ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

فصل نارنجی

سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 28 ؛  پانزدهم دی ماه  1392


وسط اولین ماه زمستان است و شاید همه بگویند که فصل برف و سفیدی است اما برای اکثر مردم منطقه ، این زمان رنگ و بوی خاصی می دهد. پس از شکوفائی بهارنارنج ها در اردیبهشت و طی مراحل کاشت و داشت اعم از آبدهی ، کود دهی ، سم پاشی و ... فصل رسیدن و برداشت مرکبات و نارنجی شدن درختان همیشه سبز آن است.

 

این نارنجی شدن شاید لب های دلالان را چون پسته ای خندان نماید اما دل بسیاری از باغداران را کدر می نماید.

 

فقدان توجه به شاخصه های مهم کشاورزی در دولت مردان و مجلسیان امری است تکراری که قدیمی شده !!! این دولت و نماینده ی منطقه که هنوز بهاری به خود ندیده اند ! اما دولت ها و مجلسیان پیشین بهاران بسیاری را پشت سر گذاشته اند. آن ها علی رغم دغدغه و دردمندی کشاورزان و باغدارارن، قرمزی گونه های یخ زده ی این قشر زحمت کش را کمتر دیده اند و یا دیده اند و به روی خود نیاورده اند.

 

واردات بی موقع محصولات کشاورزی اعم از برنج ، سیب زمینی ، پیاز ، گندم ، سیب ، کیوی و حتی پرتقال ؛ مربوط به امروز و این نسل نیست و عجب آن که همه ی آن مجلسیان و دولت مردان پیشین در خود دغدغه ی قشر محروم را بروز داده اند اما این که چرا گام مهمی در این راه برنداشته اند ؛ هنوز پی برده نشده است.

 

حمایت از باغداران و حجره دارانی که منصفانه رابط بین کشاورزی مردم و دولت شده اند در همه ی زمان ها به ویژه امروزه نیاز و لازم است. تکیه زنندگان بر کرسی قدرت نباید اجازه دهند که سرمای طاقت فرسای بدهی به تن زحمت کش این قشر محروم رخنه کند .

 

به نظر می رسد وظیفه ی اصلی نمایندگان مردم در مجلس تصویب قوانینی در حمایت از کشاورزی منطقه باید باشد تا مستمسکی در مقابل زیاده خواهی رانت خواران وجود داشته و مسوولان ذی ربط بتوانند قاطعانه از حقوق آنان دفاع نمایند.

 

چندی دیگر شب عید است و خیلی ها سنگ میوه ی عید مردم را به سینه خواهند کوفت. امید است این دغدغه موجب واردات ناخواسته ی محصولات خارجی به ایران نشود. بهتر است تا دیر نشده و آن سنگ واژگونه بر سر آنان فرود نیامده هم اکنون انبارها را از محصولات ایرانی انباشته نمایند.

وقتی همه چیز شفاف می شود.



سه سالی است که ساحل دریا در دستان مردم است و آن ها خشنود از خواندن مطالب و ما نیز خرسند از اطلاع رسانی هستیم.

 

اما نشریات وجه دیگری دارند که با وزارت مطبوع خود طرفند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی آن.

 

 

از ده سال مشقت باری که به دنبال مجوز انتشار نشریه بودم  به سادگی نمی توانم بگذرم و خاطرات فراموش نشدنی از پی گیری های بی فرجام آن همیشه در ذهنم باقی مانده است. در سه سال انتشار نشریه نیز همیشه می شنیدم ، یارانه ی مطبوعات می دهند ؛ اما هیچ گاه آن قدر برایم ملموس نبود که چگونه ؟

 

کار ارزشمندی که معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد دولت یازدهم کرد، کاری بود کارستان. این که نشریه ی پایتخت و استان محروم ، نشریه ی شمال و جنوب ، نشریه شرق و غرب نداریم. این که همه می دانند که نشریات استان محروم سیستان و بلوچستان و پایتخت یکی شده است و با تعیین پارامترها و الگوهای تعریف شده ی معاونت مطبوعاتی سهمشان از یارانه مشخص شده است.

 

کار ارزشمندی که شبهه زدائی کرده است و اینک کسی نگران نیست که فلان نشریه ی مدافع دولت و بهمان نشریه ی مخالف دولت سهمشان با توجه به الگوهای تعریف شده  ؛ مشخص است و تغییری نخواهد کرد. شمارگان انتشار ، تولید محتوای مطلوب و حذف کپی پیست ها از دنیای مجازی شاخص اعتبار شده است و این یعنی گامی به جلو.

 

اینک نه تنها همه ی نشریات بل که همه ی آحاد مردم می دانند که کدام نشریه به چه میزان یارانه دریافت نموده است. شفافیت در اطلاع رسانی و آگاه بودن مردم  و رسانه ها از میزان یارانه کمک بسزائی در بهبود کیفی و انتشار منظم تر نشریات خواهد کرد.

 

بی شک هر قانون و مصوبه ی جدیدی بلا اشکال نخواهد بود و با گذشت زمان و اجرائی شدن آن نواقص و کاستی های آن سر باز خواهند کرد و این وظیفه ی دستگاه های متولی است که نسبت به اصلاح قوانین و مقررات برای بهبود وضعیت اقدام نمایند.

 

وقتی می اندیشم و جوانب امر را می بینم ، می فهمم که همین درست است. این که سال ها عده ای بر معاونت مطبوعاتی استیلا داشته اند که هدفشان تحدید مطبوعات بود و امروز  بر تارک معاونت مطبوعاتی عزیزی تکیه زده است که از جنس خودمان است. از کار زیبای حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد باید صمیمانه قدر دان بود. همه می دانند که او از جنس رسانه است. رسانه را می شناسد و در وادی آن قدم و قلم زده است. کاستی ها ، نقاط ضعف و قدرتش را می شناسد و در تقویت و بهبود آن تلاش می کند. او دارای دکترای مدیریت استراتژیک است و نویسنده ی کتاب های روایت رویت ، روزنامه‌نگاری و روزنامه داری، مدیریت مطبوعاتی، دغدغه‌های امروز مطبوعات، نقطه، ناوبری وب ؛  وی نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات ، مدیرعامل همشهری ، مدیرمسئول جامجم ، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت منصفه مطبوعات ، عضو هیئت مدیره انتشارات سروش، بنیاد اندیشه اسلامی ، خانه روزنامهنگاران جوان را در کارنامه ی سوابق خود دارد و می داند که نشریات کارآمد و موثر در جامعه چه نقش موثری دارند.

 

به طور طبیعی نیز عده ای از فقدان شفافیت ها سود می بردند و این کار معاونت مطبوعاتی را به صرف و صلاح خود نمی دانند و در یک اقدام طبیعی دست به مخالفت با این گونه شیوه ها می زنند.

 

انتظار این است که معاونت مطبوعاتی بدور از هرگونه اقدام تدافعی در تنظیم و تبیین اقدام خود بکوشد و با اصلاح نواقص و کاستی ها این اقدام حسنه را تداوم بخشد.

 

نشریه ی ساحل دریا به سبب اهمال برخی دوستان و نرسیدن برگه ی اعلام وصول نشریه به معاونت مطبوعاتی  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نتوانست در مرحله ی اول دریافت کننده ی این یارانه باشد اما سازو کارهای تعریف شده در معاونت مطبوعاتی دلگرم کننده می باشد.

 

فرماندار بعدی رامسر کیست؟



پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سه مدیر و مسوول شهرستانی در تصمیم گیری شهرستانی موثر بودند.امام جمعه ، نماینده ی مجلس و فرماندار شهرستان. در انتخاب فرماندار نظر امام جمعه و نماینده ی مجلس صائب بوده و در انتخاب مسوولین شهرستان نیز نظر فرماندار از اهمیت بسزائی برخوردار شد. به فراخور  میزان » قدرت مدیریت « و  »مدیریت قدرت « تصمیمات آن ها بر آینده ی شهرستان اثرات معلومی می گذارد. هرچند در مقاطعی شاهدفقدان تفاهم نماینده ی مجلس با فرماندار وقت بوده ایم و ناگفته پیداست که اثرات مخرب این عدم تفاهم بر رشد و توسعه ی شهرستان اثر منفی بزرگی گذاشته است.

 

قضاوت در خصوص این که فرماندار بعدی رامسر راسا از استان معرفی می شود و یا تفاهم دو عنصر اثر گذار مدیریت شهرستان را به دنبال دارد یا نه ، شاید کمی زود باشد. اما تعامل سازنده ی دولت یازدهم با مجلس و علما نشان داده است که اتفاق  بدی نخواهد افتاد.

 

در این مقاله  صرفا به انتخاب یک ضلع از سه ضلع قدرت مدیریت شهرستان ، و فرماندار بعدی پرداخته خواهد شد و از عناصر تاثیر گذار بر انتخاب فرماندار و نقش آن ها در این انتخاب ، عبور می شود


.

 

 


مدت

زمان پایان

زمان شروع

نام و نام خانوادگی

عنوان

ردیف

 


848

61/6/15

59/1/29

علا الدین وحید غروی

فرماندار

1

 


681

63/4/13

61/6/16

محمد حسن الله داد

فرماندار

2

 


792

68/12/1

63/4/13

اکبر درزی اعلام

فرماندار

3

 


126

69/4/17

68/12/9

محمد محسنیان

سرپرست

4

 


795

71/6/20

69/4/17

مهدی محمدی

فرماندار

5



2045

76/11/27

71/4/21

حسن خیریان پور

فرماندار

6

 


1550

81/2/27

76/11/27

قنبر سیمیاری

فرماندار

7

 


1402

84/12/20

81/2/20

سید احمد میری

فرماندار

8

 


1001

87/9/16

84/12/20

علی باباخانی

فرماندار

9

 


71

87/11/27

87/9/16

ابوالحسن آقاجان کردی

سرپرست

10

 


720

89/11/17

87/11/27

عبدالصمد صفرنژاد

فرماندار

11

 


372

90/11/24

89/11/17

محمد صالح رضاخانی

فرماندار

12

 


183

91/5/21

90/11/24

غلامرضا فروغ خلعتبری

سرپرست

13

 


198

ادامه دارد

91/5/21

رستم زرودی

فرماندار

14

 

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مستقل شدن شهرستان رامسر ، این شهرستان نیز مانند دیگر قطعات پازل استان ، دارای فرماندار شد. از آن زمان فرمانداران متعددی آمدند و رفتند و هر کدام از آنان از خود آثار ، یادگارهای خوب و بدی را به جای گذاشته و رفتند. از آن زمان تا آغاز دولت یازدهم تعداد یازده فرماندار و سه سرپرست فرماندار ، بر کرسی فرمانداری رامسر جلوس کردند. از سال 59 تا  92 تعداد 14 نفر که سهم دولت های اول تا هشتم و در مدت 25 سال  7  فرماندار و یک سرپرست  و سهم دولت نهم و دهم و در مدت 8 سال ، 4 فرماندار و 2 سرپرست  بوده است.

 

رکوردار بیشترین مدت فرمانداری متعلق به حسن خیریانپور است با 2045 روز فرمانداری و کمترین زمان جلوس نیز به محمد صالح رضاخانی با 372 روز فرمانداری تعلق دارد . در میان سرپرستان فرمانداری نیز کمترین مدت را ابوالحسن آقاجان کردی با 71 روز و بیشترین زمان را غلام رضا فروغ خلعتبری با 183 روز سرپرستی فرمانداری دارد. البته رکورد دار بیشترین مدت بخشداری در کل کشور نیز ایشان با بیش از 19 سال بخشداری می باشند.

 

خیلی انتظار داشتند و دارند که تعویض فرماندار رامسر با سرعت بیشتری شکل می گرفت اما آمار نشان می دهد که روند تغییر فرماندار در رامسر کاملا عادی است. این امر با نگاهی به آمار ملموس تر است. دولت اکبر هاشمی رفسنجانی فرماندار منصوب شده ی دولت میر حسین موسوی را پس از 249 روز تعویض کرد. این اتفاق در دولت سید محمد خاتمی با 275 روز انجام گرفت و دولت دهم نیز فرماندار منصوب سید محمد خاتمی را 260 روز پس از برگزاری انتخابات تعویض نمود.

 

تا پایان آذر 198 روز از انتخابات  24 خرداد 92  و صدارت دولت یازدهم گذشته است . ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در 23 آذر اعلام کرد که تا دو ماه دیگر مسوولین مد نظرش تغییر خواهند کرد.

 

 

در این مدت فرماندار رامسر تعویض می شود یا دولت یازدهم رکورد دار زمان تعویض فرماندار خواهد شد و  یا گزینه  ای دیگر و آن این که فرماندار فعلی ، شاید بر خلاف اسلاف خویش بر مسند فرمانداری محکم تر تکیه خواهد زد؟

 

به هر روی استاندار مازندران صحبت از همه ی تغییرات تا دو ماه آینده کرده است. اما علاقه مندان به منصب فرمانداری رامسر و اضلاع قدرت رامسر نیز در این برنامه ریزی نقش دارند. اما ضلع دیگری نیز در این دوره فعال است و خواهان تعویض فرماندار رامسر . آن ها گروهی هستند که دولت را بر آمده از تلاش خود می دانند !!

 

از میان گزینه های فرمانداری رامسر نام فرماندار فعلی رامسر ، چند فرماندار سابق رامسر ، یکی از فرمانداران تنکابن و یک نفر غیر از این سکان داران قبلی به چشم می خورد. شمارش معکوس برای زمان تغییر ابلاغ ، استاندار مازندران به حرکت در آمده است و باید منتظر ماند و دید که کلید دولت تدبیر و امید کدام زبان ها و زبانه ها را خواهد گشود.

ساحل دریا هر دو هفته یک بار در گیلان و مازندران



در آستانه ی سومین سال انتشار نشریه ی ساحل دریا ، تقاضای تغییر وضعیت انتشار نشریه از ماهنامه به دو هفته نامه و از استان مازندران به دو استانی شدن گیلان و مازندران به مراجع ذی ربط ارسال شد.

 

در کمال ناباوری و بر اساس تجربه ی تلخ ده سال صبر برای صدور مجوز انتشار نشریه ، و در حالی که تصمیم به صبر ایوب داشتم ، در کمتر از یک ماه پاسخ معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق پست به دفتر نشریه رسید و با هردو موضوع خواسته شده موافقت شد.

 

این  سرعت عمل مرا غافلگیر کرد ، از برنامه ریزی دقیق معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تیم همراهشان صمیمانه سپاسگزارم و به مردم خوب منطقه بشارت می دهم که از این پس با توانی بیشتر رسالت رسانه ای خویش را به انجام خواهم رساند و در این راه دشوار همراهی و هم دلی مردم به خصوص همشهریان عزیز شهرستان رامسر را طلب می کنم.

 

از این که می بینم و می گویند که ساحل دریا در رشد و توسعه ی منطقه اثر گذار بوده به خود می بالم و این همه را مدیون همکاران تحریریه ی نشریه ی ساحل دریا به خصوص از قلم روان موسی عطوفت شمسی ، نگاه تیز بین ابوذر باقرسلیمی ،تلاش بی وقفه ی محمد حسین شعشعانی ، همکاری خانوادگی خانواده ی اهل قلم و فعال حسن فلاح نژاد و دوستان فعال نشریه مصطفی شریف نیا ، رضا بخشعلی پور ، احمد برفی ، کار ارزشمند صفحه آرای باسلیقه سعیده موسوی و .... هستم. در این مختصر از همراهی محمد رضا بهرامی نیز در چندین شماره  ابتدائی کار بهره بردم که از ایشان نیز سپاسگزارم .

 

از این که از این پس دوهفته نامه ی ساحل دریا در گیلان و مازندران توزیع می شود ، آن را از افتخارات شهرستان رامسر خواهم دانست و توقعم حمایت بیشتر مردم به ویژه اساتید و بزرگواران اهل قلم است.

گرانی و گرانفروشی

سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 27 ؛  آذر ماه  1392


 


نا گفته پیداست که گرانی در جامعه فزونی یافته است. از ارزاق عمومی و مایحتاج زندگی گرفته تا هزینه های درمان و بهداشت. یک مثل قدیمی گیلکی رامسر این روزها شاید بیشتر مصداق داشته باشد : « فقیر بنه بمیره » ، فقیر باید بمیرد. متاسفانه فشار اقتصادی از یک سو و فقدان کار مناسب از سوی دیگر دو لبه ی تیز فشار بر جامعه شده است

.

یکی از کارشناسان سازمان مرتبط با گرانفروشی می گفت : الان تو جامعه گرانی داریم ، اما گرانفروشی نداریم بنابر این سازمان ما کاری نمی تواند انجام دهد.!! این که سازمانی که کارش مبارزه با گرانفروشی است کاری نمی تواند از پیش ببرد ، موضوعی است که اذیت و آزار خلق الله را باعث شده است.اجناس هر روز گران و گرانتر می شوند ؛ اما فروشنده با انصاف است و گران نمی فروشد.!!


بازی با کلماتی که در نگاه اول ساده و خنده دار می نماید اما در باطن و متن مشکلات عدیده ای را برای قشر متوسط و ضعیف جامعه به بار آورده است. شاید لازم باشد ساختار جدیدی به وجود آید و جلوی گرانی ها را بگیرد و این ساختار نیازمند رئیس ، کارشناس ، کارمند و... و البته کارآفرینی و اشتغال برای عده ای باشد، تا شاید در آتیه بتوانند جلوی گرانی را بگیرند

.

آن وقت است که چون قیمت ها ثابت می مانند ، عده ای گرانفروشی می کنند و کارکنان سازمان مربوط اسباب اشتغالشان فراهم می شود

.

از بازی با این کلمات که بگذریم ، همانطور که پیشترها نوشته ام ، گرانی یقه ی مردم را چسبیده است و این یقه گیری عاقبت خوشی نخواهد داشت. ممکن است اولویت مردم هنوز گرانی نشده باشد  !! اما خدا نکند که به آن روز برسیم

.

 مسوولین ارشد کشوری دست به کار شوند و الفاظ رکود ، تورم ، رکود تورمی ، بیکاری ، شاخص فلاکت و.... را به کناری بگذارند و دستگیر مرم شوند. تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی جامعه امروز بر همه ی مسوولان ارشد کشور باید تکلیفی جدی باشد. مردم هر روز می شنوند که پول های کلانی در اثر فقدان نظارت صحیح به راحتی حیف و میل می شود و شاید تحمل اتفاقات افتاده و مقایسه با وضع فعلی آن ها ؛ عصابنیت غیر قابل کنترلی را رقم زند.