ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

ماندگاری ایثار

سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 63  ؛  15 شهریور ماه  1394



چند روز دیگر سال روز حمله ی ناجوانمردانه ی ارتش بعثی عراق و تجاوز خاک لیران است. هرجند با وجود انقلاب نوپای اسلامی ، به هم ریختگی ارتش ، نداهای استقلال طلبی قومیت های مختلف در کشور ، سهم خواهی های گروهک های متنوع از پیروزی انقلاب ، حمایت بی دریغ شرق و غرب زخم خورده از انقلاب و حمایت مالی بدون محدود اعراب منطقه  ؛ در محاسباتی منطقی ، رویای پیروزی سه روزه و فتح تهران را برای صدام دست یافتنی کرده بود ؛ اما رهبری بلامنازع بنیان گذار انقلاب حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و فرمان پذیری بی چون و چرای مردم از ایشان ، روز و روزگار را بر متجاوزین تیره کرد.


سهم ملت ایران از خرد و بزرگ ، زن و مرد در مقاومت در برابر ناملایمات وصف ناشدنی است. از دست دادن پدر ، مادر ، فرزند ، برادر ، خواهر و همسر با آن که سنگین و سخت بود اما برای مردم تحمل پذیر بود و داغ آن ها تهییج کننده ی اطرافیان برای حفظ شرف و کرامت شد. تحمل رنج های جانبازان و سختی های آزادگان ؛ درس بزرگ مردانگی و ایثار بود.


همه ی آنم ها ثمره اش دست یابی به یک پیروزی ناب بود . ملت ایران با همه ی محدویت ها برای اولین بار در تاریخ چند ساله اش توانست تمامیت ارضی کشور را حفظ نماید و مانع از دست دادن " حتی یک وجب خاک " شود.


البته ثمره ی ایستادگی ؛ تنها حفظ خاک نبود. دشمنان و طمع ورزان به خاک میهن اسلامی سال هاست که زمین گیر شده اند و همه ی گزینه های روی میزشان ، دکور دل آزار روحشان شده است و هر از گاهی با نگاه به آن حس سخنرانیشان گل کرده و مردم ایران را تهدید می کنند.


در آخرین تلاش هایشان اما وزیز خارجه ی دولت یازدهم پاسخی ظریف به آن ها داد : " هیچ گاه یک ایرانی را تهدیبد نکنید ".


اکنون به همت درایت این روزها و ایستادگی آن روزها میز و همه ی گزینه های روی آن برای زورمداران غبار اندود شده است و وظیفه ی ما پاسداشت همه ی زحمات ایثارگران هشت سال دفاع مقدس است. یاد و خاطره ی فداکاری های آنان در خاطرهایمان چون نگینی می درخشد و دست مریزاد ابدی برای همه ی زحمات ارزشمندشان ، ورد زبان هر روزمان خواهد بود.

روح پرفتوح شهدا شاد ،  درد و زخم جانبازان شفا ، خاطر آزاداگان از غم رها و اندیشه ی رزمندگان جبهه ها همیشه دور از رتج ها باد

تسلیت به اهل قلم ، درگذشت شادروان حسن رحیمیان

شامگاه روز گذشته استاد حسن رحیمیان  پس از مدت ها  تحمل سختی و مرارت ناشی از سرطان ، دار فانی را بدرود گفت و به دیدار حق شتافت.


                                                Image result for ‫حسن رحیمیان رامسر‬‎    

                                          

وی در سال 1309 در آبگرم سر رامسر ؛ محل فعلی هتل قدیم رامسر ، به دنیا آمد. دارای مدرک فوق لیسانس فلسفه و علوم تربیتی ، مولف کتاب فرهنگ زبانزدهای رامسر جلد 1و2 و 3 ؛ دبیر انجمن اهل قلم رامسر، رییس هیات امنای انجمن دوستداران  میراث فرهنگی سخت سر  ، رییس هیات مدیره انجمن یاران اردیبهشت،  رییس هیات مدیره کانون توسعه ، رییس هیات امنای جمعیت نگاه سبز ، رییس شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد رامسر ، مدیر مسول فصل نامه سمن رامسر می باشند.


وی همچنین مدیر کلی فرهنگ و هنر گرگان و اولین مدیر کل فرهنگ و هنر مازندران را در کارنامه مسولیتی خود دارد.


انسان فرهیخته ای که  "  پارسی گوی " ارزشمند بود و بسیار وقت شناس. در جلسات ، همایش ها و وعده هایش بسیار سخت گیر بود و پیش از زمان آغاز در محل حضور داشت.


پس از دعوت ایشان در هشتم اسفند ماه 1393 به همایش " نکوداشت دکتر عنایت الله رحیمیان " و   " نشست خانه ی رامسر "  برگزار شده در رشت ؛مانند دیگر همایش ها در اول وقت و با دست پر آمد و برای جمع حاضر چند دقیقه ی سخنرانی نمود.


تنها کسی از مدعوین و حتی برگزار کنندگان همایش دغدغه ی دعوت ها ، برنامه ریزی ها ، پیگیری و رفع مشکلات همایش را نمود ایشان بود و برایم بسیار دلنشین و تاثیر گذار بود.


از زحمات ارزشمندش در حوزه ی فرهنگ و هنر ، ایجاد سازمان های مردم نهاد متعدد  ، نوشتن و گردآوری زبانزده ؛ یادگاران ارزشمندی در تاریخ رامسر به یادگار مانده است و لزوما تا تاریخ و جهان باقی است ، نام او به عنوان یکی از بزرگان فعال اجتماعی شهرستان رامسر و منطقه خواهد درخشید.


فقدان او برای بسیاری سنگین و غیر قابل جبران است و بی شک رامسر از محور وحدت بخش ، برنامه ریز و دغدغه مند سمن ها تهی شده است.


برای او از درگاه ایزد منان رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان و دوستان و دوست داران متعددش صبر و اجر از ایزد منان طلب می نمایم.

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست

سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 62  ؛  اول شهریور ماه  1394



1 - مرگ حق است و گریزی از آن نیست. همه ی موجوداتی که به دم زنده اند ، بازدم آن ها به تقدیر الهی بند است که اگر فرمان الهی مقدر شود ، آنی از آن جلو و یا عقب نمی افتد.


2 - با هرکسی که بنشینی در وجدان آگاه و ناخودآگاه به این جمله استناد می کند که در این دنیا " فقط بدی یا خوبی " می ماند و مابقی از یاد رفتنی است. اما کمتر توفیق خوبی و اثر گذاری دارند.


3 – هر انسانی ؛ بجز معصومین علیهم السلام جایز الخطا است. نه به این معنی که جایز است که خطا کند ، بل که ممکن و محتمل است که خطا کند.


4 – هر انسانی دچار لغزش و چالش می شود و مهمترین آن ها کبر و غرور است. در مخلص کلام " نردبان این جهان ما و منی است / عاقبت این نردبان افتادنی است / لاجرم آن کس که بالاتر نشست / استخوانش سخت تر خواهد شکست "


5 – در این دنیای فانی بسیاری هستند که هیچ کس و هیچ چیز را به اندازه ی خود ، دوست نمی دارند و برای احد الناسی نیز گام خیر بر نمی دارند. اما برخی اندک نیز هستند که جز این فکر می کنند و همه ی زندگی خود را صرف حل مشکل دیگران می کنند. هر ازگاهی موفق می شوند و گاهی نیز ناکام. در پس موفقیت مطمئن هستند که تشکری نیست!!! و یا بسیار اندک است و در پس ناکامی اما ، باید همه ی درشت خوئی ها و پشت سرگوئی را شنیده و البته تحمل نمایند.


با وجود موارد فوق هستند کسانی که در پی نام نیکند ، علم به خطا و اشتباه دارند ؛ دچار کبر و غرور نمی شوند و ملامت ِ سرزنش کنندگان آزارشان نمی دهد ؛ هرچند بسیار اندکند. آن هائی که حتی خود را در معرض انتخاب دیگران قرار می دهند تا از پشتوانه ی رای جمعی  بتوانند منشا خیر کثیر باشند.


شادروان " جعفرقلی راهب  " یکی از اندک انسان هائی است که با آشنائی کامل ؛ در این وادی خطر همیشه حاضر بود و بارزترین عملش ، احترام به خرد و بزرگ ، رعایت احترام همه ، تواضع مثال زدنی و حاضر در همه ی شادی ها و مصیبت های مردم. هرچند او نیز از ملامتِ سرزنش گران مصون نبود و با علم به آن همه پشت سر گوئی ها ؛ تا زمان وفات آن گونه زیست که دلش می خواست .


هرچند برخی پشت سرگوها پس از فقدانش کاشه ی داغتر از آش شده اند ؛ اما باید گفت انسان هائی چون او ، این را نیز می دانستند و البته هیچ گاه خم به ابرو نیاوردند.


روحش شاد و مرامش الگوی همه باد.