امید به آینده ای بهتر

انتخابات ریاست جمهوری با تمام جذابیتهاش که پیرامون مناظره ها وجود داشت به اتمام رسید و دکتر روحانی باید خودش و آماده کنه تا وارد کاخ ریاست جمهوری بشه امیدوارم که فقط دست از جناح بازی و این حرفا برداره و همن طور که قول داده فراجناحی عمل کنه تا بلکه شرایط اقتصادی و احتماعی جامعه بهتر و بهتر بشه

اما انتخابات شوراها رو باید از یه زاویه دیگه ای به اون نگاه کرد هزینه های میلیاردی برخی از کاندیداها بخصوص در شهرهای اطراف تهران حرف و حدیثهای زیادی رو به همراه خواهد داشت ای کاش قدری بیشتر تامل میکردیم که آیا رای ما ارزش برخی از افراد رو داره؟

چرا باید به برخی که چنین هزینه های میلیاردی رو انجام میدن باید رای بدیم چرا ؟

در اسلامشهر نفر اول چه کسی بود خانم ارینب مسرور !!

در نسیم شهر چه کسی با هزینه ای میلیاردی موفق به ورود به شورای شهر شد!!

ایکاش قدری نظارتها بیشتر میشد

کتاب مفید برای درس  دینامیک (کارشناسی ارشد-قدرت)

بخش اول

http://www.4shared.com/office/VymHZ0gz/Dynamic_Control_of_Electric_Po.html

 

بخش دوم

http://www.4shared.com/office/zNFaHPUK/Dynamic_Load_Models_for_Power_.html

جزوه دینامیک (کارشناسی ارشد-قدرت)

 دکتر بطحایی-دانشگاه خواجه نصیر

http://www.4shared.com/office/UsZX_cl8/_-__.html

پیام  استیو جابز( اسطوره‌ دنیای دیجیتال )

من امروز خیلی خوشحالم كه در مراسم فارغ‌التحصیلی شما كه در یكی از بهترین دانشگاه‌های دنیا درس مي‌خوانید هستم. من هیچ وقت از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌ام. امروز مي‌خواهم داستان زندگی ام را برایتان بگویم. خیلی طولانی نیست و سه تا داستان است.

اولین داستان مربوط به ارتباط اتفاقات به ظاهر بی ربط زندگی است:
من بعد از شش ماه از شروع دانشگاه در كالج رید ترك تحصیل كردم ولی تا حدود یك سال و نیم بعد از ترك تحصیل تو دانشگاه مي‌آمدم و مي‌رفتم و خب حالا مي‌خواهم برای شما بگویم كه من چرا ترك تحصیل كردم. زندگی و مبارزه‌ی من قبل از تولدم شروع شد. مادر بیولوژیكی من یك دانشجوی مجرد بود كه تصمیم گرفته بود مرا در لیست پرورشگاه قرار بدهد كه یك خانواده مرا به سرپرستی قبول كند. او شدیداً اعتقاد داشت كه مرا یك خانواده با تحصیلات دانشگاهی باید به فرزندی قبول كند و همه چیز را برای این كار آماده كرده بود.

یك وكیل و زنش قبول كرده بودند كه مرا بعد از تولدم ازمادرم تحویل بگیرند و همه چیز آماده بود تا اینكه بعد از تولد من این خانواده گفتند كه پسر نمی خواهند و دوست دارند كه دختر داشته باشند. این جوری شد كه پدر و مادر فعلی من نصف شب یك تلفن دریافت كردند كه آیا حاضرند مرا به فرزندی قبول كنند یا نه و آنان گفتند كه حتماً. مادر بیولوژیكی من بعداً فهمید كه مادر من هیچ وقت از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده و پدر من هیچ وقت دبیرستان را تمام نكرده است. مادر اصلی من حاضر نشد كه مدارك مربوط به فرزند خواندگی مرا امضا كند تا اینكه آن‌ها قول دادند كه مرا وقتی كه بزرگ شدم حتماً به دانشگاه بفرستند.

این جوری شد كه هفده سال بعدش من وارد كالج شدم و به خاطر این كه در آن موقع اطلاعاتم كم بود دانشگاهی را انتخاب كردم كه شهریه‌ی آن تقریباً معادل دانشگاه استنفورد بود و پس انداز عمر پدر و مادرم را به سرعت برای شهریه‌ی دانشگاه خرج مي‌كردم بعد از شش ماه متوجه شدم كه دانشگاه فایده‌ی چندانی برایم ندارد. هیچ ایده‌ای كه مي‌خواهم با زندگی چه كار كنم و دانشگاه چه جوری مي‌خواهد به من كمك كند نداشتم و به جای این كه پس انداز عمر پدر و مادرم را خرج كنم ترك تحصیل كردم ولی ایمان داشتم كه همه چیز درست مي‌شود.

اولش یك كمی وحشت داشتم ولی الآن كه نگاه مي‌كنم مي‌بینم كه یكی از بهترین تصمیم‌های زندگی من بوده است. لحظه‌ای كه من ترك تحصیل كردم به جای این كه كلاس‌هایی را بروم كه به آن‌ها علاقه‌ای نداشتم شروع به كارهایی كردم كه واقعاً دوستشان داشتم. زندگی در آن دوره خیلی برای من آسان نبود. من اتاقی نداشتم و كف اتاق یكی از دوستانم مي‌خوابیدم. قوطی‌های خالی پپسی را به خاطر پنج سنت پس مي‌دادم كه با آن‌ها غذا بخرم.

بعضی وقت‌ها هفت مایل پیاده روی مي‌كردم كه یك غذای مجانی توی كلیسا بخورم. غذا‌هایشان را دوست داشتم. من به خاطر حس كنجكاوی و ابهام درونی‌ام توی راهی افتادم كه تبدیل به یك تجربه‌ی گران بها شد. كالج رید آن موقع یكی از بهترین تعلیم‌های خطاطی را تو كشور مي‌داد. تمام پوستر‌های دانشگاه با خط بسیار زیبا خطاطی مي‌شد و چون از برنامه‌ی عادی من ترك تحصیل كرده بودم، كلاس‌های خطاطی را برداشتم.

سبك آن‌ها خیلی جالب، زیبا، هنری و تاریخی بود و من خیلی از آن لذت مي‌بردم. امیدی نداشتم كه كلاس‌های خطاطی نقشی در زندگی حرفه‌ای آینده‌ی من داشته باشد ولی ده سال بعد از آن كلاس‌ها موقعی كه ما داشتیم اولین كامپیوتر مكینتاش را طراحی مي‌كردیم تمام مهارت‌های خطاطی من دوباره تو ذهن من برگشت و من آن‌ها را در طراحی گرافیكی مكینتاش استفاده كردم. مك اولین كامپیوتر با فونت‌های كامپیوتری هنری و قشنگ بود.

اگر من آن كلاس‌های خطاطی را آن موقع برنداشته بودم مك هیچ وقت فونت‌های هنری الآن را نداشت. هم چنین چون كه ویندوز طراحی مك را كپی كرد، احتمالاً هیچ كامپیوتری این فونت را نداشت. خب مي‌بینید آدم وقتی آینده را نگاه مي‌كند شاید تأثیر اتفاقات مشخص نباشد ولی وقتی گذشته را نگاه مي‌كند متوجه ارتباط این اتفاق‌ها مي‌شود. این یادتان نرود شما باید به یك چیز ایمان داشته باشید، به شجاعتتان، به سرنوشتتان، زندگی تان یا هر چیز دیگری. این چیزی است كه هیچ وقت مرا نا امید نكرده است و خیلی تغییرات در زندگی من ایجاد كرده است.

داستان دوم من در مورد دوست داشتن و شكست است:
من خرسند شدم كه چیزهایی را كه دوستشان داشتم خیلی زود پیدا كردم. من و همكارم «وز» شركت اپل را درگاراژ خانه‌ی پدر و مادرم وقتی كه من فقط بیست سال داشتم شروع كردیم ما خیلی سخت كار كردیم و در مدت ده سال اپل تبدیل شد به یك شركت دو بیلیون دلاری كه حدود چهارهزار نفر كارمند داشت.

ما جالب ترین مخلوق خودمان را به بازار عرضه كرده بودیم؛ مكینتاش. یك سال بعد از درآمدن مكینتاش وقتی كه من فقط سی ساله بودم هیأت مدیره‌ی اپل مرا از شركت اخراج كرد. چه جوری یك نفر مي‌تواند از شركتی كه خودش تأسیس مي‌كند اخراج شود؟ خیلی ساده. شركت رشد كرده بود و ما یك نفری را كه فكر مي‌كردیم توانایی خوبی برای اداره‌ی شركت داشته باشد استخدام كرده بودیم. همه چیز خیلی خوب پیش مي‌رفت تا این كه بعد از یكی دو سال در مورد استراتژی آینده‌ی شركت من با او اختلاف پیدا كردم و هیأت مدیره از او حمایت كرد و من رسماً اخراج شدم.

احساس مي‌كردم كه كل دستاورد زندگی ام را از دست داده‌ام. حدود چند ماهی نمی دانستم كه چه كار باید بكنم. من رسماً شكست خورده بودم و دیگر جایم در سیلیكان ولی نبود ولی یك احساسی در وجودم شروع به رشد كرد. احساسی كه من خیلی دوستش داشتم و اتفاقات اپل خیلی تغییرش نداده بودند. احساس شروع كردن از نو.

شاید من آن موقع متوجه نشدم اخراج از اپل یكی از بهترین اتفاقات زندگی من بود. سنگینی موفقیت با سبكی یك شروع تازه جایگزین شده بود و من كاملاً آزاد بودم. آن دوره از زندگی من پر از خلاقیت بود. در طول پنج سال بعد یك شركت به اسم نكست تأسیس كردم و یك شركت دیگر به اسم پیكسار و با یك زن خارق العاده آشنا شدم كه بعداً با او ازدواج كردم.

پیكسار اولین ابزار انیمیشن كامپیوتر دنیا را به اسم توی استوری به وجود آورد كه الآن موفقترین استودیوی تولید انیمیشن در دنیا ست. دریك سیر خارق العاده‌ی اتفاقات، شركت اپل نكست را خرید و این باعث شد من دوباره به اپل برگردم و تكنولوژی ابداع شده در نكست انقلابی در اپل ایجاد كرد. من با زنم لورن زندگی بسیار خوبی را شروع كردیم.

اگر من از اپل اخراج نمی شدم شاید هیچ كدام از این اتفاقات نمی افتاد. این اتفاق مثل داروی تلخی بود كه به یك مریض مي‌دهند ولی مریض واقعاً به آن احتیاج دارد. بعضی وقت‌ها زندگی مثل سنگ توی سر شما مي‌كوبد ولی شما ایمانتان را از دست ندهید. من مطمئن هستم تنها چیزی كه باعث شد من در زندگی ام همیشه در حركت باشم این بود كه من كاری را انجام مي‌دادم كه واقعاً دوستش داشتم.

داستان سوم من در مورد مرگ است:
من هفده سالم بود یك جایی خواندم كه اگر هر روز جوری زندگی كنید كه انگار آن روز آخرین روز زندگی تان باشد شاید یك روز این نظر به حقیقت تبدیل بشود. این جمله روی من تأثیر گذاشت و از آن موقع به مدت سی و سه سال هر روز وقتی كه من توی آینه نگاه مي‌كنم از خودم مي‌پرسم اگر امروز آخرین روز زندگی من باشد آیا باز هم كارهایی را كه امروز باید انجام بدهم، انجام مي‌دهم یا نه.

هر موقع جواب این سؤال نه باشد من مي‌فهمم تو زندگی ام به یك سری تغییرات احتیاج دارم. به خاطر دانستن این كه بالآخره یك روزی من خواهم مرد برای من به یك ابزار مهم تبدیل شده بود كه كمك كرد خیلی از تصمیم‌های زندگی ام را بگیرم چون كه تمام توقعات بزرگ از زندگی، تمام غرور، تمام شرمندگی از شكست، در مقابل مرگ رنگی ندارند.

حدود یك سال قبل دكترها تشخیص دادند كه من سرطان دارم. ساعت هفت و سی دقیقه‌ی صبح بود كه مرا معاینه كردند و یك تومور توی لوزالمعده‌ی من تشخیص دادند. من حتی نمی دانستم كه لوزالمعده چی هست و كجای آدم قرار دارد ولی دكترها گفتند این نوع سرطان غیرقابل درمان است و من بیشتر از سه ماه زنده نمی مانم. دكتر به من توصیه كرد به خانه بروم و اوضاع را رو به راه كنم. منظورش این بود كه برای مردن آماده باشم و مثلاً چیزهایی كه در مورد ده سال بعد قرار بود به بچه‌هایم بگویم در مدت سه ماه به آن‌ها یادآوری بكنم.

این به این معنی بود كه برای خداحافظی حاضر باشم. من با آن تشخیص تمام روز دست و پنجه نرم كردم و سر شب روی من آزمایش اپتیك انجام دادند. آن‌ها یك آندوسكوپ را توی حلقم فرو كردند كه از معده‌ام مي‌گذشت و وارد لوزالمعده‌ام مي‌شد. همسرم گفت كه وقتی دكتر نمونه را زیر میكروسكوپ گذاشت بی اختیار شروع به گریه كردن كرد

چون كه او گفت كه آن یكی از كمیاب ترین نمونه‌های سرطان لوزالمعده است و قابل درمان است. مرگ یك واقعیت مفید و هوشمند زندگی است. هیچ كس دوست ندارد كه بمیرد حتی آن‌هایی كه مي‌خواهند بمیرند و به بهشت وارد شوند. ولی با این وجود مرگ واقعیت مشترك در زندگی همه‌ی ما ست.

شاید مرگ بهترین اختراع زندگی باشد چون مأمور ایجاد تغییر و تحول است. مرگ كهنه‌ها را از میان بر مي‌دارد و راه را برای تازه‌ها باز مي‌كند. یادتان باشد كه زمان شما محدود است، پس زمانتان را با زندگی كردن به جای زندگی بقیه هدر ندهید.

هیچ وقت توی دام غم و غصه نیافتید و هیچ وقت نگذارید كه هیاهوی بقیه صدای درونی شما را خاموش كند و از همه مهمتر این كه شجاعت این را داشته باشید كه از احساس قلبی تان و ایمانتان پیروی كنید.

موقعی كه من سن شما بودم یك مجله‌ی خیلی خواندنی به نام كاتالوگ كامل زمین منتشر مي‌شد كه یكی از پرطرفدارترین مجله‌های نسل ما بود این مجله مال دهه‌ی شصت بود كه موقعی كه هیچ خبری از كامپیوترهای ارزان قیمت نبود تمام این مجله با دستگاه تایپ و قیچی و دوربین پولوراید درست مي‌شد. شاید یك چیزی شبیه گوگل الآن ولی سی و پنج سال قبل از این كه گوگل وجود داشته باشد.

در وسط دهه‌ی هفتاد آن‌ها آخرین شماره از كاتالوگ كامل زمین را منتشر كردند. آن موقع من سن الآن شما بودم و روی جلد آخرین شماره‌ی شان یك عكس از صبح زود یك منطقه‌ی روستایی كوهستانی بود. از آن نوعی كه شما ممكن است برای پیاده روی كوهستانی خیلی دوست داشته باشید. زیر آن عكس نوشته بود:

stay hungry stay foolish

این پیغام خداحافظی آن‌ها بود وقتی كه آخرین شماره را منتشر مي‌كردند

stay hungry stay foolish

این آرزویی هست كه من همیشه در مورد خودم داشتم و الآن وقت فارغ‌التحصیلی شما آرزویی هست كه برای شما مي‌كنم.

رله پرایمری

http://www.snaggys.com/file/1640/rele-praimer-pdf.html

مشخصات فنی ،ملاحظات کارگاهی و روشهای آزمون

 

رله ثانویه

استاندارد ومشخصات فنی رله ثانویه

http://www.snaggys.com/file/1639/rele-sanavieh-pdf.html

http://d01.megashares.com/dl/24ba633/METER.pdf

بازده نوری لامپها

http://www.snaggys.com/file/1440/Lamp--01--JPG.html

جهت دانلود باید بعد از انتخاب لینک- کد (عدد) مشاهده شده را وارد میکنیم و ...

مطالب مربوط به لوازم اندازه گیری

 
 
http://www.snaggys.com/file/1438/METER-pdf.html

کلید مینیاتوری

http://www.snaggys.com/file/1437/kelid-miniatori-pdf.html
 

جدول مشخصات فنی لامپها

 
http://www.snaggys.com/file/1439/Lamp--06--JPG.html
 

تصویر مربوط به  تعمیرات ترانس

امیدوارم به در دوستان بخورد و با ارسال نظر ات یاری نمایند

http://persiandrive.net/841482

IP

http://persiandrive.net/526002

نقشه برق ساختمان

نن

تبریک سال جدید

بهار بهار
صدا همون صدا بود
صدای شاخه ها و ریشه ها بود
بهار بهار
چه اسم آشنایی
صدات میاد ... اما خودت كجایی
وابكنیم پنجره ها رو یا نه
تازه كنیم خاطره ها رو یا نه
بهار اومد لباس نو تنم كرد
تازه تر از فصل شكفتنم كرد
بهار اومد با یه بغل جوونه
عید آورد از تو كوچه تو خونه
حیاط ما یه غربیل
باغچه ما یه گلدون
خونه ما همیشه
منتظر یه مهمون
بهار اومد لباس نو تنم كرد
تازه تر از فصل شكفتنم كرد
بهار بهار یه مهمون قدیمی
یه آشنای ساده و صمیمی
یه آشنا كه مثل قصه ها بود
خواب و خیال همه بچه ها بود
آخ ... كه چه زود قلك عیدیامون
وقتی شكست باهاش شكست دلامون
بهار اومد برفارو نقطه چین كرد
خنده به دلمردگی زمین كرد
چقد دلم فصل بهار و دوست داشت
واشدن پنجره ها رو دوست داشت
بهار اومد پنجره ها رو وا كرد
من و با حسی دیگه آشنا كرد
یه حرف یه حرف ‚ حرفای من كتاب شد
حیف كه همش سوال بی جواب شد
دروغ نگم ‚ هنوز دلم جوون بود
كه صبح تا شب دنبال آب و نون بود

امید وارم در سال جدید با کمک تمامی دوستان در  ویلاگم مطالب  متنوع تر  و بهتری بنویسم

 

لامپ

http://persiandrive.net/482466

کنفرانس بین المللی برق

 هر ساله توی این ایام سال میرفتیم کنفرانس منتها امسال بخاطر جابجایی در بخش توزیع  نتونستم کنفرانس برم اینم از .....

آشنايي با كولر گازي و تعميرآن جهت صرفه جويی در مصرف برق

آشنايي با كولر گازي و تعميرآن جهت صرفه جويی در مصرف برق 

ادامه نوشته

تشریح یک مورد برق گرفتگی

كارگري بعد از آنكه روي تير برق در حال كار بوده عليرغم قطع منبع تغذيه و اتصال كوتاه كردن سر سيم ها دچار شوك الكتريكي مي شود كه در ابتدا بسيار عجيب مي نمايد ، در بررسي بعمل آمده مشخص مي گردد كه دو مدار وجود داشته ، يعني يك مدار تغذيه جهت منزل مسكوني و ديگري مدارروشنايي ، مطابق شكل زير :
جامپرهاي مربوط به تغذيه روشنايي براي هر سه فاز باز شده و براي رفع زحمت بازكردن از جامپر نوترال ورودي تير روشنايي فقط اتصال نوترال در محل سوئيچ اصلي باز شده سپس با تست لامپ نيز تست شده و همه فازها و نول بدون برق بوده اند و پس از كار روي تير برق و بعد از مدتي كه يكي از چراغ هاي منزل مسكوني يا وسيله برقي ديگر كه موجب برقدار شدن نول از طريق فاز مي گردد ، ناگهان شوك الكتريكي به كارگر اعمال و موجب افتادن از روي تير برق و آسيب ديدن مي گردد.
پر واضح است كه او مي بايستي جامپر نوترال را باز مي كرده ، نه اتصال نوترال در محفظه كليد اصلي را ( در اين صورت چنانچه مجموعه اي در محدوده باشد و با توجه به باز بودن نوترال شبكه ، با وصل كردن كليد يا استفاده از تجهيزات الكتريكي توسط مشتركين متعدد كه روي سه فاز هستند ، قطعاً در صورتي كه نول شبكه كلاف نباشد مشتركين دوفاز خواهند شد ) در اينجا حتي علت هم در ابتدا مشخص نيست چرا كه در موقع روشن كردن چراغ فوراً كارگر را برق گرفته و برق نيز قطع شده و مصرف كننده فكر كرده كه برق نيست و كليد را قطع كرده ( به دليل باز بودن نوترال شبكه ) و پس از آمدن اكيپ بازرسي مجدداً مشاهده كه فازها و نول برق ندارد ولي كارگر مدتي است كه او را برق گرفته است و ظاهراً علت نامشخص است.

روغن در ترانسفورماتورهای قدرت

روغن ترانسفورماتور بخش تصفیه شده روغن معدنی می باشد که در دمای بین 250 تا 300 درجه سانتی گراد به جوش آمده است . این روغن پس از تصفیه از لحاظ  شیمیایی  کاملاً خالص بوده و تنها شامل هی درو کربنهای مایع

می باشد. روغن ترانسفورماتور دو وظیفه اساسی بر عهده دارد:

ادامه نوشته

انجام عمليات تصفيه روغن ترنسفورم

بازديد و تصفيه روغن ترانس يكي از عوامل اصلي و مهم در طولاني تر كردن عمر مفيد آن مي باشد . در صورتيكه بازديدهاي دوره اي قدرت عايقي روغن را ضعيف نشان دهد ، تصفيه ، لجن زدايي و رطوبت گيري از روغن ضروري خواهد بود. با توجه به اينكه طول عمر بسياري از ترانسفورماتورهاي موجود در نقاط مركزي و حساس شهرها زياد بوده و روغن آنها ديگر از مرغوبيت و عايقي لازم و استاندارد برخوردار نمي باشند، خطري پنهان و خزنده در ايجاد خاموشيهاي پيش بيني نشده و طولاني وجود دارد و در صورتي كه به آن توجه لازم نشود شركتهاي توزيع در سالهاي آتي با مشكلات زيادي از بابت سوختن ترانسفورماتور هاي خود روبرو خواهند شد

ادامه نوشته

نکات قابل توجه قبل از حمل ترانسهای قدرت

نکات قابل توجه قبل از حمل ترانسهای قدرت Print E-mail

پس از پایان مراحل ساخت و انجام موفقیت آمیز آزمایشات کارخانه ای یا جابه جائی ترانسفورماتور نصب شده، از محلی به محل دیگر و قبل از بارگیری می بایست اقدامات زیر بروی ترانسفورماتور انجام گیرد. لازم به ذکر است که به منظور کاهش ابعاد و وزن ترانسفور ماتور و نیز از نظر فنی و محدودیّت ترافیکی می بایستی تجهیزات جنبی ترانسفورماتور(کنسرواتور، بوشینگ و...) باز و به طور جداگانه بسته بندی و آماده حمل گردند. اما خود ترانسفورماتور به طریق زیر حمل می گردد.
الف_حمل با روغن: ترانسفورماتورهای کوچک و ترانسفورماتورهایکه وزن و ابعاد آنها مشکلاتی را از نظر حمل ایجاد نمی نمایند، معمولا با روغن حمل می گردند.در این حال سطح روغن بایستی حدودا 15 سانتی متر پایین تر از درپوش اصلی(سقف) ترانسفورماتور قرار دشته باشد.
توجه:
1_فاصله 15 سانتیمتر فوق الذکر در مورد کلیه ترانسفورماتورها یکسان نبود.و توصیه می شود به دستور العمل کارخانه سازنده مراجعه شود.
2_لازم به ذکر است که در هنگام حمل روغن، قسمت آمتیوپارت ترانسفورماتوری بایستی کاملا در داخل روغن قرار گیرد.
3_به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و هوا به داخل ترانسفورماتورفضای بین روغن و سقف ترانسفورماتور با هوای خشک و یا گاز نیتروژن با فشار حدود 2/0 بار در هوای 20c پر می کنند. لازم به ذکر است که گاز نیتروژن بایستی کاملا خشک باشد4_در این حالت با نصب یک محفظه سیلیکاژل بسته (آب بندی شده) بر روی ترانسفورماتور به منظور جذب رطوبت استفاده می شود ضمنا جهت جلوگیری از پاشیدن روغن به داخل سیلیکاژل در طول حمل از یک وسیله حفاظتی استفاده می شود.
ب_ حمل بدون روغن : ترانسفورماتور های بزرگ بدون روغن حمل می گردند. در این موارد پس از تخلیه روغن، ترانسفورماتور را با هوای خشک و یا با نیتروژن پر می کنند.لازم به ذکر است که در این حالت نیز در طول حمل بایستی فشار هوا یا نیتروژن به طور مرتب کنترل گردند.
2_نکات قابل توجه و مهم در نصب و قبل از راه اندازی:
(1کنترل ضربه نگار 2 (کنترل فشار هوا 3( کنترل نقطه شبنم و اکسیژن 4( کنترل استقرار ترانسفورماتور بر روی فوندانسیون 5( کنترل تجهیزات جنبی ترانسفورماتور شامل بوشینگ-سیستم خنک کننده-رادیاتور-فن-پمپ-کنسرواتور-ملحقات کنسرواتور 6(سیستم تنفسی 7 (شیراطمینان 8 (ترمومترها شامل ترمومتر روغن-کالیبوه کردن ترمومتر-ترمومتر سیم پیچ9 (تپ خپجر10 ( رله بو خهلتس
روغن ترانسفورماتور:
روغن های ترانسفورماتور عمدتا ترکیبات پیچیده ای از هیدروکربنهای مشتق از نفت خام می باشند و به جهت دارا بودن خواص مناسب، روغنهای پایه نفتینک ترانسفورماتور مناسب تر تشخیص داده شدهاند.
خواص مورد نیاز برای روغن های ترانسفورماتور به طور خلاصه عبارتند از:
عایق کاری الکتریکی-انتقال حرارت-قابلیت خاموش کردن قوس الکتریکی-پایداری شیمیایی-سیل کردن ترانسفورماتور و حمل مواد آلوده ناشی از کارکرد به خارج-جلوگیری از خوردگی-مواد عایقرو قسمتهای فلزی ترانسفورماتور.
در مورد سفارش خرید روغن برای ترانسفورماتور ها دو مورد مهم را مد نظر قرار می دهیم
1_کیفیت روغن ترانسفورماتور2_ انتخاب نوع ترانسفورماتور
با در نظر گرفتن نوع روغن و در نظر گرفتن کیفیت آن، طراحی ترانسفورماتور ها مورد بحث قرار می گیرد به عنوان مثال یک نمونه از آن را یادآور می شویم که باعث زایل شدن روغن ترانسفورماتور گردید.
نمونه مورد اشاره این بود که یک نوع چسبی که در داخل ترانسفورماتور بکار برده شده بود توسط روغن آن چسب حل گردید و باعث این شد که ذرات چسب داخل روغن پراکنده شود و منجر به کاهش دی الکتریک روغن گردید. مورد دیگری که یادآوری نمودند این بود که کاتالیزور مس و آهن باعث از بین بردن روغن دانستند و همینطور اینکه چرا اصولاً کاغذ و روغن را به عنوان عایق در ترانسفورماتورها به کار میبرند. علتی را که برای آن توضیح داده بودند به این شرح بود که یک بار کاغذ عایقی بدون آغشته روغن، مورد تست عایقی قرار دادند، مشاهده شده بود که کاغذ عایقی آغشته به روغن بسیار خاصیّت عایقی آن نسبت به کاغذ عایقی بدون روغن بوده ماده ای به نام nemex که بین عایق ترانسفور ماتورها مورد استفاده قرار میگیرد مورد اشاره قرار گرفت که باعث ذایل شدن و از بین رفتن روغن گردید.
دو نوع آلودگی روغن ترانسفورماتورها :
1) آلودگی فیزیکی 2) آلودگی شیمیائی
200 تست را کلاً بر روی ترانسفورماتورها می توان انجام داد که از میان آنها تستهای زیر دارای اهمّیت بیشتری می باشند.
1-تست اسیدیته 2-گازهای حل شده در روغن 3- کشش سطحی 4-pcb (بی فنیل پلی کلرید).
مهمترین منابع آلودگی روغن عبارتند از:
1- مواد معلق در روغن 2- آب 3- اکسیداسیون روغن
به طور کلی 3 نوع تست برروی روغن ترانسفورماتور انجام می گیرد که عبارتند از:
1- تستهای 1فیزیکی 2- تست های شیمیائی 3- قسمت های الکتریکی
 
شاید راه دستیابی به طرح موتوری که بتواند با منبع تغذیه ac تکفاز کار کند، راه اندازی ماشینdc به وسیله یک منبع تغذیهac است. همانطور که می دانیم گشتاور القایی موتور dc از رابطه رو به رو بدست می آید : T=K.Q.Ia
مشخصه گشتاور_سرعت یک موتور یونیورسال با منبع ولتاژ ac به دو دلیل با مشخصه گشتاور_سرعت همین ماشین به هنگام کار با منبع ولتاژ dc تفاوت دارد: 1)سیم پیچیـهای آرمیچر و میدان، راکـتانسهای نسبتاً بزرگی در فرکانس 50یا60 هرتز دارند. قسمت قابل ملاحظه ای از ولتاژ ورودی روی این راکـتانسها افت می کند و بنابراین Ea به ازای ولتاژ ورودی معینی در مدت کارac، کوچکـتر از Ea اگر پلاریته ولتاژ اعمالی به موتور dc شنت یا سری را معکوس کنیم، جهت فوران میدان وجهت جریان آرمیچر، هر دو معکوس می شود و گشتاور القایی حاصل در همان جهت قبلـی ادامه می یابد. بنابرایـن، می توانیم با اتصال موتور dcبه منبع تغذیه ac،به گشتاور نوسانی اما یکسو دست یابیم. چنیـن طرحی فقط در موتور dc سری عملی است زیرا باید جریان آرمیچر و جریان میدان دقیقاً به طور همزمان معکوس شوند . در موتورهای dc شنت، اندوکـتانس بسیار زیاد میدان، موجب تاخیر در معکوس شدن جریان میدان می شود و بدین ترتیب به طور غیر قابل قبولی ، گشتاور متوسط القایی کاهش می یابد. به منظور اینکـه موتورdc سری به طور موثری در ac کار کـند، باید قطبهای میدان و بدنه استاتور آن به طور کامل مورق باشد؛ در غیر اینصورت، موتور تلفات هسته ای هـنگـفـتی خواهد داشت. وقتی قطبها و استاتور مورق باشد، این موتور اغلب موتور یونیورسال نامیده می شود، زیرا می تواند هم بابرق dc وهم با برق ac کار کند. وقتی موتور در برقac کار می کند، کمو تاسیون آن خیلی بدتر از کموتاسیون با برقdc خواهد بود. در جاروبکها جرقه اضافی توسط عمل ترانسفورماتوری القای ولتاژ در کلافهایی که زیر کموتاسیون می روند به وجود می آید. این جرقها به میزان قابل توجهی از عمر جاروبک کاسته، می تواند منبع تداخل فرکانس رادیویی در برخی محیطها باشد.
در مدت کار dcاست. چون: Ea=KQW 2/1 2)بعلاوه ولتاژ پیک سیستم ac، ( 2) برابر مقدار rms آن است، از اینرو ممکن است اشباع مغناطیسی در نزدیکی جریان پیـک ماشیـن اتفاق بیفتد. این اشباع می تواند به طور قابل توجهی، فوران rms موتور را به ازای سطح جریان معینی کاهش دهد و به کاهش گشتاور القایی ماشیـن مـنجـر شود. از آنجا که کاهش فوران باعث افزایش سرعت ماشین dc می شود،از اینرو مـمکن است این اثر تا حدودی افت سرعت ناشی از اثر اول را از بین ببرد. از کاربردهای موتور یونیورسال می توان در جایی که وزن کم و گشتاور زیاد مـد نظر باشد استفاده کرد .

لزوم نگاهي جديد به طراحي شبكه زمين در پستهاي فشار قوي

لزوم نگاهي جديد به طراحي شبكه زمين در پستهاي فشار قوي

بروز اتصال كوتاه در سيستمهاي قدرت به علت وجود اضافه ولتاژهاي موقت و گذرا و همچنين آسيب‌ ديدن برخي تجهيزات پيشامدي عادي است. بهنگام وقوع خطاي فاز به زمين، ولتاژ فازهاي سالم نسبت به زمين و بدنه تجهيزات به مقدار قابل توجهي افزايش مي‌يابد. زمين كردن موثر نقاط نوترال در سيستم قدرت باعث كاهش اين اضافه ولتاژها مي‌شود

ادامه نوشته

اتصال زمین

ارت يا زمين کردن:
اتصال زمين يا ارت شامل يک اتصال مصنوعي برق به زمين است که مقاومت بسيار کمي براي عبور جريان دارد. در حقيقت کلمه زمين در کارهاي برقي به زمين داراي پتانسيل صفراطلاق مي‌شود. وقتي يک نقطه از شبکه زمين شود آن را تک زميني و وقتي در نقاط مختلفي زمين شود آن را چند زميني گويند.
زمين کردن يا ارت نمودن يک سيستم الکتريکي، فرآيند اتصال همه قطعات فلزي يا بدنه‌هاي فلزي دستگاه‌هاي الکتريکي (به غير از هادي‌هاي اصلي برق) به زمين مي‌باشد وهدف از آن انتقال هر نوع نشتي انژي الکتريکي در بدنه فلزي دستگاه‌ها به زمين به منظور حفاظت جان افراد يا تجهيزات مي‌باشد.
هر سيستم اتصال زمين داراي دو قسمت جدا ولي مرتبط مي‌باشند:
الف – يک هادي يا سيم کم مقاومت براي همبندي يا اتصال بدنه‌هاي فلزي دستگاه‌هاي الکتريکي
ب – يک الکترود يا دسته‌اي از الکترودهاي قرار داده شده در زمين
دستيابي به يک اتصال زمين خوب يا داري مقاومت استاندارد ممکن است مشکل باشد ولي عوامل اصلي تعيين کننده شامل شکل و جنس الکترود و مقاومت مخصوص خاک است. در حقيقت زمين هادي الکتريسيته است و مقاومت آن بستگي به نوع ترکيبات خاک دارد مثلاً در قسمتي که شن وماسه خشک و قلوه سنگ مي‌باشد مقاومت زمين خيلي زياد بوده ولي خاک مرطوب طبيعتاً مقاومت خيلي کمي دارد.

استفاده از زمين به عنوان سيم برگشت جريان
اگر چه مقاومت زمين به طور نسبي زياد است، ولي هادي جريان بوده، آن را در جهات مختلف نقاط زمين عبور مي‌دهد. همين امر باعث مي‌شود که سطح مقطع مسير عبور جريان افزايش يابد و مقدار شدت جريان کمتر شود. به اين ترتيب افت ولتاژ نيز کمتر مي‌شود.
از خاصيت هدايت زمين جهت برگشت جريان در سيستمهاي توليد و انتقال نيرو استفاده مي شود و جريان بارهاي نامساوي از طريق زمين به منبع توليد برگشت مي‌کند.
به شکل زير دقت کنيد که عدم تعادل بار باعث غير صفر شدن جمع برداري جريانها در نقطه N شده و جريان اضافي از طريق زمين به منبع برگشت مي‌کند.

همچنين برخي از خطاها هم باعث جاري شدن جريان در سيم خنثي شده که دستگاه‌هاي حفاظتي که در مسير سيم زمين قرار دارند خطا را تشخيص داده و عکس‌العمل مناسب انجام مي‌دهند.
در ضمن در صورت عدم وجود اتصال زمين چنانچه يکي از فازها به زمين اتصال يابد در دو فاز ديگر افزايش ولتاژ رخ مي‌دهد.

مقاومت اتصال زمين
در تاسيسات الکتريکي مقاومت اتصال زمين اثر بسيار مهمي دارد زيرا اولاً به دلايل ايمني، بيشتر تاسيسات الکتريکي به زمين ارت شده‌اند ثانياً بعضي از خطوط انتقال dc ولتاژ بالا از زمين به عنوان هادي برگشتي استفاده مي‌کنند تا جرياني حدود چند آمپر را حمل کند و ثالثاً چون زمين هادي نسبتاً خوبي استيک مسير براي جريان‌هاي نشتي مختلف ايجاد مي‌نمايد.
مقاومت مخصوص خاک بين 5 تا 5000 اهم-متر بستگي به ترکيبات و ميزان رطوبت دارد.

مقاومت مخصوص زمين

عبارت است از مقاومت يک متر مکعب از زمين به ابعاد 1متر در 1متر در 1متر که بين دو الکترد صفحه‌اي قرار دارد. البته اين مقاومت به نوع مواد تشکيل دهنده زمين بستگي دارد که در جدول زير ذکر شده است.

مقاومت مخصوص بعضي از انواع زمين

مقاومت مخصوص مرداب و زمين باتلاقي
مقاومت مخصوص خاک رس و زمين زراعي
مقاومت مخصوص ماسه نرم و مرطوب
مقاومت مخصوص شن يا سنگريزه مرطوب
مقاومت مخصوص سنگريزه يا ماسه يا شن خشک
مقاومت مخصوص زمين سنگلاخ
مقاومت مخصوص صخره

20
100
200
500
1000
3000
10000

اهم - متر
اهم - متر
اهم - متر
اهم - متر
اهم - متر
اهم - متر
اهم - متر

 

مقاومت بين دو الکترود يا ميل زمين
زمين علي رغم مقاومت مخصوص بالايش، به دليل سطح مقطع عظيمي که براي عبور جريان ايجاد مي‌کند هادي بسيار خوبي است. براي مثال اگر يک ولتاژ بين دو الکترود که در زمين قرار داده شده قرار گيرد، ديده مي‌شود مانند مسيري که در شکل زير نشان داده شده جريان در تمام سطح زمين عبور مي‌کند.


حتي اگر دو الکترود چندين کيلومتر از هم دور باشند، مقاومت آنها نسبتاً پايين باقي مي‌ماند. در شکل فوق چهار مقاومت وجود دارد:
1- مقاومت الکترودهاي فلزي -قابل اغماض-
2- مقاومت اتصال بين الکترودها و خاک -قابل اغماض-
3- مقاومت خاک اطراف هر الکترود -مهم مي‌باشد-
4- مقاومت زمين بين الکترودها -قابل اغماض-
تجربه نشان داده است که مقاومت اساساً در شعاع 10 متري اطراف هر الکترود متمرکز شده و خارج از اين محدوده قابل اغماض است؛ در نتيجه فاصله بين الکترودها مقاومت بين آنها را تغيير نمي‌دهد مگر اينکه الکترودها خيلي نزديک هم باشند.

به نقل از وبلاگ:     http://foodaji.blogfa.com/

حفاظت الکتریکی

حفاظت الکتریکی

خطاهای ناشی از جریان برق عمدتا" به سه دسته تقسیم میشوند:

 

1_  اتصال بدنه که عبارت است از اتصال یکی از سیمهای جریان برق به بدنه د ستگاه .

2_  اتصال کوتاه عبارت است از اتصال دو سیم لخت که نسبت به هم دارای اختلاف  پتانسیل  الکتریکی می باشندبه یکدیگر.

3_ اتصال زمین که عبارت است از اتصال یکی از سیم های حامل جریان به زمین .

خطا های نامبرده شده به دوصورت کامل وناقص اتفاق می افتد . دراتصال کامل درمحل اتصالی  مقاومت وجودندارد وجریان زیادی از این نقطه عبور میکند اما اگر اتصال ناقص باشد درمحل اتصال  مقاومت وجود دارد بنابر این جریان خطا نسبت به حالت قبل کمتر است.

 

 انواع حفاظت

1_حفاظت سیم ها و کابل ها :

در بخش وسایل کنترل وحفاظت بطور کامل مورد بررسی قرار میگیرد.

2_ حفاظت مصرف کننده ها و دستگاهای الکتریکی :

قسمت عمده مصرف کننده های سه فاز در مراکز صنعتی را موتورهای الکتریکی تشکیل می دهند .معمولا" جهت حفاظت موتورهای الکتریکی از کلید حفاظت موتور استفاده می شود این کلید موتور را در مقابل بار اضافی و همچنین اتصال کوتاه حفاظت می کند.بدین صورت که در اثر اضافه بار و یا دو فازشد ن موتور جریان کمی بیشتر از جریان نامی آن میشود.حرارت بی متال کــــــه عضو حفاظت کننده حرارتی است بالا رفته ودراثر تغییر فرم بی متال به اهرم فشار آورده وکلید   را قطع می کند.اگر خطاهایی مانند اتصال کوتاه در موتور پیش آید در اثر عبور جریان از  بوبین حفاظت کننده  مغناطیسی کلیداهرم آهنی بسرعت به سمت هسته بوبین جذب شده  و کلید را قطع می نماید.

حفاطت اشخاص:

معمولا" ولتاژ بیش از 65 ولت برای انسان خطرناک می باشد.

 

انواع حفاظت اشخاص عبارتند از:

 

1-حفاظت توسط سیم زمین:

 

که اغلب در مجتمع ها و ساختمان ها از این نوع حفاظت استفاده می کنند.

الکترود زمین عبارت است از یک قطعه جسم هادی که در زمین قرارداده می شود و سیم زمین به آن متصل می شود.الکترودها به اشکال مختلف ساخته می شوند.

الف:میله های مسی معمولا به قطر 16 میلیمترکه با چکش در زمین کوبیده می شوند این میله ها دارای نوک تیزفولادی هستندکه فرو رفتن در زمین را آسان میکند.پس از کو بیدن یک میله می توان میله دیگری به آن پیچ کرد و کوبیدن را ادامه داد تا میله با طول مورد نظر تا حدود 3 متر به دست آید.

ب:صفحه های مسی که در عمق 60 سانتیمتری یا بیشتر بصورت افقی خوابانده می شود. اجرای این روش با زحمت بیشتری همراه است .

ج:استفاده از لوله های آب شهری در گذشته بسیار معمول بوده است ولی امروزه که بیشتر از لوله های  پلاستیکی استفاده می شود این روش قابل استفاده نیست.

د:غلاف یا زره فلزی کابلهای زیر زمینی امروزه بیشتر به عنوان الکترود زمین و سیم زمین  مورد استفاده قرار می گیرد. غلاف و زره کابل در پست به نوترال متصل هستند. در این سیستمها در  صورت اتصالی, جریان از غلاف یا زره عبور کرده و به زمین نفوذ نمی کند.

در بسیاری از موارد برای کاهش دادن مقاومت زمین از مجموعه میله ها استفاده می کنند و با اتصال الکتریکی آنها به یکدیگر آنها را به صورت الکترود واحد مورد استفاده قرار می دهند.اما نکته قا بل توجه این است که مقا ومت بین الکترود و زمین بستگی به مقا ومت ویژه زمین دارد که  خود بسته به جنس زمین و میزان رطو بت است.

2_ سیستم حفاظت نول:بصورت یک سیم جداگانه به بدنه تابلو یا دستگاه وصل می شود.کاربردآن در تا سیسات الکتریکی که در آنها دستگاه ها بصورت انفرادی به زمین وصل می شوند,می باشد و نباید برای دستگاههای دیگر از حفاظت نول استفاده نمود. چون با بودن مقا ومت کم جریان زیادی می گذرد در نتیجه اختلاف ولتاژ نسبتا" زیادی در روی تمام مصرف کننده های دیگر بین بدنه هادی آنها و زمین بوجود خواهد آمد.

3_ حفاظت بوسیله عایق کردن:

تمام قسمتهایی که امکان اتصال با بدن انسان را دارد عایق می کنند که برای ساختمان ها اقتصادی نیست.

به نقل از وبلاگ:inventive.blogsky.com

پستهای فشار قوی

الف _ وسايل كنترل حرارت

      حرارت مضرترين عامل در ترانسفورماتور مي باشد .حرارت زياد عمر مواد عايقي ترانسفورماتور را پايين آورده و در نتيجه باعث پيري زودرس مواد عايقي شده و ممكن است خسارتتي به ترانسفورماتور وارد سازد .

وسايل كنترل حرارت ترانسفورماتور عبارتند از :

     دماسنج روغن كه روي بدنه ترانسفورماتور نصب مي شود ، دماسنج سيم پيچ روغن نما رطوبت گير رادياتورها كه روي بدنه ترانسفورماتور نصب مي شوند و به وسيله پنكه، پمپ روغن خنك مي شود . لذا با توجه به قدرت نامي ترانسفورماتور، ترانسفورماتور به روشهاي مناسب خنك مي شوند .

روغن به طور طبيعي ، هوا به طور طبيعي

روغن تحت فشار وهوا طبيعي

روغن تحت فشار و هوا تحت فشار

مثال : از ترانسفورماتور با قدرت خروجي       30 مي توان :

هوا به طور طبيعي و روغن به طور طبيعي 15 مگاولت آمپر بار گرفت .

هوا به طور طبيعي و روغن بوسيله پمپ 5/22 مگاولت آمپر بار گرفت .

هوا بوسيله پنكه و روغن بوسيله پمپ 30 مگاولت آمپر بار گرفت .

 

ب رله بوخهولس

 

    رله بوخهولس رله بسيار مهمي جهت حفاظت ترانسفورماتور در مقابل شرايط نا مساعد داخلي مي باشد كه در قسنت رله ها به آن اشاره خواهد شد . از ديگر وسايلي كه جهت محافظت ترانسفورماتور مي توان نام برد ، عبارتند از :

    رله محافظ مخزن روغن ترانسفورماتور ، رله محافظتپ چنجر ( جانسون ) رله درجه حرارت روغن و رله درجه حرارت سيم پيچ ها .

 

پ تپ چنجر زير بار

 

    CT دستگاه تنظيم كننده ولتاژ ترانسورماتورها در زيربار است محدوده معمول تنظيم ولتاژ آن معمولا 10٪ ±  ولتاژ نامي ترانسفورماتورها است .

 

 ترانسفورماتورهاي جريان  و ولتاژ

 

اين ترانسفورماتورها به منظور جدا كردن مدار دستگاه هاي اندازه گيري و حفاظتي  از شبكه فشار قوي بكار برده مي شوند و د رنقاط مهم متصل مي گردند . اين ترانسفورماتورها به طور كلي به ترانسفورماتورهاي ابزاري يا ادواتي موسوم مي باشند .علل استفاده از اين ترانسفورماتور ها به قرار زير است :

الف كوچك كردن لوازم اندازه گيري

ب ايزوله كردن تجهيزات فشار قوي و ضعيف

پ ايمني جان افراد

 

ترانسفورماتورهاي جريان

 

        داراي دو سيم پيچ اوليه و ثانويه جدا از هم مي باشد كه بر روي هسته آهني پيچيده مي شوند . سيم پيچ اوليه ترانسفورماتورجربان به طور سري در مسير جريان قرار مي گيرد و در طرف ثانويه آن آمپر متر وصل مي گردد . سيم پيچ اوليه با تعداد دور كم و قطر زياد و سيم پيچ ثانويه با تعداد دور زياد و قطر كم مي باشد . معمولا نسبت تبديل ترانسفورماتورهاي جريان طوري است كخ در صورت عبور جريان نامي از اوليه آن ، از مدار ثانويه يك يا پنج آمپر عبور مي كند ( مثلا 5/100 ).

 

ترانسفورماتورهاي ولتاژ

 

   سيم پيچ اوليه ترانسفورماتور هاي ولتاژ بطور موازي با شبكه اي نصب مي گردد كه لازم است مقدار ولتاژ آن اندازه گيري شود و در هر سطح ولتاژ طوري طراحي شده اند كه در دو سر اوليه ولتاژعادي شبكه و در دو سر ثانويه 100 يا       110 خواهيم داشت . مثلا :

3/100/3/20000   

   ترانسفورماتورهاي ولتاژ بصورت معمولي و ترانسفورماتورهاي ولتاژ خازني عرضه مي شوند . از نظر اقتصادي براي ولتاژهاي بالا مناسب است ( 63 كيلو ولت به بالا ) از       علاوه بر استفاده به عنوان يك ترانسفورماتور ولتاژ ، به منظور انتقال امواج مخابراتي نيز استفاده مي شود .

 

ترانسفورماتور هاي تغذيه داخلي

 

    در پست هاي فشار قوي علاوه بر ترانسفورماتور هاي قدرت ، ترانسفورماتور هاي جريان و ولتاژ كه وظيفه آنها شرح داده شد . ترانسفورماتور هاي تغذيه داخلي نيز وجود دارد . كه در زير شرح داده شده است . همانطوري كه از نام آن پيداست از اين ترانسفورماتور براي تغذيه تجهيزات داخلي پست استفاده مي شود در پست هايي كه ثانويه ترانسفورماتور ها بصورت اتصال مثلث باشند اين ترانسفورماتور همچنين براي ايجاد اتصال زمين به منظور حفاظت كردن و كنترل نيرو استفاده مي شود . در اينگونه موارد به منظور ايجاد يك اتصال زمين از طريق نقطه صفر و نصب رله هاي جرياني در مسير آن جهت  حفاظت شبكه در زمان بوجود آمدن اتضال كوتاه در شبكه استفاده مي گردد .

 

خازنها

 

    يكي ديگير از اجزاء پستها خازنها مي باشند . خطوط انتقال در بارهاي سنگين ،  ترانسفورماتور ها و بالاخره بعضي از مصرف كنندگان از قبيل موتور ها باعث پايين آمدن ضريب قدرتي شبكه مي گردند . پايين آمدن ضريب قدرتن به علت افزايش اثرات سلفي باعث افزايش جريان و در نتيجه افزايش تلفات و افزايش افت ولتاژ مي گردد . در قدرت ثابت ، كاهش ضريب توان باعث افزايش جريان در نتيجه افزايش تلفات و افزايش افت ولتاژ مي شود . افزايش جريان همچنين باعث اقزايش سطح مقطع هاديها ، كليدهاو فيوزها و غيره خواهد شد لذا به منظور بهبود ضريب قدرت و كاهش اثرات نا مطلوب سلفي خط از خازن استفاده مي نمايند .

 

راكتورها

 

     در بارهاي سبك در خطوط انتقال طويل كه مقدار جريان خط كم مي شود اثرات خازني خط افزايش يافته و اثرات سلفي خط كاهش مي يابد . چون افت ولتاژ از مجموع برداري افتهاي مقاومتي ، سلفي و خازني به دست مي آيد . در اين حالت ولتاژطرف باراز ولتاژ منبع بيشتر مي شود لذا براي برقراري تعادل بين قدرت راكتور خازني و سلفي و تثبيت ولتاژ از راكتور استفاده مي كنند . ركاتورها در حقيقت سلفهايي مي باشند كه وارد شبكه مي كنند .

 

برقگير

 

وظيفه برقگير كاستن اضافه ولتاژها به مقاديري است كه استقامت عايقي تجهيزات قابليت تحمل آن را داشته باشند با بروز اضافه ولتاژ با دامنه بالاتر از مقدار معيني برقگير هادي شده و ولتاژبا عبور جريان از مقاومت غير خطي محدود مي گردد پس از كاهش اضافه ولتاژ ، جريان قطع شده و سيستم به كار خود ادامه مي دهد . اضافه ولتاژها در اثر رعد و برق ، تخليه جوي و يا قطع و وصل كليدها مي توان بوجود ايند .

 

خصوصيات يك برقگير ايده آل

 

الف - مقاومت آن در ولتاژ نامي بينهايت است .

ب - در هنگام كار عادي شبكه مقاومت آن به گونه اي است كه ولتاژ آن برابر ولتاژ نامي سيستم است .

پ - زمان عملكرد آن صفر است براي اينكه امواج صاعقه داراي زمان بسيار كمي است.

ت - پس از رفع اضافه ولتاژ سريعا به حالت قبلي خود بر مي گردد .

 

انواع برق گير

 

از انواع برق گير مي توان برقگيرهاي ميله اي ، سيليكوني و برقگير با مقاومت غير خطي اكسيد روي را نام برد .

     

 

مثال

 

فرض كنيد بخواهيم توان اكتيو 80 مگاوات را در ولتاژ 230 كيلو وات با ضريب قدرت 85/0 انتقال دهيم .

 

حال اگر بخواهيم همين توان را در  انتقال دهيم :

 

به طوري كه ملاحظه مي كنيم در قدرت ثابت ، كاهش ضريب توان باعث افزايش جريان در نتيجه افزايش تلفات و افزايش افت ولتاژ مي شود افزايش جريان هم چنين باعث افزايش سطح مقطع هاديها ، كليد ها و فيوز ها و غيره خواهد شد لذا به منظور بهبود ضريب قدرت و كاهش اثرات نامطلوب سلفي خط از خازن استفاده مي نمايند    ( محاسبات مربوط به اصلاح ضريب قدرت خارج از بحث ما در اينجا مي باشد.)

 

راكتور ها

 

در بارهاي سبك در خطوط انتقال طويل در حدود 1 بامداد كه مقدار جريان خط كم مي شود. اثرات خازني خط افزايش يافته و اثرات سلفي خط كاهش مي يابد چون افت ولتاژ از مجموع برداري افت هاي مقاومتي ، سلفي و خازني به دست مي آيد . در اين حالت ولتاژ طرف بار از ولتاژ منبع بيشتر مي شود لذا براي برقراري تعادل بين قدرت راكتيو خازني و سلفي و تثبيت ولتاژ از راكتورها استفاده مي كنند راكتور ها در حقيقت ساف هايي مي باشند كه وارد شبكه مي كنند .

 

برق گير

 

وظيفه برق گير كاستن اضافه ولتاژ ها به مقاديري است عايقي تجهيزات قابليت تحمل آن را داشته باشند با بروز اضافه ولتاژ با دامنه بالاتر از مقدار معيني برق گير هادي شده و ولتاژ با عبور جريان از مقاومت غير خطي محدود مي گردد پس از كاهش اضافه ولتاژ جريان قطع شده و سيستم به كار خود ادامه مي دهد اضافه ولتاژ ها در اثر رعدو برق تخليه جوي و يا قطع و وصل كليدها مي توانند به وجود آيند .

 

خصوصيات يك برق گير ايده آل

 

الف- مقاومت آن در ولتاژ نامي بي نهايت است

ب- در هنگام كار عادي شبكه مقاومت آن به گونه اي است كه ولتاژ آن برابر ولتاژ نامي سيستم است.

پ- زمان عملكرد آن صفر است براي اينكه امواج صاعقه داراي زمان بسيار كمي است .

ت- پس از رفع اضافه ولتاژ سريعاً به حالت قبلي خود بر مي گردد .

انواع برق گير

از انواع برق گير مي توان برق گيرهاي ميله اي ، سيليكوني و برق گير با مقاومت غير خطي اكسيد روي را نام برد.

 

شبكه زمين

 

در تمام تاً سيسات الكتريكي به خصوص تاًسيسات فشار قوي زمين كردن يكي از مهمترين و اساسي ترين اقدامي است كه به منظور تاًمين ايمني كاركنان و حفاظت دستگاه ها بايستي به عمل آيد . اصولاً بايستي به ايمني اشخاص كه به نحوي با اين پست ها و تاًسيسات در تماس هستند و حتي خارج از پست در رفت و آمد مي باشند توجه خاص گردد.در تاًسيسات برقي دو نوع زمين كردن يكي زمين كردن حفاظتي و ديگري زمين كردن الكتريكي به شرح زير جود دارد:

 

الف- زمين كردن حفاظتي

 

زمين كردن حفاظتي عبارت است از زمين كردن كليه قطعات فلزي تاًسيسات الكتريكي كه در ارتباط مستقيم با مدار الكتريكي قرار ندارند اين زمين كردن به خصوص براي حفاظت اشخاص در مقابل اختلاف سطح تماس زياد به كار برده مي شود بدين منظور در پست هاي فشار قوي بايستي تمام قسمت هاي فلزي كه در نزديكي و همسايگي ولتاژ قرار گرفته اند امكان تماس عمدي يا سهوي با آنها موجود است به تاًسيسات زميني كه بدين منظور احداث شده اند (شبكه زمين) متصل و مرتبط گردند. اين قسمت ها عبارتند از:

ستونها ، پايه هاي فلزي، درب ها، نرده هاي فلزي ، قسمت هاي فلزي تمام       دستگاه هاي اندازه گيري ، به خصوص قسمت هاي فلزي كه براي كار كردن با دستگاه بايد آنها را لمس نمود . هدف از زمين كردن تاًسيسات و سيستمهاي برقي به دو علت اساسي زير مي باشد:

·   حفاظت انسان اعم از كاركنان ، اپراتورها ، تعمير كاران و كاركنان ساختماني و     هم چنين حيوانات در مقابل برق زدگي مي باشد . حفاظت تاًسيسات و دستگاهها با استفاده از اتصال زمين با روش و اسلوب صحيح استحكام شرايط سيستم را بيشتر مي نمايد و استفاده از اتصال زمين مطلوب امتيازات زير را دارا مي باشد :

 

امتياز 1- دستگاههاي برق گير به خوبي عمل مي نمايند .

امتياز 2 سبب كشف اتصالات و اشكالات به وسيلة رله ها شده و عيب سيستم بفوريت بر طرف مي گردد .

امتياز 3 در اثر بروز اتصالي و اختلال در سيستم مانع از افزايش ولتاژ در سيستم مي گردد . براي نيل به اهداف بالا مي توان از يك سيستم زمين ( شبكه زمين ) كه به صورت يك ارتباط الكتريكي در زمين عمل مي كند ، استفاده كرد . براي زمين كردن به طور كلي چند روش وجود دارد .

 

روش 1- قرار دادن الكترود ميله اي در عمق زمين

روش 2 قرار دادن الكترود لوله اي گالوانيزه شده

روش 3 قرار دادن نوارهاي فلزي در عمق مناسب

روش 4 قرار دادن صفحات فلزي در عمق مناسب

روش 5 قرار دادن شبكة سيمي فلزي در عمق مناسب

روش 6 استفاده از سيستم لوله هاي فلزي آب به عنوان اتصال زمين

روش 7 استفاده از ميله ها يا سيم هاي مسلح فولادي داخل بتون

تجربيات 50 ساله اخير نشان داده است كه استفاده از ميله هاي فولادي مس پوش كه در عمق خاك فرو برده مي شوند از نظر اقتصادي و جنبه هاي ديگر در بيشتر موارد به روشهاي مذكور ترجيح داد .

 

ب زمين كردن الكتريكي

 

زمين كردن الكتريكي ، يعني زمين كردن نقطه اي از دستگاه هاي الكتريكي و ادوات برقي كه جرئي از مدار الكتريكي مي باشد مانند زمين كردن مركز ستاره سيم پيچي ترانسفورماتور يا ژنراتور زمين كزدن الكتريكي دستگاهها به خاطر كار صحيح دستگاهها و جلوگيري از  ازياد ولتاژ  ولتاژ الكتريكي فازهاي سالم نسبت به زمين در موقع تماس يكي از فازها با زمين مي باشد .

 

كليدهاي  فشارقوي

 

كليد وسيلة ارتباط سيستم هاي مختلف بوده و باعث عبور يا قطع جريان مي شود . كليد بايد در حالت بسته ( عبور جريان ) و يا درحالت باز ( قطع جريان ) داراي مشخصاتي به شرح زير باشد :

الف : در حالات قطع داراي استقامت الكتريكي كافي ومطمئن در محل قطع شدگي باشد .

ب : در حالت وصل كليد بايد در مقابل كليه جريانهائي كه امكان عبور آن در مدار    مي باشد حتي جريانهاي اتصال كوتاه ، مقاوم و پايدار باشد و اين جريانها و اثرات ناشي از آن نبايد كوچكترين اختلالي در وضع كليد و هدايت صحيح جريان به وجود آورند بنابراين كليد فشار قوي بايستي در مقابل اثرات ديناميكي و حرارتي جريانها مقاوم باشد البته براي اينكه ساختمان كليد ساده تر و از نظر اقتصادي مقرون به صرفه باشد اغلب استقامت الكتريكي ، ديناميكي و حرارتي كليد را توسط دستگاههاي حفاظتي تا حدودي محدود مي كنند .

كليدهاي فشار قوي را مي توان بر حسب وظايف كه به عهده دارند به انواع مختلف زير تقسيم نمود .

الف : كليد بدون بار يا سكسيونر

ب: كليد قابل قطع زير بار جهت جريانهاي بسيار كم

پ: كليد قدرت يا دژنكتور

 

الف سكسيونر

 

براي جدا كردن مدارهاي با قدرت زياد از شبكه در حالتي كه جريان مدار قطع        مي باشد از سكسيونر استفاده مي گردد . به عبارت ديگر ، سكسيونر قطعات و وسايلي را كه فقط تحت ولتاژ هستند از شبكه جدا مي سازد . چون اين كليد ها مجهز به سيستم جرقه گير نمي باشند قطع آنها در زير بار مجاز نمي باشد و آنها را معمولاًدر مدار قبل از كليد قدرت ، ديژنكتور قرار مي دهند . كليد هاي غير قابل قطع زير بار براي جدا كردن يك قسمت بي برق خط (سرد)از يك خط برقدار (گرم) يك انشعاب بي برق از يك فيدر ، يك فيدر بي برق از يك پست و يا يك پست بي برق از يك خط انتقال به كار مي روند به هر حال هدف جدا كردن خطي است كه قبلاً توسط يك كليد قدرت بي برق شده است.

 

ب- سكسيو نر قابل قطع زير بار

 

اين كليد ها علاوه بر اينكه در مدارهاي تحت ولتاژ قابل مي باشند جريانهاي كم را نيز قادرند قطع نمايند لذا هر سكسيونر قابل قطع در زير بار بايستي داراي وسيله اي براي قطع فوري جرقه باشد سكسيونر قابل قطع در زير بار داراي يك تيغۀ متحرك و يك تيغۀ ثابت با جرقه گير مي باشد .

 

 پ- كليد قدرت يا دژنكتور

 

كليدي كه براي عبور جريان مدار در شرايط نرمال و قطع آن درحالت غير نرمال و يا شرايط اتصالي به كار برود كليد قطع كننده مدار يا دژنكتور با (Circuit Breaker) ناميده مي شود .

دژنكتور داراي مكانيزمي است كه به طور مكانيكي (با استفاده از فنر هاي شارژ شده )، مغناطيس هاي الكتريكي ، هيدرو ليكي يا هواي فشرده كنتاكتها را باز و بسته مي كند. روغن عايق ، هوا ، هواي فشرده و خلاء و گاز سولفور هگزا فلوريد SF6 به عنوان محيط قطع كنندۀ قوس و همچنين به عنوان دي الكتريكي ( عايقي) كه كنتاكتها را بعد از قطع قوس عايق مي نمايدبه كار مي رود اگر لازم است كه مدار به طور اتو ماتيك در موقع اضافه بار يا اتصال كوتاه قطع شود دژمكتور قشار قوي معمولاً به وسيله يك كليد يا وسيله كنترل از راه دور و يا به وسيله رله هايي كه از پيش تنظيم شده اند با استفاده از مدار جريان مستقيم عمل مي نمايد

 

شين ها

 

شين: به طور ساده محل جمع و پخش انرژي را شين گويند. به طور كلي بس بار يا ماشين به محلي در پست هاي فشار قوي گفته مي شود كه جهت توزيع بار بين وروديهاي پست (تغذيه كننده ها ) و خروجيها ( مصرف كنندگان ) ارتباط برقرار     مي كند. بنابراين با توجه به اهميت پست و ميزان حساسيت خاموشي براي       مصرف كننده و در نظر گرفتن مسائل اقتصادي و امكان مانور سيستم اصولاً شين را طوري انتخاب مي كنند كه با توجه به شرايط فوق حد اقل هزينه و حد اكثر استفاده را داشته باشد به هر جهت بس بارهاي رايج در پست ها به صورت زير خلاصه مي شود:

 

شين ساده

 

از اين نوع شين در پست هاي كم اهميت در ولتاژ پائين استفاده مي شود و اصولاً كم خرج بوده و عملكرد آن بسيار( 1-1)چنين شيني را نشان مي دهد براي كاهش اين مشكل مي توان توسط سكسيونر شين را به دو قسمت كرد تا تعداد قطعي ها كم شود مانند شكل (2-1)

 

  


 

تقسيم شين توسط سكسيونر

 

تقسيم شين توسط كليد قسمت شين

 

در شكل (2-1) نيز مشاهده مي شود كه با بروز اتصالي روي شين رله هاي حفاظتي عمل نموده و سبب قطعي تمام آنها مي گردد . براي جلوگيري از اين مسئله مي توان شين را توسط كليد قسمت شين با حفاظت هاي لازم به دو قسمت تقسيم نمود .

بنابراين با ايجاد اتصالي در هر قسمت ، سبب قطعي همان قسمت قطعي همان قسمت خواهد شد و با عملكرد اين كليد از قطع قسمتي از ارتباطات جلوگيري به عمل       مي آيد.

 

 

 سيستم هاي با شين دوبل

 

سيستم هاي يا شين دوبل به دو دسته تقسيم مي شوند :

 

الف شين دوبل اصلي و يدكي

 

همانطوري كه در سيستم تك شينه مشاهده شد در صورتيكه يكي از كليدها احتياج به تعمير داشت لازم بود كه خط و ترانس مربوطه را بدون بار نمود و كليد آن را تعمير كرد ، اما در شين دوبل ( اصلي و يدكي ) مطابق شكل (4-1 ) چنانچه كليد اصلي احتياج به تعمير داشته باشد كليد باس كوپلر وظيفه كليد اصلي را به عهده خواهد گرفت .

به عبارت ديگر شين اصلي هم مي تواند توسط كليد قدرت مربوطه و هم توسط كليد كوپلاژ در شرايط اضطراري تغذيه شود و ماداميكه كليد اصلي ارتباط در دست تعمير است كليد كوپلاژ وظيفه آن را به عهده مي گيرد . مثلاً اگر فيدر شماره 3 اشكال پيدا نمود و احتياج به تعمير داشت با وصل كليد كوپلاژ عملاً اين كليد وظيفه كليد اصلي را به عهده مي گيرد . بنابراين در اين سيستم امكان تغيير كليد بدون از دست دادن بار امكان پذير است در اين حالت مسير نقطه چين ، مسير جريان را نشان مي دهد .

 

ب سيستم دو شين اصلي

 

در اين نوع سيستم ، باس بار عملاً مطابق شكل زير بين دو باس بار تقسيم شده و هر تغذيه كننده هر دو باس بار را تغذيه مي كند ضمن اينكه از هر دو باس بار به عنوان اصلي استفاده شده و هر كدام يدكي ديگري است در اين سيستم هر كدام از ارتباطات توسط دو سكسيونر امكان مانور روي شين ها را دارد . در صورتي كه در اين سيستم خطاي دائمي يا مشكلي براي يكي از شين ها اتفاق بيفتد مي توان از شين ديگر تا تعمير آن شين استفاده نمود . براي مانور هر ارتباط از روي يك شين به شين ديگر بايستي از كليد كوپلاژ استفاده نمود  شكل 5-1 .

 

سيستم يك و نيم كليده

 

در اين سيستم مطابق شكل بازاء هر دو ارتباط سه كليد در نظر گرفته شده است و هر دو شين توسط اين كليدها برقدار مي باشد اين سيستم نسبت به سيستم هائي كه تا كنون ذكر شده گرانتر مي باشد . ( به علت تعداد بيشتر كليد ) و از درجة اطمينان بالا برخوردار است . بنابراين در ايستگاههاي مهم از جمله پست هاي توليد با ظرفيت بالا در نظر گرفته مي شوند . اگر خطائي روي شين اتفاق بيفتد با قطع كليدهاي طرف آن شين هيچ گونه قطع لحظه اي در ساير ارتباطات نخواهيم داشت . بنابراين سيستم داراي اطمينان بالائي است . اما چون بروز هر خطاء در ارتباطات منشعب از پست سبب قطع در كليد مجاورآن ارتباط خواهد گرديد از اين نظر مي توان با باز نمودن سكسيونر اصلي آن ارتباط براي تعمير و وصل مجدد كليد ، با اطمينان ارتباط آن (( بي )) را محفوظ نگهداشت  .

 

سيستم دو كليده

 

 

اين سيستم داراي همان مزاياي سيستم يك و نيم كليده مي باشد با اين تفاوت كه داراي درجع اطمينان بيشتري است اما مخارج آن زيادبوده و اصولاً استفاده نمي شود طريقه اتصال مطابق  مي باشد كه هر ارتباط توسط دو كليد به شين ها اتصال دارد .

در اين سيستم نيز مانند سيستم يك و نيم كليده بروز هر خطا در هر ارتباط منجر به عملكرد دو كليد در پست مي گردد .

 

سيستم بسته ( حلقوي )

 

در اين سيستم كليدها بر روي شين قرار گرفته و بدين صورت يك شين حلقوي تشكيل مي شود . اين سيستم از درجه اطمينان خوبي برخوردار است زيرا از دو جهت با بقيه متصل مي شود در اين سيستم نيز مانند سيستم يك و نيم كليدي بروز خطا در هر ارتباط منجر به عملكرد دو كليد در پست مي گردد.  

 

رله ها

 

حفاظت تجهيزات و دستگاه هاي سيستم قدرت در مقابل عيوب و اتصاليها ، به وسيله كليد قدرت انجام مي گيرد قبل از اينكه كليد قدرت بتواند باز شود ، سيم پيچي عمل كنندة آن بايد تغذيه شود اين تغذيه به وسيله رله هاي حفاظتي انجام مي پذيرد . رله به دستگاهي گفته مي شود كه در اثر تغيير كميت الكتريكي مانند ولت و جريان و يا كميت فيزيكي مثل درجه حرارت و حركت روغن ( در رله بوخهولس ) تحريك شده و باعث به كار افتادن دستگاههاي ديگر و نهايتاً قطع مدار به وسيله كليد قدرت            ( در سيستم توليد و انتقال و توزيع ) يا دژنكتور مي گردد .

 

بنابراين به وسيله رله :

 

·   محل وقوع عيب از شبكه جدا سازي شده باعث مي شود كه ساير قسمتهاي سالم شبكه همچنان به كار خود ادامه دهند و پايداري و ثبات شبكه به همان حالت قبلي محفوظ بماند .

·   تجهيزات و دستگاهها در مقابل عيوب و اتصالي ها محافظت شده و ميزان خسارات وارده به آنها محدود گردد . 

 

سبب به وجود آمدن اتصالي ها و تأثيرات آن

به دو علت زير اتصالي ها مي توانند به وجود آيند :

 

الف تأثيرات داخلي

 

تأثيرات داخلي كه باعث خراب شدن و از بين رفتن دستگاهها يا خطوط انتقال و توزيع مي شود عبارتند از :

فاسد شدن قسمتهاي عايق در يك مولد ، ترانسفورماتور ، خط ، كابل و غيره . اين ضايعات و امكانات مكن است مربوط به عمر عايق ، عدم تنظيم صحيح ، عدم ساخت صحيح و يا عدم نصب صحيح عايق باشد .

 

ب تأثيرات خارجي

 

تأثيرات خارجي شامل تأثيرات زيادي است از آن جمله رعد و برق ، اضافه بار كه باعث به وجود آمدن حرارت شود ، برف و باران ، باد و طوفان ، شاخة درختها ، حيوانات و پرندگان ، سقوط اشياء اشتباه در عمليات و خسارتهايي كه يه وسيله مردم وارد       مي شود و غيره . وقتي كه يك اتصالي در مداري رخ دهد ، جريان افزايش يافته و ولتاژ ( اختلاف پتانسيل ) نقصان پيدا مي كند افزايش جريان حرارت زيادي را به وجود آورده كه ممكن است منجر به آتش سوزي يا انفجار شود . اگر اتصالي به صورت جرقه باشد ممكن است خسارت زيادي به بار آورد . براي مثال اگر جرقه اي بر روي خط انتقال نيرو به وجود آمده و سريعاً بر طرف نشود خط را سوزانده و باعث پاره شدن آن خواهد شد و نتيجه سبب قطع برق براي مدت طولاني خواهد شد . نقصان ولتاژ كه در اثر يك اتصالي به وجود آيد مي آيد براي دستگاههاي الكتريكي بسيار زيان آور است و اگر اين ولتاژ ضعيف براي چند ثانيه ايي ادامه داشته باشد ، موتورهاي مشتركين از كار باز ايستاده ، دوران مولدهاي برق نامنظم و نا مرتب خواهد شد پس در صورت وقوع جريان شديد و ولتاژ ضعيف به سبب اتصالي در مدار مي بايست به فوريت اتصالي كشف و برطرف گردد و جريان ولتاژ به حالت عادي باز گردانده شود.

 

 

انواع اتصالي

 

انواع اتصالي ها به قرار زير است :

 

الف- اتصال فاز به زمين و فاز به فاز

 

گرچه اتصالي درسيستم سه فاز مربوط به فازها است ولي بيشتر مربوط به وصل نبودن سيم زمين مي باشد جريان در يك اتصالي بين فاز به زمين كمتر از جريان در يك اتصالي فاز به فاز است و اين امر به علت مقاومت بيشتر زمين است به همين جهت در بيشتر موارد رله هاي جدا گانه ايي براي اتصاليهاي فاز به زمين و فاز به فاز در نظر گرفته مي شود.

 

ب- اتصاليهاي سه فاز

 

اتصالي سه فاز با هم شديد ترين نوع اتصالي بوده و اتصالي بين يك فاز و زمين   خفيف ترين نوع اتصالي است.

 

رله ها از نظر طرز اتصال به شبكه

 

رله ها از نظر طرز اتصال به شبكه به دو نوع اوليه و ثانويه تقسيم مي شوند .

 

الف- رلۀ اوليه

 

سيم پيچي رله مستقيماً در مدار قرار مي گيرد منظور از مستقيماً يعني اينكه از ترانس جريان و ترانس ولتاژ براي رله سيم نمي بريم .

 

ب رلۀ ثانويه

 

 

سيم پيچي رله مستقيماً در مدار قرار نمي گيرد منظور اين است كه روي خط ترانس جريان يا ولتاژ مي بنديم و سپس دو سر آن را براي رله مي بريم در سيستم قدرت از رله ثانويه استفاده مي شود تاكنون در ساخت رله ها پيشرفتهاي قابل ملاحظه اي حاصل شده است كه به ترتيب مي توان از رله هاي الكترومغناطيسي و اندكسيوني    رله هاي نيمه الكترونيك رله ها ي الكترونيكي و بالا خره رله هاي ديجيتالي حافظه دار ميكروپروسوري با استفاده از مدارات مجتمع آي سي نام برد.

 

انواع رله و كاربرد آن

 

انواع رله و كاربرد آنها به شرح زير است:

 

الف- رله اضافه جريان

 

اينگونه رله ها به صورت اندكسيوني و الكترو نيكي در پست هاي برق كاربرد فراواني دارند. مطابق شكل (8-1 ) انرژي الكتريكي از نقطة A‌ با شدت جريان I از طريق خط مربوطه و كليد قطع و وصل كننده ( دژنكتور) يا كليد قدرت به مصرف كننده ( بار ) ارسال مي گردد . براي كنترل مقدار جريان عبوري از خط مزبور احتياج به رلة اضافه جريان o/c مي باشد . وظيفه اين رله آن است كه اگر از خط مربوطه شدت جريان از حدي كه در انتظار است و رلة اضافه جريان براي آن مقدار تنظيم شده ، افزايش يابد و يا اينكه اتصالي بين دو فاز و يا سه فاز بين خطوط انتقال پيش آيد ، رله تحريك شده و با فرماني كه به كليد دژنكتور مي دهد ، باعث قطع خط مزبور مي شود . براي تحريك رلة اضافي جريان احتياج به ترانسفورماتور جريان يا (CT) مي باشد . اين ترانسفورماتور ، جريان خط را متناسب به نسبت تبديل آن به رله مزبور انتقال  داده و باعث تحريك آن مي شود . به عنوان مثال اگر نسبت تبديل ترانسفورماتور جريان 1/200 باشد و رله براي مقدار شدت جريان 200 آمپر تنظيم شده باشد ، هر گاه شدت جريان خط انتقال از 200 آمپر زيادتر گردد مقدار شدت جريان ورودي به رله از يك آمپر تجاوز مي نمايد ، و در نتيجه باعث عملكرد رله و قطع كليد دژنكتور مي گردد . به علت اينكه خطوط انتقال انرژي به صورت سه فازه مي باشند ، بنابراين براي هر كدام از فازها احتياج به يك عدد ترانسفورماتور جريان و يك عدد رله اضافه جريان مي باشد نحوه قرار گرفتن ترانسفورماتورهاي جريان و رله هاي اضافه جريان در حالت عادي جريان عبوري از رله ها كمتر از حد تنظيمي آنها و در صورتي كه هر كدام از خط ها اضافه بار بگيرد و يا اتصالي بين دو فاز و يا سه فاز رخ دهد رله هاي مربوطه عمل مي نمايد . مثلاً اگر شدت جريان فاز R بيش از حد معمول آن گردد ، CT آن به باعث تحريك رله اضافه جريان R‌ مي شود . هم چنين اگر فازهاي B و Y به هم اتصال يابند ، رله هاي مربوطه آن تحريك و باعث عمل نمودن كليد قطع مدار مي گردند . اصولاً اين رله ها داراي دكمة نشان دهنده و يا پرچم رنگي كوچكي       مي باشند كه در صورت تحريك رله ، عملكرد آن را اعلان مي نمايد .

 

ب رله اتصال زمين

 

 

ساختمان و طرز كار اين رله ها مانند رله هاي اضافه جريان بوده و وظيفه اصلي اين رله، تشخيص بروز هر گونه اتصالي بين هر كدام از فازها با زمين و يا دو سه فاز با زمين نيز مي باشند 

 

از نظر عملي ، رله هاي اضافه جريان سيستم سه فازه و رله اتصال زمين تواماً به صورت يك سيستم حفاظتي واحد مانند شكل (12-1 ) بسته مي شود . رله اتصال زمين اصولاً حساستر از رله هاي اضافه جريان بوده و هر گاه يكي از فازها به زمين اتصال يابد ، رله اتصال زمين همراه با رله اضافه جريان همان فاز عمل مي نمايد . چنانچه  مشاهده مي گردد ، براي سه فاز فقط احتياج به يك رله اتصال زمين      مي باشد .

 

پ- رله اتصال زمين محدود

 

با رله اتصال زمين و مدار آن آشنا شديم ، رله مزبور عهده دار تشخيص هر گونه اتصال خط انتقال با زمين مي بود . براي سهولت تشخيص محل اتصال زمين در سيستم قدرت از رله ايي ديگر به نام رله اتصال زمين محدود هم استفاده شده است .

مدار نمونه ايي از اين رله به صورت شكل (13-1 ) بوده ، مثلاً در شكل ، وظيفه آن تشخيص بروز هر گونه اتصال زمين بين ترانسفورماتور هاي جريان خط a‌ و ترانسفورماتور جريان نقطة مركز ستاره b‌ ترانسفورماتور قدرت T‌ مي باشد . بنابراين تفاوت اين رله با رلة اتصال زمين در اين است كه رله اتصال زمين ، انواع اتصاليهاي زمين تمامي مسير خط ولي رلة اتصال زمين محدود اتصاليهاي زمين بين نقطه صفر ستاره تا ترانسفورماتور هاي جريان خط مربوطه را تشخيص مي دهد .

 

ت رله جهتي

 

بروز اتصالي در جهت جرياني كه مدار جاري مي شود مؤثر مي باشد در بيشتر طراحي ها جهت جريان براي نصب دستگاه رله مي بايست مشخص شود در اين صورت از     رله ها ي جهتي استفاده مي شود از نظر ساختمان داخلي و طرز كار ، اين رله به صورتهاي اندوكسيوني و الكترونيكي ، كاربرد فراواني دارد . رله هاي جهتي داراي دو سيم پيچ بوده كه يكي از آنها مانند رله هاي اضافه جريان با شدت جريان ورودي I تحريك شده و سيم پيچ ديگر با ولتاژ مناسبي تحريك مي گردد . اين رله ها از دو قسمت جهت ياب و اضافه جريان تشكيل شده اند و اين بدين معني است كه هر گاه در شبكه تحت حفاظت ، اتصالي رخ دهد ، ابتدا اين رله جهت عبور شدت جريان به محل اتصالي را به وسيله قسمت جهت ياب تشخيص داده و سپس اگر جريان در جهت عملكرد رله باشد و هم چنين از نظر مقدار به اندازه ايي باشد كه بتواند موجب تحريك قسمت اضافه جريان رله گردد ، رله مزبور تحريك شده و فرمان قطع را صادر مي نمايد.

 

 

ث- رله قياسي يا رله ديفرانسيل

 

اين رله براي حفاظت مولدها ، ترانسفورماتور ها ، خطوط انتقال نيرو و شين هاي واقع در ايستگاههاي انتقال نيرو به كار مي رود . توسط رله ديفرانسيل جريان ورودي و خروجي از دستگاه ، مقايسه مي شود در شرايط عادي هنگامي كه هيچگونه اتفاق با اتصالي رخ نداده است ، اين جريان مساوي و يكسان مي باشند . اگر در قسمت مورد حفاظت اتصالي رخ دهد جريان بلافاصله نا مساوي شده و اين پديده باعث عملكرد رله مي شود . طرز قرار گرفتن رله براي حفاظت از يك ترانسفورماتور 20/63 كيلو وات در شكل (14-1 ) نشان داده شده است .

 

ج رله بوخهلس

 

اين رله يكي از مهمترين رله هاي حفاظتي ترانسفورماتورهاي قدرت مي باشد ، وظيفه تشخيص بروز هر گونه اتصالي در محفظة داخلي ترانسفورماتور و قطع سريع برق ورودي به آن مي باشد . مي دانيم كه اصولاً ترانسفورماتورهاي قدرت به وسيله مايع مخصوصي مانند روغن عايقكاري و خنك مي شوند . به خاطر سرد و گرم شدن روغن مزبور ظرف انبساطي براي آن در نظر گرفته شده و مانند شكل ( 15-1 ) اين ظرف از طريق لولة رابطي به محفظه داخلي ترانسفورماتور متصل مي باشد .

 

همانطوري كه از شكل  مزبور پيدا است ، رله بوخهلس بر روي لولة رابط بين ترانسفورماتور و ظرف انبساط قرار مي گيرد و روغن از اين لوله عبور مي نمايد . بنابراين تمامي محفظه داخلي رله پر از روغن مي باشد . هر گاه هر گونه اتصالي در محفظه داخلي ترانسفورماتور پديد آيد ، در نقطه اتصالي مقداري جرقه و قوس الكتريكي زده مي شود . در نتيجه اين عمل كمي از روغن اطراف محل اتصالي سوخته و توليد حبابهاي گازي شكلي را مي نمايد . اين حبابهاي گازي به طرف قسمت فوقاني ترانسفورماتور حركت نموده و از طريق لوله رابطة به رلة بوخهلس وارد شده و در قسمت فوقاني رله جمع مي گردند . اين رله داراي شناوري مي باشد كه با تجمع حبابهاي گاز ، سطح روغن در رله پايين آمده و همراه با آن شناور نيز به پايين مي آيد. پايين آمدن شناور باعث بسته شدن كليد الكتريكي رله و تحريك مدار هشدار و يا قطع مي گردد . در بعضي از مدلهاي اين رله از دو شناور استفاده شده كه شناور بالايي براي تحريك مدار هشدار و شناور پاييني براي فرمان مدار قطع دستگاه مورد حفاظت      مي باشد و اگر مقدار جرقه و قوس الكتريكي در محفظه داخلي ترانسفورماتور شديد باشد ، يك موج انفجاري در روغن داخلي ترانسفورماتور به وجود آمده و روغن ترانسفورماتور با سرعت زيادي به رلة بوخلهس وارد مي شود همانطوريكه قبلاً گفته شد، سرعت زياد روغن باعث عملكرد دريچه ورودي رله مي گردد . اين دريچه با شناور پائيني رله هم محور بوده و مستقيماً باعث تحريك مدار قطع مي شود . هر گاه در اثر علت هاي مختلفي از بدنة ترانسفورماتور مقداري روغن ريزش نمايد ، به مرور زمان سطح روغن در ظرف انبساط كاهش يافته و به رله بوخهلس مي رسد . در رله بوخهلس اگر سطح روغن همچنان كاهش يابد باعث عملكرد و تحريك مدار هشدار و قطع      مي گردد . در بعضي موارد مقداري هواي نشتي به رله راه يافته و مانند حبابهاي گاز باعث تحريك رله مي شود .

به طور كلي علل تحريك و عملكرد رله بوخهلس به قرار زير است :

·       بروز قوس الكتريكي بين قسمتهاي حامل جري

به نقل از وبلاگ:bargh2007.blogfa.com 

ترانسفورماتور

همانگونه که میدانیم ترانسها در شبکه برق دو نوعند: یا افزاینده یا کاهنده

ترانسهای افزاینده فقط در محل نیروگاهها بکار میروند  ودر طول شبکه بعد از آن اعم از انتقال و توزیع از ترانسهای کاهنده استفاده میگردد. ترانس توسط دو برادر مجارستانی ساخته شد که اکنون در یکی از موزه های امریکا نگهداری میشود.

ترانسفورماتورها در ابتدا (حدود سالهای ۱۸۸۴-۱۸۸۶ )بصورت خشک ساخته میشدند لیکن در سال ۱۸۸۷ اولین بار فکر استفاده از روغن در ترانسفورماتور بوجود آمد.

ترانس به سه بخش عمده تقسیم شده:

  1. الکتریکی( سیم پیچهاو...)
  2. مکانیکی( هسته-تانک و...)
  3. شیمیایی( روغن ترانس)

در بهره برداری از ترانس دو عامل نقش اساسی دارد:

  1. درجه حرارت محیط
  2. درجه حرارت داخلی ترانس

تاموقعی که مجموع درجه حرارت ترانس و محیط کوچکتر از درجه حرارت کار ترانس باشد ترانس به عملکرد عادی خود ادامه خواهد داد.

 

فلیکر

 از سو سو زدن نور لامپها بعلت نوسانات ولتاژ به فلیکر تعبیر شده

عوامل ایجاد فلیکر

  1. راه اندازی موتورها
  2. دستگاههای جوش
  3. کوره های القایی( صنایع مس)
  4. کورههای قوس الکتریکی(صنایع فولاد)

روشهای جبران سازی یا بهبود فلیکر

دو عامل نوسانات فرکانس و نوسانات ولتاژ در فلیکر تاثیر گذارند از آنجاکه فرکانس جزء مشخصه ذاتی دستگاه میباشد نمیتوان فرکانس را تغییر داد لیکن دامنه ولتاژ را میتوان کنترل نمود 

روشهای کنترل ولتاژ:

  1. استفاده از راه اندازهای موتوری(کلیدهای ستاره-مثلث)
  2. کاهش امپدانس مسیر تغذیه
  3. استفاده از خازنهای سری
  4. استفاده از جبرانسازهای دینامیکی توان راکتیو(SVC)
  5. استفاده از کمپانساتور سنکرون

 

شکر یزدان

اول دفتر بنام ایزد دانا   صانع و پروردگار حی و توانا