ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

یاد یار دیرین

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  86  ؛   23 دی ماه  1395



تا که بودیم نبودیم کسی

کشت ما را غم بی همنفسی

تا که رفتیم همه یار شدند

خفته‌ایم و همه بیدار شدند


آن چه مسلم است یاد و خاطره ی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از تاریخ و حافظه ی تاریخی انقلاب اسلامی پاک شدنی نیست. هر مرحله از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی با نام ایشان گره خورده است. در کلیدی ترین بزنگاه های انقلاب مانند نهضت ، شورای انقلاب ، تشکیل نظام جمهوری اسلامی ، خاموش کردن تفرقه های گروهکی ، اداره و اتمام جنگ ، انتخاب رهبری آیت الله خامنه ای ، سازندگی ، اداره ی امور کشور در مجلس – ریاست جمهوری – خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... نام ایشان می درخشد.


صداقت ، صبوری ، اعتدال و تحمل ناملایمات بارزترین خصوصیات ایشان در کل دوران نهضت و به ویژه دهه های آخر عمر ایشان بود. شاید تعبیر خود ایشان و شاهد مثال از شهید بهشتی در تخریب ها علیه وی کامل ترین پاسخ ایشان به منتقدان بود. آن جا که با طمانینه می گوید " نوبت اما به من رسید... " .


شاهد توهین ها ، تهمت ها و حرف های نامناسب به او بودیم و حتی جمع اندکی با حضور در خیابان های رامسر نیز ناجوانمردانه صدا در گلو حجیم کرده و درپناه مصلحت اندیشی برخی مرگ او را ندا می دادند و مغرورانه از این که توانسته اند آزادانه !!! علیه یکی از خائنین نظام شعار دهند ، سرمست بودند.  جائی خواندم که ایشان همه ی این افراد را در زمان حیات خویش بخشیدند و او انذار می داد که مراقب باشید دیگر هاشمی زنده نیست که حلالشان کند و خدا نیز از حق الناس نخواهد گذشت.


تعابیر ارزشمند مقام معظم رهبری در پیام تسلیتشان و تاکید بر این نکته ی که " وسواس خناسان ذره ای از ارادات هاشمی به ولی فقیه نکاست " کلیدی ترین بخش پیام آقا است و به همه ی کسانی که کاسه های داغ تر از آش هستند ، انذار می دهد که پشت سر یار دیرین رهبری ، همکار ، همدل و قدیمی ترین دوستش ، حرف نامربوط نزنند.


اعتدال هاشمی مثال زدنی است که اگر او معتدل نبود جریان چپ و اصلاحات در بازه ی زمانی مجلس ششم و دولت اصلاحات و جریان راست و اصولگرا در دولت نهم و دهم  ( دو گروه متضاد در ایده و عمل ) ، بر او نمی تازیدند. تاختن این گروه ها نشان در خطر افتادن منافع حزبی آنان در بزنگاه ها توسط معتدل ترین ، انقلابی ترین ، ولائی ترین و در یک کلام غمخوارترین فرد دلسوز برای اسلام ، ایران و نظام بود.


هاشمی در شب شهادت کریمه ی اهل بیت و شب شهادت میرزا تقی خان فراهانی مشهور به امیر کبیر از دنیا رفت. ظریفی نوشته بود ؛ هاشمی سردار سازندگی امیرکبیر ایران بود ، امیرکبیر 39 ماه صدارت و هاشمی 39 سال در ارکان حکومت بود ، هر دو در سازندگی ایران کوشیدند ، هر دو بنیانگذار بزرگترین مرکز علمی دوران خود بودند ، هردو توسط خناسان زمان خود مورد هجوم واقع بودند و تقدیر بر آن بود هر دو در یک روز تاریخی از دنیا بروند.


هاشمی در جائی اخیرا گفته بود : " اینک راحت می میرم " و این قلب مطمئن برگرفته از آیه ی شریفه ی یا ایتهالنفس المطمئنه ... است.

روحشان شاد و غریق نعمات الهی باد    

 

 

ورشکستگی رسانه ای

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  85  ؛   5 دی ماه  1395



" اردشیر صارمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: بیمارستان امام سجاد رامسر بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان از بیمه های خدمات درمانی ، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح مطالبه دارد و مشکلات مالی منجر به ورشکستگی این  بیمارستان شده است.


وی درباره بدهی های این بیمارستان گفت: بدهی های دارویی به شرکت های داروئی، بدهی پرسنلی، بدهی پزشکان و بقیه پرسنل و پرستاران، نیروهای پشتیبانی،  شرکت های تامین کننده حامل های انرژی و شرکت تامین کننده تغذیه بیمارستان حدود 15.5 میلیارد تومان است ."


این مطلب بخشی از مصاحبه ی رئیس بیمارستان امام سجاد علیه السلام رامسر است . با نگاهی کوتاه به همین مطلب ، کاملا واضح است که تراز مالی بیمارستان رامسر مثبت است. این که چرا جناب صارمی از لفظ " ورشکستگی " استفاده کرد برای ما پوشیده است می تواند از روی نا آگاهی و نادانستگی باشد و یا برنامه ای در پس قضیه .


اما رسانه ای که آنی پس از شنیدن این گفتار و بدون بررسی مطلب نوشته شده ی خود ، " ورشکستگی بیمارستان " را تیتر می کند ، به دنبال چیست؟

" صارمی با اشاره به کمبودهای بیمارستان در بخش پرسنلی گفت: با کمبود شدید پزشک، پرستار، بهیار، کمک بهیار، نیروی خدماتی و پشتیبانی مواجه‌ هستیم. "


صارمی نادانسته آب به آسیاب شرق استان نشینان کرده و و مطالبه ی چند ساله ی آن ها و مقاومت جانانه ی مسوولین و فرهیختگان را در هم فرو ریخته و اینک ناخودآگاه به سمت ورشکستی پیش خواهد رفت.


چه کسی حاضر است مرکز بین المللی تربیت پزشک کشور " دانشکده ی بین الملل !!! " را به بیمارستانی احاله کند که ورشکسته است و از همه نظر کمبود دارد؟ کما این که اولین واکنش شرق نشینان این گونه بوده است.


کدام شرکت حاضر است به یک بیمارستان ورشکسته دارو ، تجهیزات پزشکی – بهداشتی و یا سرویس تعمیر و نگهداری بدهد و از آن بدتر کدام فروشنده حاضر می شود به یک بیمارستان ورشکسته جنس بفروشد؟


بی توجهی به بیان مطلب و از آن بدتر ورشکستگی رسانه ای در تیتر کردن مطلب برای بازار بهتر ، عاملی شده است که تیشه به ریشه ی رشد و توسعه ی رامسر بزنیم.


آن جائی که نویسنده ی مرکز استان نشین در سایتش برای برگزاری " جشنواره ی یاس " نیز دستور صادر می کند که " ای که دخلت نیست ، خرج آهسته تر کن " و به مسوولین رامسر انذار می دهد که وقتی بیمارستانتان ورشکسته است ، چرا جشنواره در رامسر برگزار شود؟ قیاس مع الفارقی که احتمالا او نیز از ورشکستگی رسانه ای اش رنج می برد و برای بهتر دیده شدن ، تیتر آبدوغ خیاری دست و پا می کند.


ورشکستگان خیال جابجائی دانشگاه بین الملل ،  توهم انتقال را این بار با اعتراف رئیس بیمارستان رامسر در آمیخته اند و اینک سند محکمی در دست دارند.


اخلاق در رسانه ها به محاق رفته است و راهی جز ورود افراد خبره و کوتاه شدن دست افراد تحمیلی به رسانه نیست. تا افراد فرهیخته در کنج آفیت آرمیده اند ، انتظار جولان افراد دیگر باز است.


از مسوولین رامسر به ویژه رئیس بیمارستان انتظار این است که با اعتراف و عذر خواهی و تکذیب خبر " ورشکستگی " و اصلاح خبر ( هر چند که فایل صوتی کلام ایشان موجود است ) نسبت به ترمیم افکار عمومی اقدام نموده و مطالبات خود را از روش های مناسب تری پی گیری نمایند. استفاده از افراد خبره ، مشاوران امین رسانه ای و روابط عمومی کاربلد آن ها را در دستیابی به اهدافشان کمک خواهد کرد.

میزبانی هنر

سخن مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه ی « ساحل دریا » ،  مهدی حلاجیان ؛ شماره ی  84  ؛   22  آذر ماه  1395



دهه ی سوم آذر ، رامسر میزبان هنرمندان سینما و تلویزیون کشور و برخی از کشورهای جهان است . بارهاست ؛ زیبائی مسحور کننده ی رامسر ، عامل برپائی میهمانی ها ، جشنواره ها ، کنوانسیون ها و حضور افراد فرهیخته ی کشور و جهان شده است.


نگاه ویژه ی حضرت حق در تجمیع زیبائی های آفرینش به رامسر ،  آبگرم های معدنی ، کوه ، دریا ، جنگل ، جلگه و کوهستان و تنوع آب و هوائی بی نظیرش در فاصله ی چند کیلومتری از هم در تابستان ، نزدیکی کوه و دریا و اشرافیت سبز و آبی طبیعت از معدود نعمت های الهی است.


رامسر ظرفیت و گنجایش پذیرش همه ی برنامه های بزرگ فرهنگی و هنری را با افتخار در بر دارد شهرسازی مدرن و پایه ای در سال های پیش از انقلاب ، وجود هتل های قدیم و جدید ، ویلاهای جذاب ، اردوگاه های کشوری ، تله کابین ، فرودگاه ، فروشگاه های معتبر ، دانشگاه های علوم پزشکی ، پیام نور ، پرستاری ، تربیت معلم و غیرانتفاعی و شهروندانی تحصیلکرده ، مهمان پذیر ، محجوب و آرام.


همه ی این نعمات ، اما در کندی سرعت رشد و توسعه ی پس از انقلاب ، غبار فراموشی گرفته اند. رامسر با آن که توانمندی برگزاری بسیاری از گردهم آئی های متنوع را دارد اما در زیر ساخت ها دچار مشکلات عدیده ای است.


فقدان فرهنگ سرای درخور و تالارهای همایش با پذیرش ملی و بین المللی ، و نبود تجهیزات صوتی و تصویری نیاز امروز در سالن های بنا گذاشته شده در قبل ، عدم احداث هتل و مهمان پذیر با شرایط معماری روز .


بارها به مسوولین رامسر که سکان دار مدیریت شهرستان هستند گفته شده است که از پتانسیل حضور وزرا ، مسوولین کشوری ، لشگری و استانی در جهت رشد و توسعه ی رامسر بهره بگیرند و اگر بنا به دلایل اداری و شخصی از بیان برخی خواسته های به حق شهروندان امتناع می کنند ، اصحاب رسانه و خبرنگاران فعال را با توجیه و توضیح همراه خود کنند . تا آن ها در قالب پرسش و خواسته ، نیاز های شهرستان را بازگوئی نمایند و مدیران در خلوت جلسات ، مطالب را باز تکرار نموده و از این فرصت ها برای شهرستان رامسر امتیاز گیرند. " سیاست فشار از پائین و  چانه زنی در بالا ".


اما تا امروز این مهم محقق نشده است . هنوز ما تمام افتخارمان ، نگاه به داشته های گذشته است و طبیعی است در روند این حرکت از بسیاری از شهرستان های کم پتانسیل ، عقب افتاده ایم.


گفته های پیشین به مسوولین ، اینک مکتوب پیش روی همه است ، تا بهانه ای برای کم کاری خود ، ارائه ندهند. " فاعتبروا یا اولی الابصار "