ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

مقصرین بسیارند

سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 47  ؛  15  آذر ماه  1393



در جریان بارش سیل اخیر در شهرستان رامسر ، آب گرفتگی معابر؛  فقدان علائم هشدار دهنده و سرپوشیده نبودن کانال هدایت آب های سطحی باعث واقعه ی تاسف بار و از دست دادن دختر جوان ، مومنه و تحصیل کرده ای شد.


انگشت اتهام در اصل و ابتدا به سمت شهرداری و پرسنل آن شد که کم توجهی آنان مسبب اصلی این اتفاق ناگوار بود. سپس همه ی نگاه ها به سمت نمایندگان مردم در شورای شهر رامسر شد که به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری ، کار خود را به درستی به انجام نرسانده بودند. فشارهای بیش از حد وارده بر شهردار ، وی را روانه ی بیمارستان کرد.


این که در اصل و اساس شهرداری و شورای شهر رامسر مقصرند و باید پاسخگو باشند ، حرفی نیست و کسی آن را کتمان نمی کند. این تقصیر نه فقط به خاطر فقدان نصب علائم هشدار دهنده و سرپوشیده نکردن کانال های در معرض تردد می باشد بلکه فراتر از آن اقدامات ذاتی انجام نشده توسط شهرداری را باید بدان افزود. فقدان لای روبی مسیرهای موجود  ؛  اجازه ی حذف کانال و آبراهه های سنتی موجود در باغ ها  و معابر، بدون تعبیه ی مسیری لازم برای آن ؛ فقدان کانال آب گذر استاندارد در معابر اصلی شهر ، از عوامل سرریز شدن آب به معابر عمومی می باشد.


از دیگر مسوولان  این واقعه اداره ی امور آب  ، محیط زیست ، جهاد کشاورزی ، کمیسیون ماده ی 5 ،  کمیته ی حفاری  می باشند که هر کدام نسبت به سهم خود باید پاسخگو باشد.


از دیگر سو مردمی که برای اخذ سود بیشتر ، کاربری اراضی را تغییر داده ، کانال های سنتی  و زه کش ها را حذف کرده و مجاری آب قدیمی را کور کرده اند و آب ناشی از بارش و گاهی بی رحمانه آب های فاضلابی محوطه ی خود را در معابر عمومی رها کرده اند باید خود را پاسخگوی این واقعه ی دردناک بدانند.


برای درک بیشتر موضوع ، عوامل ذی ربط در این حادثه ی دلخراش کافی است خود را جای خانواده ی متوفی قرار دهند و از خود بپرسند که اگر جایشان عوض می شد ، چه حالی داشتند؟


این نوشتار دنبال مقصر و قضاوت بر آن نیست ، بلکه هشداری است که مدیران شهر ، مسوولانه عمل کنند تا شاهد تکرار حوادثی از این دست نباشیم.