ارتش ، سپاه ، بسیج ، جهاد سازندگی و در یک کلام اقشار مختلف مردم آن قدر شیرین است که آن تلخی ها از یاد برود. پس از هشت سال دفاع جانانه بدون از دست دادن وجبی از خاک کشور که طی قرن های اخیر بی سابقه بود ، بعث متجاوز و همه ی هم پیمانانش را به شکستی تاریخ محکوم کردو از آن مهم تر « متجاوز » به طور رسمی معرفی و مورد مواخذه قرار گرفت.


آن چه در این دو رخداد مشترک است کار خالصانه ی ایرانیان بوده است. رجائی ، باهنر ، بهشتی ، مفتح ،مطهری و ... از یک سو و رزمندگان ، ایثارگران ، جانبازان ، آزادگان و شهدا از سوی دیگر در یک نقطه اشتراک داشتندو آن خدمت خالصانه و بی منت بود. آنان فقط برای رضای خدا گام برداشتند و از جان خویش نیز دریغ ننمودند.


راز ماندگاری ، خدمت بی منت است و این درسی است برای همه. برای ماندگار شدن باید خالص و صادق بود و بی منت به خلق خدمت کرد.


(245414 )

روز پایان



13 شهریور ماه پایان دوره ی شهرداران و دهیاران منتخب دوره ی سوم شورای شهر می باشد. و پس از آخرین دقایق این روز به لحاظ قانونی شهردادان و دهیاران منتخب شورای قبلی حق امضای نامه های اداری مربوطه را ندارند

.

بدین لحاظ و برای پر کردن خلا قانونی روند اداری ، شورای شهر چهارم موظف است فردی را به عنوان سرپرست شهرداری ها و یا دهیاری ها انتخاب نمایند . پیش از این طبق قانون شورا باید فردی را از درون شهرداری به سرپرستی بگمارد و سرپرست حداکثر سه ماه مسوولیت گردش کار شهرداری و یا دهیاری را به عهده می گرفت. اما در قانونی که تازگی ها ابلاغ شده ، شورا می تواند شهردار و یا دهیار سابق را تا رسیدن به نتیجه ی نهائی برای انتخاب گزینه ی مورد نظر ؛ با حکم سرپرستی و حداکثر به مدت سه ماه انتخاب نماید.


آن چه از شواهد بر می آید شوراهای چهارم منطقه هنوز گزینه ی قطعی شهرداری و دهیاری خود را انتخاب نکرده اند و در صورتی که شوراها مخالف وضعیت قبلی نباشند ،  این امر فرصتی به شهرداران و دهیاران  می دهد تا چند صباحی دیگر با حکم سرپرستی از طرف شورای چهارم  ، روند اداری مجموعه ی ذی ربط خود را سامان دهی نمایند

.

روی سخن با شورائیان است که وقت را مغتنم بشمارند و با امروز و فردا کردن فرصت را از دست ندهند و هر چه زودتر گزینه ی مد نظر خود را چه ازمیان شهرداران و دهیاران کنونی و چه از میان گزینه های جدید ، قطعی نمایند

.

همه می دانند که « مرغ همسایه غاز نیست !! » اما در عمل ممکن است به فرآیند روی آورند که ترجمه اش همان بشود !! شورائیان در بدو امر شاید بهتر باشد از میان شهروندان خود فردی لایق را برگزینند و این نه دور از ذهن است و نه دور از دسترس . اما اگر در همه ی برآیندهای تصمیم گیری خود به گزینه ای غیر بومی رسیدند ، به لحاظ نگرانی از افکار عمومی  ، نتیجه ی زحمات و تلاش هایشان را لگد کوب ننمایند و با جرات و جسارت منتخب خود را معرفی نمایند

.

هدف از این نوشتار یاد آوری به شورائیان منتخب چهارم بود که فرصت اندک آنان بعد از برگزاری انتخابات رو به اتمام است و تذکر این نکته لازم است که هر روزی که می گذرد شمار روزهای مدیریتشان از چهار سال را کم می کند. به یقین چهار سال مدت طولانی برای مدیریت نیست و به چشم بر هم زدنی خاتمه خواهد یافت. و به فرمایش مولای متقیان حضرت علی علیه السلام : « فرصت ها را غنیمت شمرید که چون سرعت ابر در گذرند . »


روز 13 شهریور روز پایان دوره ی سوم شوراها می باشد ؛ اما عبارت زیباتری می توان بر ان نهد و آن تولد و آغاز دوره ی چهارم شوراها. به همه ی شورائیان دور سوم خداقوت گفته و اگر فرصتی دست داد به نقد و بررسی فعالیت آن ها خواهیم پرداخت و به شورای چهارم بابت آغاز فعالیتشان تبریک می گوئیم و البته نقد منصفانه ی عملکردشان را وظیفه ی رسانه ای و شهروندی خویش می دانیم.

 

انتخاب سخت


سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 23 ؛ مرداد ماه ماه 1392



این روزها در هر کوی و برزنی ، در هر شهر کوچک و بزرگی ، آن هائی که سرشان درد می کند !! پرسششان این است؟ انتخاب شورائیان منتخب ما کیست؟ بومی است یا غیر بومی ؟ متعهد و متخصص است یا نه؟ مجرب و توانمند است یا نه؟ مردم در یک کلام می خواهند مشکلاتشان حل شود و برخی نیز فقط در این فکرند که مشکل خودشان حل شود !!


آن سو تر شورائیان دغدغه های دیگری دارند. آن ها در زمان انتخابات از روی تامل و گاهی نیز از سر اجبار و برای جلب آرا حرف هائی زده اند که بنا بر ماندن و عمل کردن آن حداقل انتظارشان از خودشان است. آن ها در این جمع چند نفره دارای تناقضاتی نیز هستند. این که با اشاره به عدم تفاهم پیش از انتخابات و فقدان تشکییل یک گروه ائتلافی ؛  اینک چند نفر با فکر ، ایده ، سلیقه ، برنامه و مهم تر با وعده های مختلف دنبال یک نفرند تا بتواند همه ی آرزوهای نانوشته ی ان ها را نیز برآورده کند

.

می گویند « جمع نقیضین محال است » اما نقیض این فرضیه در شوراهای شهر و روستا موج می زند و قابل اثبات است. ! حال به استناد به صغرا و کبرای این فرضیه اگر نتیجه ای مطلوب و موثر اخذ شود ،  خود می تواند فرضی محال باشد.

اما وظیفه ی رسانه ای حکم می کند که برای کمک به شورائیان چند نکته ی اساسی برای انتخاب درست ؛ در معرض عموم قرار گیرد. شاید سنجه و معیاری برای محک شروط زیر نباشد و یا سخت قابل حصول باشد ؛ اما می تواند دست مایه ای برای انتخاب درست باشد.


مدیریت کارآمد ، تجربه ی مرتبط ، تعهد ، تخصص ، مسوولیت پذیری ، شناخت محیط و زیر مجموعه ی آتی تحت مدیریت ، داشتن و ارایه ی برنامه های کوتاه ، میان و بلند مدت و تقویم کاری برای رسیدن به این برنامه ها ، شیوه های اجرائی و عملگرائی ، میزان تعهد به قانون و شورا پذیری اصول و قوائد ، نحوه ی ارتباط با ارباب رجوع ، سرمایه گذاران و شهروندان و ...

گزینه های پیش روی شورائیان به یقین نمی تواند همه ی این اوصاف در او جمع باشد ، اما داشتن حد اقلی از این داده ها به مدیریت بهتر و کار آمد تر کمک شایان توجهی خواهد کرد.


آن چه مسلم است نظارت بر عملکرد منتخبشان در راس همه ی امور است و با انتخاب و رها کردن منتخب به حال خود ، مسوولیت از آن ها سلب نخواهد شد.


و سر انجام این که به مانند ضرب المثلی که می گوید « شخصی نام پسر خود را رستم گذاشت و می ترسید او را صدا بزند » نباشند  و گزینه ای را انتخاب کنند که توان بازخواست از او را داشته باشند.

 

پیامکی که شادی آور بود...

ساعت دقایقی از نیمه شب گذشته بود که صدای گوشی همراهم به معنای دریافت پیامک بلند شد. تازه آماده ی خواب شده بودم و بلافاصله گوشی را برداشتم. متن مسرت بخشی که شیرینی اش تا مدت ها در خاطرم خواهد ماند:


طی حکمی از سوی وزیر نیرو ماشاالله تابع جماعت به سمت مشاور وزیر نیرو و مدیرکل حوزه ی وزارتی وزارت نیرو منصوب شد. تابع جماعت از مدیران شرکت آب نیرو و دبیر شورای مشاورین وزیر بوده است.


آن هائی که مثل بنده ایشان را می شناسند به سلامت نفس ، پاکدستی ، تیز هوشی و درایت بیش از اندازه ی او ایمان دارند . او اهل مطالعه ، در سخنوری چیره دست است.  بی منت خدمت می کند و در حوزه ی برنامه ریزی و تئوری پردازی از رتبه های بالائی برخوردار است.


سال های حضور در دانشکده ی صنعت آب و برق شهید عباسپور  و سال های همکاری ام با او در حوزه ی ریاست سازمان صدا و سیما و حوزه های ستادی آن و همکاری در کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی ،  از او انسانی صبور ، بشاش و ملایم را در ذهنم تصویر کرده است.


برای او در این سمت آرزوی موفقیت و پیشرفت روز افزون از خداوند مسئلت می نمایم و به وزیر نیرو برای چنین انتخابی تبریک می گویم.