ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

سیل بی تدبیری

سخن مدیر مسوول هفته نامه ی « ساحل دریا » شماره ی  80  ؛   25 شهریور ماه  1395


هفدهم شهریور 95 باران شدید رامسر که هواشناسی میزان آن را 200 میلی متر اعلام کرد باعث تخریب بخش جنوبی دیواره ی محوطه ی مسجد ، قبرستان و امام زاده اشکنه کوه  ، بخشی از دیواره ی پارکینگ اتومبیل های توقیفی و دیوار دادگستری  رامسر شد.


نکته ی حائز اهمیت این اتفاق که در اخبار رسانه ها از آن به عنوان سیل نام برده شد این است که این تخریب ها برای اولین بار از سمت رودخانه ی " سو آو رو "  ( صفارود )  نبود بلکه در نواحی اتفاق افتاد که از اساس رودی در کنار آن ها جاری نبود.


بی شک  اعضای نظام مهندسی و کانون مهندسین رامسر و آن هائی اندک آشنائی با دیوارچینی دارند نمی توانند کتمان کنند که سوء تدبیر در ساخت دیواری بلوکی و چهل سانتی به ارتفاع بیش از سه متر که چندین تن بار در پشت آن انباشت شده است و فشار آب ذخیره شده در پشت آن ،عامل تخریب دیوار بوده است. ریزش خاک قبرستان و جریحه دار شدن روح خانواده هائی که مزار عزیزانشان در این حادثه دچار خسران شدند ، ارتباط مستقیم با کسانی دارد که تعریض خیابان  کنار قبرستان را رقم زدند و با وجود دفتر مهندسی و ناظرین متعدد ، دیوار غیر استاندارد مزبور را بنا کردند. علم مهندسی ساخت دیوار حائل و دیوار برشی با شکل های L   و T معکوس را سالیان دور بدین منظور پیش بینی کرده است.


مسیر دوم حادثه دیده نیز در معبری قرار دارد که اتفاقا در دوطرف خیابان و بلوارعریضش کانال عمیقی برای عبور ریزش های سهمگین پیش بینی شده است . این که سازمانی بدون توجه به پیش بینی های نود سال پیش داخل آن را با عبور لوله های متعدد تنگ می کند ، آیا نباید منتظر آبگرفتگی بود؟ کمی آنسوتر پارکینگ اتومبیل های توقیفی قرار داشت که البته برای بار اول نبود که دچار آبگرفتگی و انباشت آب در بارندگی ها شده و خسارت های جبران ناپذیری بر مردم وارد کرده است. طراحی غیر اصولی و عدم پیش بینی محل عبور آب و خاکی بودن محوطه ی پارکینگ همیشه صاحبان خودروها را دچار خسران و نگران می کرد.


برای یک بار هم شده بیائیم با خود و مردم رو راست باشیم و اعلام کنیم این بارندگی عامل سیل نبوده بلکه بی تدبیری عامل حادثه شده است. از این دست حوادث در مسیر جواهرده از این پس بارها اتفاق خواهد افتاد کما این که چندین مرتبه ی قبل نیز باعث رانش و خرابی شده است.برداشت غیر اصولی به بهانه ی حذف پیچ های خطرناک و در اصل برای پر کردن چاه ویل کنارگذر ساحلی و فرودگاه بدون اخذ هیچگونه تمهیداتی از طرف کارفرما و پیمانکار برای احداث دیوار بتنی و یا سنگی لازم ؛ آغازی بر قلمداد کردن سیل برای هر بارندگی است.


در حادثه ی 17 شهریور رامسر ، مسوولی خسارت وارده در شهر و روستا را بین یک تا دو میلیارد تومان و مدیری بین پنج تا شش میلیارد تومان در قبرستان اشکنه کوه و خیابان ها !! اعلام کرده است. امید است مسوول دوم به خاطر بی درایتی در نگهداری خودروها در پارکینگ و حرکت و بهم خوردگی آن ها و خسارت ناشی از پارکینگ را به حساب دولت " تدبیر و امید " نگذارد و از جیب مردم برای جبران خسارت کسان دیگر هزینه نکند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد