ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

گذری برنظریه ی پرداخت نقدی یارانه ها

مروری بر روند یارانه در کشور را از نظر گذراندید و در آن خواندیدکه :

در هنگامه ی گرانی و تورم و در آستانه ی هجمه ی اثر روانی افزایش قیمت ها ؛ اعلام پرداخت نقدی یارانه ها در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است ؛ تا شاید تحمل سختی ها ؛ کمی آسانتر شود.

اکنون ارایه ی فرم های خود اظهاری و زمان پرکردن آن به پایان رسیده است. بدون آنکه نحوه ی پرداخت ؛ سقف پرداخت  و سرانجام فاصله ی زمانی پرداخت ها مشخص باشد.

***  

                                

حذف تدریجی یارانه ها در دولت سازندگی  ؛ هدفمند کردن یارانه ها در دولت اصلاحات  و سرانجام طرح تحول اقتصادی در دولت عدالت گستر و مهرورز  نام های آشنای مردم در تمرین مرارت و سختی بیشتر و گران شدن مایحتاج عمومی است. 

چندی است که پرداخت نقدی یارانه ها با اسم جدید « طرح تحول اقتصادی » در رسانه ها و از کلام مسولین در بین مردم امری عادی و پیش پا افتاده فرض شده است.

طرحی که قرار است وضعیت اقتتصادی دهک های پائین جامعه یا همان مردم مستضعف سابق را دگرگون نماید.

 همه در تلاشند تا اثبات کنند که پرداخت نقدی یارانه ها به نفع دهک های جامعه است . آیا به راستی پرداخت نقدی یارانه ها برای افراد دهک پائین جامعه مناسب است ؟

 آنچه که مسلم است طرح تحول اقتصادی مطرح شده دارای چندین سرفصل است ؛ اما با بزرگنمائی پرداخت نقدی یارانه ها ؛ موضوعی که  بیشتر به چشم آمده  پرداخت نقدی یارانه هاست.  

به طور قطع و یقین کسی از پول بدش نیامده و نخواهد آمد . اما آنچه مردم را نگران کرده است ؛ سیر صعودی قیمت ها و افزایش طاقت فرسای تورم است. این ها عواملی است که گاهی دولتیان از آن به عنوان اثر روانی موثر بر افزایش قیمت ها و تورم نام می برند ؛ غافل از آن که مردم اثرات تورمی و گرانی را با پوست و گوشت خود لمس می کنند. 

در اینکه باید یارانه ها بطور تدریجی حذف ؛ هدفمند و تحول اقتصادی صورت پذیرد همه ی جناح های سیاسی حاکم و غیرحاکم بر جامعه ی ایرانی بدان وقوف کامل داشته و بر آن پای می فشرند. اما برخی با تشویش و نگرانی و بعضی دیگر با اقتدار آن را دنبال می کنند. 

کاری که زمزمه ی ساختاری تغییر در آن پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز و اکنون به اوج خود رسیده است. 

رئیس دولت نهم با جدیت به دنبال تحول اقتصادی است و اعلام نموده « حتی یک روز از ریاستش باقی مانده باشد» ؛ آن را به انجام می رساند. 

کارشناسان مسائل اقتصادی از افزایش سرسام آور قیمت ها و تورم پس از آغاز طرح تحول اقتصادی مطالب مختلف و متغییری منتشر کرده اند . 

رهبر معظم انقلاب موشکافانه اثرات مثبت و منفی طرح را در جملاتی کوتاه بیان کرده است ایشان طرح تحول اقتصادی را « کار بزرگ دولت نهم » نام گذاری کرده اند و با قابل قبول خواندن سرفصلهای این طرح عظیم افزودند: این کار بسیار مهم حتماً انجام شود اما در این روند باید از هرگونه شتابزدگی مطلقاً پرهیز کرد.
ایشان خاطر نشان کردند اجرای خوب این طرح، قدم بزرگی در پیشرفت کشور است اما اجرای شتاب زده آن، خطرها و ضررهایی بدنبال می آورد بنابراین باید با بررسی چشم اندازها و پیامدها، و تدبیر کردن راههای جلوگیری یا کنترل تبعات منفی، این جراحی بزرگ را بسلامت انجام داد.
ایشان در زمینه طرح تحول اقتصادی افزودند: اگر اجرای بخشی از این طرح تورم زاست باید برای جلوگیری از بروز این مسئله و یا کنترل تبعات منفی آن، چاره اندیشی کرد. حضرت آیت الله خامنه ای همچنین تلاش بیشتر برای کنترل تورم را بعنوان یکی از مشکلات مردم خواستار شدند و افزودند: البته تورم جهانی، خشکسالی و برخی عوامل دیگر در تورم موجود دخیلند اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که دولت می تواند با کنترل آنها، تورم را کاهش دهد. رهبر انقلاب اسلامی توجه دولت به عوامل اجتناب پذیر در تورم را ضروری خواندند و افزودند: کاهش تورم باعث خواهد شد آثار خدمات بزرگ دولت نهم در زندگی مردم،‌ ملموس تر شود.

در خصوص طرح تحول اقتصادی دولت ؛ در مورد این طرح دیدگاههای مختلفی وجود دارد اما باید مراقب بود اظهارنظرها موجب ابهام آفرینی و اضطراب آفرینی در جامعه نشود.

 در همی حال محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی اعلام کرده است : هدفمندسازی یارانه‌ها به هیچ وجه به معنای حذف یارانه‌ها نیست، بلکه صرفاً تغییر روش در دادن یارانه‌های دولتی است.

وی معنای نهایی «هدفمند کردن یارانه‌ها» دادن یارانه به کسانی دانست که واقعاً نیازمند آن هستند.

او آغاز این طرح را در چهار فاز در دولت اعلام کرده و سرفصل هی فاز های عملیاتی طرح تحول اقتصادی را اینگونه برشمرد.

 فاز نخست ، «شناسایی»  و در قالب توزیع و جمع‌آوری فرم‌های اطلاعات خانوار در حال پیگیری است.

 فاز دوم ، «بررسی آثار» است که در این مرحله باید آثار هدفمند کردن یارانه‌ها بر هزینه خانوار، تولیدکنندگان و ... بررسی شود و به همین خاطر، در وزارتخانه‌های صنایع و کشاورزی، کارگروه‌هایی تشکیل شده که در حال سنجش تأثیرات اصلاح قیمت بر نظام تولیدی به تفکیک هر صنعت هستند.

وی با اعلام آگاهی از تبعات منفی طرح تحول اقتصادی گفت : هنگامی که اصلاح قیمت صورت بگیرد، قدرت رقابت در بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل می‌شود و به همین دلیل، یکی از دغدغه‌های مهم  این است که چه روش‌هایی را برگزینیم تا کمترین مشکل را در این زمینه ببینم.

 مسأله مهم دیگر درباره هدفمند کردن یارانه‌ها، این است که ما چگونه باید اصلاح قیمت‌ها را انجام دهیم و فازبندی آن باید چگونه باشد؟ 

 آیا باید به طور مجزا و در مراحل مشخص انجام شود؟ 

 به طور تدریجی انجام شود ؟ 

و یا باید آن را به طور ناگهانی اجرا کرد؟ 

 چه سطح قیمتی را باید مبنای اصلاح قیمت‌ها قرار داد؟  

به قیمت حوزه خلیج فارس یا قیمت‌های جهانی؟ 

البته او اظهار امیدواری کرد که این موارد در یکی از کارگروه‌های تحول اقتصادی در حال پیگیری است.

از سوی دیگر سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین میزان یارانه پرداختی را طبق طرح تحول اقتصادی و پس از جمع آوری کامل آمار میدانی مرکز آمار ایران وپردازش آن میسر دانست . وی با اطمینان اعلام کرد که این یارانه از نیمه دوم سال آینده پرداخت می شود.
وی نظر محققان و مدیران کشور را مبنای طرح عنوان کرد و افزود ادامه شیوه فعلی پرداخت یارانه  نامناسب است و در وضع کنونی ، یارانه ها بر اساس میزان مصرف و توان مالی افراد پرداخت می شود و با هدفمند شدن یارانه ها، جریان معکوس می شود و طبقات پایین جامعه بیش از طبقات بالا از یارانه ها برخوردار می شوند که مزایای دیگری هم دارد. البته ایشان مزایای دیگر را نام نبرد. وی توزیع عادلانه تر منابع کشور، واقعی تر شدن قیمت ها و واقعی تر شدن رفتارها  را از مزایای هدفمند کردن یارانه ها دانست و در لفافه پیرامون اثرات منفی طرح گفت در هدفمند کردن یارانه ها اصلاح قیمت ها امری اجتناب ناپذیر است و باید مجموع سیاست ها به گونه ای اتخاذ شود که افزایش قیمت ها در مرحله ای توقف یابد.  

آنسوتر محمد رضا باهنر به طرح تحول اقتصادی دولت نهم اشاره کرد و گفت: آرزوی تمام دولت‌‌ها هدفمندکردن یارانه‌‌ها بود که کار مهم، لا‌زم، خطیر و حساسی است و به سادگی نمی‌‌توان به سمت آن رفت. و با تبشیر تشکیل کمیسیون ویژه‌‌ای  برای بررسی این طرح در مجلس انذار ی به دولتیان داد و تاکید کرد: اگر دولت بدون اطلا‌ع مجلس، وارد اجرای این طرح شود دخالت می‌‌کنیم و ترمز دستی دولت را می‌‌کشیم زیرا زمانی این طرح اجرایی می‌‌شود که تفاهمی بین مجلس و دولت ایجاد شود. 

اعلام پرداخت نقدی یارانه ها در نیمه ی دوم سال آینده توسط وزیر اقتصاد و تاکید رئیس جمهور بر آغاز طرح تحول اقتصادی در زمان ریاست جمهوری خود  ؛ که دور اول آن در تیرماه سال آینده به پایان می پذیرد بطور خوشبینانه وجود حداقلی خلا چند ماهه ؛ اگر آغاز طرح را در واپسین روز دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بدانیم ؛ رقم خواهد زد. 

این نکته را هم باید افزود که مقام معظم رهبری برفقدان شتابزدگی تاکید داشته و اثرات مخرب تورمی آن را از نظر دور نداشته و تاکید کرده اند که برای مهار آن باید برنامه ریزی شود. 

کلمات کلیدی بیانات رهبر معظم انقلاب در جمله ی زیر خلاصه شده است : 

«  اجرای خوب این طرح، قدم بزرگی در پیشرفت کشور است 

 اما اجرای شتاب زده آن، خطرها و ضررهایی بدنبال می آورد  

بنابراین باید با بررسی چشم اندازها  و پیامدها،  

و تدبیر کردن راههای جلوگیری یا کنترل تبعات منفی، 

 این جراحی بزرگ را بسلامت انجام داد. 

در مورد این طرح دیدگاههای مختلفی وجود دارد 

 اما باید مراقب بود اظهارنظرها موجب ابهام آفرینی و اضطراب آفرینی در جامعه نشود. »
 حرکت اجتناب ناپذیر نقدی کردن یارانه ها و طرح تحول اقتصادی موضوعی است که همه ی جامعه با آن درگیرند. با آنکه وزیر اقتصاد شروع پرداخت نقدی یارانه ها را نیمه ی دوم سال آینده اعلام کرده است اما هنوز در خصوص میزان آن ؛ نحوه ی پرداخت و فاصله ی زمانی پرداخت صحبتی نشده است. 

پائیز در راه است و زمزمه های بهار مجدد افزایش قیمت ها.

براستی سرانجام کار چه خواهد بود ؟

نظرات 15 + ارسال نظر
الهام سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 04:41 ب.ظ http://www.elhaam60.blogsky.com

سلام
وبتو دیدم و حال کردم
به منم یه سر بزن
بای

سلام
ممنون که باز اومدی.
با سپاس.

امین سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 07:12 ب.ظ http://www.editiranforum.blogsky.com

سلام خسته نباشی وبلاگت عالیه
اگر می خوای تبادل لینک کنیم
در ضمن اگر می خوای وبلاگت پر بیننده شه و همین طور کسب درآمد هم کنی به این لینک برو www.oxinads.com/?a=12921 قانونش رو بخون بد نیست به نفعته
خسته نباشی و همین طور موفق.

سلام
نوشتی خسته نباشی و همین طور موفق
منظورت این بود که موفق هم نباشم یا باشم ؟
با سپاس

آرش چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:44 ق.ظ

موضوع جالبی بود .من مقالات شما را به دقت دنبال میکنم.
موفق و موید باشید

سلام
ممنون.
بیشتر خوشحال می شدم اگر درخصوص مطالبم اظهار نظر و نقد و بحث می کردی.
به هر حال از اینکه برای خواندن نوشته هام وقت مذاری باز هم ممنونم.
با سپاس.

رضا طاهری نیا چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:40 ب.ظ http://www.rtaherinia.blogfa.com

سلام.
از معدود مطالب اینچنینی بود که تا آخر خواندم.
خیلی دوست دارم بدانم جزئیات این طرح تحول اقتصادی چیست.طبق معمول ملت نامحرم است. تصور اولیه ام اینست که در مورد این طرح هم مثل بیشتر طرحهای دیگر تبلیغات بی مورد زیادی شده که احتمالا واقعیت هم نداشته باشد. به یاد حکایت آن مرد و لباسی افتادم که قول داده بود برای پادشاه تهیه کند: دست آخر لباس را فقط آدمهای باشعور خواهند دید.
خدا آخر و عاقبت این نسل را ختم به خیر کند!
موفق باشید.

رجبی چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:47 ب.ظ http://paskoocheha.blogfa.com

با سلام خدمت دوست اندیشه ورز آقای حلاجیان
این مطلبتون بسیار دقیق و گذری بود به نقطه نظرات مختلف در باب طرح تحول اقتصادی، همچنین اشاره دقیق به سخنان رهبری انقلاب تکمیل کننده این مطلب بوده بخصوص در دوره ای که همه دم از ایشان می زنند اما لب سخنانش را دریافت نمی کنند، چه بگویم که قشری گرایی آنچنان بسط یافته که حتی در برخورد با سخنان رهبری نیز مدعیان بدان تمسک می جویند، قشری گرایی امروز آنچنان قوت یافت که رهبری عزیز را در اوج شهرتش ناشناخته ساخته، من فقط یک چیز را اضافه می کنم، سرفصلهای این طرح خوب است و فرض آنکه زیرفصلهای آن نیز به برکت تضارب آرا و چکش کاریهای اهل نظر بی نقص گردد، اما مهمتر از همه اجرای شایسته آن است که به مدیریتی قوی نیازمند است که کمتر در درون این دولت سراغ داریم. خدا عاقبت این دولت را بخیر کند.

یه نفر پنج‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 07:19 ق.ظ

آیا مردم می دانند ؟

1 . آیا می دانید در مورد طول کشیدن پل رامسر مقصر اصلی کیست ؟
وقتی که در چند سال پیش بحث ساخت چنین پلی مطرح شد فرماندار وقت یعنی سید احمد میری به دلیل اینکه خود مشارکتی و مدیر کل راه استان وقت کارگزارانی بود بر سر مسائل سیاسی اختلاف داشتند و به همین دلیل این پروژه بزرگ به شهرداری واگذار شد .
و دود اون تا حالا هم داره به چشم مردم میره .

2 . در چند سال پیش که تعدادی حق استخدام در یکی از سازمانها به رامسر داده شده بود سید احمد میری که خود اهل بابل بود به استان اعلام کرد که افراد با صلاحیت برای استخدام در رامسر نداریم !!!!!!!!
آیا شما باور می کنید که ما افراد تحصیل کرده ی با صلاحیت در رامسر نداشته باشیم ؟؟؟

3 . بر طبق برخی منابع مورد اعتماد گفته شده که وقتی سید احمد میری جای خود را به فرماندار فعلی میداده حدود 2 میلیارد تومان از اعتبارات رامسر نزدیک بود که برگشت بخوره ولی به هر حال با تلاش مسئولین جدید و هزار دوز و کلک این پول برگشت نخورد و حدود 12 روستای رامسر آسفالت شد .


هر چند میدونم گفتن این حرف ها فایده نداره ولی خوب گفتم تا گفته باشم .

سلام
دانستن حق مردم است.
امیدوارم که این گفته ها حقیقت نداشته باشد.
ضرری که مردم منطقه کردند بابت دو موضوع اول جبران ناپذیر است.
با سپاس.

رامسرنیوز دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 05:17 ب.ظ http://ramsarnews.blogsky.com

سلام آقای مهندس
مجددا از شما می خواهیم در باره شهرداری رامسر و شایعه نامزدی شما در این سمت،مصاحبه ای را تنظیم و برای ما ارسال فرمایید.
منتظر مطالب شما هستیم.
با تشکر./

کوروش دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 09:14 ب.ظ http://noorandish.blogfa.com/

سلام مدتی نبودم مطالب زیادی نوشتی می خوانم و نظر خواهم داد اما با مطلبی به روزم سر بزن ممنون

علی دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:55 ب.ظ http://ramsr30t.blogfa.com

سلام یه سری بزن به ما دوست من آپ کردم

پسر یه مسئول سه‌شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 06:36 ق.ظ http://aghazadeh-ramsar.blogfa.com

سلام
با شورا و شهرداری دیگر بروزم

علی سه‌شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:52 ق.ظ http://ramsar30t.blogfa.com

سلام همشهری ممنون اومدین عرضم به حظورتون که ۱- عکسا رو خودم میگیرم
۲- راستش راجبه سایت بگم من با یه ترفند دیگه از یه سایت که مال عکس نیست دارم استفاده می کنم اگه می خواین عکس خیلیییی زیادی بذارین تو نت بم بگیدن تا بگم چه کنین دردسرش زیاده اما اگه نا عکساتون کمه بگین راه دیگری رو بهتون پیشنهاد بدم که اسون تره

علی شیخ کاظمی سه‌شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:29 ب.ظ http://alisheikhkazemi.blogfa.com

سلام
خسته نباشید
وبلاگتون خیلی قشنگه
واقعا حرف آقای مشایی خیلی باعث تاسفه که بین ما و آمریکایی ها هیچ فرقی نمیبینه
بقیش هم بماند.
بگذریم
راستی من هم رامسری هستم(ساداتشهر)
خوشحال میشم که یه سری به من بزنید
ممنون میشم اگه نظرتون هم بدین
فعلا خدا نگهدار

سید محسن سه‌شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 06:13 ب.ظ http://www.sma908.blogfa.com

با سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای حلاجیان!
با تشکر از حضورتان در وبلاگ جدید ما...
البته وظیفه ما بود که به شما سر بزنیم ولی بقول معروف شما پیش دستی کردید!!
در هر صورت با افتخار شما را در وبلاگ جدیدمان هم لینک کردم!!
یا حق

مهدی چهارشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 07:12 ق.ظ http://www.highersoccer.blogfa.com

سلام
نماز و روزت قبول باشه مهندس
از اینکه وب های رامسریو لینک می کنی ممنون

anahitafarshid دوشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:29 ق.ظ

سلام، ما اجازه نمی دهیم "دلواپسان" آینده ما را تباه کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد