ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

پدر

سخن مدیر مسوول هفته نامه ی « ساحل دریا » شماره ی  74  ؛  اول  اردی بهشت ماه  1395


سیزدهم رجب زاد روز اولین پیشوای شیعیان جهان حضرت علی علیه السلام است. این روز را به احترام او و به نام او ، روز مرد و روز پدر نامیدند. نامی در خور و برازنده ی یک روز، نه به میزان اعتبار مولی بلکه عنوان و بهانه ای برای تکریم نیمی از جمعیت جهان که بار اقتصادی و اجتماعی خانواده را به دوش می کشند.


حضرت علی پدری است که عدالت با نام او ، عفاف و پاکدامنی با نام همسرش فاطمه  ، حلم و کرامت با نام فرزندش حسن و شجاعت ، ایثار با نام فرزندش حسین و صبر و شکیبائی با نام زینب او در تاریخ ماندگار شده است. حضرت علی مردی است که پایه های اسلام با حضور او محافظت ، تکوین و حفاظت شد. مسلمانی است که کفار از خشمش در امان نبودند ، نفاق مسلمین او را محافظه کار نکرد و سبب فامیلی باعث دوری از جمل نشنینان نکرد. پدر شاخصه های منحصر به فردی دارد که همه ی آن ها در علی متجلی است و مرد عنوانی است که معیارش در نام او خلاصه می شود.


28 سال است که سایه ی پدر بالای سرم نیست ، شادروان حسن حلاجیان ، انسان وارسته ای که نمد مالی پیشه ی او بود ، در سخنوری استاد و در محبت به دیگران سرآمد بود. نامی که همیشه و هنوز از او به نیکی یاد می شود ؛ او را نیز به نام پدرش می شناختند ؛ " ولی حسن " ، حسن فرزند ولی ؛ در آذر ماه 1367 دیده از جهان فروبست و در این روز خجسته نام او را بر صفحه ی نشریه نقش می زنم تا بدانند از اویم  و بدانم که هر چه دارم از اوست.


اینک خود نیز پدرم ؛ پدران امروز ، در زمانه ای پدر هستند که تفاوت عمیقی با دوران گذشته دارد. شاخصه های زندگی در وضعیت رکود تورمی شانه های بسیاری از پدران امروز را خم کرده است اما با سینه ای ستبر ، خم به ابرو نیاورده اند. بسیاری از مردان فرصت اشتغال برایشان پیش نیامده و آمادگی پدر شدن ندارند. همه ی این ها ، دختران بسیاری را خانه نشین کرده ، سن ازدواج بالا رفته و کثیری از دختران طعم مادر شدن را نچشیده اند. زمینه ی فساد و تباهی در این وانفسا در حال رشد و نمو است ...


بگذاریم و بگذریم که حدیث ِ تلخی و ناشادی است و در این روزهای جشن و سرور نمی گنجد. امید است در سال " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل " شرایط جامعه طوری شود که رغبت به تشکیل خانواده در آن فزونی یابد و با ازدیاد اشتغال ،  فرزندانی پاک و راستین در آینده ی جامعه ، قدم در هستی گذارند.

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
خلیلی خشکچالی چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 11:10 ق.ظ http://حاشیه سبز

سلام به دوست فرهیخته و مهربانم جناب آقای حلاجیان .ضمن عرض تبریک ولادت امام علی (ع) و ذکر فاتحه برای (مرحوم پدر تان ) و تمامی خوبان که امروز درکنارمان حضور ندارند و لی همیشه نفس های گرم و حضور سبز شان را در زندگیمان حس میکنیم .
آب را گل نکنید پدرم در خاک است،
زندگی می گذردکاش یک فاتحه مهمان شقایق باشیم و زمین کوچک نیست دل ما تنگ و نفس سنگین است کاش میشد آموخت که سفر نزدیک است ،
خاطر خاطره ها را نبریدش از یاد....

زندگی می گذردکاش یک فاتحه مهمان شقایق باشیم

بیاد همه ی پدرای آسمونی دنیا با ذکر فاتحه ... صلوات

سلام و سپاس
اللهم صل علی محمد وآل محمد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد