از تدبیر تا امید

حدود ۵ ماه از آغاز به کار دولت می گذرد.با گذر زمان نشانه های اندکی از بهبود در نحوه تصمیم گیری ها قابل مشاهده است اما برخی موانع سیاسی داخلی و بین المللی همچنان مانع تحقق خواست ملت است.

از این که بگذریم سهل انگاری دولت در تغییرات ساختاری بدنه اجرایی و به تعویق انداختن آن در عمل تحقق راهبردهای دولت تدبیر و امید را به تعویق خواهد انداخت.متاسفانه در حالی که راس کشور به سمت خاصی می رود بدنه اجرایی بعنوان نیروی حرکت در جهت خلاف گام می گذارد.برخی انتصابات در استانها و شهرستانها بسیار نا امید کننده است.

اتکا به مدیران دولتهای نهم و دهم بعنوان بدنه دولت به صرف داشتن سابقه اجرایی و بدون در نظر گرفتن نتایج عملکردشان هیچ گونه توجیه عقلانی ندارد. متاسفانه شاهد آن هستیم که به بهانه سابقه اجرایی بدنه دولت از بسیاری از فکرهای خلاق محروم می ماند و حال آنکه آنچه باعث  محرومیت این افراد از تجارب مدیریتی بوده است نه عدم شایستگی بلکه نا پیوستگی با جریان دولت مهرورز! است.

امید است دولت تدبیر و امید با اصلاح رویه خود در به کار گیری سرمایه های انسانی خلا ایجادشده در سیر تربیت مدیران کشور را جبران نماید و با این بهانه های غیر قابل توجیه زمینه محرومیت کشور از افکار خلاق و توسعه گرا را فراهم نکند.

 

در سوگ علي عباسی

نوشتن اين يادداشت بسيار دردناك و غير منتظره است.بايد او را مي شناختي تا عمق صفا و مهرباني و شوخ طبعي اش را حس مي كردي.

از سال ۱۳۷۳ كه وارد دبيرستان شدم با او همكلاس بودم .سال ۷۷ كه در دانشگاه عباسپور پذيرفته شدم با تاخيري شش ماهه بازهم به هم پيوستيم و هم اتاق هم شديم.همان اتاق ۳۴۱ معروف ! و حالا اتاق ۳۴۱ يكي از يارانش را از دست داد.

راستش هنوز نمي توانم رفتنش را باور كنم.انگار در خوابم.وقتي چهره امير علي يكساله را در ذهن تجسم مي كنم اين داغ بيشتر قلبم را مي سوزاند.

حالا ما مانده ايم و هزاران داغ ! ما مانده ايم  و هزاران درد ! و هزاران افسوس كه نمي دانيم  چه كنيم ؟

براي من يا حسين يا مصطفي و مسعود علي مثل برادر بود.برادري كه مي توانستي به او اتكا كني و از ياري اش مطمئن باشي. شوخ طبع و باهوش! صميمي و بي ريا !

و حالا ما آتش زده ايم! كمرمان شكسته! قلبمان جراحت برداشته!

واي كه نمي توانيم رفتنش را نه باور كه تصور كنيم.

خداحافظ علي! خداحافظ اي يار ساليانم!

خداحافظ رفيق!

جل الخالق!

بسم الله الرحمن الرحیم


آیت الله صادق لاریجانی

 
رئیس محترم قوه قضائیه

سلام علیکم

پاسخ مورخه 30/7/91 جنابعالی که با مُهر"خیلی محرمانه" ارسال گردید واصل و موجب تشدید نگرانی اینجانب از نحوه اجرای اصول متعدد قانون اساسی از سوی ریاست محترم قوه قضائیه گردید. از آنجا که این مکاتبات مربوط به حقوق اساسی ملت است ضرورتی به محرمانه بودن ندارد، درباره نامه فوق نکات زیر را متذکر می گردم:
 
1- بر اساس اصل 113 قانون اساسی رئیس جمهوری به عنوان منتخب ملت بالاترین مقام رسمی کشور پس از رهبری و رئیس قوه مجریه و به علاوه مجری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین بر اساس اصل 121 قانون اساسی ریاست جمهوری با سوگند شرعی متعهد به صیانت از حقوق اساسی ملت شده است. متن اصول فوق کاملاً‌روشن است. صیانت از حقوق اساسی ملت از منظر تدوین کنندگان قانون اساسی آنقدر مهم بوده است که در متن سوگند شرعی ریاست جمهوری به وضوح درج شده است و تفاسیر متعدد شورای محترم نگهبان نیز بر این مسئولیت و اختیار خطیر رئیس جمهوری تاکید دارد.

2- اینجانب بر اساس وظیفه قانونی، بررسی نحوه اجرای اصول قانون اساسی در آن قوه از جمله نحوه دادرسی را در برنامه کاری خود داشته ام. از سال 88 چندین بار با جنابعالی مکاتبه و مواردی از قانون اساسی را تذکر داده ام لیکن از علنی کردن آنها خودداری نموده ام. در سخنرانی های عمومی تذکرات لازم برای اجرای عدالت و رسیدگی دقیق به حقوق مردم داده ام. به خصوص در جلسه مورخه 6/4/91 مسئولین قضایی در مشهد مقدس نگرانی خود را دربارة اهتمام کافی قوه قضائیه به تامین و رعایت حقوق اساسی ملت مندرج در اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول2 ، 3 ، 6 ، 9 ، 19 ،20 ، 22 ، 23 ، 24 ، 25 ، 26 ، 27 ، 32 ، 34، 35 ، 36 ، 37 ، 38 و 39 به صراحت اعلام نمودم.

3- در نامه خود فرموده اید که رئیس جمهوری قبل از برنامه ریزی برای سرکشی به زندان باید از قوه-قضائیه اجازه بگیرد. دو بار هم تاکید کرده اید که سرکشی به زندان اوین به مصلحت نمی باشد و یک بار هم فرموده اید که موافق نیستید. باید یادآور شوم که در اصول قانون اساسی لزوم اجازه یا موافقت و یا مصلحت اندیشی قوه قضائیه در اجرای وظایف قانونی رئیس جمهوری پیش بینی نشده است.

چگونه جنابعالی اجرای قانون اساسی را به مصلحت نمی دانید. اگر این نگاه بر کل فعالیت های قوه قضائیه حاکم باشد آیا نمی شود تصور کرد که برخی از اصول قانون اساسی و حقوق اساسی مردم با مصلحت اندیشی و تشخیص شخصی در قوه قضائیه متوقف شده و یا نادیده انگاشته می شود. متاسفانه جنابعالی قبلاً اعلام کرده اید که وجود هیئت منصفه مطبوعات که صراحت اصل 168 قانون اساسی است را قبول ندارید که در این مورد حضوری تذکر دادم. اما متاسفانه ظاهراً بخشی از اقدامات قوه قضائیه درباره مطبوعات و رسانه ها با همین نگاه انجام می گیرد.

4- در نامه فوق با استناد به عناوینی چون ضرورت رسیدگی به معیشت مردم و یا اینکه یکی از منتسبین نزدیک اینجانب (آقای جوانفکر مدیر روزنامه ایران) مشغول تحمل کیفر در زندان اوین است و یا اینکه چرا در سال هفتم ریاست جمهوری سرکشی انجام می شود و یا اینکه نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری بعدی هستیم، سرکشی از زندان اوین را دارای شائبه سیاسی و حمایت از مجرم تلقی فرموده اید:

اولاً به استناد کدام اصل از اصول قانون اساسی جنابعالی می توانید امری را تفسیر سیاسی کنید و مانع از اجرای قانون اساسی شوید.

ثانیاً آیا به عنوان رئیس قوه قضائیه می توانید به استناد تشخیص سیاسی خود حکمی صادر نمائید.

ثالثاً مگر بناست قوه قضائیه و یا زندان اوین در انتخابات آتی نقشی ایفا نمایند.

رابعاً آیا جنابعالی برنامه های کاری و اجرای وظایف مندرج در قانون اساسی و اصل قضاوت را منوط به شرایط سیاسی می دانید.

خامساً به راحتی به اینجانب اتهام " حمایت از مجرم" زده اید. گرچه اینجانب حکم علیه آقای جوانفکر را بر خلاف عدالت می دانم ولیکن محاکمه تمام شده و ایشان در حال تحمل مجازات است. چگونه ممکن است سرکشی به زندان حمایت از مجرم تلقی شود. به علاوه شما از کجا می دانید که دیدار با ایشان در برنامه کاری اینجانب بوده است.

در حالی که جنابعالی به آسانی به رئیس جمهوری که نماینده ملت و مجری قانون اساسی است اتهام

می زنید آیا می توان برای آحاد مردم که پشتیبان خاصی جز خداوند ندارند امنیت قضایی متصور بود. ضمن احترام عمیق به خیل عظیم قضات متعهد و کارکنان شریف قوه قضائیه باید اذعان نمایم که برخی معتقدند این رفتار به یک رویه در مسئولین بلند مرتبه قوه قضائیه تبدیل شده است. توجه شما را به برخورد سخنگوی قوه قضائیه با سئوال خبرنگار جلب می نمایم. لازم به ذکر است که آقای جوانفکر مشاور مطبوعاتی اینجانب بوده ولیکن هیچ نسبتی با اینجانب دور یا نزدیک ندارد.

سادساً‌ آیا به نظر جنابعالی اجرای اصول قانون اساسی می تواند تحت تاثیر سالهای مختلف مسئولیت یک مسئول متوقف و یا دگرگون شود. آیا باید پذیرفت که بسیاری از رفتارها و مواضع در قوه قضائیه تحت تاثیر حوادث سیاسی است.

سابعاً اتفاقاً‌رفع ریشه ای مشکلات مزمن اقتصادی کشور ایجاب می نماید که علاوه بر اقدامات صرف اقتصادی، نحوه اعمال عدالت و برخورد با مفاسد اقتصادی و رانت خواری های عده ای خاص و ایجاد امنیت عمومی اقتصادی که در تمهید فضای سالم اقتصادی و اثر بخش بودن سیاستها و برنامه های اقتصادی دولت نقش تعیین کننده دارد، نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. اموری که جزء‌وظایف اصلی قوه-قضائیه بوده و از این جهت نقش این قوه را ممتاز کرده است تا جایی که به اعتقاد بسیاری از علما وظیفه قطعی و لاینفک حکومت قضاوت است. متاسفانه گزارش مستند و دقیقی از انجام این وظایف قوه قضائیه در دسترس نیست.

ثامناً در حالیکه به فرموده امام راحل (ره) زندان باید دانشگاه باشد و علی القاعده درب آن به روی اقشار مختلف از جمله حقوقدانان، روانشناسان، جامعه شناسان و محققین علوم انسانی و دانشجویان و مددکاران اجتماعی باز باشد، بازدید رئیس جمهوری که انتظار می رفت با استقبال مسئولین قوه قضائیه مواجه شود، شائبه ای ایجاد نمی کند بلکه مخالفت با این امر شائبه های زیادی ایجاد خواهد کرد.

تاسعاً آیا قابل قبول است که اینجانب نیز پرداخت بودجه های کلان به قوه قضائیه را به مصلحت ندانم.

5- ضمن تذکر اصول 61 ، 113 ، 121 ، 161 و بند 2 اصل 156 اعلام می دارم که به استناد اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل 113 و سوگند شرعی اصل 121، مصمم به اجرای کامل قانون اساسی و اصلاح اساسی و ریشه ای امور کشور هستم و مطمئناً با سرکشی از زندانها و برخی دادگاهها نحوه اجرای اصول قانون اساسی و رعایت حقوق اساسی ملت را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به ملت بزرگ و مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد. ان‌شاء‌الله.

در انجام این وظیفه سنگین یاری همه قوا و دلسوزان و لطف خدای متعال را می طلبم.»
 
                                                                                                         محمود احمدي نژاد
                                                                                                            رئيس جمهور

خبر هاي خوش عباس پوري

در اين يكي دو ماه خبر هاي خوبي از دوستان عباسپوري شنيديم . از جمله اينكه:

۱- علي عباسي پدر شد

۲- علي عباسي رئيس اداره آب و فاضلاب لاهيجان شد

۳- ايوب بشيري همداني شد(در همدان ازدواج كرد)

۴- مسعود براري روز جمعه ۱۴/۷/۹۱ مراسم عروسي اش در فومن برگزار مي شود

۵- مرتضي سرمدي (سرپله سابق) صاحب پسري كاكل زري شد

و غيره....

اميدوارم همه دوستانم موفق و خوش باشند و الا اينكه دلار ۳۰۰۰ تومان شد كه جز تلخكامي برايمان چيزي ندارد پس به درك!

 

توسعه و ايران

يكي از آفت هاي برنامه ريزي توسعه در ايران نگاه فيزيكي به آن است. كم نبوده اند مديران و برنامه ريزاني كه به افزايش سرمايه گذاري هاي فيزيكي در كشور (نظير راه و سدو پل و...)باليده اند و فكر مي كردند با تحقق اهداف كمي سندهاي ميان مدت و بلند مدت ملي ، توسعه تحقق خواهد يافت .

حال آنكه به فرض تحقق همه اين امور آنچه باعث پايداري توسعه مي شود فرهنگ توسعه است.توسعه يك نقطه مشخص نيست كه به فرض رسيدن توليد ملي يا نرخ خاصي از بيكاري و تورم بگوييم به آن دست يافته ايم.بلكه يك فرآيند مستمر كيفي است كه در گذر تاريخ و با نهاد سازي و فرهنگ محوري ميسر مي شود و تداوم مي يابد.

اهتمام و سرمايه گذاري در سرمايه انساني از مهمترين موضوعاتي بوده كه متاسفانه از سوي برنامه ريزان توسعه ايران مغفول مانده است. آموزش و توليد نيروي انساني كيفي كه اصول اوليه دنياي مدرن -يعني حاكميت علم در امور علمي و حاكميت راي مردم در امور غير علمي- را بپذيرد و در خود بپرورد هدف و روش توسعه است.

در اين ميان آموزش ابتدايي نقش مهمتري دارد حال آنكه در ايران اين بخش بسيار مهجور است. دوره ابتدايي بايد فصل تربيت انسان خلاق و اجتماعي باشد حال آنكه آموزش ابتدايي ما آن را صرف محفوظات مختلف و اغلب بي ثمر مي كند. لذا بديهي است كه در گذر تاريخ همچنان اندرخم يك كوچه باشيم و تجربه هاي تاريخي را چند بار تكرار و آزمون كنيم.

متاسفانه يكي از دلايل ترويج نگاه فيزيكي محور در توسعه ايران حاكميت مهندسان براي اين نهادها بوده است . چراكه ذهن مهندسي پروژه گرا و مكانيكي است حال آنكه توسعه نياز به ذهني پروسه گرا و فرآيندي دارد.

 

چنگ و دندان

روز گذشته سمينار سلامت اداري برگزار شد.در اين سمينار سران سه قوه سخن گفتند. سخناني كه بيشتر به چنگ و دندان نشان دادن شبيه بود.آقاي احمدي نژاد به مجلس ، شوراي نگهبان و قوه قضائيه تاخت.علي لاريجاني به احمدي نژاد حمله برد.صادق لاريجاني  هم از دولت و  برخي نمايندگان مجلس انتقاد نمود. سوال اساسي اين بود كه چرا هرسه تريبون رسمي را براي جدل انتخاب كرده بودند.

وقتي هر ناظري  اين واقعه را مي بيند به خوبي علت فشاري كه اين روزها از تورم ، بيكاري و فساد اقتصادي بر ملت مي رود در مي يابد.

درست همزمان با اين سمينار دادگاه اختلاس ۳۰۰۰ ميلياردي هم برگزار شد كه متهم مي گفت به چندين معاون وزير رشوه هاي چندين ميلياردي داده است.

آيا به راستي آنچه كه امروز برما ميرود از تحريم است؟ به باور من بزرگترين تحريم كه ما دچار آنيم تحريم خردورزي در اداره كشور و طرد نخبگان و دلسوزان است.

از ياد نمي برم كه آقاي احمدي نژاد پس از انتخابات سال ۱۳۸۴ صحبت از مافياي نفت مي كرد و كار به قوه قضائيه هم رفت اما با همه سختگيري ها زنگنه با دامني پاك از دادگاه بازگشت.

خانه نشيني زنگنه ها براي يك ملت از صد تحريم خسارت بارتر است!

از رمالی تا تحلیل اقتصادی

از وقتی که تحصیلاتم را در کارشناسی ارشد اقتصاد دنبال کردم .یکی از مشکلاتم جواب دادن به پرسشهای دوست و فامیل در مورد آینده قیمت طلا و ارز است.

یک اقتصاد خوانده حرف مفت زیاد می زند ولی مفت حرف نمی زند ولی با این حال سعی می کنم تحلیلم را بیان کنم اما حقیقت امر این است که بازار فعلی ابداْ شفاف و رقابتی نیست و کسی عمداْ در حال انگولک آن است.در این حالت خواندن ذهن مداخله گر رسمی و غیر رسمی اسمش رمالی است نه تحلیل اقتصادی.

ولی چه کنم که چون پول وجان مردم برایشان خیلی مهم است درست مثل وقتی که یک دکتر مفت می بینند یاد دردهایشان می افتند وقتی اقتصاد خوانده ای میبینند که خرده بضاعتی دارد یاد فی همه چیز  می افتند و البته مثل همه چیزهای دیگر ایرانی در همه رشته ها علامه دهر است !

 

من و اختلاس بزرگ

به شخصه جزو آدمهايي هستم كه جداي از پول و مقدار دريافتي دنبال وضعيتهاي شغلي اي هستم كه به من احساس مفيد بودن بدهد.اگر سطح توانايي شخصي را ده واحد فرض كنيد يك شغل با حقوق كمتر ولي با درگير كردن واحدهاي بيشتري از پتانسيل شخصي ام را بيشتر مي پسندم.

حالا فرض كنيد با چنين ايده اي زندگي كنيد و يك دفعه بشنويد شخص يا اشخاصي سه هزار ميليارد تومان از بانكي(بخوانيد از سپرده ما و شما) اختلاس كرده اند.يعني در حالي كه تو مشغول يك كار شرافتمندانه براي جلب دو ميليون يا بيست ميليون بر اساس فكر و تلاش و پشتكار خود هستي  عده اي در فكر دزديدن در روز روشن از سرمايه ملي اند.

راستش در اين يكي دوهفته اخير به طرز عجيبي بي انگيزه شده ام.ديگر هيچ كاري برايم اميدبخش نيست.احساس ميكنم همه در حال باختن عمريم.شايد اشتباه مي كنم و شايد پشيمان شوم ولي فعلا تا اطلاع ثانوي حال كار كردن ندارم.

 

خروج از تورم و رکود هدفمندسازی یارانه؛ چگونه؟

خروج از تورم و رکود هدفمندسازی یارانه؛ چگونه؟

 

 

در پی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، یک فشار هزینه ای بر بنگاههای اقتصادی و یک افزایش در سطح عمومی قیمتها حداقل طی یک دوره کوتاه مدت رخ نشان می دهد. فشار هزینه ای که به بنگاهها وارد میشود، آنها را در معرض کاهش تولید قرار میدهد و آنچه برای خانوارها در مرحله اول رخ میدهد، افزایش پله ای در سطح عمومی قیمتهاست. این موضوع که آیا افزایش پله ای که در واکنش به تغییر قیمت انرژی اتفاق میافتد، تبدیل به تورم خواهد شد یا خیر؟ تابع سیاستهای پولی و مالی خواهد بود. اما برای پاسخ گویی بهتر به این سوال باید بین افزایش سطح عمومی قیمتها و تورم تمایز قائل شد. از نظر بنده، برای مدیریت پیامدهای افزایش قیمت انرژی در سطح کلان، دولت باید دو اقدام را در دستورکار خود قرار دهد: اول، احتراز از تبدیل افزایش قیمتها به تورم و دوم، جلوگیری از نهادینه شدن رکود.

در اثر افزایش قیمت انرژی، ما در بخش تولید با یک منحنی جی مواجه خواهیم بود، به این معنا که در کوتاه مدت، تولید با کاهش مواجه شده، اما در میان مدت و بلندمدت، در صورت اتخاذ سیاستهای صحیح تولید طی یک روند صعودی بهبود خواهد یافت.

در واقع ما باید تبعات کوتاه مدت به صورت کاهش تولید را بپذیریم و اقدامی را انجام دهیم تا روند صعودی و بهبود تولید هرچه سریعتر آغاز شود. بنابراین در اولویتبندی، ابتدا مسأله اجتناب از افزایش قیمتها به تورم و سپس تلاش جهت خروج هرچه سریعتر از رکود است.

برای رسیدن به این هدف، مسأله مهم این است که تصمیم گیرندگان باید فهرست دقیقی از اشتباهاتی که نباید رخ دهد تنظیم کنند، زیرا بروز این اشتباهات میتواند به نتایج مثبت این طرح لطمه وارد سازد. قطعاً دو جزء مهم از این فهرست، سیاستهای پولی و مالی است و البته مسأله مهم در مورد سیاستهای پولی و مالی این است که چه سیاستهایی نباید اتخاذ شود. در زمینه سیاستهای مالی، با توجه به اینکه یک فشار طبیعی از سوی دستگاهها و وزارتخانه ها جهت جبران افزایش قیمت هزینه انرژی به دولت برای تأمین بودجه وارد خواهد شد، تلاش برای حفظ انضباط مالی در موفقیت این طرح تعیین کننده است.

مسأله خطرناک در مورد سیاست مالی این است که کسری بودجه دولت از طریق فشار به بانک مرکزی به نحوی تأمین پولی شود. مسأله این است که فشار وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی بر بودجه دولت، فشاری واقعی است و نه کاذب. این موضوع بیانگر این امر است که باید اصلاحات اجتناب ناپذیری در ساختار وظایف و مأموریت های وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی صورت پذیرد. در اینجا نقش سازمانی مانند سازمان برنامه و بودجه سابق کلیدی میشود که بتواند اصلاحاتی اساسی در فرآیندها و وظایف دستگاههای دولتی در راستای حفظ انضباط مالی صورت دهد.

در بحث سیاستهای پولی ممکن است این نظر مطرح شود که چون افزایشی در سطح عمومی قیمتها اتفاق افتاده است، برای جلوگیری از رکود، لازم است متناسب با افزایش سطح عمومی قیمتها، حجم پول نیز افزایش یابد. این حرف در کل میتواند درست باشد، اما مسأله مهم این است که عامل افزایش حجم پول چه باید باشد؟ این عامل میتواند پایه پولی یا ضریب فزاینده پولی باشد که هرکدام اثرات متفاوتی را در برخواهد داشت.

اگر سیاستهایی در سیستم اعتباری و بانکی کشور در راستای افزایش ضریب فزاینده پولی در دستورکار قرار گیرد، میتواند اثرات مثبتی را در بر داشته باشد. اما اگر افزایش حجم پول، بدل به توجیهی برای افزایش پایه پولی شود، تجربه نشان داده است که این امر میتواند تأثیرات منفی بر جای گذارد، زیرا اثر افزایش پایه پولی بر تورم نسبت به افزایش ضریب فزاینده پولی به مراتب قویتر است.

بنابراین مهمترین امری که نباید در مجموعه سیاست پولی و مالی در پیش بگیریم، اعمال قید بسیار سخت روی پایه پولی است. پایه پولی میتواند عمدتاً از طریق سه کانال افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، افزایش خالص داراییهای خارجی بانک مرکزی و یا افزایش بدهی بانک های تجاری به بانک مرکزی افزایش یابد، که آنها را باید تحت کنترل شدید قرار داد. اگر توان اصلی بانک مرکزی روی مدیریت پایه پولی و توان اصلی سازمان برنامه و وزارت اقتصاد و دارایی روی مدیریت هزینه های دولت و کسری بودجه متمرکز شود، آن موقع میتوان گفت یکی از عوامل مهمی که میتواند افزایش سطح عمومی قیمتها را به تورم تبدیل کند، مهار و کنترل شده است.

اما در ارتباط با تولید، مسأله مهم این است که جبران یا مدیریت پیامدهای افزایش قیمت انرژی در ارتباط با خانوارها، ماهیتی متفاوت از بنگاه خواهد داشت. به خانوارها پول پرداخت میشود، اما در مورد بنگاهها، توزیع پول به هر طریقی، میتواند به رکود دامن بزند. به علت اینکه بنگاه ها ممکن است به جای تمرکز بر اصلاح فرآیندهای تولیدی، بر شیوه هایی که سهم خود را از این یارانه ها افزایش دهند، متمرکز شوند.

باید توجه داشته باشیم که در بخش تولید و برای یک بنگاه اقتصادی، ارزش و اعتبار محیط کسب و کار، قابل مقایسه با توزیع هرگونه یارانه نقدی نیست. بنابراین دولت باید در وهله اول از تشدید مشکلات محیط کسب و کار که به لحاظ تاریخی ناشی از مداخلات دولت است، پرهیز نماید و در وهله دوم به کاهش مداخلات و موانع در محیط کسب و کار بپردازد. این مهمترین اقدامی است که دولت میتواند برای خروج سریعتر از رکود اقتصادی اتخاذ نماید.

مسعود نیلی
رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

به نقل از سایت آفتاب نیوز

باز هم تركيه

حزب عدالت و توسعه باز هم با كسب پنجاه درصد آرا پيروز انتخابات تركيه شد.افكار عمومي اين كشور بويژه صنعتگران بخش خصوصي با وجود عدم موافقت با سياستهاي اجتماعي رجب طيب اردوغان چاره اي جز راي مثبت به حزب او نيافتند .چراكه سياستهاي اقتصادي و اجتماعي اين حزب اساسا قدرت بازار و بخش خصوصي را در اين سالها چندبرابر ساخته بود.

از سوي ديگر رجب طيب اردوغان مي خواست با بدست آوردن دو سوم پارلمان قانون اساسي را تغيير داده و حكومت تركيه را به رياستي تبديل كند (حذف نخست وزير).البته با اين كار او مجال اين را نيز مي يافت تا با رفع موانع يكبار ديگر شانسش را براي حضور در انتخابات ولي اينبار در قامت رياست جمهوري امتحان كند.

برخي تحليلگران اين هوشمندي جامعه تركيه را مي ستايند كه با وجود رضايت از يك حزب هدفش را كه پاسداشت دموكراسي و گردش نخبگان است فراموش نمي كند و در دامن احساسات و انديشه هاي راديكالي نمي افتد. اين بار علاوه بر اداي احترام به رجب طيب اردوغان بايد به احترام افكار عمومي تركيه ايستاد .چراكه اين تصميم نشان از شكل گيري گوهر آگاهي و  توسعه سرمايه هاي انساني و  ارتقا سرمايه اجتماعي در اين كشور دارد.نكته اي كه ما ايراني ها بسيار نيازمند آموختن آنيم.

اميد

 

وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي

 

 الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ

 

.

 

 

پادرمياني يك مرجع تقليد

در حاشيه خبرها داشتيم كه در سفر رهبري به قم و طي ديدار آيت الله العظمي سيد موسي شبيري زنجاني با ايشان مجوز آزادي دكتر علي شكوري راد از زندان اخذ شده است. گويا مرحوم پدر دكتر شكوري راد از دوستان قديم اين مرجع تقليد بوده و بدين سبب مداخله كرده اند. آيت الله شبيري زنجاني همان كسي هستند كه در مذاكره سالها قبل خود با رهبري موجبات رفع حصر آيت الله العظمي منتظري را نيز فراهم كردند و جالب آنكه بر پيكر ايشان نماز خواندند.با توجه به موقعيت علمي ممتاز و ويژه آيت العظمي شبيري زنجاني كه از ايشان در محافل حوزوي بعنوان اعلم مراجع قم ياد مي شود ونقش سياسي كارامدي كه تاكنون ايفا كرده اند چه خوب بود تا با وساطت خود موجبات آزادي ديگر زندانيان دربند را فراهم نمايند تا شاهد تحميل هزينه هاي بيشتر بر كشور و دين نباشيم.

بازار داغ ارز و يك نكته

در هفته هاي اخير قيمت ارز دچار نوسانهاي بسيار بود .افزايش نرخ برابري دلار تا ۱۳۰۰ تومان از نقاط عطف بازار بود.

از نگاه برخي تحليلگران افزايش نرخ دلار فرصتي براي توليد كنندگان داخلي است تا با گران تر شدن كالاهاي وارداتي(به دليل گران شدن ارز) در فروش توليداتشان از شرايط بهتري از نظر رقابت برخوردار شوند. اما از سويي ديگر برخي ديگر از توليدكنندگان به دليل گران شده كالاهاي واسطه اي و مواد اوليه دچار تورم وارداتي خواهند شد.

دولت هرچند از گران شدن ارز به دليل امكان چاپ اسكناس و جبران بخشي از كسري بودجه اش (با وجود توسعه بيماري هلندي ) خرسند است اما به دليل دامنگير شدن تورم وارداتي  در نحوه مداخله در بازار و اتخاذ سياست هاي پولي نيازمند دقت و نگاه علمي است .

دامنه اين بحث آنگاه شديدتر خواهد شد كه با آزاد سازي قيمت انرژي هزينه هاي بنگاههاي اقتصادي دوچندان شده و امكان رقابت با كالاهاي غير تعرفه اي و اغلب قاچاق و چيني بطوركلي سلب گردد.

افطاري بي افطاري

متاسفانه با وجود اينكه يادداشت برگزاري افطاري از سوي خيلي از دوستان رويت شد ولي ظاهراً تمايل براي تجديد ديدار وجود ندارد لذا با توجه به كمي متقاضيان لغو برنامه اعلام مي شود.

                                                                                                 التماس دعا

ضيافت افطاري رفقاي قديم و جديد

به سرم زد اگه دوستان موافق باشند يك شب (در دهه دوم ماه مبارك رمضان)در يكي از رستورانهاي تهران باحضور رفقاي قديم و جديد وخانواده شان افطار دور هم باشيم (بصورت دنگي) تا هم ديداري تازه شود و هم فرصتي براي ديدارهاي منظم تر ساليانه فراهم گردد.من براي دنبال كردن روند اجرايي آن آماده ام  .لذا ابتدا درسايت (بخش نظرات) اعلام آمادگي كنيد و تعداد نفرات را به همراه یک شماره تماس ذكر كنيد .حداكثر فرصت براي اعلام آمادگي پنجم ماه رمضان است .پس از آن اگرتعداد خانواده ها ( نه نفرات) از بيست خانواده فراتر رفت در سايت  قطعي شدن ضيافت به همراه هزينه هر نفر را اعلام مي كنم. (احتمالاْ حدود ده تا پانزده هزار تومان)سپس تا دهم ماه رمضان زمان داريد تا مبلغ افطاري خانواده محترمتان رابه شماره حساب ۰۱۰۱۴۶۸۰۴۳۰۰۲  سپهر با شماره كارت۶۰۳۷۶۹۱۰۳۸۱۰۰۸۳۰ به نام عباس شفيعي واريز كنيد .ضمنا اين افطاري مي تواند باني هم داشته باشد .

تلخ و شيرين

ظهر روز ۱۴ خرداد تصاويري از تلويزيون پخش شد كه تلخي آن را هنوز حس ميكنم.تلاش عده اي براي جلوگيري از سخنراني سيد حسن خميني(در باقيمانده وقتي كه به زحمت  احمدي نژاد راضي شد به وي بدهد) آن هم در سالروز رحلت جد وي دلهاي بسياري را از بد اخلاقي هايي كه بدان دچاريم لرزاند.

حقيقت اين است كه فضاي جامعه ما آنقدر غرق بي اخلاقي شده كه هر عذابي شايسته ماست.

تلخي اين روز را با شادي ورود خود به چهارمين دهه زندگي ام (۱۵ خرداد ) در مي آميزم و هنوز با اميد به آينده ،زندگي خواهم كرد.

آزادي

باخبر شدم كه دوست و هم دانشگاهي عزيزم احسان مهرابي آزاد شده است .از صميم قلب به او و همسر صبورش تبريك مي گويم .

گزارش مهم صندوق بين المللي پول

گزارش اخير صندوق كه خيلي ها منتظرش بودند نرخ تورم ايران را در سال ۸۹ در صورت عدم اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها ۹ درصد و در صورت اجراي آن بصورت تدريجي و طي ۵ سال برابر ۳۲ درصد پيش بيني نموده است.ضمن آنكه با فرض اجراي يكباره قانون طي يكسال رقم مشخصي را براي تورم اعلام ننموده و تنها نرخ تورم را بطور فزاينده جهشي دانسته است.

بر اساس ارزيابي كارشناسان نرخ تورم همواره توسط دهكهاي پايين ۴ برابر دهكهاي بالا تحمل مي شود. لذا بديهي است كه دهكهاي پايين تورم را ۶۴ درصد و دهكهاي بالا ۱۶ درصد احساس خواهند كرد.

يك خبرو يك تبريك: با خبر شديم كه جناب دكتر عبدالرضا داوري به سمت مديرعاملي صندوق بازنشستگي صنايع مس ايران منصوب شده اند . اين صندوق شامل ۴۵ شركت و بالغ بر ۳۰ هزار ميليارد ريال دارايي است .ضمن تبريك ! اميدواريم در مسئوليت جديدشان موفق باشند.

سال نو مبارك

بالاخره و به هر جان كندني بود سال ۸۸ تمام شد.سالي كه چه از لحاظ شخصي و البته اجتماعي سالي خوب برايم نبود.

 سياستهاي دولت نيز  آرام آرام تاثير نامطلوب خود را در سطح درآمد ، قدرت خريدو رفاه خانوارها گذاشته است.

نميدانم سال آينده چگونه خواهد بود؟سال ۸۹ پيام آور موجهاي بدخبري است كه در عدم ثبات سياسي ،عدم ثبات اقتصادي و تشديد تحريمهاي بين المللي خود را نشان ميدهد. افق هاي روشن بسيار اندك است ولي با اين وجود مي توان با اتكال به خداوند باز هم اميد داشت و براي همه دوستان سالي خوب در همه ابعاد همراه با بركت و سلامتي آرزو كرد.

اميدوارم در پايان سال ۸۹ شيريني گذران سالي خوش و عاقبتي نيكو براي ايران و ايرانيان در كاممان باشد.

مرگ نامه

روزنامه اعتماد و هفته نامه ايراندخت را هر روز و هر هفته ميخواندم.در اين فضاي بي رسانه اي اينها تنها نمايندگان جريان منتقد درميان مطبوعات بودند.ديروز شنيدم هردو توقيف شدند.خدايشان بيامرزاد.

راستي از احسان هم خبر تازه اي ندارم اگر دوستان خبر جديدي دارند كامنت بگذارند.همچنان به درگاه خداوند دعاگوي آزادي اش هستم.