ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

قانون ؛ قانون گزاری و قانون گزاران

 

                                           مهدی حلاجیان  

                              http://24esfand.blogsky.com/ 

 

 با اشاره به نزدیکی  هشتمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی و برای آشنایی دوستان اهل مطالعه خلاصه ای از بخش قوه ی مقننه ی کتاب  « حقوق اساسی و نهادهای سیاسی جمهوری اسلامی ایرن » نوشته ی دکتر سید جلال الدین مدنی را در دوبخش تقدیم عزیزان می نمایم. در بخش اول تعریفی از قوه ی مقننه و شرایط تشکیل آن و مراحل انتخاب یک نماینده تا مجلس و در بخش دوم شرایط و نحوه ی تایید اعتبار و اقداماتی که یک نماینده می تواند انجام دهد را عرضه می دارم. 

قوه ی مقننه و پایه ی قانون گذاری در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دو محور است :

 ۱ - مجلس شورای اسلامی

 ۲ - شورای نگهبان

محور اصلی حاکمیت ملت در نظام جمهوری اسلامی ایران ؛ نمایندگانی هستند که به انتخاب مردم وارد مجلس شورای اسلامی می شوند. قوه ی مقننه زیر نظر « ولی امر » قرار گرفته و  « شورای نگهبان » مصوبات آن را کنترل می کند. این کنترل به منظور تطابق مصوبات مجلس مبتنی بر دو مقوله ی شرع و قانون است.

مراجع تصویب قانون در کشور

اساسی ترین وجه قانون گذاری در کشور به عهده ی مجلس شورای اسلامی است که پس از تصویب آن در مجلس و تایید آن در شورای نگهبان لازم الاجرا می شود.  هرچند برای تصویب قانون در کشور مراحل دیگری نیز پیش بینی شده است . از جمله جایگاه های تصویب قانون می توان موارد زیر را نام برد :

 ۱ - تصویب قانون با رای مستقیم مردم که همه پرسی ( رفراندوم ) نامیده می شود.

 ۲ -  وضع قانون خاص به وسیله ی « اولین فقهای شورای نگهبان » که زمان آن پایان یافته استو موضوع مربوط به اولین سری وضع قوانین بوده است.

 ۳ - وضع قانون  به وسیله ی مجلس خبرگان رهبری در موارد خاص.

 ۴ - وضع قانون موقت و آزمایشی از طرف کمیسیون های داخلی مجلس که به تایید شورای نگهبان هم رسیده است.

 ۵ - تصویب اساسنامه ها به عنوان قانون از جانب کمیسیون های داخلی مجلس به صورت دائم.

 ۶ - تصویب دائمی اساسنامه ی سازمان ها ؛ شرکت ها ؛ موسسات دولتی و یا وابسته ی به دولت از جانب دولت و با اجازه ی مجلس.

ارکان قوه ی مقننه

قوه ی مقننه دارای دو رکن اصلی است :

 ۱ - مجلس شورای اسلامی مرکب از ۲۷۰ نماینده که به طور مستقیم و با رای مخفی و برای  مدت ۴ سال انتخاب می شوند.

 ۲ - شورای نگهبان که مرکب از ۶ نفر فقیه و ۶ نفر حقوقدان است که برای مدت ۶ سال و با ترتیبی خاص به عضویت این شورا  در می آیند.

ترکیب مجلس شورای اسلامی

قوه ی مقننه ی جمهوری اسلامی ایران از مجلس واحدی به نام مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و شورای نگهبان مکمل این مجلس است و در واقع رکن اساسی مجلس واحد کشور ؛  شورای نگهبان است.

تعداد نمایندگان مجلس

طبق اصل اصلاح شده ی ۶۴ قانون اساسی تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۷۰ نفر است. در این اصل تصریح شده است که از سال ۷۸ و بعد از هر ده سال و حداکثر به تعداد بیست نماینده ی دیگر می تواند به تعداد نمایندگان اضافه شود . شرط و مبنای  افزودن نماینده نیز به عوامل انسانی ؛ سیاسی ؛ جغرافیایی و نظایر آن است. در این افزایش سهمیه تا بیست نفر سهمی برای اقلیت ها دیده نشده است.

ترکیب نمایندگان مجلس

از سراسر کشور و از شهر و روستا و به تناسب جمعیت تعداد نمایندگان هر منطقه ؛ با تعین حدود هرمنطقه مشخص شده است. بر این اساس ۱۵۶ منطقه هرکدام یک نماینده ؛ ۲۱ منطقه هر کدام دو نماینده ؛ ۶ منطقه هرکدام سه نماینده ؛ ۲ منطقه هر کدام پنج نماینده ؛ ۱ منطقه شش نماینده و بالاخره منطقه ی تهران با سی نماینده تعین شده است. علاوه بر این مناطق اقلیت های مذهبی کشور جمعا دارای ۵ نماینده هستند.  سهم نمایندگان اقلیت به این ترتیب است : زرتشتیان یک نماینده ؛ مسیحیان آشوری و کلدانی یک نماینده ؛ کلیمیان یک نماینده ؛ مسیحیان ارمنی جنوب یک نماینده و مسیحیان ارمنی شمال یک نماینده دارند. اقلیت های مذهبی می توانند به نمایندگان اقلیت خود و یا دیگر نمایندگان غیر اقلیت منطقه رای دهند .

مشخصات انتخابات مجلس شورای اسلامی

طبق اصل ۶۲ قانون اساسی  « مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می شوند تشکیل می شود » . به این ترتیب انتخابات مجلس:

 عمومی ؛ مستقیم و با رای مخفی ؛ در اکثر نقاط ( ۱۵۶ منطق ) فردی و دربعضی نقاط جمعی و با اکثریت نسبی خاص و هر چهار سال یک بار انجام می شود و شرکت در انتخابات « اختیاری » است. 

عمومی بودن انتخابات بدان معناست که در هر حوزه ی انتخابیه ؛ کلیه ی اشخاصی که واجد شرایط رای دادن هستند ؛ می توانند به یک یا چند کاندیدای آن حوزه ی انتخابیه رای دهند.

انتخابات مسقیم ؛ یعنی رای دهندگان بلا واسطه نمایندگان را انتخاب می کنند.و سرنوشت انتخابات را میزان رای مردم مشخص می کند.

انتخابات با رای مخفی یعنی این که ؛ رای دهنده آزاد است نام هرکس را بخواهد در ورقه بنویسد و هیچکس نمی تواند در مقام تجسس و بازرسی بر آید و برخلاف تمایل رای دهنده از رای او اطلاع حاصل کند. رای دهنده می تواند به تعداد نفرات کاندیداهای آن حوزه ی انتخابیه رای بدهد و یا اسامی کمتر و یا بیشتری را بنویسد و یا علئمی بگذارد که رای باطل شود و یا اساسا ورقه رای سفید را به صندوق بیاندازد. 

جمعی و فردی بودن انتخابات به این معناست که در ۱۵۶ نقطه ی تعین شده ؛ هرمنطقه فقط یک نماینده دارد و انتخابات فردی است اما در چند نقطه ی دیگر مثل تهران که ۳۰ نماینده دارد ؛ انتخابات جمعی است.

اختیاری بودن انتخابات نیز بدان معناست که هریک از افراد واجد شرایط حق شرکت در انتخابات را بدون هیچ اجباری دارد. او می تواند انتخاب کننده و انتخاب شونده باشد و اگر هم در انتخابات شرکت نکرد مورد بازخواست قرار نمی گیرد. البته ممکن است در زمان انتخابات با اشاره ی ولی امر مسلمین و یا مراجع تقلید ؛شرکت در انتخابات به عنوان تکلیف شرعی معرفی شود.

قانون انجام انتخابات قبل از پایان دوره ی قبل

در اصل ۶۳ قانون اساسی و با لحنی آمرانه این جمله لحاظ شده است : « ... انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره ی قبل برگزار شود؛ بطوری که کشور در هیچ زمانی بدون مجلس نباشد » .

شرایط و کیفیت انتخابات و مقررات آن

قانون اساسی در اصل ۶۲  وارد جزئیات شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان و کیفیت انتخابات نشده و آن را موکول به وضع قانون کرده است.در این راستا و در پی مصوبات مجلس و نظرات شورای نگهبان ؛ اصول کلی مربوط به انتخابات مجلس را به نحو تفصیلی بیان کرده اند. در این اصول کلی ؛ اصل عمومی بودن ؛ مسقیم بودن ؛ مخفی بودن ؛ اختیاری بودن ؛ تحت نظر شورای نگهبان انجام شدن انتخابات  و همچنین شرایط انتخاب شونده ها و انتخاب کننده ها ؛ ممنوعیت ها و محرومیت های موجود ؛ هیات های انجام دهنده ی انتخابات ؛ وضعیت مورد نیاز در نظارت و بازرسی ؛ کیفیت و حدود تبلیغات و اقداماتی که کاندیداها و هواخواهان آنها در معرفی می توانند انجام دهند ؛ به همراه جدول زمان بندی این امور ؛ در مقررات آمده است .

بطور خلاصه قوانین انتخابات به دلیل حساسیتی که دارند ؛ تمام وظایف و تکالیف و حقوق افراد و تشکیلات مربوط را در ارتباط با انتخابات از نقطه ی شروع تا انتها که معرفی انتخاب شوندگان به مجلس با اعتبارنامه است را در بر می گیرد. 

 

نظرات 12 + ارسال نظر
طاهری نیا چهارشنبه 28 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:44 ق.ظ http://www.rtaherinia.blogfa.com

سلام.
این نوشته ها یکی از بیشمار چیزهایی است که در این مملکت خاک می خورد. اگر اجرا شود تازه به اشکالات احتمالی اش پی خواهیم برد. اگر اشکالاتش را برطرف کنیم تازه می رسیم اول خط.
می بینی استاد! چه راه طولانی و پردردسری است.
برایتان آرزوی موفقیت می کنم.

عبداللهی چهارشنبه 28 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 12:50 ب.ظ http://abdollahi57.blogsky.com/

سلام
با آرزوی موفقیت.خوشحال میشم سری بزنید. با داستان انتخابات به روزم!
پیروز باشید

یعقوب شنبه 1 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:25 ب.ظ http://www.hodifa.blogfa.com

آقای مهندس سلام.خسته نباشید.ممنون از اطلاعات مفیدت.آقا ما در خدمتیم.هرچی باشه هم عرق عباسپوری داریم هم به نوعی همشهری و همینطور هم استانی.به حال آماده هرگونه همکاری هستم.ممنون

فرخی یکشنبه 16 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:59 ق.ظ

برای دریافت اطلاعات در مورد احداث جاده کنارگذر تفریحی رامسر pdf های زیر را دریافت کنید :

http://rapidshare.com/files/81642962/Maps.pdf.html

http://rapidshare.com/files/81643201/Ramsar_Visit_-_13.12.07.pdf.html

سید مهدی طاهری یکشنبه 16 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:03 ب.ظ http://delnewesht.blogsky.com

سلام
می بینم که خیز برداشتی اساسی!
امید که موفق شوید.

سرمدستان یکشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:04 ب.ظ http://sarmadestan.blogfa.com

سلام برادر
ظاهرا صلاحیت شما تایید شده است
انشاالله در مسیر تان موفق باشید
واما بعد
مشکل ما قوانین نیستند
سلیقه ای مدیریت کردن است
سیستم نداریم وسیستمی فکر نمی کنیم
مردمان یک دقیقه ای هستیم
در یک دقیقه می خواهیم فکر کنیم سپس انرا اجرا کنیم
ودستاورد انرا ببینیم فقط در یک دقیقه
یا الله

سید ابراهیم میرحسینی یکشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 09:26 ق.ظ http://vagooyeha.blogsky.com

سلام مهندس عزیز!
ممنون از اطلاعات مفیدی که دادی
اما عزیز دلم!
نکته اینه که ما چقدر عامل به قوانین باشیم.
روح قانون گریزی همذات ما شده دیگه!
زمستون خدا سرده که سرده ُ بی خیالش....

ابجی دوشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:50 ق.ظ http://www.khateratekhazar.blogfa.com

Salam ahvale u chetorid? Enshalah ke salem va shad bashed. Sharmandam ke be weblogeton sar nemizadam . be dalaieli ke shayad badan toye weblogam matrah konam dargire masaeli shodam. Mammon az lotfeton ya ali bye

albate ye enteghad inke weblogeton kheili dir baz mishe shayad bade 10 min .

طاهری نیا دوشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 08:16 ب.ظ http://www.rtaherinia.blogfa.com

سلام.
گفتم سرتون شلوغه مزاحم نشم و الا همیشه دعا گوییم.
موفق باشید!

سیدابراهیم میرحسینی یکشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 02:58 ب.ظ

سلام مهندس جان!
بروزم
سر بزنی خوشحالم می کنی

طاهری نیا یکشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:54 ب.ظ http://www.rtaherinia.blogfa.com

سلام.
چندی پیش مطلبی با عنوان ساعت هفت تفسیر خبر پست کردم. دوست با حوصله و بروزی! زحمت کشیدند و پس از ماهها آنرا نقد کرذند. ضمن محفوظ دانستن حق خود برای پاسخگویی، با توجه به اینکه من و دوستانم! روزی روزگاری فریاد زنده باد مخالف من سر داده بودیم و با توجه به قانون مطبوعات! عین مطالب ایشان را ارائه می نمایم:...

سید محسن چهارشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 05:47 ب.ظ http://www.sma908.coo.ir

با سلام ... رای شما سخن شماست... رای آوردن یا نیاوردن صحبت برد و باخت نیست... حتما فرد اصلح انتخاب می شود نه کسی که بیشتر تبلیغات کرده است... با آرزوی موفقیت شما در این رقابت دشوار.....!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد