ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

عشق و ترس

سخن مدیر مسوول هفته نامه ی « ساحل دریا » شماره ی  77  ؛   1 تیر ماه  1395


نیمه ی رمضان زاد روز یکی از معصومین و امام شیعیان است که " کریم اهل بیت " ، " تنهاترین سردار " و " مجتبی " مهمترین  معرفه های شناخته شده ی او در جامعه است.


توصیف و بسط هر کدام از القاب آن پیشوای مظلوم ، خود دفتری مستقل می طلبد. در این مختصر " تنهاترین سردار " بودنش دارای نکات ظریف و ارزشمندی است که واکاوی آن اتفاق آزار دهنده ، تجربه ی ارزشمندی را هدیه خواهد نمود. از دلایل اصلی این تنهائی ؛ رویکرد عوام و خواص و دنیا زدگی آنان است . عشق به قدرت و ثروت در برخی و ترس از قدرت و ثروت برخی دیگر ، عامل اصلی تنها ماندن کریم اهل بیت است.


برخی چشم بستن برخی از عوام و خواص  در شهادت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا را اوج دنیا طلبی آنان می دانند و در یک جمله ی کوتاه " پرشدن شکم ها از حرام " عامل آن اتفاق تلخ تاریخ معرفی شده است.


عشق و ترس یاد شده ، در انسان ها نمرده است و هستند بسیار کسانی که قدرت و ثروت برایشان آرمانی در قله های رفیع عشق و ترس است. همینک نیز ، کم نیستند آنانی که به ثمن بخس ،  دنیا و آخرت خویش را فرو می گذارند تا دمی از لذت این دوگانه سیراب شوند.


" هل من مزید " انسان ها ، تمثیلی زیبا از قران از آن عشق و ترس است. عشق رسیدن به آن ها و ترس از دست دادن آن دو و یا ترس از صاحبان آن دو صفت. راه بازگشت از این مسیر پرخطر ، با تمسک به این آیه " قناعت " است. نه به معنای پشت کردن به قدرت و ثروت معقول ، بل دور شدن از زیاده خواهی ِ بی انتهای ِ سیری ناپذیر.


اینک لازم نیست چشم بگردانیم و ببینیم که چه کسانی درگیر این دو صفت هستند ، کافی است در خود بنگریم و ببینیم در کجای این مسیر قرار داریم. راه اصلاح جامعه  تحدید و تهدید نیست بلکه از خود خواستن و فائق آمدن بر خواهش های خود است. کافی است هرکس در اصلاح خود بکوشد و راه را بیابد. سرجمع پیدا شدن این اصلاح ، پاک شدن جامعه از رذایل است. اگر آن عشق و آن ترس تبدیل به یافتن راهی معقول و مبتنی بر حلال خداوند قرار گیرد ، هیچ گاه سرداری تنها نخواهد ماند ، به ویژه آن که آن سردار، امامی چون حسن علیه السلام و یا پیشوائی چون حسین علیه السلام باشند که چکاد صلح و جنگ در تاریخ هستند.