ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

انتخاب سخت


سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 23 ؛ مرداد ماه ماه 1392



این روزها در هر کوی و برزنی ، در هر شهر کوچک و بزرگی ، آن هائی که سرشان درد می کند !! پرسششان این است؟ انتخاب شورائیان منتخب ما کیست؟ بومی است یا غیر بومی ؟ متعهد و متخصص است یا نه؟ مجرب و توانمند است یا نه؟ مردم در یک کلام می خواهند مشکلاتشان حل شود و برخی نیز فقط در این فکرند که مشکل خودشان حل شود !!


آن سو تر شورائیان دغدغه های دیگری دارند. آن ها در زمان انتخابات از روی تامل و گاهی نیز از سر اجبار و برای جلب آرا حرف هائی زده اند که بنا بر ماندن و عمل کردن آن حداقل انتظارشان از خودشان است. آن ها در این جمع چند نفره دارای تناقضاتی نیز هستند. این که با اشاره به عدم تفاهم پیش از انتخابات و فقدان تشکییل یک گروه ائتلافی ؛  اینک چند نفر با فکر ، ایده ، سلیقه ، برنامه و مهم تر با وعده های مختلف دنبال یک نفرند تا بتواند همه ی آرزوهای نانوشته ی ان ها را نیز برآورده کند

.

می گویند « جمع نقیضین محال است » اما نقیض این فرضیه در شوراهای شهر و روستا موج می زند و قابل اثبات است. ! حال به استناد به صغرا و کبرای این فرضیه اگر نتیجه ای مطلوب و موثر اخذ شود ،  خود می تواند فرضی محال باشد.

اما وظیفه ی رسانه ای حکم می کند که برای کمک به شورائیان چند نکته ی اساسی برای انتخاب درست ؛ در معرض عموم قرار گیرد. شاید سنجه و معیاری برای محک شروط زیر نباشد و یا سخت قابل حصول باشد ؛ اما می تواند دست مایه ای برای انتخاب درست باشد.


مدیریت کارآمد ، تجربه ی مرتبط ، تعهد ، تخصص ، مسوولیت پذیری ، شناخت محیط و زیر مجموعه ی آتی تحت مدیریت ، داشتن و ارایه ی برنامه های کوتاه ، میان و بلند مدت و تقویم کاری برای رسیدن به این برنامه ها ، شیوه های اجرائی و عملگرائی ، میزان تعهد به قانون و شورا پذیری اصول و قوائد ، نحوه ی ارتباط با ارباب رجوع ، سرمایه گذاران و شهروندان و ...

گزینه های پیش روی شورائیان به یقین نمی تواند همه ی این اوصاف در او جمع باشد ، اما داشتن حد اقلی از این داده ها به مدیریت بهتر و کار آمد تر کمک شایان توجهی خواهد کرد.


آن چه مسلم است نظارت بر عملکرد منتخبشان در راس همه ی امور است و با انتخاب و رها کردن منتخب به حال خود ، مسوولیت از آن ها سلب نخواهد شد.


و سر انجام این که به مانند ضرب المثلی که می گوید « شخصی نام پسر خود را رستم گذاشت و می ترسید او را صدا بزند » نباشند  و گزینه ای را انتخاب کنند که توان بازخواست از او را داشته باشند.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
مهدی چهارشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:59 ق.ظ

مساله زباله هایک مقوله چندبعدی است نمیتوان یک اداره یا نهاد یاحتی مردم رابه تنهاییی متهم این پرونده دانست بلکه همه باید دست به دست هم بدهنددرحال حاضراگرچه تنکابن کارخانه کمپوست دارد اما استفاده از تکنولوژی ازرده خارج تفکیک دستی باعث شده که بهره وری خط تفکیک زباله کاهش یابداما پیمانکارمحترم کارخانه که باترک تشریفات قانونی مشغول به کاراست چون سود خودش رامیبرد نیازی ندارد که پیگیرجمع آوری دقیق زباله هاباشد درواقع انگیزه اقتصادی ندارد که به شهرداری یا دهیاری فشاربیاورد تاروزانه فلان مقدارزباله پلاستیکی یا پت ازشهرداری تحویل بگیرد اینکه میفرمایید درسوییس تفکیک ازمبدا صورت میگیرد درست است اماحجم تولیدزباله درآنجابعلت مصرف بالای شهروندان آنقدرزیاد هست که سرمایه گذاری کلانی ازسوی متولیان برای آموزش شهروندان برای تفکیک درمبداصورت بپذیرد ضمن اینکه جامعه پذیری مردم درسوییس بیشترازکشورمااست.ماباتوجه به نیازهایمان بایدبرنامه ریزی کنیم بهتراست خط تفکیک تنکابن را بادعوت از سرمایه گذاران راستین تبدیل به مکانیزه کنیم تاهم بهره وری کارخانه رابالاببرین وهم جواب بهتری از طرح تفکیک ازمبدا بگیریم در واقع خط پردازش زباله را ازجلوی درکارخانه به پشت درمنازل(مبدا تولید زباله)میبریم اینکه فقط ازمردم بخواهیم زباله هارا تفکیک کنند کافی نیست .بایدازمسئولان تنکابن بخواهیم که مادتین ۱۹۲و۱۹۳قانون برنامه پنجم توسعه ؛مشخصا بند الف ازماده۱۹۳چرارعایت نمیشود؟دربندالف ماده ۱۹۳قانون برنامه پنجم توسعه آمده است: ” شهرداری شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت و شهرهای ساحلی و شهرهای حاشیه تالابهای داخلی در راستای مدیریت پسماند شهری موظفند تا پایان سال چهارم برنامه، پسماندهای خود را با روشهای نوین و فناوریهای جدید با اولویت روشهای آلی (ارگانیک) از قبیل کرم پوسال (ورمی کمپوست) بازیافت نمایند. از سال پایانی برنامه، هرگونه دفن پسماندها در این گونه شهرها مطلقاً ممنوع است.”آیا منظورقانون گذارمحترم ازفناوری نوین استفاده ازتکنولوزی ازرده خارج تفکیک دستی درکارخانه بازیافت است که فقط سود پیمانکارمحترم کارخانه راتامین میکند؟ایامیتوان ازسال پایانی برنامه باتوجه به وضعیت موجودزباله های تنکابن را دفن نکرد؟

abed یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:14 ق.ظ

با سلام

مهندس این نثر شما مربوط به عصر عبید زاکانی نیستش!
برادر من دنبال کلمات نگرد !

استان ساحلی شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 02:23 ب.ظ http://ostane-tonekabon.blogfa.com

نامه حضرت آیت الله العظمی روحانی تنکابنی به ریاست محترم جمهور مبنی بر تاسیس استان ساحلی در وبسایت استان ساحلی

http://ostane-tonekabon.blogfa.com/

وبسایت استان ساحلی - شرق گیلان و غرب مازندران
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سلام ؛ لطف نموده جهت تسریع در استانی شدن، نامه رو در سایتها و وبلاگهای غرب مازندران منتشر نمائید. با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد