ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

یک روز تا انتخاب


اینک بر اساس شنیده ها و نظرسنجی و بازخوردهای جامعه احتمال آرای کاندیداها به ترتیب زیر خواهد بود : حسن روحانی ، محمد باقر قالیباف ، علی اکبر ولایتی ، محسن رضائی ، سعید جلیلی ، سید محمد غرضی.


استقبال از انتخابات به گواه همه ی نهادهای رسمی و غیر رسمی ؛ مردم کوچه و بازار ، همکاران و ... به مانند گذشته نبوده است.برخی بر این باورند شور و شوق کم موجود نیز از تلاقی انتخابات شورای شهر با ریاست جمهوری شکل گرفته و اساسا اگر غیر از این بود شاید در این حد فعلی نیز نبود. تحلیلی که شاید بسیاری از خوانندگان آن را حس و یا از نزدیک لمس کرده اند. این امر در منطقه ی غرب مازندران با برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی عجین شده و به طور نسبی تعداد علاقه مندان به شرکت در انتخابات را افزوده است. اما این استقبال محدود مانعی برای برگزاری انتخابات نیست و به طور قطع و یقین انتخابات سر موقع و با شرکت رای دهندگان ، برگزار خواهد شد.


رای دهندگان منتخبین خود را انتخاب خواهند کرد و با کسب درصد آرای تعریف شده در قانون ،  به کرسی های مد نظر دست خواهند یافت. نکته ای که بدان باور دارم این است که همه باید حضور داشته باشند ، رای دهند و انتخاب کنند ؛ چرا که غیر از این ، عده ای خواهند آمد ، انتخاب خواهند کرد و منتخب آنان مدیریت آینده همه را به عهده خواهند گرفت  وصد البته گله و شکایت کسی که در انتخابات حضور نداشته و از مدیر آتی گله مند است ، پذیرفته نخواهد شد.


و اما انتخابات ریاست جمهوری


همان طور که در مقالات پیشین ذکر شد روند انتخابات را مناظره ها و برنامه های کاندیداها تحت تاثیر خود قرار داد.


انصراف غلامعلی حداد عادل  به نفع اصول گرایان ؛ که در نظر سنجی ها آرای آن چنانی نداشت در عمل نه از آرای اصول گرایان کاست و نه به آن ها افزود. وی بدون نام بردن از کسی از صحنه ی رقابت ها بیرون رفت ، با آن که پیش از آن در ائتلاف 1+2 توافق نموده بودند که به نفع یکی از کاندیداه کنار بکشند ؛ اما این عمل وی آرای اندک او را در بین 5 کاندیدای باقی مانده ی اصولگراین پخش نمود. هرچند به لحاظ نزدیکی گفتمان ، احتمالا اکثر علاقه مندان وی به سمت سعید جلیلی خواهند رفت.


اما انصراف محمد رضا عارف از نوع دیگری بود. وی که با قدرت و به نمایندگی از اصلاح طلبان پا به عرصه ی اتخاباتی گذاشته بود با قبول حکمیت سید محمد خاتمی ( نمایندگی از جریان اصلاحات ) از دور رقابت کناره گرفت. وی در این انتخابات گرایش مردم را جلب کرده بود و در رده های چهارم و یا پنجم بود.اعلام حمایت جریان اصلاح طلبی از کاندیدای معتدل حسن روحانی که با شعار « دولت تدبیر و امید » وارد عرصه شده بود ، طیف اصول گرا را دچار چالش کرد. این اعلام دیری نپائیده بود که با دو خبر دیگر کار را تمام کرد. اعلام حمایت سید محمد خاتمی رئیس جمهوری دوران اصلاحات و اعلام رای دادن به حسن روحانی توسط اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری دوران سازندگی ؛ شور خاصی را در جامعه پدید آورد. هرچند فرصت اندک بود ؛ اما تغییر رفتار مردم و شور پدید آمده از این اخبار به ناگاه درصد آرای حسن روحانی را بالا برد.


از طرف دیگر محمد باقر قالیباف که پیش از این همیشه در صدر نظر سنجی ها بود با اتفاق پیش آمده در سومین منظره و عقب نشینی و سکوت در مقابل استدلال حسن روحانی ؛ آرایش ثابت ماند و به طور طبیعی درصدش افت کرد.


در این میان آرای محسن رضائی و علی اکبر ولایتی رشد در خور توجهی داشت . محسن رضائی با ستدلال های اقتصادی و یارانه ی سبز و تسلط بر رفتار خود ، طبق آمار ، توانست در صدر آرای روستائیان کشور قرار گیرد و آرای سعید جلیلی با روند کندی افزایش یافت. سید محمد غرضی نیز همان روال قبلی را برای خود حفظ نمود و با خروج حداد عادل ، یک رتبه نزول کرده و نفر آخر شد.


اینک بر اساس شنیده ها و نظرسنجی و بازخوردهای جامعه احتمال آرای کاندیداها به ترتیب زیر خواهد بود : حسن روحانی ، محمد باقر قالیباف ، علی اکبر ولایتی ، محسن رضائی ، سعید جلیلی ، سید محمد غرضی.


احتمال جابجائی در رتبه ی 2 ، 3 و 4 هست و این موضوع با شایعات کناره گیری احتمالی علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف به نفع سعید جلیلی ممکن است دستخوش تغییرات اساسی شود. هرچند انصراف این دو با اعلام ستادهایشان منتفی است اما به طور قطع و یقین دیگران انصراف نخواهند داد و روند انتخابات بر همین منوال خواهد بود.


احتمال دیگری که نزدیک به یقین است به سرانجام نرسیدن انتخابات ریاست جمهوری در مرحله ی اول است . با اشاره به درصد مشارکت و پراکندگی آرای کاندیداها در نظر سنجی ها این احتمال قوی بوده و روز شنبه باید منتظر اخبار رسمی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد