ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

مسافران حج ناتمام

سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 65  ؛  15 مهر ماه  1394


حج یکی ازده فروع دین است که از واجبات اساسی دین و همسنگ نماز و روزه و ... است. سفر حج ، سفر معنوی است که بر تمام مسلمانانی که استطاعت مالی کافی و وافی دارند واجب است. پیش از اسلام ، کعبه و حجاز مرکز پرستش خداجویان ابراهیمی بود و در ابتدای رسالت پیامبر گرامی اسلام ، با تعالیم دین مبین اسلام ، کعبه مرکز توجه پیروان دین اسلام شد.


حج ناتمام بسیاری ، برای افراد مختلف پدید آمده است. حج ناتمامی وجود دارد که به اراده ی یک امام معصوم  رقم خورده است و چند روز دیگر بیرق عزای آن  پیشوای معصوم بر درب مساجد، تکایا ، کوی و برزن به اهتزاز در می آید. امام حسین علیه السلام حج را نیمه رها کرد تا اهداف مقدس اسلام ناب برای همیشه زنده و پویا باشد.


سفر حج از دیر باز مشکلات خاص خود را داشت و بسیاری بودند که در مسیر طولانی و سخت حج و زیارت خانه ی خدا ، هیچگاه به خانه بازنگشتند. حرم امن الهی به جز در دوران حکومت آل سعود ، برای همیشه ی تاریخ در امنیت و آرامش بوده است  . اما پس از استقرار آل سعود و قدرت گرفتن وهابیون اتفاقات ناگوار بسیاری برای حاجیان حادث شده است. بیشترین این حوادث در منا روی داده است. آتش سوزی چادرهای حاجیان در منا ، فرو ریختن پل عبوری از منا تا رمی جمرات و بدترین اتفاق ناگوار روی داده ؛ حج ناتمام حاجیانی بود که در کشتار بی رحمانه ی زائران خانه ی خدا در سال 1366 روی دادو نزدیک به پانصد حاجی ، شهید شدند.


واقعه ی منا در سال 1394 اما علیرغم همه ی وقایع برشمرده ی بالا ، از حیث مدیریت ناصحیح حکام مغرور آل سعود روی داده است. شائبه ی عمدی بودن حادث شدن این اتفاق ، دور از ذهن نیست . بی حرمتی آل سعود به جانباختگان منا ، ضایعه ی تاسف بار دیگری بود که از اذهان مردم مسلمان جهان در تاریخ باقی خواهد ماند.


اگر نبود تشر به موقع رهبر معظم انقلاب در نوشهر که : اندک بی حرمتی به حجاج و ابدان آن ها پاسخ " سخت و خشن " ما را به دنبال خواهد داشت. شاید ایران نیز تاکنون در انتظار رجعت پیکرهای جانباختگان بود.


سهم رامسر از سفر رفتگان حج ناتمام ، مهاجران الی الله ، هفت جانباخته ی عزیز است که مردم خداجو و خانواده ی آنان در انتظار تشییع پیکر پاک آن ها خواهد بود. مصیبت از داست دادن عزیزان سخت و ناگوار است . درخواست رحمت و مغفرت برای رفتگان  و طلب صبر برای خانواده و بازماندگان این عزیزان از دست رفته از ایزد منان ، منتهی دعایمان است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد