ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

هنر یک مرد

 محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در نشستی با اعضای این تشکل در دفتر جامعه اسلامی مهندسین به تحلیل آخرین دیدگاه هایش درباره عملکرد دولت پرداخت.

وی در ۵ خرداد ۸۷ برای اولین بار  بطور کارشناسی شده دست به انتقاد از دولت زد. وی که در مجلس هفتم شورای اسلامی نایب رئیس اول مجلس بود بارها و بارها به دفاع از عملکرد دولت پرداخت و چه بسا لایحه های ارسالی از طرف دولت با پشتکار ویژه ی ایشان به تصویب مجلس رسید.

چرخش دیدگاه های ایشان و بیان نقاط ضعف دولت در کوران تشکیل مجلس هشتم کمتر مورد توجه واقع شد. هرچند که سخنان ایشان در آن مقطع زمانی می توانست معنای خاصی داشته باشد.

منتقدان دولت با اشاره به ناهمخوانی فکری با ایشان و مدافعان دولت در اثر مشغولیات حذف حداد عادل از ریاست مجلس و توجه به یک همگرائی در اصول گرایان برای تصدی هیات رئیسه ی مجلس از اصلی ترین نکات مغفول ماندن این سخنان بود.

مهندس باهنر نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس هشتم برای نایب رئیسی اول مجلس را بدست گیرد . همانطوریکه حداد عادل نیز خداحافظی زودهنگام خود از ریاست مجلس را در توافق دونفره اعلام کرد.

حال که آن مقطع زمانی سپری شده و فراغ بال بهتری پیش روی همه قرار دارد ؛ نظرات ایشان با اشاره به اهمیت آن بازخوانی می شود . شاید با تعمق در این سخنان ریشه های بسیاری از مشکلات کشور شناسانده شده است و بتوان با نگرشی نو به آن از دست بسیاری از مشکلات با ارایه ی راهکار مناسب خلاص شد.مهمترین فرازهای این سخنان را بخوانید :

 
 -   خوشبختانه امروز همه قبول کرده اند که تورم وجود دارد تا دو سه ماه قبل می گفتند تورم کار فلان بانک خصوصی و چند بنگاه معاملاتی است ولی امروز دیگر این حرفها خریداری ندارد.

-  ما در رابطه با سیاستهای کلان مجلس هشتم دو چراغ راهنما داریم که تعیین کننده خواهد بود و این دو عبارتند از سند چشم انداز 20 ساله که مهمترین سند بالادستی تصویب شده بعد انقلاب است.

-  دو سال طول کشید تا دولت را قانع کنیم که اقتصاد کشور نیاز به تئوری دارد و صرفا با دیدگاه مهندسی نمی شود کشور را اداره کرد. 
 -  از نظر مهندسی عبور رشته کوه البرز از سوراخ سوزن ممکن است یعنی باید کوه را پودر کرد و این پودر را از سوراخ عبور داد اما بحث این است که آیا این کار توجیه اقتصادی دارد یا اصولا مفید است یا نه.

-  در ارتباط با تورم بحث ما این بود که بالاخره باید یک تئوری اقتصادی را پذیرفت اما مقامات اجرایی می گفتند این تئوری ها فقط کار را کند می کند و می توان بدون آنها هم کار کرد.

-  بدون تئوری اقتصادی  داشتن پول نفت خیلی بدتر از نداشتن پول نفت است.

 -  قیمت نفت بالاتر می رود ولی وضع مردم بدتر می شود.
 -  البته خوشبختانه امروز همه قبول کرده اند که تورم وجود دارد تا دو سه ماه قبل می گفتند تورم کار فلان بانک خصوصی و چند بنگاه معاملاتی است ولی امروز دیگر این حرفها خریداری ندارد.

-  با اشاره به  سهم تورم جهانی  در اقتصاد کار مبرم مجلس هشتم مهار تورم است.

-  اگر همه ما سر خط بیاییم و حرفهای علمی همدیگر را قبول کنیم این تورم را می شود ظرف 3 تا 4 ماه مهار کرد البته جبران آن سه چهارسالی طول می کشد.

-  با تزریق های غیر طبیعی نمی توان اشتغال ایجاد کرد و آن را حفظ کرد .
- ما در چند سال گذشته در مورد سند چشم انداز حرکت جامع و معادلی نیز نداشتیم و حتی می توانم بگویم چشم انداز مغفول واقع شده بود.

-  اگر چه ترمیم و تغییر کابینه حق دولت است ولی اگر درست انجام نشود می تواند تهدید باشد. اینکه همیشه وزرا احساس کنند در حال رفتن هستند این فرصت برای دولت نیست و ایجاد احساس تزلزل خسارت عظیمی را وارد می کند.

-  نوع ترمیم ها باید اصلاح شود و الان از یک سال و نیمی که از دوران خدمت آقای احمدی نژاد باقی مانده هر ترمیمی که قرار است اتفاق بیفتد باید زودتر انجام شود تا مسئولین فعلی دولت ، وزرا و فرمانداران احساس کنند دیگر تا آخر دولت تغییری ایجاد نمی شود.

 - باهنر با بیان اینکه ترمیم کابینه نباید یک روش باشد گفت: مقامات باید احساس امنیت شغلی کنند.
 - وی در پاسخ به سئوالی در مورد مهار تورم گفت: تورم فعلی 22 درصد شده که اگر دولت و مجلس هماهنگ بودند این تورم در حد 13- 14 درصد باقی می ماند.
 
به نظر شما این سخنان کارشناسی در فاصله ی بین مجلس هفتم و هشتم بر ایشان اثبات شده است یا قبلا هم وجود داشته ؟
اگر ایشان قبلا به این نقطه نظرات رسیده بودند ؛ چرا در دوران مجلس هفتم که نایب رئیس اول مجلس بودند حتی یک بار از تریبون مجلس این بحث ها را مطرح نکردند؟
 
متن سخنان به نقل از :  http://www.sayenews.com/pages/?cid=1695
 
نظرات 7 + ارسال نظر
آیدا شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:15 ب.ظ http://www.oko.ir

خیلی جالب بود.
موفق باشی...

نیما شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:46 ب.ظ http://mobilebazi.persianblog.ir

سلام
وبلاگ جالب و زیبایی دارید
حاضر به تبادل لینک هستید؟

سرمدستان یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:02 ب.ظ http://sarmadestan.blogfa.com

برادر جان سلام
در عالم سیاست است دیگر!
فقط مرحوم مدرس بودکه گفت :
سیاست ما عین دیانت ماودیانت ماعین سیاست ما(یا برعکس)
بهر حال دیگر
یا علی

سید مهدی طاهری دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:56 ق.ظ http://delnewesht.blogsky.com

سلام
آقا دیگر داستانک برایمان نمی نویسی؟

کوروش سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:53 ب.ظ

سلام سیاست است دیگر عیبشان مکن!
من به روزم سربزن

مهدی شفیعی دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:17 ب.ظ http://www.salamydobare.blogfa.com

جناب آقای مهندس حلاجیان
هرچند در دوران دانشجویی در دانشگاه شهید عباسپور از حضور شما استفاده نکردم اما به یاری این دنیای مجازی در این مدت که با وبلاگ شما آشنا شدم، از آن بهره بسیار بردم. از شما هم دعوت می کنم با بازدید از وبلاگ این حقیر با نظرات خود مرا یاریگر باشید.

رضا چهارشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:03 ب.ظ http://www.rtaherinia.blogfa.com

سلام.
تخصصی در این مورد ندارم. بنابراین مرا از ارائه نظر معاف کنید.
با بخشی از کتاب در انتظار مجوز "هلنا" بروزم.
سربزنید!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد