ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

خداحافظ مرد روزهای شاد ما



نشریه ی شماره 26 ساحل دریا



هر چند اجل مهلت نداد تا با او نیز بسان برخی دیگر از نزدیک به گفت و گو بنشینیم اما بر خود لازم دانستیم که پس از رحلت این سید جلیل القدر به قدر « یادبود » ذکری از او در نشریه قلم زنیم. مطلب زیر برگرفته از مصاحبه ی تلفنی با سید یعقوب سجادی است. وی در ضمن مصاحبه برخی از خصوصیات برجسته ی آن شادروان را گفت اما تقاضا نمود که رسانه ای نشود.


سید محمد تقی سجادی فرزند سید یعقوب در آبان 1314 دیده به جهان گشود. تحصیلات حوزوی خود را در رودسر ، قزوین و قم پی گرفت و هم زمان نیز به تحصیل در مدارس دولتی پرداخت. ایشان در مدارس رامسر و قم  ادامه ی تحصیل داده و در کارشناسی رشته ی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران فارغ التحیل شدند. دوره ی معادل کارشناسی ارشد را نیز در رشته ی ادبیات فارسی دانشسرای عالی به اتمام رساند.


روح تحقیق گر و علم گرای ایشان همیشه در کاوش بود و در عرصه ی نویسندگی آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشت . کتاب های زندگی حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ، بلای صیهونیزم ، پیدایش و تداوم صیهونیزم ، تاریخ و جغرافیای تاریخی رامسر ، تاریخ حکومت های محلی در کرانه های جنوبی دریای خزر  و ترجمه ی آمنه مادر پیامبر از کتاب های منتشر شده ی او بود و نوشته هائی از قلم ایشان که هنوز به زیور طبع آراسته نشده است مانند صرف و نحو عربی ، اخلاق در اشعار سعدی و ...در کارنامه ی تالیفات او می درخشد.


سجادی در 1339 ازدواج و از این ازدواج صاحب 5 فرزند 3 دختر و دو پسر شد. وی به منظور خصوصیت اخلاقی ذاتی اش ، خوشروئی و محبت به مردم در سال 1354 مجوز دفتر ازدواج در رامسر را اخذ کرد.


از سال 1354 تا پایان زندگی دنیائی اش او و زوج های جوان های بی شماری ،  شاهد قرائت زیبای خطبه ی عقد توسط او بودند و لحظات شیرین زندگانی بسیاری از شهروندان رامسر با ندای « ازدواج سنت پیغمبر است و هر که از آن سرپیچی کند ازمن نیست او » پا به خانه ی بخت گذاشته اند.


سجادی با قرائت 13384 خطبه ی عقد زوج های جوان شهرستان رامسر ، حاضر در پیوند زناشوئی حدود نیمی از شهروندان شهرستان رامسر بود. او اولین خطبه ی عقد را در تاریخ دهم اردی بهشت 1354 و آخرین خطبه ی عقد را در تاریخ 19 آبان 1392 برای زوج های جوان قرائت کرد. مرگ او در ماهی رخ داد که به لحاظ اخلاقی نیز مدیون وعده ی خواندن خطبه ی عقد زوج های جوان نباشد.


سجادی در آموزش و پرورش رامسر نیز از خود برای فرزندان آتیه ی شهر در ارایه ی دروس عربی و دینی خاطره های ماندگاری به یادگار گذاشته است.


در همه ی موارد فوق آن چه از او کمتر گفته شده است اخلاق حسنه ، حسن سلوک ، ایمان پاک و زلال ، صبر و شکیبائی و احترام خالصانه به دیگران است. مخالفت با اشتهار و معروفیت از بارزترین خصوصیاتش بود و بدین لحاظ خانواده اش دوست نداشتند در اعلامیه های ترحیم و مراسمش از  خصوصیاتش ذکر شود.


کار ارزشمند تالیف کتاب « تاریخ و جغرافیای تاریخی رامسر » او از کتاب های مرجع و ماندگاری است که مبنای تحقیق و پژوهش بسیاری از علاقه مندان شده است.


سید محمد تقی سجادی در آبان 1392  در 78 سالگی رخ در نقاب خاک در کشید و انبوه دوست دارانش را در ماتم فرو برد.


به مناسبت درگذشت این دانشمند فرزانه با چهار تن از روحانیون شهر مصاحبه ی کوتاه انجام شده است که در پی می آید.


سید جلیل مرتضوی امام جمعه ی شهرستان رامسر گفت : در مدت کوتاه حضورم در رامسر نتوانستم آن چنان که شایسته بود با ایشان هم نشین شوم و در ملاقاتی در منزل ایشان و چند نماز جمعه با ایشان دیدار کوتاه داشته ام. آن چه از ایشان در یک جمله بتوانم بگویم این است که او « سید مردمی » بود.


محمد اسحق جوری گفت : در یک جمله ی کوتاه که بتوانم همه ی خصایصش را بگویم این است که او محقق ملائی بود ، متواضع و دانشمند بود ، تلاشگر و خستگی ناپذیر بود. اخلاق حسنه و تحقیقاتش مشهور بود و رامسر را به همه ی رامسری ها و ایرانیان شناساند. تلاش او برای معرفی و شناخت امام زاده ها ، آثار باستانی و نشانه های رامسر هرگز از تاریخ این شهرستان حذف نخواهد شد.


غلام حسن تسخیری گفت : لب خندان و بشاش او همیشه در خاطره ی آن هائی که با او آشنایند خواهد ماند.به دیگران خیلی احترام می گذاشت ، همیشه در خوشی ها و لحظات شاد و شیرین ، شریک مردم بود. بدین خاطر هیچ گاه تن به دایر کردن دفتر طلاق نداد. احترام او به همه ی شهروندان خصوصا روحانیون مثال زدنی است.


صفر قاسمی گفت : مرد بزرگ ، آن قدر این مرد بزرگ بود که نمی توانم وصفش کنم. خوش صحبت ، خندان ، دارای طبع بلند ، زحمتکش برای زنده نگه داشتن فرهنگ منطقه ف متعصب در حفظ میراث فرهنگی ، صبور و متین.


وی افزود: در زمان تصدی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی رامسر تصمیم به برگزاری نکوداشت از ایشان شد. به ایشان گفتم : نگاهی عمیق به من کرد و گفت: شما شوخی می کنید یا جدی می گید؟ من زنده ام و هنوز نمرده ام .


خلاصه پس از کلی توضیح بنده و انکار و نپذیرفتن ایشان ، با اشاره به جدی بودن اراده ، قرار شد این مراسم برگزار شود. به احترام تعدادی دعوت نامه به ایشان داده شد تا اعضای درجه ی یک خانواده و برخی را که می خواهد دعوت نماید. در روز مراسم تالار همایش هتل رامسر مالامال از جمعیت شد اما از خانواده ی ایشان بجز چند آشنائی که اداره مستقل برایشان دعوت فرستاده بود ، کسی نیامد.


پس از پایان مراسم به ایشان گفتم : حاج آقا دعوت نامه ها را نداده بودی ؟ با تغییر در چهره اش و با همان تواضع و مهربانی همیشگی اش گفت : من در مقابل انسان های بزرگی مثل آشیخ علی اکبر الهیان و دیگر بزرگان احساس حقارت و کوچکی می کردم. بدین خاطر هیچ دعوت نامه ای را توزیع نکردم.


سجادی گنجینه ای بود که رامسر از دست داده است و تاسف می خورم که مرگ او تلنگری به متولیان فرهنگی شهرستان رامسر نزد و به نظرم مجالس برگزار شده در شان ایشان نبود.

نظرات 4 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 6 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:52 ب.ظ http://http://mohamadbagherparvane.blogfa.com/

با سلام خدمت جناب آقای حلاجیان .از زحمات بی شائبه شما در اطلاع رسانی اخبار و مسایل روزمره مخصوصا ورزش شهرستان رامسر کمال تقدیر وتشکر رادارم.با افتخار شمارا لینک کردم در صورت تمایل شما هم لینک کنید.با تشکر

سلام
برایتان آرزوی شادکامی و موفقیت روز افزون دارم

محمد ولی تکاسی سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:56 ق.ظ http://mw1.blogfa.com

با عرض سلام
امیدواریم به یاری خداوند متعال همایش باشکوه تجلیل از بزرگان رامسری در زمان حیات آنها و با قدرشناسی مردم فهیم و فرهنگ دوست توسط نهادهای مربوطه برگزار گردد.
مردمی بودن یکی از خصلت های بزرگان اندیشمند ماست که کمتر افرادی از مسئولین محترم ما(فرمایشی و غیر فرمایشی) اینگونه هستند.
با تشکر
تکاسی

مهدی ترحمی داماد رامسر پنج‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:09 ب.ظ

19 آبان 92 تاریخ آخرین عقد حاج آقا که در ماه محرم واقع است یعنی مردم شهر رامسر در ماه محرم الحرام, ماه عزای امام حسین(علیه السلام) هم عقد می کنند؟

الله اکبر!!!!!؟؟؟؟؟

چشم مردم رامسر روشن.

رامسری دوشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 06:09 ب.ظ

سلام
خواندن خطبه عقد، در هر زمان از سال ایرادی ندارد. توجه فرمایید که تاکید بر خواندن خطبه عقد است، نه جشن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد