ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

نیاز به احداث پارک در شهرستان رامسر


پارک عبارت است از فضای سبز طراحی شده‌ای که در مالکیت عموم قرار دارد و جزئی از فضاهای شهری محسوب می شود این فضاها توسط گیاهان و درختان پوشیده شده و بر اساس نظارت و مدیریت انسان حفظ و نگهداری یا احداث می‌شود . در پارک وسایل بازی وسایل محل های استراحت و جنبه های آموزشی دیگر می تواند پیش بینی گردد. اکثر شهرهای بزرگ ایران مثل تهران  ، مشهد ،  اصفهان ،  شیراز  ، رشت ، تبریز و دیگر شهرهایی که از منابع مالی مناسب برخوردار هستند ،  از فضاهای سبز شهری با نام پارک برخوردار هستند.

پارک ها بر اساس اهمیت ، مقیاس حوزه ی نفوذ ، شکل ، موقعیت مکانی و عملکرد دارای تنوع بسیاری می باشند که می توان پارک های ملی ، شهری ، ناحیه‌ای ، منطقه‌ای ، فراشهری ، منظم ، غیر منظم ، مختلط ، فانتزی  ، مدرن ، برون شهری ، درون‌شهری از تقسیم‌بندی‌های تعریف شده رایج برای پارک نام برد.

در شهرستان رامسر با توجه به محیط طبیعی سرسبز ، بکر و طبیعی آن ممکن است سرانه فضای سبز در آن بسیار به نظر می رسد و به لحاظ اسمی برخی مکان ها به عنوان پارک قلمداد شوند مانند پارک جنگلی صفارود ،  مجموعه جنگلی دالخانی ، مسیرهای ترددی جواهرده ، جنت رودبار و اشکورات ؛ اما برای استفاده تمام مردم از فضاهایی برای استراحت و آموزش به خصوص برای افراد مسن و کودکان نیاز به مکان های مناسب تری احساس می شود ؛ که متاسفانه رامسر فاقد این مکان هاست.

رامسر با داشتن پتانسیل بزرگی مثل باغ ۳۳ هکتاری می تواند یک مرکز تفریحی آموزشی و استراحتی بسیار وسیع در 30 یا ۳۳ هکتار را به عنوان پارک شهری رامسر به منصه ظهور برساند.

باغ ۳۳ هکتاری ، پیش از انقلاب به واسطه وجود هتل قدیم و هتل بزرگ رامسر و فضاسازی بسیار زیبای باغ ایرانی در آن با مراقبت ویژه ای که از آن می شد ، محل گذر مردم محسوب می شد اما به عنوان فضای پارک ، برای مردم عادی و شهروندان رامسر کمتر مورد استفاده قرار می گرفت هرچند در ایام نوروز و یا برخی از جشن ها یکی از پر تردد ترین فضاهای سرسبز در دسترس بود. پس از پیروزی انقلاب و متاسفانه با رهاسازی این فضا ، اکثر مناظر طراحی شده ی زیبای آن دچار چالش شد و از بین رفت. در سال های اخیر نسبت به بازسازی ناقص آن اقداماتی انجام پذیرفت  اما هنوز به زیبائی پیشین نرسیده است.

شهرداران مختلف و اعضای شوراهای مختلف رامسر همگی شعار آبادسازی باغ ۳۳ هکتاری را به عنوان یکی از اولویت های خود مطرح می‌کردند . اما با مالکیت وزارت گردشگری و میراث فرهنگی تاکنون اتفاق مثبتی در آن رخ نداده است. شاید یکی از دلایل اصلی آن متعلق بودن این فضا به بنیاد مستضعفان و وابستگی آن به هتل قدیم و هتل بزرگ رامسر و محدویت های میراثی بود. اما این مهم چند سال پیش ، عملاً با واگذاری فضای باغ 33 هکتاری به شهرداری رامسر تلطیف شد ، هرچند سازمان میراث فرهنگی گردشگری هنوز هم برای ایجاد تغییرات در آن محدودیت ها و ضوابطی را مطرح کردهاست.

 در دوره های مختلف شورا و شهرداران ؛ برخی از مدیران شهری نسبت به احداث پارک های محلی اقدام نمودند که این امر جای تشکر و قدردانی دارد. شاید لازم باشد شهردار و شورای شهر رامسر و کتالم و سادات شهر به منظور استفاده کودکان و سالمندان مکان های ویژه‌ای برای محلات پیش بینی نمایند. این مهم لازمه ی امروز شهرنشینی شده است چرا که با وجود آپارتمان ها و به ویژه در دوران سخت بیماری کرونا عملاً تحرک این دو دسته از شهروندان دچار چالش شده است.

طراحی و احداث پارک های محله می تواند به عنوان یک برنامه ی کوتاه مدت و میان مدت باشد تا با شروع فازهای احداث پارک 33 هکتاری و تکمیل آن در مدتی طولانی ؛ بخشی از نیازهای شهروندان به استفاده از پارک تامین گردد . بدیهی است یکی از وظایف تعریف شده ی شهرداری با این مهم اقدام عملی به خود می گیرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد