ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

بنزین

افزایش قیمت بنزین آری یا نه ؟

سهمیه ی بندی بنزین خوب است یا بد ؟

اعلام سهمیه بندی بنزین در بازه ی زمانی ۴ ساعته خوب بود یا نه ؟

میزان سهمیه بندی بنزین مناسب است یا باید افزایش یابد ؟

سوال اول و دوم سوالاتی بود که چندین سال است مورد مجادله ی مجلس و دولت است و سوال سوم و چهارم سوالات جدیدی است که ذهن ایرانیان به آن مشغول است.

****

 - با اشاره به افزایش قیمت جهانی بنزین و اینکه قسمت اعظم مصرف بنزین کشور از واردات آن تامین می شود ؛ شاید افزایش قیمت آن از گزینه های غیر قابل انکار جامعه باشد.بحثی که در مجلس ششم به آن پرداخته شد و با افزایش چند درصدی سالیانه روند منطقی و مطلوبی را دنبال می کرد. این امر با سیاست تثبیت قیمت ها مکتوم ماند و اثرات نامطلوب آن در این چند ساله به ناگاه سر ؛ بازکرد.

 - وجود تحریم های اعمال شده در خصوص«  ایران هسته ای » دیر یا زود دامن ایران را فرا می گیرد و طبیعی ترین حالت ممکن نفروختن  بنزین به ایران بود ؛ که اهرم فشاری از جانب قدرت مداران به ایران به حساب می آمد و بدینطریق دولتمردان در فشار ناشی از مطالبات مردم واقع می شدند.

 - قیمت بنزین در ایران همانطور که همه می دانند ( و نه حتی مقایسه با کشورهای همسایه ) قیمت نازلی دارد ؛ بطوریکه ۱.۵ لیتر آب معدنی ( با اشاره به وجود و فراوانی آب شرب در ایران ) مبلغی حدود ۴۰۰۰ ریال است اما همین مقدار بنزین در کشور با قیمت جدید معادل ۱۵۰۰ ریال عرضه می شود. اساسا قیمت آب در همه جای دنیا ارزان تر از بنزین است و در کشور های همسایه ی جنوبی ما ؛ با وجود عدم دسترسی به آب شرب ؛ قیمت آب ارزانتر از بنزین است.

 - اثر افزایش قیمت بنزین و مواد سوختی بی شک قیمت کالا ها را با درنظرگرفتن قیمت حمل و نقل بالا می برد و بطور طبیعی این افزایش قیمت ها جهت حرکتشان طوری است که مردم آسیب پذیر صدمات بیشتری را متحمل می شوند. البته این امر با افزایش متناسب حقوق و در آمد تا حدی قابل جبران است.

 - بعضی از دولت مردان و مجلسیان و حتی بعضی از نخبگان معمولا قیمت بنزین را با قیمت عرضه شده ی آن در سایر کشورها مقایسه می کنند ؛ با پوزش از همه ی آنان باید بگویم که اشتباه بزرگ و غیرقابل قبولی را مرتکب می شوند. چرا که مقایسه ی قیمت یک جنس و یا کالا باید با سطح درآمد آنان سنجیده شود. واضح است که نمی توان با درآمد ریالی ؛ برای مردم هزینه های دلاری را رقم زد.

- در آمریکا قیمت بنزین با اشاره به سطح در آمد آنقدر بالاست که آمریکائیان ترجیح می دهند از ماشین های کم مصرف تر استفاده کنند و بدین لحاظ استفاده از ماشین های ژاپنی در امریکا ؛ با اشاره به مصرف سوخت کمتر ؛ رو به افزونی گذاشته است. و کمپانی های تولید خودرو تمام همت خود را برای پائین آوردن مصرف سوخت به کار می گیرند.

 - در ایران قیمت بنزین آنقدر ارزان است که کارخانجات تولید خودرو در ایران هیچ توجهی به میزان مصرف سوخت ندارند و خودروی ملی با مصرف ۱۳.۵ لیتر در صد کیلومتر یکی از رکورد داران مصرف سوخت است. ( در صورتی که خودروهای ژاپنی و حتی چینی  ؛ آن را به میزان ۳.۵ لیتر کاهش داده اند. ) و به همین ترتیب مردم نیز هیچ علاقه ای به خرید ماشین با سوخت کمتر ندارند.

 -   در خیابان های پایتخت و شهرهای بزرگ  مردم و خصوصا جوانان سوار بر خودرو خیابان ها را بدون داشتن هیچ برنامه ی کاری گز می کنند و سوخت را دود کرده و هوا را آلوده می کنند. 

بنابراین با اشاره به موارد فوق و شاید صدها مطلب دیگر افزایش قیمت بنزین را همه مطلوب می دانند به شرط آنکه با سطح درآمد جامعه هماهنگی داشته باشد.

****

با اشاره به مطالب یاد شده  برخی از مردم ؛ موافق سهمیه بندی بنزین نیز هستند و کسی با اصل سهمیه بندی آن مخالفت نمی کند.اما به چه میزان و به چه صورت مطلبی است که شاید ساعت ها وقت مجلس و دولت را نیز به خود اختصاص داده است.

اما آنچه که اکنون به اطلاع مردم رسیده بطور قطع و یقین جواب گوی مصرف  بسیاری از مصرف کنندگان نیست. و مسولین دست اندرکار باید چاره ای برای این وضعیت پیش بینی کنند.

****

با آنکه دولت در اعلام افزایش قیمت بنزین از ۸۰۰ ریال به ۱۰۰۰ ریال در بازه ی زمانی ۴ ساعته از ساعت ۲۰ تا ۲۴  ( ساعت ۲۰ اعلام افزایش قیمت و اجرا در ساعت ۲۴ ) با یک شوک روانی و ازدیاد جمعیتی که مشتاق بودند از آخرین فرصت بدست آمده نیز استفاده کنند و بنزین ۸۰۰ ریالی در باک ماشینشان داشته باشند ( البته خیلی ها هم بخاطر تفاوت ناچیز تغیی قیمت توجهی به این موضوع نکردند )؛ این تجربه ی تلخ را مجددا در سهمیه بندی بنزین اعمال کرد . اما این بار موضوع فرق می کرد با اشاره به میزان سهمیه در ماه  ( ۱۰۰ لیتر ) ؛ مردم به این نتیجه رسیدند که از فرصت استفاده کرده و تا عقربه های ساعت به ۲۴ نرسیده اند ؛ با هر زحمتی شده باک خودرو را تکمیل کنند. ازدحام جمعیت و استرس سهمیه باعث شد اکثر خیابان های منتهی به جایگاه های سوخت مملو از رانندگان و ماشین های در انتظار باشد .

موضوع به همین جا ختم نشد ؛ فشار روانی ناشی از عواقب سهمیه بندی و عصبیت های متراکم شده در صف های طولانی کم کم جو روانی مخالفت را تشدید و در دقایق آخر این امکان ؛ نفرات منتهی به پمپ بنزین را کلافه کرد و این آغاز ماجرای درگیری بزرگ مردم با پمپ داران و نیروی انتظامی که به منظور حفظ نظم و امنیت در پمپ بنزین ها بودند ؛ را موجب شد.

آتش زدن پمپ بنزین ها و حمله به مراکز دولتی و تخریب آنها ؛ شکستن شیشه ی بانک ها و تلفن های همگانی ماجرایی بود که از ساعت ۲۴ آغاز و تا ۳:۳۰ بامداد ادامه داشت.

بااشاره به تجربه ی پیش گفته ایجاد چنین تنشی قابل پیش بینی بود. راه کار چه می توانست باشد؟

دو راهکار وجود داشت:

یکی اینکه زمان سهمیه بندی را مشخص و یک فاصله ی زمانی برای آن معین می کردند. مثلا یک هفته . در این مدت هم افکار عمومی آمادگی قبول سهمیه بندی را داشت و هم فرصت ذخیره ی بنزین فراهم بود. ای کار یک اشکال بزرگ داشت و آن ذخیره ی بنزین در انبارها بود که در پی افزایش قیمت بنزین شاهد آن بودیم و این کار غیر عاقلانه و تلفات ناشی از آن را دیدیم ؛ که چه خانه ها و و چه خانواده هایی بر اثر این بی مبالاتی از بین رفتند.

دوم اینکه مردم را در عمل انجام شده قرار می دادند و صبح اعلام می کردند از ساعت ۲۴ دیشب سهمیه بندی بنزین اعمال شد. این عمل هرچند به ظاهر ناجوانمردانه می آید ؛ اما با عزم راسخی که مجلس و دولت برای سهمیه بندی داشتند بی خطرترین گزینه بود.

 ****

اما میزان سهمیه خوب است یانه . مطلبی است که امروزه همه درگیر آن هستند.

 - میزان سهمیه ی در نظر گرفته شده برای تاکسی ها و وانت بارها مناسب است و در طبیعی ترین حالت ممکن و در حالت کارکرد بالای ۱۴ ساعت در روز جوابگوی مصرف رانندگان خواهد بود.

 - اما با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل عمومی اساسا دارای سیستم نیست و اینکه اکثر کارمندان و کارکنان با توجه به پایین بودن سطح درآمد  ( در آمد ریالی و خرج کرد دلاری ) ناچار در شیفت عصر به شغل مسافرکشی مشغولند. و از آن مهم تر شغل عده ی کثیری که نتوانستند جذب مراکز دولتی شوند و برای امرار معاش با خرید قسطی و غیر قسطی ماشین به شغل مسافر کشی روی اورده اند و از قضا در سندیکای تاکسیرانی هم عضو نیستند. با مشکل بزرگ و غیر قابل انکاری مواجه هستند.

 - این سهمیه بندی و عدم تامین میزان سوخت مصرفی برای آنان ؛ رانندگان را به یک فرمول جدید رسانده است. افزایش غیرقابل تصور کرایه ها و این یعنی فشار مستقیم به مردم.

 - عدم امکان مسافرت خانواده ها  با اشاره به میزان سهمیه بندی است.

 - در شهرهایی مثل تهران بزرگ که بزرگی وسعت آن از چند استان هم بیشتر است مطمئنا برای کارمندان دولتی و غیر دولتی مشکل تردد را به دنبال خواهد داشت. کارمندان و کارگرانی که خواسته باشند از اطراف ورامین ؛ جاده ی دماوند ؛ اطراف کرج ؛ فردیس و هشتگرد خود را به محل کار برسانند باید قید صد لیتر بنزین رابزنند ؛ چون عملا جز محالات است که با این مقدار سهمیه این مسیر ها را برای یک ماه تردد کرد.حذف سرویس بعضی از ادارات و سازمان ها بدستور دولت نیز مزید بر مشکل شده است.در این خصوص ازدحام مسافران در ابتدای صبح به وضوح قابل مشاهده است.

بی شک تجدید نظر در سهمیه بندی بنزین لازم است. وتا سهمیه ی مردم که می توانند ازقبل پیش خرید کنند به پایان نرسیده باید فکری برای آن اندیشیده شود.

باتوجه به تصمیمات دقیقه ی نودی دولت ( که تجربه ثابت کرده است ) بعید می دانم این اتفاق بیفتد.نگران روزی هستم که اتفاقی شدید تر از اتفاق آتش زدن پمپ بنزین ها رخ دهد.

***

نتیجه گیری و خلاصه ی بحث:

 - افزایش قیمت بنزین با توجه کردن به سطح درآمد مردم ؛ منطقی است.

 - سهمیه بندی بنزین راهکار مناسبی است به شرط اینکه سازوکارهای مرتبط به آن دیده شود.( افزایش وسایل حمل و نقل عمومی و توجه کردن به میزان سهمیه ی مصرفی ).

 

 

نظرات 13 + ارسال نظر
سید مهدی طاهری یکشنبه 10 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 04:05 ب.ظ

سلام
مقاله بنزین را از کجا آوردید؟
--------------------------------------------------------------------------------
پاسخ :
سلام
کارکرد سلول های خاکستری خودمه.
با سپاس.

سیامک یکشنبه 10 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 04:44 ب.ظ http://www.siamakab1355.persianblog.com

در اینکه مصرف بنزین می بایست معقولانه تر می شد، شکی نیست.آسانترین و دم دست ترین راه سهمیه بندی است.فکر میکنم اگر آن دیپلمات سال گذشته از دهانش در نمی رفت که تحریم ایران با بنزین به ثمر می نشیند، آن وقت هیچ تحلیل اقتصادی نمی توانست باعث سهمیه بندی بنزین شود.کشوری که معیارهایش امنیتی و ... است ناگزیر به استفاده از چنین روشهایی است.
اما یک سئوال:تحلیلهای اقتصادی که یک روزه به دست نیامده.پس چگونه است که دولت کریمه با همراهی مجلس محترم دو سال به بهانه تثبیت قیمتها از برنامه پنج ساله عدول می کنند و قیمت بنزین ثابت می ماند و بعد در سال سوم به بهانه واقعی نمودن قیمت و کاهش مصرف و صرف یارانه های بنزین در طرحهای عمرانی به یکباره طرح سهمیه بندی آن هم از نوع سفت و سختش را ارائه میکنند؟و بعد نامش را میگذارند اقدام شجاعانه!!!کسی نیست بپرسد آن اقدام انبساطی چه بود؟ و این اقدام انقباضی؟بدبخت این مردم که از بس منبسط و منقبض شدند ترکیدند!!!
ضمنا حالا که مسئله بنزین را بررسی نموده اید لطفا این سئوالهای حقیر را نیز پاسخ گویید:
۱-آیا امکان افزایش ظرفیت تولید در سالهای گذشته وجود نداشته؟
۲-چه عاملی باعث شد که این افزایش تولید محقق نشود؟

سلام بر سیامک عزیز
از اینکه وقت گذاشتید و مطلب را خواندید و از آن مهمتر نظر دادید ممنونم.
اصل بحث بنده بر روی نحوه و شرایط اعلام سهمیه بندی متمرکز بود و بناچار باید دلایل سهمیه بندی و افزایش قیمت را نیز برای حذف بعضی از سوالت مطرح می کردم . اما در خصوص سوالت جناب عالی:
برای تفکر استبداد زده ی ما کارا ترین شیوه سهمیه بندی است. براستی بجز تولید بیشتر راهی برای مصرف زیاد پیش رو می ماند؟ مصرف بنزین ایران چند برابر مصرف هند است ( مقایسه کنید وسعت و جمعیت هند را با ایران ) . هر چند شخصا با این نوع برخورد ( سهمیه بندی ) مخالفم ؛ چرا که راه سو استفاده ؛ دزدی و زیرمیزی گرفتن را پیش روی ملت قرار می دهد. اما راهی دیگر نمی ماند.
- شکی نیست که آن انبساط برای بدست آوردن آرا بوده و این انقباض رسیدن به نتیجه ای که دولت های پیشین خیلی قبل تر به آن رسیده بودند.
- یقینا افزایش تولید بنزین در داخل امکان پذیر است . اما چه عواملی باعث شده که این دولت و دولت های قبلی از آن غافل شوند ؛ را نمی دانم.
اما این را می دانم که ژاپن با آنکه نفت ندارد ؛ بیشترین پالایشگاه ها و مجهز ترین آنها را در اختیار دارد.
سیامک جان هنوز هم دیر نشده وظیفه ی ما « سمن » ها ( سازمان های مردم نهاد ) این است که از راه های ممکن این خواسته را به کرسی عمل بنشانیم. متاسفانه همه ی ما درگیر سیاست زدگی شده ایم و در برزخ و یا در بهشت و جهنم حمایت و مخالفت با جناح های چپ و راست هستیم و تا زمانی که این گونه است؛ اوضاع همین است
حذف زوائد و اندیشیدن برای ایرانی آباد همتی بلند می خواهد ؛ فارغ از تعصبات و درگیری های حزبی و جناحی.
شاید هنوز نتوانسته ایم فارغ از تعصبات حزبی و جناحی / با آنکه عضو آنها نیستیم/ تصمیم بگیریم.
منتظر نظرات سازنده ات هستم.
با سپاس.

عباس دوشنبه 11 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 08:58 ق.ظ

هر عاملی که از هدر رفتن پنج میلیارد دلار سرمایه ملی جلوگیری کند قابل توجه است .ولی به شرط توسعه حمل و نقل عمومی و رفع نواقص بیشمار طرح .فکر میکنم اگر مجلس و دولت در دو سال گذشته روند طبیعی افزایش قیمت طبق برنامه چهارم را پی میگرفتند امروز بحث سهمیه بندی منتفی بود.

ابوذر باقرسلیمی سه‌شنبه 12 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 10:01 ق.ظ http://baghersalimi.blogfa.com

مقاله خوبی بود. باهاتون موافقم

آبجی سمیه شنبه 16 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:00 ب.ظ

ba salam va tashakore faravan az jahate comente daghigheton . va khosh halam ke vaght gozashtid va weblogam ro motaleie kardid . khosh hal misham mano bishtar rahmnamaiy konid . ke webloge shady dashte basham. dar banahe hagh

[ بدون نام ] یکشنبه 17 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:09 ب.ظ

مطلبی درج شده بود برای دعوت به دفاعیه :
از علاقه مندان به هنر سینما و تلویزیون برای شرکت در سمینار :

ساختارشناسی برنامه های ورزشی با رویکرد موضوعی فوتبال و با نگاهی به

برنامه های ورزش و مردم, نود و ورزش دو

دانشجو: ابوذر باقرسلیمی

استاد راهنما: دکتر علی رجب زاده طهماسبی

استاد مشاور: حسین فردرو

اساتید داور: محمد رضا پاسدار - کاظم نظری

مکان:

خ ولی عصر (عج)- خ نیایش- جنب در ورودی باشگاه انقلاب

سالن نمایش کنابخانه دانشکده صداوسیما

زمان: چهارشنبه ۱۳تیر۱۳۸۶ ساعت۱۶

بعضی دوستان پیام های خود را در آن ثبت کرده بودند برای حفظ پیام ها در زیر درج می شوند:


جناب آقای حلاجیان جهت اطلاع:
http://bpdanesh.ir/detailnews.asp?id=1396
علی محمدی « کلونینگ » شنبه 16 تیر ماه سال 1386 ساعت 3:23 PM


[ web | email ] ابوذر باقرسلیمی
ممنونم مهندس عزیز از این همه لطفی به بنده دارید.
از این که تشریف آوردید و از این که اطلاع رسانی فرمودید در وبلاگتان.
پیروز باشید.
شنبه 16 تیر ماه سال 1386 ساعت 1:05 PM


[ web | email ] داریوش فریاد رامسر
سلام
ضمن خسته نباشید و ارتباط های که بین ما بوجود امد انشالله فردای بهتر برای جامعه مان باشد خوشحال می شود از رهنود ها و تشویق های حضرتعالی بی نصیب نمانیم
درضمن به این دوست گرام خود ابوذر بفرمائید در تخصص من نیست که بتونم به ایشان کمک کنم ولی برای موفقیتش دعا می کنم
جمعه 15 تیر ماه سال 1386 ساعت 7:54 PM



[ web | email ] سید ابراهیم میرحسنی
سلام
واگویه ها بروز شد
چهارشنبه 13 تیر ماه سال 1386 ساعت 11:35 PM

دکتر یکشنبه 17 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:23 ب.ظ http://katalomi.blogfa.com

سلام
آقای حلاجیان با هر چیزی که موافق باشم با این موافق نیستم
یعنی چی
حالا که مثلا بچه محل من فوت کرده منم باید زانوی غم بغل کنم؟ یا مثل بعضی ها به تظاهر یه خط سیاه بکشم رو وبلاگم بگم که تا اطلاع ثانوی تعطیل؟؟؟؟؟؟؟؟//
من که هر کاری از دستم بر میومد براش کردم
تو تشییع جنازش شرکت کردم....براش صلوات فرستادم و فاتحه خوندم
تو وبم هم که نوشتم برای شادی روحش صلوات
بله آقای حلاجیان اینه
u هم موفق باشی
خیلی صریح و محکم حرف میزنی
شاید هم به دردم بخوره ولی من متوجه نشم
به هر حال
خوشحال میشم کامنت بعدیتون رو ببینم تو وبلاگم
بای تا های
به امید رامسری زیبا تر و آبادتر

دکتر یکشنبه 17 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:25 ب.ظ http://www.katalomi.blogfa.com

سلام آقای حلاجیان

afshin یکشنبه 17 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:56 ب.ظ http://rooidad.persianblog.com

با سپاس از قدم های سبزتون و دلهای گرم و نظر های زیباتون ,,
آپ هستم با ایرانمان ,, سرزمین همیشه جاوید ,,
پیروز باشید ,, بدرود[گل][گل][گل][گل]

داریوش فریاد رامسر یکشنبه 24 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 08:10 ب.ظ http://http://yellramsar.blogfa.com/

سلام مهندس جان از اینکه مارا در کرم لطف و عنایت خود مرحمت می فرمائید ممنونم حولول ماه رجب المرجب را به شما تبریک عرض می کنم با سر افرازی و سربلندی شما

طاهری نیا دوشنبه 25 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 10:22 ق.ظ

سلام.
بخش اقتصادی مغزم هیچوقت کارایی نداشته! ولی در مورد اون جوونا باید بگم که تغییر در وضعیت بنزین تاثیری توی مقوله گز کردن نمیذاره!
موفق باشید.

داریوش فریاد رامسر جمعه 19 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:03 ق.ظ http://http://yellramsar.blogfa.com/

سلام مهندس جان خسته نباشید ایام مبارک
من با تولد کلام نور آپم
سریلند باشید

محمود رنجبر شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:50 ق.ظ

با سلام وبلاگ زیبای شما را دیدم آن هم با مقالاتی که تولید خودتان است . امیدوارمک موفق باشید . منتظر عکس شما و مقالات ویژه شما برای درج در هفته نامه موج شمال ویژه استانهای گیلان و مازندران هستم .
mouj_241@yahoo.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد