ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

معیار رفتار بشری

سخن مدیر مسوول نشریه ی « ساحل دریا » شماره ی 20 ؛ خرداد ماه 1392




سیزدهم رجب زاد روز نخستین پیشوای  شیعیان جهان حضرت علی علیه السلام است. دوست و دشمن از او به نیکی یاد می کنند و همواره در هر سنجه ای اورا ملاک و معیار قرار می دهند. از همه ی خصلت های ممتاز انسانی که خواسته باشیم نام ببریم ؛ از ایمان ، گفتار ، عمل به گفتار ،  پرهیزگاری ، شجاعت ، صبر ، بردباری ، عدل ، اعتدال و ... همه ی آن هائی که می توان شمرد و دید ؛ در این شخص هویدا و ماندگار بود.


او هیچ گاه از جاده ی انصاف خارج نبود ، هیچ گاه برپیامبر پیشی نگرفت ؛ هیچ گاه از او عقب نیفتاد بلکه همیشه همراه و ملازم او بود و راه سعادت را این گونه در رفتار عملی خویش به جهانیان نمایاند و مصداق کامل « المتقدم لهم مارق والمتاخر عنهم ذاهق واللازم لهم لاحق » شد.


در راه دین و اعتقاداتش چنان صبر پیشه کرد که مصداق عینی « فاستقم کما امرت » بود.


هرکس در سیره ی عملی و اخلاقی پسرعم رسول خدا صلی الله علیه وآله قسمتی را در خود تقویت کرد و یا خواست در آن بخش خود را هم ذات آن بنده ی خاص خدا بپندارد. اما بیش از همه و پیش از همه علی علیه السلام را معیار « عدالت و اعتدال » می دانند. عدالت علوی آرزوئی است که دست یافتن بدان سخت و شاید غیر قابل تصور باشد .اعتدال داماد پیامبر اعظم در همه ی زمینه ها مثال زدنی است و شاید تلاش برای ایجاد حداقلی از این میانه روی آرزوی خیلی از مردمان باشد.


اما امروز علاوه بر عدالت و اعتدال ؛ اخلاق علوی ،  گمشده ی جامعه ی ایرانی شده است. در بزنگاه های سیاسی بی اخلاقی در اوج خود عریان شده است و همه می دانند و می بینند و عجب آن که دم بر نمی آورند و عجیب تر آن که برای دو روز دنیا هم نوا با بی اخلاقی ها دنبال جیفه ی دنیوی ، وجدان خویش را نیز زیر پا می نهند.


در آستانه ی زاد روز « معیار رفتار بشری » با تبریک این خجسته مولود ، تمنای اجرائی شدن رفتارهای 25 سال خانه نشینی او و  آرزوی محقق شدن آرمان های پیاده شده در 5 سال حکومت « عدل و اعتدال » ؛ برای همه ی ایرانیان و جهانیان آرزومندم.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد