ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

پیش بینی وضعیت آرای انتخابات دهمین دوره ی ریاست جمهوری رامسر

 

1234 

 رامسر۲۲ خرداد ماه دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. شورای نگهبان چهار کاندیدا  را از میان داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دارای صلاحیت نام برده است:  

محمود احمدی نژاد  

محسن رضائی میرقائد 

مهدی کروبی 

میرحسین موسوی خامنه  

 

با حذف متوسط آرای باطله ی ده انتخاب ریاست جمهوری که حدود دو و نیم درصد آرا می باشد و با مروری بر سوابق کاندیداها ٬ برنامه ها و نگاهی به انتخابات گذشته درصد تخمینی آرای کاندیداهای ریاست جمهوری شهرستان رامسر در مقاله ی زیر بررسی می شود : 

 

محمود احمدی نژاد 

کاندیدائی که سابقه ی یک دوره ریاست جمهوری را پشت سر دارد. او که در جدالی نفس گیر در دوره ی نخست نهم انتخابات ریاست جمهوری ٬ وارد مرحله ی دوم انتخابات شد. 

در انتخابات دوره ی قبل به واسطه ی اینکه مردم از هاشمی رفسنجانی روی برگرداندند ٬ شانس بزرگی را تصاحب کرد که در فکر خیلی ها نمی گنجید  و توانست سیاست مدار کهنه کاری چون اکبر هاشمی رفسنجانی را از پیش روی بردارد.  

وی در فاصله ی کمی که تا انتخابات مانده است ٬ بر میزان نگرانی اش افزوده شده است.  

از نقاط قوت او در این انتخابات را می توان شناخت کامل دو طرفه ی مردم با ایشان و بالعکس دانست. او با الگو گیری از سفرهای مقام معظم رهبری پایه گذار سفرهای ریاست جمهور و هیات دولت به استان هاست. این سفرها ٬ باعث شد که احمدی نژاد بیش از پیش به مردم شناسانده شود. وعده ی او ادامه ی روند گذشته ٬ حذف مفسدانو فساد از جامعه و بهبود وضعیت معیشت مردم است ٬ کاری که در چهار سال اول از انجام آن بازماند.

 

مردم شهرستان رامسر احمدی نژاد را از زاویه ای دیگر و بیشتر می شناسند. او با انتصاب اسفندیار رحیم مشائی به سمت معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان گردشگری ٬ میراث فرهنگی و صنایع دستی و حمایت های بی شائبه از او در گذرگاههای متعددی که این معاون برای او پیش آورد شناخته تر شد. این روابط تا آنجا پیشرفت که عروس رئیس جمهور  دختری رامسری شد و مشائی و رامسری ها بیشتر به رئیس جمهور نزدیک شدند. 

ثمره ی ارتباط مشائی و رئیس جمهور ٬ سهم قابل توجه ی مصوبات سفر استانی رئیس جمهور برای رامسر شد.  

طرح و آغاز اجرای توسعه ی فرودگاه رامسر  

 واگذاری زمین های ریاست جمهوری به فرودگاه رامسر 

طرح و اجرای احداث جایگه سوخت فرودگاه رامسر

طرح کنار گذر ساحلی به طول ۱۰ کیلومتر در داخل دریا 

تسهیل در اجرای طرح خصوصی هتل هفت ستاره ی سماموس 

تسهیل در اجرای طرح خصوصی تله کابین رامسر 

ساخت ورزشگاه ویژه ی دختران و آغاز ساخت ورزشگاه پسران  

تصویب طرح جامع شهر گردشگری الکترونیک رامسر 

و چند طرح مصوب دیگر که در بخش مطالعه باقی مانده اند 

با آن که عمده ی مصوبات سفر ریاست جمهوری در رامسر اجرائی نشده است همه ی این مصوبات نقطه ی امید احمدی نژاد برای کسب آرای زیاد در شهرستان رامسر است.اما این نکته را نباید فراموش کرد که رحیم مشائی نه تنها در شهرستان رامسر بلکه در زادگاه خود نیز به دلایلی محبوبیت زیادی به همراه ندارد.هرچند خدمات او در این چند سال برای مردم رامسر ارزشمند است و بعضی ها با این مصوبات و پیگیری ها علاقه مندند مجددا احمدی نژاد رئیس جمهور شود تا یک شهروند رامسری در جایگاهی چون معاونت رئیس جمهور و یا وزارت خانه قرار گیرد. 

اما آمارهای انتخابات گذشته نشان می دهد که رای سنتی احمدی نژاد چیزی حدود ۱۴ درصد است و متوسط درصد آرای اصولگرایان در چهار انتخابات حدود سی و هفت و شصت و پنج درصد آرای شهرستان رامسر است. 

با این حساب متوسط  آرای سنتی احمدی نژاد و اصولگرایان حدود بیست و شش درصد است که با کسر آرای احتمالی دو درصدی محسن رضائی ٬ حداکثر آرائی که احمدی نژاد می تواند جذب کند ٬ بیست و چهار درصد آرای مردم رامسر خواهد بود.  

البته می شود از زاویه ای دیگر آرای اورا متوسط آرای چهار انتخابات اصولگرایان منهای آرای کاندیدای اصولگرای دیگر دانست.با این حساب ٬ احمدی نژاد باید جذب کننده ی حدود سی و پنج درصد آرای شهروندان رامسری خواهد بود.

 

محسن رضائی میرقائد 

فرمانده ی جنگ و دکترای اقتصاد و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ٬ با تاخیر در معرفی خود شانس خود را به شدت کاهش داده است. 

 محسن رضائی که به دنبال دولت ائتلافی بود نتوانست نظر همسویان خویش را جذب کند٬ وی با اعلام انصراف از شرکت در انتخابات  مرحله ی اول دوره ی نهم انتخابات ریاست جمهوری عملا ٬ اعتماد رای دهندگان نسبت به خود را از دست داده است و تلاش های بسیارش نیز مثمر ثمر واقع نخواهد شد. 

او که با شعار انقلاب اقتصادی وارد عرصه شده است با تیم اقتصادی قوی برنامه ی تغییر در مدیریت اجرائی کشور را نیز دنبال می کند.  

بدین جهت مبنای شرکت او در این انتخابات معرفی خود ٬ برنامه هایش و داشتن میدانی برای بیان دیدگاه های خود است و احتمال قریب به یقین خود نیز به رای آوری متوسط نیز اعتقادی ندارد.

 او که از کاندیداهای اصولگرایان است در خوشبینانه ترین وضعیتش در شهرستان رامسر ٬ توانائی جذب آرائی برابر آرای محمد محمدی نیک ( ری شهری )  یعنی حدود دو درصد آرای رامسر را خواهد داشت.  

 

مهدی کروبی  

شیخ اصلاحات و رقیب سابق محمود احمدی نژاد است او پس از انتخابات اعلام کرد که در انتخابات حق او را تضییع کرده اند. او که در انتخابات گذشته با رای مناسبی نفر سوم انتخابات کشور شده بود ٬ در رامسر توفیق چندانی نداشت . کسب حدود ده و نیم درصد آرای شهرستان رامسر و کسب عنوان پنجم شاخصه ی آماری ایشان است. 

کروبی اما با تشکیل و تقویت حزب اعتماد ملی اندکی پس از برگزاری انتخابات قبل عزم خود را جزم نمود تا در این انتخابات روند موفقیت خود را کامل کند. با توجه به شرایط سنی احتمالا او نمی تواند در دوره ی بعدی کاندیدا شود . بنابراین آخرین شانس خود را با صراحت لهجه ی مثال زدنی خویش توامان کرد تا بتواند مسیر را تغییر دهد. 

او که با شعار تغییر در همه ی زمینه ها وارد عرصه شده است با اشاره به سوابق حمایتی قبلی خود توانست اعضای نخبه و سرآمد اصلاح طلبان را همراه خود کند.  کرباسچی و معرفی او به عنوان معاون اول خود و حضور محمد علی نجفی ٬ عباس عبدی ٬ عبدالکریم سروش ٬ محمد قوچانی ٬ عطاالله مهاجرانی ٬ محمد علی ابطحی ٬ جمیله کدیور و ... نشان داد که عقلای اصلاح طلبان دور شیخ حلقه زده اند. 

انتشار چند بیانیه و منشور برنامه های او حکایت از برنامه ریزی خوب او دارد. اما نکته ای که شیخ به آن توجه نکرده بود حضور موثر سید محمد خاتمی در اردوگاه رقیبش بود. این اشکال هرچند اصلاح طلبان را به دو دسته تقسیم کرد اما سهم کروبی از آن بسیار ناچیز است و اقبال عمومی نسبت به او کاهش چشمگیری پیدا کرده است.  

در خوشبینانه ترین وضعیت کروبی نمی تواند آرای گذشته ی خویش  در رامسر را نیز بدست آورد و احتمال می رود حداکثر آرای او در رامسر از هشت درصد فراتر نرود. 

 

میرحسین موسوی 

چهارمین کاندیدای انتخابات ٬ کاندیدائی است که همیشه به عنوان یک کاندیدای بالقوه در همه ی انتخابات ها مطرح بوده است. او که سابقه ی ۸ سال همکاری اجرائی با رهبر معظم انقلاب را در کوله بار خود دارد ٬ اصلی ترین رقیب احمدی نژاد به شمار می رود.  

وی با شعار ٬ احساس خطر و تلاش برای رفع آن پا به عرصه ی انتخابات گذاشته است . حمایت قاطع خاتمی٬ برنده ی بلامنازع  انتخابات دوره ی هفتم و هشتم ریاست جمهوری ٬ حمایت رقیب بزرگ خاتمی ناطق نوری از موسوی ٬ حمایت پرشور جوانان از وی ٬ حضور موثر همسر اندیشمندش ٬ زهرا رهنورد ٬ حمایت شدید احزاب اصلاح طلب و کارگزاران از وی ٬ حمایت برخی از احزاب و فعالین اصولگرا و سرانجام حمایت خانواده ی هاشمی رفسنجانی از او  وی را به عنوان گزینه ای قابل توجه معرفی کرده است.  

وی که با نماد سبز رنگ حرکت موج سبز خود را آغاز نمود از ابتدا مورد توجه دو گروه مطرح سیاسی یعنی بخشی از گروه های اصولگرا و بخش اعظم اصلاح طلبان شده است.وی در عین حال خود را کاندیدای مستقل معرفی کرده است و در ستاد مرکزی او دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا فعالیت اثر گذار ندارند. هرچند مبالغ تبلیغات انتخاباتی او را گروه های اصلاح طلب ٬ اصولگرا و بخشی از مردم تامین کرده اند. 

شهرستان رامسر نیز در حمایت از میرحسین موسوی مانند کل کشور از دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا بهره می گیرد. هرچند حضور اصلاح طلبان منسجم تر و تشکیلاتی تر است. 

ایشان نیز در خوشبینانه ترین وضعیت جمع کننده ی آرای اصلاح طلبان و باقی مانده ی آرای اصولگرایان خواهد بود و با اشاره به دو وضعیتی بودن آرای احمدی نژاد ٬ موسوی حداقل ٫پنجاه و دو و نیم درصد آرا و حداکثر شصت و سه و نیم درصد آرا را جذب خواهد نمود.  

 

 خلاصه ی جدول آرا :

  

ردیف

نام کاندیدا

درصد آرا فرض اول

درصد آرا فرض دوم

1

محمود احمدی نژاد

بیست و چهار

سی و پنج

2

محسن رضائی

دو

دو

3

مهدی کروبی

هشت

هشت

4

میرحسین موسوی

شصت و سه و نیم

پنجاه و دو و نیم

5

متوسط آرای باطله

دو و نیم

دو و نیم

 

لازم به ذکر است که آمار و ارقام فوق بر اساس آمار ده انتخابات برگزار شده ی قبلی باز سازی شده است . طبیعی است که ممکن است با اشاره به جو بوجود آمده و حمایت خاتمی از موسوی آرای موسوی مانند آرای خاتمی شود و یا با اشاره به حضور مشائی ٬ شهروند رامسری در سمت معاونت رئیس جمهوری و تلاش های وابستگان نزدیک ایشان٬ آرای احمدی نژاد در رامسر بیشتر از مقدار پیش بینی  شده باشد. 

نکته ی دیگر اینکه آرای کروبی و رضائی در جدول ثابت فرض شده است. بدیهی است که افزایش آرای کروبی از سبد آرای موسوی و بخش کمی از احمدی نژاد خواهد کاست. و بالعکس افزایش آرای رضائی از سبد آرای احمدی نژاد و بخش کمی از آرای موسوی خواهد کاست.

 

 

تحلیلی بر ده انتخابات برگزار شده ی ریاست جمهوری در رامسر

در دو مقاله ی پیشین نگاه آماری به ده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در شهرستان رامسر توجه شد.این آمار شاید در دسترس بسیاری از شهروندان رامسر نبوده است ، ولی در دسترس بعضی از دوستان بود و شاید نگاه جدیدی را برویشان باز نکرد.  هدف از نگارش آن مقالات ارایه ی تحلیلی از ۹ انتخاب گذشته بود که در پی می آید

همانطور که در مقالات قبلی یاد آور شدم به دلیل فقدان آمار واجدان شرایط رای دادن ، متاسفانه درصد مشارکت شهروندان نیز محاسبه نشده است. اما اگر خواسته باشیم روند کلی و میانگین مشارکت کشوری برای حضور در انتخابات ملاک عمل قرار گیرد ، حدود 65 درصد افراد واجد شرایط در انتخابات حاضر شده و رای می دهند. از 35 درصد باقی مانده نیز عده ای به علت شرایط خاص قادر به رای دادن نیستند که از جمله ی آن ها می توان بیماران ، مسافران ، سربازها و ... را نام برد.

برسی و تحلیل آرای باطله

اما  آمار آرای باطله کاملا مشهود است و می توان از آن به عنوان نماد مشارکت و فقدان مقبولیت کاندیداها و یا فلسفه ی برگزراری انتخابات را از آن استخراج کرد. البته لازم به ذکر است برخی از آرای باطله می تواند آرای غیرقابل خواندن باشد . بطور خلاصه آمار ده انتخاب در جدول زیر گرد آوری شده است.

ردیف

نام دوره ی انتخابات

تعداد آرای باطله

درصد آرای باطله

1

دوره ی اول

290

یک و نیم

2

دوره ی دوم

917

سه و هفتاد و شش

3

دوره ی سوم

685

دو و نود و سه

4

دوره ی چهارم

596

دو و سی و نه

5

دوره ی پنجم

437

یک و شصت و یک

6

دوره ی ششم

483

یک و هشتادو هفت

7

دوره ی هفتم

353

نود و چهار

8

دوره ی هشتم

580

یک و پنجاه

9

دوره ی نهم

1593

چهار و سی و هفت

10

دوره دوم دوره ی نهم

978

دو و هفتاد و نه

فقط در انتخابات دوره ی هشتم ریاست جمهوری علاوه بر آرای باطله آمار تعداد 347  رای سفید نیز موجود است. طبق آمار فوق بیشترین تعداد آرای باطله  به دوره ی نهم انتخابات ریاست جمهوری ( پایان دور دوم خاتمی ) تعلق دارد. با آن که این دوره بیشترین تنوع کاندیدائی و سلایق مختلف را شامل بوده است.

 رتبه ی دوم آرای باطله متعلق به دومین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری ( پس از فرار بنی صدر ) است.

از آمار آرای باطله می توان دریافت که پس از دومین دوره ی ریاست جمهوری میزان اعتماد، رضایت مندی و مقبولیت در میان مشارکت کنندگان معترض سیر صعودی وجود دارد و اوج آن در پایان دوره ی ششم ریاست جمهوری ( پایان دور دوم هاشمی )  متجلی شده است.

بررسی و تحلیل منتخبان و جناح های سیاسی مرتبط 

دوره ی اول

دوره ی اول انتخابات ریاست جمهوری دارای مرزبندی سیاسی موجود کنونی نبود. در آن دوره میزان قرابت و نزدیکی به امام ، شعارها و اهداف انقلاب رمز موفقیت بوده است. حضور بنی صدر در کنار امام در پاریس و برخی از نوشته های اقتصادی و مدیریتی اش ، تاکید امام بر دور بودن روحانیت از مدیریت اجرائی کشور  ، مشکلات بوجود آمده در دولت موقت به مدیریت ملی مذهبی ها و حمایت برخی شخصیت های ذی نفوذ عاملی بود که در موفقیت بنی صدر نقش اول را ایفا کرد. بنی صدر در 18 ماه ریاست جمهوری متاسفانه نتوانست اهداف انقلاب و امام را مدیریت نماید و با همدستی سازمان تروریستی مجاهدین خلق که بعدها به منافقین مشهور شدند، با تصویب مجلس و تائید امام  از ارکان قدرت به زیر کشیده شد و اندکی پس از آن با سرکرده ی منافقین خاک کشور را ترک گفتند.

دوره ی دوم

پس از شهادت سید محمد حسینی ( بهشتی ) و یارانش در حزب جمهوری اسلامی ، در واقعه ی هفتم تیر ، محمد علی رجائی  نخست وزیر بنی صدر مهمترین گزینه ی پیش روی انقلابیون برای ریاست جمهوری بود. تجربه ی یک و نیم ساله ی نخست وزیری و مدیریت اجرائی کشور ، ساده زیستی و صداقت او ، انقلابی و مبارز بودن او عواملی بود که ملت را به انتخاب او مخیر کرد.

دوران ریاست جمهوری رجائی بسیار کوتاه بود . کمتر از یک ماه منافقین با انفجار دفتر ریاست جمهوری او و یار دیرینه اش محمد جواد باهنر ، نخست وزیر کابینه اش را به شهادت رساندند.

دوره ی سوم و چهارم

انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر و دفتر ریاست جمهوری در هشتم شهریور ، انتخاب سوم را رقم زد.در این انتخابات سید علی حسینی خامنه ای عضو حزب جمهوری اسلامی ، از بنیانگذاران جامعه ی روحانیت مبارزو شهید زنده ی انفجار ششم تیرماه ، گزینه ی منتخب مردم بود. ایشان در فرآیندی میر حسین موسوی را به عنوان نخست وزیر و مدیر اجرائی کابینه ی خویش برگزید.

اولین تجربه ی حکومتی مداوم نظام جمهوری اسلامی ایران در این مقطع شکل گرفت. حذف گروهک های تروریستی و معاند ، مدیریت متمرکز در جنگ و کسب پیروزی های درخور و مدیریت هوشمندانه ی کشور از نکات برجسته ی این دوره است.

همه ی موارد فوق عاملی شد که در دوره ی بعدی نیز سید علی حسینی خامنه ای با رای بالا مجددا انتخاب شود. با درایت امام ، معرفی رئیس جمهور و رای اعتماد مجلس ، میرحسین موسوی برای بار دوم سکان داری ،  هدایت و مدیریت اجرائی کشور را به عهده گرفت.

دوره ی پنجم و ششم

انتهای دوره ی چهارم ریاست جمهوری اتفاقات بی نظیری در کشور رخ داد. حذف قائم مقامی رهبری ، اصلاح قانون اساسی و رحلت بنیان گذار انقلاب اسلامی همه و همه در چهار ماهه ی  نخست سال 68 روی داد. پایان دوره ی ریاست جمهوری سید علی حسینی خامنه ای ، با انتخاب مجلس خبرگان رهبری ،  آغاز هدایت و رهبری انقلاب اسلامی توسط ایشان بود.

به طور طبیعی شاخص ترین فردی که برای مردم انقلابی شناخته شده بود و فرماندهی هدایت جنگ و حوادث مهم انقلاب را به عهده داشت ، منتخبشان در دوره ی پنجم ریاست جمهوری شد.

اکبر هاشمی بهرمانی منتخب برگزیده ی مردم رامسر شد. آرای 13/95 در صدی ایشان برای همیشه ی انتخابات ، ایشان را رکورد دار منتخبان رامسر نمود. هرچند ایشان در انتخابات یک رقیب بیشتر نداشت.

دوره ی ششم نیز وی توانست از سه رقیب دیگر خود پیشی گیرد و سکان دار مدیریت اجرائی کشور باشد.

دوره ی هفتم و هشتم

دوران 8 ساله ی سازندگی باعث برخی محدویت های فرهنگی ، سیاسی و کمی هم اقتصادی شده بود و این سه عامل مهمی بود که در این انتخابات مردم به گزینه ی اشاره شده از نظام توجهی نشان ندهد و گزینه ای را انتخاب کند که با شعار اصلاح طلبی ، آزادی های اجتماعی و سیاسی پا به عرصه ی انتخابات نهاده بود. سید محمد خاتمی هرچند در کل کشور منتخب بلامنازع مردم شده بود. در شهرستان رامسر اقبال زیادی نداشت و با اختلاف حدود ده درصدی از رقیب نامدار خود ، علی اکبر ناطق نوری پیشی گرفت.

اما مهمترین اتفاق قابل توجه در انتخابات در دوره ی هشتم رقم خورد. با اینکه در دوره های چهارم و ششم مردم با افت آرای چند درصدی به استقبال رئیس جمهور وقت رفته بودند. در دوره ی هشتم نادرترین اتفاق انتخاباتی روی داد و انتخاب مجدد سید محمد خاتمی با رشد آرای 30 درصدی مواجه شد. البته نظیر این اتفاق نیز در کل کشور روی داده بود.

نکته ی ظریفتر این انتخاب تعدد نامزدهای انتخاباتی بود ، در این انتخابات برای اولین بار ده نامزد با هم به رقابت برخواسته بودند که با رای بالای سید محمد خاتمی ، سهم دیگر کاندیداها نتوانست به ده درصد برسد.

دوره ی نهم

آزادی های سیاسی موجود در دو دوره ی قبل با تشنج و نا آرامی های متعدد پیش آمده دست به گریبان بود و مردم نیز از دعواهای بیهوده ی غیر موثر خسته شده بودند. جناح های سیاسی دنبال حفظ و بازگشت به قدرت بودند.

عوامل فوق دست به دست هم داد تا انتخابات نهم  با حضور سه کاندیدای اصولگرا ، سه کاندیدای اصلاح طلب و با حضور مجدد اکبر هاشمی بهرمانی ( رفسنجانی ) رنگ و بوی خاص خود را داشته باشد.

با وجود گلایه های نامزدهای موجود در شمارش آرا ، برای اولین بار انتخابات ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی به دور دوم کشیده شد.

اما این بار اصلاح طلبان که عامل تخریب هاشمی رفسنجانی در دوره ی دوم ریاست جمهوری وی بودند ، به قصد غلبه بر اصولگرایان با وی همراه شدند و این امر عاملی شد که این بار اصولگرایان نیز علیه هاشمی شدند. مجموع این حوادث و ناشناخته بودن احمدی نژاد و عزم جزم اصولگرایان باعث جمع آوری آرای احمدی نژاد شد و وی با اختلاف 11 درصدی رامسریها از هاشمی رفسنجانی پیشی گرفت. هرچند که اختلاف آرای او در کل کشوربیش از این بود.

میزان گرایش مردم به منتخبان

- در بحث اصلاح طلبان و اصولگرایان که دوره ی هفتم ریاست جمهوری با آن توام شد . شاخصه ی میزان گرایش مردم به این دو طیف قابل بررسی است.

مردم شهرستان رامسر در انتخابات دور اول نهمین دوره ثابت کردند که نگاه جامع نگر و تیزبینی دارند. با آنکه نفر اول این دوره نامزد منتخب اصلاح طلبان تند رو بود اما معدل آرای مردم کاملا معنا دار است. آرای متعادل به کلیه ی کاندیداها نگاه کارشناسانه ی مردم رامسر را نمایان کرده است.

مردم شهرستان رامسر در مجموع گرایش مثبت تری به طیف اصلاح طلبان دارند. بررسی آمار انتخاباتی ریاست جمهوری به وضوح درستی این امر را اثبات می کند .

البته در دور دوم دوره ی نهم اختلاف 11 در صدی موجود ناشی از تخریب هاشمی توسط دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا بوده و عدم اعتماد حامیان جدی اصلاح طلبان ، به این تغییر موضع ناگهانی و حمایت از هاشمی را شامل می شود.

ردیف

دوره

درصد آرای اصولگرایان

درصد آرای اصلاح طلبان

1

دوره ی7

چهل و دو هشت دهم

پنجاه و دو پنجاه صدم

2

دوره ی 8

سیزده و دو دهم

هشتاد دو سی و یک صدم

3

دوره ی9

سی و هفت هشتاد و نه صدم

پنجاه و هفت و شصت و نه صدم

4

دور2 دوره ی9

پنجاه و شش و شصت و هشت

چهل و پنجاه و دو صدم

- نکته ی دیگری که مردم رامسر بدان نگاه ویژه داشتند ، انتخاب کاندیداهای سید از میان نامزدهاست. از 9 دوره ی انتخابات ریاست جمهوری 5 دوره ی آن راکه سیدی حضور داشته است ، انتخاب اول شهروندان رامسری بوده است. نگاه سنتی که در انتخابات ریاست جمهوری اثر خاص خود را بجای گذاشته است و مهمترین صحبتشان : « سید اولاد پیغمبر » است. 

  

ردیف

نام دوره ی

منتخب مردم

1

دوره ی1

سید ابوالحسن بنی صدر

-

2

دوره ی 2

-

-

3

دوره ی 3

سید علی حسینی خامنه ای

-

4

دوره ی 4

سید علی حسینی خامنه ای

-

5

دوره ی 5

-

-

6

دوره ی 6

-

-

7

دوره ی 7

سید محمد خاتمی

8

دوره ی 8

سید محمد خاتمی

9

دوره ی 9

-

10

دوره2 دوره ی 9

-

  

 درصد مشارکت مردم 

هرچند آمار واجدین شرایط رای دادن مشخص نیست و در مقاطعی با تغییر سن رای دهندگان از ۱۸ سال به ۱۵ سال و مجددا لغو آن تعداد شرکت کنندگان در انتخابات نیز بطور کامل مشخص نیست و نمی توان آمار دقیقی از درصدمشارکت مردم ارایه کرد امابیشترین تعداد رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری مربوط می شود به دوره ی هشتم انتخابات ریاست جمهوری که ۳۸۵۶۹ رای دهنده به پای صندوق های رای رفتند. 

طبق آمار ارایه شده توسط رئیس هیأت نظارت بر دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شهرستان رامسر تعداد ۴۶۲۰۰ نفر واجد شرایط رای دادن هستند. حال اگر همین تعدادمطرح شده در سال ۱۳۸۸  در  سال ۱۳۸۰  واجد رای دادن بوده باشند درصد مشارکت مردم شهرستان رامسر به رقمی حدود ۸۳ درصد می رسد. و این بدان معنی است که مردم رامسر هوشیارانه در تعیین سرنوشت خویش مشارکت دارند. 

متوسط درصد مشارکت مردم ایران در انتخابات حدود ۶۵ درصد است و مردم شهر تهران با حدود ۳۰  درصد مشارکت ُ کمترین درصد مشارکت را داشته اند. 

حضور ۸۳ درصدی مردم رامسر می تواند از افتخارات نظام جمهوری اسلامی به حساب آید.

 

* در مقاله ی بعدی به طور ویژه به انتخابات دهمین دوره ی ریاست جمهوری و کاندیداهای تائید صلاحیت شده پرداخته می شود.  

** این مقاله بدون گرایش به جناح خاص اعم از اصولگرایان٬ اصلاح طلبان و گروه های معتدل و صرفا با تکیه بر آمار انتخابات نوشته شده است. هرچند که خوانندگان گرامی در برداشت از مطالب آزادند.