ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 |
با نگاهی مختصر به متن کتاب شگفت انگیز تاریخ بشریت ؛ قر آن ؛ به سادگی می توان نقش دعا را در آن مشاهده کرد.
خدواند در دو آیه ی مشخص از انسان ها می خواهد که دعا کنند.معروفترین و قابل دسترس ترین آیه : « ادعونی استجب لکم » است. خداوند کریم تاکید می کند بخوانید مرا تا اجابت کنم ( خواسته ی ) شمارا. در آیه ای دیگر می فرماید : « ... و اذا دعان فاالیستجیبوالی » در این آیه نیز خداوند سبحان اجابت کردن دعای دعا کنندگان را بر خود واجب کرده است.
با اشاره به همین دو آیه می توان از طریق « کتاب » و حتی جدای از « سنت » دعا رابخشی از راه ارتباطی با خدا دانست و به وهابیونی که قرائت هر ذکری غیر از قرآن را حرام می دانند به سادگی پاسخ داد.
اولین سوره ی قرآن « حمد » است که پس از یاد آوری بزرگی خدا ذات اقدسش را صاحب کمال و اقتدار گوشزد می کند و بلافاصله از زبان بندگان به ذکر دعا می پردازد: خدایا ما را به راه راست هدایت فرما ؛ راه کسانی که به آنان نعمت بخشیدی و نه راه آنانی که به آنها غضب کردی و نه راه گمراهان.
آخرین سوره ی قرآن نیز سوره ی « ناس » است که ابتدای آن با یک جمله ی امری آغاز می شود .خدواند می فرماید: « بگو پناه می برم به خدا ... از شر جن و انس » . همانند همین سوره و ماقبل این سوره می توان سوره ی « فلق » را نام برد که دقیقا به شیوه ی امری سوره ی « ناس » خداوند از زبان بندگان دعا را بیان می دارد .
در جای جای قرآن دعا به شیوه های گوناگون مطرح شده است.در بررسی سیر تاریخی سرگذشت انبیا « قصص قر آنی » نیز دعاها در شیوه های مختلف بیان می شود.
- دعای حضرت ابراهیم در آتش « یا رب کونی بردا و سلام » و یا وقتی حضرت هاجر را با حضرت اسماعیل تنها می گذارد و یا دعا در هنگام ذبح حضرت اسماعیل.
- دعای حضرت موسی هنگام رفتن پیش نمرود « رب الشرح لی صدری واحلل عقده من لسانی و یفقه قولی » و دعاهای بسیارش در خصوص قومش.
- دعای حضرت عیسی در احیای اموات و سلامت امراض دیگران.
- دعای حضرت ایوب در دل ماهی.
- دعای حضرت یعقوب در فراق یوسف.
- دعای حضرت یوسف در حق پدر و برادرانش.
- دعای حضرت لوط و حضرت صالح برای قومشان.
- بیانات شیوای حضرت لقمان به فرزندش در قالب دعا و توصیه.
و دعای دیگر پیامبران در حق قوم خود و دیگران همه و همه نشان از آموزش غیر مستقیم حفظ و اشاعه ی فرهنگ دعا در انسان ها ؛ از جانب خداوند رحمان است.
دعا در قرآن نوعی آموزش به شیوه ی غیر مستقیم است آنجایی که خداوند رحیم از زبان خود با شیوه ای آمرانه ؛ از زبان پیامبرانش ؛ از زبان قوم و مردم پیامبرانش و با شیوه های ملتمسانه دعا و خواسته ها را بیان می دارد.شاید پرداختن به همه ی دعاهای ذکر شده در قرآن خارج از حوصله ی این نوشتار باشد ؛ اما « آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشد »
برخی از دعاهای مشهور از قرآن :
- ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار.
- ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه.
- ربنا اغفر و لوالدی یوم یقوم الحساب.
آخرین معجزه ی مکتوب الهی بر بشریت مشحون از دعاهای متفاوت و گونه گونی است که با اندک توجه به همین دعاها نیز می توان زیباترین راه بندگی و الوهیت را در آن مشاهده کرد.
سلام.
دعا در قرآن نوعی آموزش به شیوه ی غیر مستقیم است.
نظریه فوق العاده ای است! دقت نظر شما قابل ستایش است.
حاج مهدی سلام
خوشحالم که وبلاگتونو دیدم
شادکام باشین
کجایید الان؟
سلام آقا مسعود
در تهران - صدا و سیما
شماره بگذارید حتما با شما تماس می گیرم.
با سپاس.
با سلام سالروز میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت علی ابن موسی الرضا به عموم مسلمانان بویژه شیعیان تبریک میگوید.
ممنونم که به ما فقرا سری زدید انشالله ما هم از مطالب شما بهر گیری می کنیم و بحق خود معجزه دعا ها عاقبت همه جوانان و خدمت گذاران و بر نحوی برای نشر و فرهنگی دینی می کنند ختم بخیر نماید انشالله
دوست بهایی من (2)
سر بزنید!
سلام
ای کاش می نوشتی مطلب دوست بهایی من تا کسی شک نکند.
با سپاس.
سلام. سو تفاهم نشود....
با استحاله یک فرهنگ بروزم!
سر بزنید.
سلام.
با "سند چشم انداز" بروزم.
سر بزنید!
با سلام وعرض ادب وعرض تسلیت ایام محرم سیدالشهدا ع
بنده دانشجویی کارشناسی ارشد گرایش نهج البلاغه هستم
ودر ضمینه دعای حضرت امیر در نهج البلاغه مقاله ای باید تحویل دم بعنوان پایان نامه واگر تمایل داشته باشید از سبک وکار شماهم استفاده کنم
لطف بفرماید کامل مقاله تون را برایم ایمیل کنید
ممنون میشم ودعاگو خواهم بود
متشکرم جوادی