ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

باز خوانی یک نامه ( نامه رهبر کبیر انقلاب اسلامی به گورباچف )

یازدهم دی ماه سال شصت و هفت وقتی که جهان دو قطبی اسیر جنگ سرد دو ابر قدرت و کشورهای کمونیستی تحت فرمان بزرگترین و پهناور ترین کشور آسیا و اروپا بودند . یک خبر عجیب دیگر بر امپراطور های رسانه ای سایه افکند. رهبر بزرگترین انقلاب مردمی و متفاوت ترین شیوه ی حکومتی در جهان  ؛ به سران کشور ضد خدای جهان ؛  نامه ای چند صفحه ای نوشته و ضمن دعوت آنان به خدا پرستی ؛ آنان را از نزدیک شدن به جهان سرمایه داری بر حذر داشت.

ایران کشوری بود که دقیقا ده سال قبل تر ؛ در سال پنجاه و هفت ؛  با رهبری داهیانه ی  حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه با همیاری و قیام همه ی مردم و گروه ها ی سیاسی و احزاب با دیدگاه های مختلف ؛  توانسته بود سلطنت بزرگترین ارتش دار منطقه را واژگون کند ؛ و تنها یک سال پس از این واقعه دانشجویان دانشگاه ها با تسخیر سفارت یکی از دو ابرقدرت قرن ابهت و هیمنه ی آن را به یکباره فرو ریختند و جمله ای تاریخی را رهبر فرزانه به زبان راندند که هنوز هم شمیم آن روح نواز است: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

ده سال پس از آن واقعه با همه ی تلاشی که امریکاو اروپا  ( بلوک غرب ) و اتحاد جماهیر شوروی و همپیمانانش ( بلوک شرق ) و نتوانستند این این انقلاب مردمی را با همه ی ترفند های بکار گرفته به زانو در آورند ؛ به یکباره کاخ های سرخ کرملین با دیدن چند صفحه ای کاغذ از رهبر همان انقلاب ؛  بر خود لرزید.

پیام امام خمینی رحمهّ الله علیه  در 13دی 1367 توسط هیئت منتخب ایشان مرکب از آیت الله جوادی آملی، محمد جواد لاریجانی و خانم مرضیه حدیده چی دباغ، در مسکو به گورباچف تحویل شد.

 

شاید امروزه این امر آنقدر عادی و پیش پا افتاده در نظر آید که نیازی به بازگویی آن نباشد. اما با ذکر چند نکته  از شرایط آن زمان و بازخوانی فرازهای کوتاهی از نامه ؛  ما را با شرایط و اهمیت موضوع کمی آشنا سازد.

شرایط آن زمان :

- اتحاد جماهیر شوروی به عنوان رهبریت بلوک شرق قرص و محکم و پا برجای بود.

- کمونیسم به عنوان اید ئو لوژی بلوک شرق قدرت نمایی می کرد.

- جنگ سرد دو ابر قدرت در اوج خود بود .

- گور باچف به عنوان دبیر کل حزب کمونیست و صدر هیات رئیسه ی آن ؛ حاکم بود

- اصلاحات اولیه در دید گاه های اقتصادی حزب کمونیست آرام آرام شکل می گرفت.

- هیچ یک از سیاسیون دو ابر قدرت جرات اظهار نظر در خصوص تحولات دنیای کمونیست نداشتند.

- ایران در خستگی ناشی از انتهای جنگ و اقتصاد ضعیف  قرار داشت .

اما فراز هایی از نامه :

- جناب آقای گورباچف! صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی
با امید خوشبختی و سعادت برای شما و ملت شوروی، از آنجا که پس از روی کار آمدن شما چنین احساس می شود که جنابعالی در تحلیل حوادث سیاسی جهان، خصوصاً در رابطه با مسائل شوروی، در دور جدیدی از بازنگری و تحول و برخورد قرارگرفته اید، و جسارت و گستاخی شما در برخورد با واقعیات جهان چه بسا منشأ تحولات و موجب به هم خوردن معادلات فعلی حاکم بر جهان گردد، لازم دیدم نکاتی را یادآور شوم. هر چند ممکن است حیطه تفکر و تصمیمات جدید شما تنها روشی برای حل معضلات حزبی و در کنار آن حل پاره ای از مشکلات مردمتان باشد، ولی به همین اندازه هم شهامت تجدیدنظر در مورد مکتبی که سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در حصارهای آهنین زندانی نموده بود قابل ستایش است.

-  اولین مسئله ای که مطمئناً باعث موفقیت شما خواهد شد این است که در سیاست اسلاف خود دایر بر «خدازدایی» و «دین زدایی» از جامعه، که تحقیقاً بزرگترین و بالاترین ضربه را بر پیکر مردم کشور شوروی وارد کرده است، تجدیدنظر نمایید.

-  البته ممکن است از شیوه های ناصحیح و عملکرد غلط قدرتمندان پیشین کمونیسم در زمینه اقتصاد، باغ سبز دنیای غرب رخ بنماید، ولی حقیقت جای دیگری است. شما اگر بخواهید در این مقطع تنها گره های کور اقتصادی سوسیالیسم و کمونیسم را با پناه بردن به کانون سرمایه داری غرب حل کنید، نه تنها دردی از جامعه خویش را دوا نکرده اید، که دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند؛ چرا که امروز اگر مارکسیسم در روشهای اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است، دنیای غرب هم در همین مسائل، البته به شکل دیگر، و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.

- جناب آقای گورباچف، باید به حقیقت رو آورد. مشکل اصلی کشور شما مسئله مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست. مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست. همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهند کشید. مشکل اصلی شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است.

- جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی، و با مادیت نمی توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسی ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق است، به درآورد.

- رهبر چین اولین ضربه را به کمونیسم زد؛ و شما دومین و علی الظاهر آخرین ضربه را بر پیکر آن نواختید. امروز دیگر چیزی به نام کمونیسم در جهان نداریم.

-  ولی از شما جداً می خواهم که در شکستن دیوارهای خیالات مارکسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این مطلب را پیدا کنید که آخرین لایه های پوسیده هفتادسال کژی جهان کمونیسم را از چهره تاریخ و کشور خود بزدایید. امروز دیگر دولتهای همسو با شما که دلشان برای وطن و مردمشان می تپد هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منابع زیرزمینی و روزمینی کشورشان را برای اثبات موفقیت کمونیسم، که صدای شکستن استخوان هایش هم به گوش فرزندانشان رسیده است، مصرف کنند. آقای گورباچف وقتی از گلدسته های مساجد بعضی از جمهوری های شما پس از هفتاد سال بانگ «الله اکبر» و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت - صلی الله علیه و آله و سلم - به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) را از شوق به گریه انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی مادی والهی بیندیشید.

- از شما می خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسئله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر این گونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است.

- راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیراسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب آمریکایی» می نامند.
در خاتمه صریحاً اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلا اعتقادی نظام شما را پر نماید.

- والسلام علی من اتبع الهدی.

گورباچف نیز هشت هفته بعد پاسخ رسمی خود را توسط «ادوارد شوارد نادزه» وزیر خارجه وقت شوروی، در تهران تسلیم حضرت  امام خمینی رضوان الله تعلی علیه  کرد.

اما آنچه مسلم بود غفلت گورباچف و همه ی سران اتحاد سوسیالیستی شوروی ؛ از  روح پیام رهبر کبیر انقلاب بود. 

- دعوت به خدا پرستی .

- پیش بینی فروپاشی کمونیسم.

- پیش بینی فرو افتادن کمونیسم به دامان زرق و برق های اقتصادی غرب.

- و در انتهای نامه درود فرستادن به کسانی که راه هدایت را پیروی کردند.

این مطلب طولانی شد ؛  از علاقه مندان عذر خواهی کرده و طلب علو درجات برای روح بلند و ملکوتی رهبر کبیر انقلاب از خداوند سبحان مسئلت دارم.

نظرات 4 + ارسال نظر
داریوش فریاد رامسر چهارشنبه 20 دی‌ماه سال 1385 ساعت 06:18 ب.ظ http://http://yellramsar.blogfa.com/

ضمن سلام و عرض خسته نباشید به شما بچه محل خوبم از اینکه ما را قابل دانسته اید وقدم رنجه کرده به کلبه محقر ما سری زدید سسپاسگزارم .
اما از پیشنهاد شما سرور گرامی خودم باید عرض کنم برای رامسر اباد و سر افراز دست همدیگرا بگرمی بفشاریم و عرقه ناسیونالیستی را حفظ کرده وبگرمی مالیم و یک تشکر ویژه دارم که مارو لینگ نموده اید انشالله بتوانیم هر کس ودر هر کجائی میهن عزیزمان خدمت می کند مشکل گشاه دیگران باشیم نه مشکل ساز برای بهتر زندگی کردن باید بهتر بدانیم و این اطلاع رسانی خوب است

سلام آقا داریوش
انشالله با همدلی راه توسعه ی همه جانبه ی رامسر مستدام خواهد بود.
باسپاس.

مشکی چهارشنبه 20 دی‌ماه سال 1385 ساعت 06:57 ب.ظ http://rahe-noor.blogsky.com

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام،
دوست عزیز، متن خیی خوبی نوشتین. اگر گورباچف به ندای روحانی امام(ره) گوش می داد و عمل می کرد ممکن بود که بتواند نظام فرسوده اش را بازسازی کند.
البته تقاضایی دارم. اگر شما متن کامل نامه امام(ره) را دارید یا لینکش را سراغ دارید لطفا به من بگویید.
والسلام.

سلام آقای مشکی
ازشما که به وبلاگ ساحل دریا سر زدید ممنونم و از زحمات شما برای گسترش پیام های مقام معظم رهبری سپاسگزار.
متن کامل نامه در روزنامه ی کیهان چهارشنبه تاریخ ۲۰ دی ۸۵ درج شده است .
نامه ی کامل را برای شما بصورت پیام قرار دادم.
با سپاس.

مشکی جمعه 22 دی‌ماه سال 1385 ساعت 03:28 ب.ظ http://rahe-noor.blogsky.com

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام،
واقعا از زحمتی که کشیدید متشکرم.

با سلام
ممنون از لطفت.
با سپاس

سیــد مهــــدی طـا هری شنبه 23 دی‌ماه سال 1385 ساعت 01:22 ب.ظ http://delnewesht.blogsky.com

سلام
اقا خسته نباشید ولی وبلاگ جای این همه نوشته های طولانی و بلند بالا نیست!!

سلام سید
انتهای مطلب عذر خواهی کردم.
انشالله مطالب بعدی کوتاهترند.
با سپاس.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد