ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

بنزین ؛ سهمیه بندی و اثرات آن بر گردشگری

در مورد بنزین قبلا مطلب نوشتم اما آنچه باعث شد دوباره در این خصوص بنویسم اثرات نامطلوب سهمیه بندی بر گردش گری است.

 *  اثرات جنبی سهمیه بندی بنزین برای بعضی ها :

- برای آنهایی که دارای مکنت مالی هستند ؛ انتخاب چند ماشین که اتفاقا دارای سهمیه ی زیادتری هستند مثل وانت و نیسان ؛ خیلی سخت نیست. بدین جهت با خرید وسایل نقلیه ای از این دست مشکل سهمیه ی بنزین خود را حل کرده اند.بدون اینکه نیازی به خودروهای نامبرده داشته باشند. 

- بعضی ها هم ( از قبل برای حل مشکل طرح ترافیک که در تهران ؛ دردسر ساز است ) از قبل تاکسی دریافت کرده اند و بدون اینکه نیازی به خودرو جز رفتن به محل کار داشته باشند از این امکان استفاده می کردند و اکنون نیز دارای سهمیه ی لازم هستند . این دسته  نیز بطور عمده ؛ بازاریان را شامل می شود.

- برخی دیگر در محیط خانه  برای هر فرزند یک خودرو تهیه کرده بودند تا در موقع نیاز مشکلی نداشته باشند ؛ برای این دسته نیز میزان سهمیه با اشاره به تعداد خودروهای موجودشان بی معنی است.

  *  اثرات جنبی سهمیه بندی بنزین برای بعضی ها ی دیگر:

- برخی در دوران بازنشستگی برای جبران کاهش در آمد ماهیانه ناچار به شغل رانندگی روی آورده بودند ؛ سخت ترین شرایط برای این عده رقم خورده است. کاهش قابل توجه میزان سهمیه ی دریافتی نسبت به میزان مصرف روزانه برایشان به یک معضل عظیم تبدیل شده است. بعضی ها ترجیح داده اند که این کمبود را با افزایش نرخ کرایه ها جبران کنند. لازم به ذکر است که این افراد عضو تاکسیرانی نیستند تا تنبیه شوند و نرخ را کم نمایند.

- عده ی زیادی از مردم نیز که دارای فرزندان مدرسه رو بوده اند و نمی توانستند در ایام مدرسه به مسافرت بروند وعده ی تعطیلات تابستانه را به فرزندان خود داده اند ؛ سهمیه بندی ناگهانی بنزین چون پتک محکمی بر سرشان فرود آمده و علاوه بر ناتوانی در رفتن به سفر باید اثرات روانی ناشی از عدم مسافرت را خود و فرزندانشان به دوش بکشند.

- در شهر بزرگ و آلوده ی تهران بزرگترین تفریح آنانی که خودرو داشتند رفتن به اطراف تهران مثل رودخانه های سد کرج و لتیان جز برنامه ی هر هفته ای بوده ؛ که با سهمیه بندی کاملا از برنامه هایشان حذف شده است.

- رفتن از تهران ( سرزمین هفتادو دو ملت )  به قصد صله ی رحم و بازدید از خویشان برای بعضی ها جزو برنامه های هفتگی بوده است سهمیه بندی بنزین  ضربه ای اساسی را به این کار وارد کرده است.

 - بعضی از تاکسی تلفنی ها که درخواست ماشین از آنها می شود می گویند به علت سهمیه بندی ؛ ماشین ندارند. به همین دلیل هم کرایه ها زیاد شده  ( چون میزان درآمدشان کم شده )؛ می گویند شکایت کنید ؛ به کی و کجا معلوم نیست. تازه اگر شکایت کنید کی رسیدگی می شود ؛ باز معلوم نیست. یا این شکایت شما را به پولتان و راننده ها را به عقب نشینی وادار می کند ؛ باز معلوم نیست.

 - دربعضی از بزرگراههای تهران که اتفاقا اطرافشان منازل مسکونی قرار گرفته است. نه تاکسی عبور می کند و نه خط های سرویس اتوبوس واحد تردد می کند.از جمله اتوبان نواب ؛ بزرگراه یادگار امام ؛ بزرگراه نیایش ؛ بزرگراه شهیدبابایی ؛بزرگراه شهید صیاد شیرازی ؛ بزرگراه شهیدآبشناسان و.... به نظر شما مردم منطقه ی مزبور که عموما دارای وسایل نقلیه شخصی بوده اند چه باید کنند.

 - در بعضی مناطق همکاران که صبح ها به محل کار می رفتند هیچ وقت بیشتر از دو سه  دقیقه منتظر ماشین های سواری نمی شدند. اما از وقتی که سهمیه بندی شده خیل مسافران منتظر ماشین آنقدر زیاداست که گاهی تا نیم ساعت هم منتظر ماشین می مانند اما باز نتیجه نمی گیرند.

* بنزین و گردشگری

- اساسی ترین ضربه ی ناشی از سهمیه بندی متوجه صنعت گردش گری شده است.

صنعت گردش گری شامل : هتل ها ؛ میهمانسراها ؛ فروشگاه های بین راهی ؛ حمل و نقل های بین شهری ؛ اتاق های اجاره ای محلی که بطور مستقیم و صدها شغل مرتبط دیگر مشمول مهلک ترین ضربات اقتصادی شده اند.

- بسیاری از مردم در مناطق گردشگر پذیر چشمشان به دست هایی بود که حکمت الهی آنان را به عنوان گردشگر به مناطق آنان می فرستاد. ارتزاق روزی اینان به میزان گردشگر در تردد بستگی داشته و دارد.

 با نگاهی به مناطق گردشگری چون شمال ایران این موضوع به وضوح قابل رویت است که کاهش چشمگیر گردشگر چه وضع فلاکت باری را برای آنان رقم زده است.

مردمی که تنها ممر در آمدشان در طول سال اجاره ی اتاق ها و منازل مسکونی بوده ؛ در تابستان امسال با بدترین دوران زندگی خود مواجه شده اند.

آنهایی که با ایجاد ایستگاه های بین راهی در مناطق گردشگر پذیر میزبان میهمانان بوده اند نیز دستخوش وخامت بارترین دوران رکود اقتصادی شده اند.

وضع تولید ؛ توزیع و پخش کنندگان صنایع دستی ؛ تعریفی ندارد.

فروشگاه های کنار خیابان نیز از این مصیبت در امان نمانده اند.

 *  بنزین و نکاتی دیگر

 - در یک نظر کارشناسانه با اشاره به اعلام توزیع ۸ میلیون کارت سوخت قائدتا باید مصرف سوخت در بدترین شرایط و بطور متوسط روزانه ۵.۵ لیتر ( به گفته ی یکی از مسوولان  موافق سهمیه بندی و مطلع ) ما باید در روز ۴۴ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشیم ؛ اما در آن زمان اعلام شده است که جمع تولید و واردات بنزین چیزی حدود ۷۶ میلیون لیتر است. با اشاره به اینکه مرزها ( طبق نظر ماموران امنیت )  در خصوص قاچاق بنزین در کنترل بوده ؛ چطور ممکن است در بد بینانه ترین وضعیت از ۳۱ میلیون لیتر باقی مانده بنزین به راحتی از کشور خارج شود ؟ ( این میزان را به تعداد تانکرهای خروجی تبدیل کنید ) . فرضیه ی مطرح اینست که عده ای بنزین خریداری شده را بطور مستقیم به کشورهای دیگر قاچاق کرده اند. ( راست و دروغ گردن آنهایی که میگن ).

- یکی دیگر ازنکات سهمیه بندی سخنرانی و ارایه ی نظرات کارشناسانه ی بعضی از مسوولان است . توجه کنید :

با سهمیه بندی بنزین میزان تصادفات کم شده است .

با سهمیه بندی بنزین میزان ترافیک کم شده است.

و بعضی های دیگر گفته اند با سهمیه بندی بنزین میزان مصرف آن کم شده است.

یکی نیست به آنها بگوید ؛ عزیزان  ؛ با حذف بنزین طبیعتا هیچ تصادفی نخواهیم داشت و اساسا معضل ترافیک حل خواهد شد و دیگر نگران اسراف در هزینه ی بنزین نخواهیم بود و شاید بتوانیم با صادرات آن در آمد ارزی نیز کسب کنیم.

شاید بهترین راه حل برای آنان ؛ حذف صورت مسئله بجای حل مسئله است.

 - بحث دیگر نظرات کارشناسانه در خصوص محل خرج کرد میزان صرفه جویی حاصله از سهمیه بندی است.از آن جمله:

ایجاد خط ریلی

توسعه ی ناوگان حمل و نقل

تولید و ساخت پالایشگاه های مدرن و ...

سابقه ی تاریخی نشان داده است که افزایش در آمد هیچ تغییری در توسعه ی کشور نداده است. روشن است که تفکر هزینه کردن از محل صرفه جویی نیز ؛  از نظر مردم ؛ سرابی بیش نیست.

  *  در نوشته قبلی توضیح دادم که لازم است در میزان سهمیه ی اختصاصی تمهیداتی اندیشیده شود تا از اثرات روانی و جانبی آن کاسته شود.هنوز بر این باورم و امیدوارم تادیرنشده این اتفاق مهم روی دهد. 

 

پی نوشت :

درج این مطلب در سایت جهانگردان رامسر

نظرات 17 + ارسال نظر
سیدابراهیم میرحسینی دوشنبه 25 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 10:29 ب.ظ

آقا مهدی ! سلام
نوشته شما واقعا حق مطلبو ادا کرد.
ولی چه باید کرد!؟
باد ما را با خود خواهد برد!؟

عباس سه‌شنبه 26 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:01 ق.ظ

مهدی خان
سلام
من هم رکود گردشگری را در سفر به شمال در روز های اخیر کاملا احساس کردم .ظاهرا مردم برای تفریح جز مرگ راهی ندارند.

ناشناس سه‌شنبه 26 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 02:02 ب.ظ http://www.beeshghat.blogfa.com

http://mehal51.blogsky.com/

داریوش فریاد رامسر چهارشنبه 27 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:35 ب.ظ

سلام
ببخشید چند کلمه ایی نوشتم عامل دیگر بالا رفتن قیمت‌ها افزایش هزینه خدمات، سوخت و حمل و نقل است که بخشی از سهم هزینه تولید را تشکیل می‌دهد.

رشیدی به اقتصاد «غیررقابتی و آشفته» اشاره کرد ساختار منفعل اقتصاد ایران که اتکای قابل ملاحظه‌ای به نفت دارد اجازه رقابت به تولیدکنندگان را نمی‌دهند از سوی دیگر آشفتگی بازار که به دلیل دخالت و تصمیمات عجیب دولت ایجاد شده است آینده مشخصی را پیش‌روی تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند و برخی از تولیدکنندگان برای اینکه از آینده بازار وحشت دارند برای پوشش هزینه‌های احتمالی و غیرقابل پیش‌بینی خود نسبت به فروش تولیدات خود با قیمت بالاتر اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به رشد نقدینگی 40 درصدی تأکید کرد: متأسفانه دولت نهم میل و علاقه بسیاری به خرج کردن بیش از درآمد خود دارد .

عبداللهی پنج‌شنبه 28 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:05 ق.ظ

سلام
جانا سخن از زبان ما می گویی. بسیار خوب نوشتید و واقعاْ حق مطلب را ادا کردید. چند روز قبل که اتفاقاْ یکی از همکاران به رامسر مسافرت کرده بود از رکود ویلاها و مسافرخانه ها و رستورانهای بین راهی و نارضایتی صاحبانش از طرح سهمیه بندی بنزین می گفت و شاید ما باید این را هم به دردهای دیگر مردم شمال اضافه کنیم. بنظر من سهمیه بندی بنزین را می توان به قطع عضو آسیب دیده ای تشبیه کرد که امکان ترمیم آن با کمی تدبر و تامل و دور اندیشی بیشتر وجود داشت.باید برای درست مصرف بنزین و بجا و بموقع استفاده کردن از بنزین فرهنگ سازی کرد و نه اینکه نیازهای مردم را از آنان سلب کنیم و محدود کنیم و آنگاه پز رفع آلودگی و کاهش تصادفات بدهیم. با اینگونه راهکارها دیگر نیازی به تعقل و تفکر و مهندسی باقی می ماند؟

سیــد مهــــدی طـا هری شنبه 30 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:19 ب.ظ http://delnewesht.blogsky.com

سلام
آقا بد است که تلفات جانی در جاده ها کم می شود؟!!

داریوش فریاد رامسر یکشنبه 31 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 03:42 ب.ظ http://http://yellramsar.blogfa.com/

سلام مهندس جان خسته نباشید از رهنمود های شما استفاده می بریم سر بلند باشی راستی ۱۰ مرداد تولدمه با این موضوع از خاطرات جنگ خودم اپم
روز میلاد...

روز من !

روزی که من آغاز شدم !

و اما یک خاطر در باره جشن تولدم !!

در سنگرنشینی !

کیک کوچولوی 2نفره ای رو که از قبل در ستاد پشتیبانی از کمک های مردی به همت حالا ... تک زده بودم روی چفیه تو وسط سنگر گذاشتم

سید محسن دوشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 03:56 ب.ظ http://www.mohsenelx.blogfa.com

سلام دوست عزیز. پیشاپیش فرا رسیدن میلاد مولای متقیان امیر مومنان علی ابن ابی طالب (ع) را به شما تبریک می گویم.
آپ کردم. مشتاق شنیدن صدای گام هایت هستم...

ابوذر باقرسلیمی پنج‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:44 ق.ظ http://baghersalimi.blogfa.com

روز پدر بر شما هم مبارک باشه. ان شاالله صدها سال عمر با عزت داشته باشی.

مرتضی از رامسر پنج‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:47 ب.ظ http://www.hmb268.blogfa.com

سلام آقای مهندس
ممنون که سر زدید
در مورد مطلبتون باید بگم درسته که سهمیه بندی بنزین مشکلات زیادی رو بوجود آورده حالا در مورد گردشگری که جای خودشو داره البته این هم از شانس بد هم محلی ماست
ولی نباید از حق بگذریم که این کار بالاخره باید انجام می شد . شاید شنیده باشید که خانم ابتکار در مصاحبه اش گفت : ما هم می خواستیم این کار را انجام دهیم که بدلیل مسائل سیاسی نتوانستیم این کار را عملی کنیم .
تا کی می شد که دولت بنزین را 700 تومان بخرد و 100 تومان به مردم بدهد
باید پذیرفت که این تحول عظیم مشکلاتی رو هم بهمراه خواهد داشت
شاید تا یک سال مردم مشکلاتی رو داشته باشند ولی حسن های این کار بسیار بیشتر خواهد بود
منتها باید گفت که انتظار مردم این بود که دولت و مجلس با کارشناسی بیشتری به این مسئله بپردازند .
در آخر می خواستم به عنوان یک دوست کوچکتر یه پیشنهاد بدم که آقای مهندس لطفا در نوشته های بعدی خودتون مسائل سیاسی را کنار بگذارید چون هر کسی که مطالبتون رو می خونه اگر هم هیچی از مسائل اطراف خودش ندونه می فهمه که بسیاری از مطالب از روی اختلاف در طرز تفکر سیاسی است و رنگ و بوی نقد و انتقاد را نداره ولی بسیاری از مطالبتون قابل قبول و نقد منصفانه است .
البته عذر خواهی می کنم امیدوارم ناراحت نشده باشید
باتشکر آقای مهندس
منتظرتونم
فعلا...............


راستی ولادت حضرت علی و روز پدر هم مبارک

سلام
تذکر شما را به دل می خرم اما به شما اطمینان می دهم که هیچگاه نوشته هایم را با ملاحظه ی سیاسی ننوشته ام.
متاسفانه چون نگاه ها به مسایل اجتماعی و اقتصادی با سیاست آمیخته شده است هر نقد غیر سیاسی نیز با دید سیاسی دیده می شود. البته منظورم فقط شما نیستید شاید بنده هم خیلی وقت ها دچار این تناقض شده ام.
از اینکه بعضی از مطالبم رو قابل قبول و منصفانه دانستی " از حسن نظرت ممنونم.
با سپاس.

خبرنگاران جوان رامسر پنج‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:32 ق.ظ http://ramsarnews.blogsky.com

سلام
مدتی بود بخاطر امتحانات کم کار بودیم و بعد هم مشکلی که برای پرشین بلاگ پیش آمد و ...
برای احتیاط به بلاگ اسکای روی آوردیم تا بعد از رفع نقص از پرشین بلاگ به وبلاگ اصلی برگردیم البته در وبلاگ اصلی لینک را آدرس دادیم.
منتظر مطالب شما هستیم.
موفق باشید مهندس جان رامسری

[ بدون نام ] جمعه 12 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:30 ق.ظ

آقای آقا مهدی در اصل سهمیه بندی هیچ شک و شبهه ای وارد نیست. بالاخره یک روز در کشور بایستی این تصمیم گرفته میشد. ضمنا ما در چرایی سهمیه بندی چقدر اطلاعات داریم از کجا معلوم این قضیه به امنیت ملی گره خورده باشه که حاکمیت مجبور شد علیرغم میل خود و مردم این تصمیم را اتخاذ کند.یک سووال ؟مگه پول ناشی از سهمیه بندی به نسبت بودجه کشور چقدر تناسب داره با تورم و بار منفی بوجود آمده در کشور ؟ معلومه بسیار ناچیزه .پس در سهمیه بندی قطعا مسایل مرتبط با امنیت مای داخلی و امنیت ملی خارجی تاثیر داشته.

مرتضی از رامسر سه‌شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:36 ق.ظ http://www.hmb268.blogfa.com

سلام آقای مهندس
آب ییلاق سازگار
جواهرده خوش گذشت ؟؟
بهم یه سر بزنید
منتظرتونم
فعلا ...............

نسیم رامسری دوشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:11 ق.ظ

آقای آقا مهدی مطلب ۱۲مرداد۸۶ را من نوشتم .اگه شناختی من کی هستم تو رو میکنم عضو ارشد مذاکره کننده ی هسته ای .
نسیم رامسری

سلام
در « ساحل دریا » وجود « نسیم » لازم است. اما با نداشتن آدرس وبلاگ غیر ممکنه بشناسمت.
هرچند از اینکه لطف می کنید و سر می زنید خوشحالم.
با سپاس.

سیــد مهــــدی طـا هری سه‌شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:04 ب.ظ http://delnewesht.blogsky.com

سلام
با دور دوم رقص مرگ چطور ید؟ یحتمل حال می کنید!

[ بدون نام ] سه‌شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:43 ب.ظ

آقای مهندس مهدی .بیا و مستقل باش .مردمی باش .وکارامد باش .اونوقت میبینی که مانند نسیم بر موج موفقیتها سوار میشی و در ساحل امن ژیاده.
ارادتمند
نسیم رامسری

سلام
با توکل بر خدا
سه گزینه ی یاد شده می تواند زمینه ساز موفقیت ها باشد.
زمانی موفقیت کامل است که خداوند محبت شخص را در دل دیگران متبلور کند خواه این شخص شما باشید و یا دیگران.
منتظر وزیدن « نسیم » های محبت بیشتری از شما هستم. حتما مرا راهنمایی کنید و راه درست را نشانم دهید.
بنده در همایش کانون دوستی رامسر در هتل رامسر ۵ شنبه ۸ / ۶ / ۸۶ حضور دارم خوشحال می شوم از نزدیک ببینمت.
با سپاس.

محمدی چهارشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:35 ق.ظ http://clon.blogfa.com

از اینکه لطف می کنین به حقیر سر می زنید ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد