ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

سیری در محتوی دعاها

در این نوشتار براساس بررسی گذرا بر دعاها مطالب زیر نوشته شده است. بدیهی است ممکن است شیوه های دیگری نیز در دعاها متداول باشد.

منظور از « دعا » در این نوشتار همه ی مطالبی است که در آنها درخواست از خدا لحاظ شده است. با نگاهی سریع به کتاب ارزشمند « مفاتیح الجنان » یا کلیدهای بهشت نوشته ی دانشمند فرزانه « حاج شیخ عباس قمی »  درخواست های بشری از خداوند در تقسیم بندی های زیر قابل ردیابی است:

 - دعاها: دعای کمیل ؛ دعای توسل ؛ دعای خمسه عشر و ...  

 - زیارت ائمه علیهم السلام : زیارت عاشورا ؛ زیارت وارث ؛ زیارت نامه های ائمه علیهم السلام و ....

 - احراز : احراز یا حرزهای ائمه ی معصومین که بطور عمده جهت نقش بر نگین انگشتر مورد استفاده واقع می شود.

 - تعقیبات نمازهای یومیه و واجب و مستحب.

 - نمازهای ائمه معصومین علیهم السلام و دعاهای بعد از آن.

 - صلوات های ائمه علیهم السلام : صلوات شعبانیه و.....

 - اوراد ؛ اذکار ؛ مناجات ؛  تهلیل ؛ تسبیح ؛ استغفار و توسلات و ...

 ***

محتوی دعاها براساس  نحوه ی طرح درخواست که در ذیل به آن اشاره می شود؛ شامل موارد زیر است :

 - یاد کردن خداوند با نامبردن اسم های جلاله ی خداوند.

 - یاد کردن خدا با صفات بی بدیل الهویت.

 - یاد کردن ائمه با نام  ؛ کنیه ؛ صفات ؛ اجداد و نیاکان پاکشان.

 - توسل به ائمه برای طرح و ارایه ی درخواست.

 - طرح گله و شکایت و نالیدن از مصایب و بلایا.

 - طرح مطالب امیدوارانه در عین ناامیدی بر اساس صفات پاک اله.

 - طرح درخواست و دعا بدون هیچ مقدمه و موخره.

***

دعاها ممکن است از یک یا چند بخش تشکیل شوند:

 * دعاهای یک بخشی:

این دسته از دعاها ؛ دعاهایی هستند که بلافاصله خواسته ی مورد نظر دعاکننده مطرح می شود. در این دعاها بدون هیچ مقدمه ای اصل درخواست مد نظر است.دعای بعد از نمازهای واجب ماه رمضان « اللهم ادخل علی اهل القبور السرور... » ؛ دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان ؛ دعای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف « اللهم الرزقنا توفیق الطاعه.... » و ...

 * دعاهای دو یا چند بخشی :

در دعاهای دو یا چند بخشی بسته به نوع دعا  با تقدم و تاخر صفات حق تعالی ذکر می شود ؛ وصف رفتار و سیره ی ائمه علیهم السلام صورت می پذیرد و خواسته ی دعاکننده ذکر می شود.

 -  دعاهایی که صفات باریتعالی ذکر شده و سپس درخواست مطرح می شود : دعای جوشن کبیر و ...

 - ابتدا اوصاف پیامبران و ائمه علیهم السلام ذکر می شود و سپس دعا می آید : زیارات ائمه معصومین ؛ زیارت وارث و ....

 - ابتدا طرح شکایت و گله می شود ؛ سپس از بزرگی خدا یاد شده و در انتهادرخواست و  دعا ذکر می شود. از این دست دعاها می توان به دعای جوشن صغیر ؛ دعای حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف « الهی عظم البلا .... » ؛ مناجات حضرت امیر علیه السلام در مسجد کوفه و ... اشاره کرد.

 - ابتدا ازخدا خواسته می شود که با اشاره به به صفات ویژه ی ائمه و توسل به آنان خواسته هایشان اجابت شود. دعای توسل نمونه ی بارز اینگونه دعاهاست.

 - در کل دعا هیچ گونه درخواستی مطرح نمی شود ولی در آن به صفاتی از خداوند اشاره می شود که خود بیانگر نوعی خواسته و دعاست . به عنوان نمونه تعقیبات اختصاصی و مشترک  نمازهای یومیه و دعای وحدت « لااله الاالله الها واحدا و نحن له مسلمون.... »  را می توان نام برد.

 - در برخی دعاها اوصاف خداوند ذکر می شود ؛ سپس توسل به ائمه یادآوری می شود و در انتها دعا بیان می شود.

در برخی از دعاها نیز تسبیحات خداوند بیان شده و سپس درخواست و دعا مطرح می شود.

***

 

نظرات 17 + ارسال نظر
خبرنگاران جوان رامسر چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:13 ق.ظ

سلام آقا مهدی
به نامتان اشاره ای نکردید و ما بطور حدس و گمان و از روی اسم مطلب قبلی فهمیدیم که شما باید باشید.
برای شما آرزوی موفقیت داریم.

سلام
ممنون از زحمتی که کشیدید.
با سپاس.

طاهری نیا چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:12 ق.ظ

سلام.
بنظرم دعا موضوعی شخصی است. هرجا که از این حالت خارج شده در خدمت هدفی سیاسی قرار گرفته!
دعا خواستن است با تمام وجود و نتیجه اش خود شناسی است و خداشناسی.
التماس دعا!

سرمدستان پنج‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:27 ق.ظ http://sarmadestan.blogfa.com

سلام علیکم
علی رغم خواندن بخی از دعاها وزیارتهای امده در مفاتیح الجنان هرگاه به مفاتیح بر می خورم به یاد تفکیک شریعتی می افتم
...تشیع علوی وتشیع صفوی...
ضمن انکه به صفویه بخاطر بلند کردن علم تشیع در جهان انروز احترام میگذارم...
همکلاسی عزیز در ماه مبارک رمضان همکلاسیهایت را نیز دعاکن..
خداحافظ شما

مرتضی از رامسر شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 05:45 ق.ظ http://www.hmb268.blogfa.com

سلام آقای مهندس
ممنون که خبر دادید
مطلبتون در مورد دعا جامع و کامل بود
توی مه رمضان برای ما همشهریاتون بیشتر دعا کنید
بازم ممنونم
منتظرتونم
فعلا ...........



در سحر ها آنگاه که از سجاده نیازتان گل یاسی میروید التماس دعا ...

معصومه تاج بخش شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:09 ب.ظ

سلام
با تشکر از شما جناب آقای حلاجیان عزیز
از مطالبتان استفاده کردم و از اظهار محبتتان تشکر می کنم.
من برای همه رامسریهای مهربان دعا می کنم خصوصا در این ماه.راستی آقای حلاجیان: می خواستم بپرسم شما آقای دکتر میلاد محقق (رامسری هستند) را می شناسید و آیا با ایشان ارتباطی دارید؟
ممنون می شم پاسخم را بدهید.
التماس دعا

با سلام
نه نمی شناسم . اما میپرسم و اطلاعات خواسته شده ی شما را به شما می رسانم.
با سپاس.

معصومه تاج بخش یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:03 ق.ظ

سلام آقای حلاجیان
ممنون از اینکه پاسخ دادید.اگر برای شما امکان دارد اطلاعات خواسته شده را برایم ایمیل کنید:
ma.su.me@hotmail.com
آقای دکتر محقق در دانشگاه کویت سخنرانی داشتند و من در آنجا با ایشان آشنا شدم.ایشان در میان عربها با اقتدار از عظمت ایران و مردم کشورمان صحبت کردند و مهمتر از همه از رامسر به زیبایی یاد کردند و جو دانشگاه دست ایشان افتاده بود.طوری که عربها مجذوب وطن پرستی ایشان شده بودند.
من از ایشان سوال کردم آقای دکتر شما رامسر را از کجا می شناسید؟ او با زیبایی و شیوه ای خاص پاسخ داد : به کسی که در آنجا بدنیا آمده و بزرگ شده حق بدهید که بخوبی بشناسد.
من گفتم: من هم رامسری هستم.و ایشان در مقابل گفت: نه من نه شما و نه هیچ کس دیگری رامسری نیست.همه ما باید رامسری شویم. رامسری شدن یعنی همه وقت به فکر رامسر بودن.چه در حرف و چه در عمل.خلاصه گفتمان خوبی بین ما حاکم بود که من نظیرش را نشنیده بودم و الان در حال نوشتن مذاکراتمان هستم تا بلکه بتوانم جایی منتشر کنم.
چون می خواستم با ایشان رابطه برقرار کنم از شما که آن متن عرفانی و چهره شما را در لینک اخبار رامسر دیدم، خواستم در مورد این رامسری با سواد و با شخصیت اطلاعاتی به من بدهید.
اگر لطف کنید خیلی ممنون شما می شوم.در ضمن باز خواهش می کنم برایم ایمیل کنید.
از لطفی که در حق من می کنید سپاسگزارم.

سلام
به محض دریافت اطلاعات آن را برای شما ای میل می کنم.
با سپاس.

معصومه تاج بخش یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 03:38 ب.ظ

سلام آقای حلاجیان
خبر ورود شما را به عرصه انتخابات خواندم و خیلی خوشحال شدم.
تورو خدا آقای حلاجیان بکوشید تا دیگر آقای راهب رای نیاورد.
این مرد اصلا برازنده رامسر نیست.

سلام
تلاشم اثبات درستی کارهایی که انجام می دهم باید باشد نه حذف دیگران.
امیدوارم که به وسوسه ی شیطانی حذف رقبای انتخاباتی دچار نشوم.
که اگر اینگونه شود حتما از صحنه کنار خواهم رفت.
با سپاس.

درج شده در اخبار رامسر یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:14 ب.ظ



[ web | email ] مهدی حلاجیان


سرکارخانم تاجبخش
با سلام
استجابت آنی و یا با تاخیر ؛ استجابت دعا در موضع خواسته شده و یاجای دیگر همه ی اینها در روندی قرار می گیرد که به آن « حکمت الهی » گفته می شود.
حکمت الهی بر اساس « مصلحت » ؛ « مشیت » و در چارچوب « عزت » قرار دارد.
« انسان هر چیزی را به قیمتش می خواهد نه هر قیمتی » نیز را می توان با چهار گزینه ی فوق الذکر انطباق داد . آنگاه به پاسخ پرسش خواهیم رسید.
در این ماه عزیز مرا هم دعا کنید.
با سپاس.


چهارشنبه 28 شهریور ماه سال 1386 ساعت 14:29


[ web | email ] علی اکبری


سلام
از زحمات شما تشکر می کنم که اخبار و مقالات رامسر و رامسریها را پخش می کنید.
از آقای حلاجیان هم بخاطر مقاله خوبشان تشکر می کنم.
انشائالله همه جوانان رامسری به بالندگی واقعی برسند.
این خواسته قلبی ما رامسریهای پا به سن گذاشته است.


چهارشنبه 28 شهریور ماه سال 1386 ساعت 14:00


[ web | email ] تاج بخش


سلام و با تشکر از شما آقای حلاجیان
منظورم اینه که مثلا من از خداد چیزی را بخواهم و خدا همان چیز را به من بدهم منتها به صورت دیگری که من نمی خواهم.
معمولا انسان هر چیزی را به قیمتش می خواهد نه هر قیمتی .
آیا باید در دعا کردن دقیقا به همان چیزی که می خواهی باید اشاره کنی یانه کلی بگییم خدا خودش همان چیزی را می دهد که ما دقیقا آن را می خواهیم.
با تشکر فراوان


چهارشنبه 28 شهریور ماه سال 1386 ساعت 13:16


[ web | email ] مهدی حلاجیان


سرکارخانم تاجبخش
ممنون از حسن نظرتان .
منظورتان از نکات ابهام انگیز برایم روشن نیست. آیا می توانید نمونه ای ارایه کنید تا بهتر پاسخ دهم ؟
با سپاس.


چهارشنبه 28 شهریور ماه سال 1386 ساعت 10:44


[ web | email ] معصومه تاج بخش از کویت


با سلام به همه رامسریهای عزیز و زحمت کشان اخبار رامسر
از مقالاتی که برایمان می نویسید متشکرم و همیشه از آنها استفاده می کنم و از نویسندگان آن هم متشکرم خصوصا آقای حلاجیان.
می خواستم بپرسم که آیا در ادعیه نکات ابهام انگیزی هم وجود دارد که ما باید نسبت به آنها تمرکز بیشتری داشته باشیم تا وجه دیگری از محتوای خواسته ها ظهور و ثبوت پیدا
نکند؟

سید ابراهیم میرحسینی یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:25 ب.ظ http://vagooyeha.blogsky.com

سلام مهندس!
مطلبتون قشنگ بود وجامع.اما دسته بندی و مقدمه و موخره تون خیلی کلاسیک بود. البته این شاید یک نگاه شخصی (به قول رضا طاهری نیا) باشه اما اساسا می شه به ۵ رکن اصلی دعا نیز اشاره کرد:
۱.معرفت= شناخت محبوب با تمام وجود(من وجدنی عرفنی)
۲.عشق= دوست داشتنش (من عرفنی عشقنی)
۳.فقر= نداشتن هیچ در مقابلش(انتم فقرا الی الله)
۴. رجاء= امید به فضلش (الهی! امنا بفضلک ولا تعاملنا بعدلک)
۵. توکل = پایان کار رو به او واگذار کردن ( من یتوکل علی الله فهو حسبه)
با این تقسیم بندی شاید مضمون دعا و یا اساسا خود دعا وسیع الطیف تر بشه و هر مونولوگ یا نیایشی که شامل این ۵ رکن باشه رو دعا نامید.
از نگاه دیگه کلیه دعاهایی که حتی در مفاتیح الجنان ذکر شده (البته اونایی که واقعا دعا هستن نه دعاهایی مثه دعای رفع درد دندان!!!) شامل این ۵ رکن نیز هستن.
راستی در مورد داوطلب شدنتون تو انتخابات هم خوشحال شدم.پیروز باشین.
طاعاتتون قبول.
عزت عالی مستدام

سلام سید سادات شهر
دسته بندی شما از دید انسان « دعا کننده » به دعاست اما دسته بندی بنده از روی متن دعاها.
دسته بندی شما و زاویه ی دیدتان به دعا زیباست. و من از این منظر به آن نگاه نکرده بودم.دستتان درد نکند.
از لطف شما در خصوص انتخابات هم ممنونم.
با سپاس.

مرتضی از رامسر دوشنبه 2 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 07:49 ق.ظ http://www.hmb268.blogfa.com

سلام آقای مهندس
ظاهرا پیش بینی های من درست از آب دراومد
باعرض تبریک و آرزوی موفقیت در عرصه خدمت رسانی
با چند صوت در مورد ماه رمضان و هفته دفاع مقدس بروزم
منتظرتونم
فعلا ...........

خواهشا دیگه دوباره از من نخواین خودمو بیشتر معرفی کنم
با تشکر و سپاس فراوان

سلام
حتی اگر شما را نشناسم ؛ که نشناختمت این مطلب چیزی از دوستی های مجازی نخواهد کاست.
امیدوارم دوستان ؛ هم رکاب هم ؛ شویم.
خوشحالم که پیش بینی شما درست از آب در آمد ؛ اما خودم چند وقتی است به این نتیجه رسیده ام.
با سپاس.

اخبار رامسر دوشنبه 2 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 05:32 ب.ظ

سلام آقا مهدی
لطفا در بخش نظرات مطالبتان وارد شده پاسخ دهید.
برای شما آرزوی موفقیت داریم.

معصومه تاج بخش چهارشنبه 4 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:34 ق.ظ

سلام آقای حلاجیان
بچه های دانشگاه بسیار پیگیرند که در مراسمی که حدود دو ماه دیگر در این کشور برگزار می شود از آقای دکتر برای سخنرانی دعوت کنیم.
به همین دلیل من همچنان منتظر ارسال پاسخ از سوی شما هستم.
لطفا به ایمیلم ارسال کنید: ma.su.me@hotmail.com
با آرزوی موفقیت همه رامسریها.

سلام
از رامسری ها پرسیدم نمی شناختند اورا.
باز می پرسم به جواب رسیدم ای میل می کنم.
با سپاس.

سید مهدی طاهری شنبه 7 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:08 ب.ظ http://delnewesht.blogsky.com

سلام
به نظرم یک تقسیم بندی کلی تر بدینگونه است:
دعاهای وارده در یک زمان خاص مانند ماه رمضان
دعاهای وارده در مکان خاص مانند مسجد النبی یا بارگاه امامان
دعاهای رسته از قید زمان و مکان مانند مناجاتهای امام سجاد در صحیفۀ سجادیه

سلام سید
این مطلب شما مربوط به مقاله ی بعدی اینجانب تحت عنوان « نقش زمان و مکان در دعا » نوشته خواهد شد.
با سپاس.

معصومه تاج بخش از کویت سه‌شنبه 10 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:54 ب.ظ

سلام آقای حلاجیان
با تشکر از زحمات و حسن توجه شما در خصوص پیگیری آقای دکتر محقق وآرزوی قبولی عبادات شما در این ماه عزیز.
یکی از دوستانم در ایران توانست اطلاعات خوبی در مورد ایشان برایم جمع آوری و ارسال کنند و خیال مرا هم راحت کردند.ما هم همین حالا برای ایشان دعوتنامه را ایمیل کردیم تا در کنفرانس دانشگاهی ما تشریف آورده و سخنرانی داشته باشند.
در شبهای قدر ما را از دعاهای خوب خودتان فراموش نکنید.
برای شما و همه رامسریهای خوب و مهربون آرزوی مو فقیت و سلامتی دارم.

سلام
ممنون می شوم آدرس ارتباط ایشان را برای آشنایی بیشتر به بنده هم بدهید.
با سپاس.

معصومه تاج بخش از کویت چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 08:59 ب.ظ

آدر س ایشان:

drmohaqeq@gmail.com

با آرزوی موفقیت برای شما و همه رامسریهای عزیز.

با سلام
ممنون و متشکر
با سپاس.

یعقوب حیدری تنکابن(بچه بابلسر) جمعه 18 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 01:40 ب.ظ http://hodifa.blogfa.com

سلام دوست عزیزعباسپوری . به وبلاگتون سرزدم. خیلی خوب بود.بسیارخوشحال شدم.امیدوارم که موفق باشی.اطلاعات مفیدی داره.فارغ التحصیل برق ورودی 74هستم.وبلاگتون رو تو وبلاگم قرار دادم. شما هم لطف کن ما رو شرمنده کن. با تشکر.

علی اکبر بسطاق پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 04:17 ب.ظ

سلام خسته نباشید


توضیحاتون عالی بود بیشتر بنویس


باآرزوی موفقیت آرزوهایت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد