ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 |
پیش در آمد :
قرار بود این مقاله زودتر آماده شود و قبل از « تیرماه سیزده شب » منتشر شود ؛ اما نشد. تقدیم به همه ی آنهائی که ضمن پاسداشت همه ی رسوم باستانی لحظات شاد و زیبا را برای جامعه به ارمغان می آورند.از زیبائی این جشن همین بس که صله رحم ؛ شادی و محبت را توامان دارد.
خاستگاه مراسم تیرماه سیزده :
در گاه شماری ایرانی، روزهای ماه یک نام ویژه دارد و نام هر یک از ماه های دوازده گانه نیز در شمار روزهای ماه جای داشت برای نمونه:
روز نخست هر ماه اورمزد،دوم هر ماه بهمن ، سوم هر ماه اردیبهشت ، هفتم هر ماه امرداد ، روز دهم هر ماه مهر، روز سیزدهم هرماه تیر ، در19هر ماه فروردین و روز بیست و سوم، باد نام دارد.طبق نظریه های باستانی نام ها متعـلق به سی فرشته نگاهبان روزها و ماه ها بوده است.
هرگاه ماه و روز همنام می شدند به یمن این همنامی جشنی بر پا می شد. برای نمونه فروردینگان در روز فروردین و ماه فروردین ( ۱۹ فروردین )، خردادگان، روز خرداد در ماه خرداد و مهرگان در روز مهر از ماه مهر ( ۱۰ مهر ) برگزار می شد.
تا هنگام گاهشماری خیام در گاه شماری، ماههای 31 روزه نبود. همه ماهها 30 روزه بودند و پنج روز و شش ساعت بازمانده را به نام « پنجه» در پایان سال جای می دادند. از زمانی که ماههای بهار و تابستان 31 روزه شد پس از ماههای فروردین روزهای ماههای گاه شماری پیشین یک روز جابجامی شود. به همین علت میزان روزهای ماه های باستانی به شمار ماههای پشت سر گذاشته روز ها نیز جابجا شدند. برای نمونه روزهای اردیبهشت ماه که یک ماه 31 روزه را پشت سر گذاشتند یک روز جابجا شدند. روزهای خرداد دو روز، تیرسه روز، امرداد چهار روز، شهریور پنج روز و ماههای مهر تا اسفند که هر کدام شش ماه 31 روزه را پشت سر گذاشته اند شمار روزهایشان شش روز جابجا گشته است. از این روی تیرگان بجای آنکه در 13 تیر کنونی برگزار شود، سه روز زودتر در دهم تیر برگزار می شود. و مهرگان بجای آنکه در 16 مهر برگزار شود، شش روز زودتر در دهم مهر برگزار می شود. نباید دهم تیر ماه کنونی که تیر نام دارد با دهم مهر که مهر نام دارد یکسان شمرد. زیرا ده تیر همان 13 تیر باستانی است و ده مهر همان 16 مهر باستانی است.
دو جشن هستند که هنوز پس از گذشت هزاران سال، در مازندران برگزار می شوند و در دیگر جاهای ایران به دست فراموشی سپرده شدند. یکی جشن مردگان است و جشن مردگان برابر با پنج روز آخر سال تبری است « پتک تبری یا پنجیک دیلمی » که در پیوند با بازگشت فروهر درگذشتگان است. در این گاه ، مردم به گورستان ها می روند و برای آمرزش روان مردگان خویش خوراک می دهند شناخته می شود و دیگری جشن تیرگان است که به نام «تیرماه سیزده شو» در سیزدهمین روز تیر ماه تبری برابر با 12 آبان برگزار می شود.
چرا تیرماه تبری در آبان ماه شمسی قرار دارد ؟
چگونگی جابجا شدن زمان برگزاری جشن را باید درچگونگی گاه شماری تبری جست. در گاهشماری تبری، دیلمی، سنگسری و ارمنستانی...شش ساعت بازمانده آخر سال در شمار نمی آمد و پیامد آن در هر چهار سال 24 ساعت( یک روز) گاه شماری جابجا می شد ( همان سال کبیسه ). با گذشت 120 سال از انباشت این شش ساعت های بازمانده در آخر سال یک ماه بدست می آمد که در گاه شماری باستانی این یک ماه را در هر 120 سال بر شمار ماههای سال می افزودند و سال سیزده ماهه پدید می آوردند تا ماههای سال به گردش در نیایند. ایرانیان، ماه افزون شده را آنچنان با جشن و شادی و آفرین یزدان سپری می کردند که همگان را آرزو بر این بود که در جشن 120 ساله زنده باشند و آن شادمانی را ببینند. و این جمله که « الهی 120 ساله شوی » از این جا برخاسته است.
نقل است که در گاهشماری تبری، ارمنی، دیلمی این شش ساعت های بازمانده آخر سال، روز یا ماه به شمار نمی آمد و در پیامد آن ماهها به گردش در می آمدند از اینروست که تیرگان در مازندران در آبان و نوروز ماه (عئید ماه) در تیر ماه پدیدارمی شوند.اما برای ماندگاری تیرماه تبری در آبان ماه شمسی در روایتی آمده است که در دوران صفویه و با پایان یافتن فرمانروایی تبری ها بر سرزمین خویش، اختر بینی به فراموشی سپرده شد و تیرگان و نوروز برای همیشه در آبان و تیر نگه داشته شدند ؛ در روایتی دیگر نقل شده است که از زمان خسروپرویز، در پی نابسامانی های کشور، محاسبهً کبـیسه به دست فراموشی سپرده شد و در نتـیجه، با گذشت زمان آغاز سال، یعـنی فروردین از اول بهار ( ورود خورشید به برج حمل)به اول تابستان (ورود خورشید به برج سرطان) کشانده شد. اما در این زمینه ابوریحان بیرونی می نویسد :
ایرانیان وقتی که سالهای خود را کبـیسه می کردند، فصلهای چهارگانه را با ماههای خود علامت می گذاشتـند. زیرا این دو بهم نزدیک بودند؛ فروردین ماه اول تابستان، تیرماه اول پائیز، مهرماه اول زمستان و دی ماه اول بهار بود و روزهای خاص در این فصل داشتـند که بر حسب فصلهای چهارگانه، به کار می بستـند و چون کبـیسه اهمال شده، اوقات آنها بهم خورد
اسامی ماه های تبری که آغاز آن از دوم مرداد ماه شمسی است به ترتیب عبارتند از : ۱ - فردینه ماه ۲ - کرچه ماه ۳ - هر ماه ۴ - تیرماه ۵ - ملارماه ۶ - شروینه ماه ۷ - میر ماه ۸ - اونه ماه ۹ - ارکه ماه ۱۰ - د ماه ۱۱ - وهمنه ماه ۱۲ - نوروز ماه .
اسامی ماه ها در گاه شمار دیلمی یا گیلانی کمی متفاوت است آغاز سال دیلمی از هفدهم مرداد است و ماه های آن به ترتیب عبارتند از : ۱ - نوروزماه ۲ - کورچ ماه ۳ - اریه ماه ۴ - تیرماه ۵ - مردال ماه ۶ - شریر ماه ۷ - امیرماه ۸ - اول ماه ۹ - سیاماه ۱۰ - دیاماه ۱۱ - ورفنه ماه ۱۲ - اسفندارمد ماه.
لازم به ذکر است تیرماه در تـقویم مازندرانی (مانند تـقویم فرس قدیم ) مصادف با آبان ماه در تـقویم جلالی (تـقویم شمسی) است و آغاز سال در مرداد ماه مانده است اما مردم آن پنج روز و شش ساعت باقیمانده را که در تبری به نام پتک است از اول فروردین تا ۵ فروردین شمسی پس از پایان « اونه ماه » و در دیلمی از ۱۶ تا ۲۰ فروردین ماه شمسی و پس از پایان « اول ماه » حفظ کرده اند. « جشن مردگان » در این زمان برگزار می شود.
جشن تیرماه سیزده :
در ایران از کهن ترین زمان، در هر ماه جشنی که نام آن ماه را داشت، برگزار می شد. از این جشن های دوازده گانه تـنها جشن تیرگان با نام تیرماه سیزه شو ( شب سیزده تـیرماه) هنوز در مازندران برگزار می شود. ولی برگزاری جشن های دیگری چون فروردین گان، اردیبهشت گان و.. به دست فراموشی سپرده شده است. جشن تیرگان روز سیزدهم ماه تیر ( روز تیر ) است.
افزون بر یکی بودن نام روز و ماه ، جشن تیرگان را سالروز حماسهً معـین کردن مرز ایران با تیراندازی آرش و شب تولد حضرت علی ( ع) همزمان می دانند و می گویند پیروزی کاوه بر ضحاک نیز در این روز اتفاق افتاده است.
از اتفاقات یاد شده تعیین مرز ایران به توسط تیراندازی آرش مشهور تر است بطوری که ابوریحان بیرونی در التفهیم آورده است : ... بدین تیرگان گفتـند، که آرش تیر انداخت از بهر صلح منوچهر که با افراسیاب ترکی کرده است، بر تیر پرتابی از مملکت؛ و آن تیر گفـتـند : او از کوه های طبرستان بکشید تا بر سوی تخارستان. ابوریحان پیدایش جشن تیرگان و شرح برگزاری آن را در آثارالباقیه به تفضیل آورده، و برای پـیدایی آن دو سبب نقل کرده است؛ یک سبب تیراندازی آرش برای مرز ایران و توران بود که.. کمان را تا بنا گوش خود کشید و خود پاره پاره شد. و تیر از کوه رویان به اقصای خراسان که میان فرغانه و تخارستان است.
نشانه های برگزاری جشن تیرگان، از قرن ششم به بعـد در سند های تاریخی اندک است. در روزگار ما، فقط در شهرهای مازندران مراسم « تیرما سیزه شو » بر جای مانده است. . محاسبه فصل ها، فعالیتهای کشاورزی و جشنهای کهن بر پایهً تـقویم محلی مازندرانی تا یک نسل پیش رایج بود.
مراسم ویژه ی « تیرماه سیزده شب » :
« لال بازی » :
یکی از رسوم ویژه ی این شب است ؛ شگون چوب خوردن از لال نیز از دیگر مراسم مخصوص این جشن است، به گونهای که در برخی از شهرها این مراسم به « لال شو = لال شب » معروف است. بدین ترتیب که شخصى که او را خوشقدم مىدانند، در این شب با لباس مبدل، دستمالی به سر بسته و صورتش را سیاه میکند و مانند لالها با کسی حرف نمیزند و چند نفر او را همراهی می کنند. این شخص که او را لال، لال مار و لال شیش میگویند با همراهی چند نفر وارد خانههای محل میشود و با چوب و ترکهای ( شوش یا شیش ) که از درخت داغداغان (تهدانه) در دست دارد ، ضربهای به ساکنان خانه میزند. او ( لال ) مخصوصاً به سراغ زنان نازا، حیوانات اهلی نازا، دختران شوهر نکرده، و درختان بی میوه می رود و با ترکه به آنها می زند. یک نفر از حاضران پا در میانی کرده و ضمانت می کند که مثلا : این زن یا آن درخت یا آن دختر را نزن. من ضمانت می کنم که باردار شود، میوه بدهد، به خانه شوهر رود. صاحب خانه ها، به آنان شیرینی، گندم برشته، برنج، گردو یا خوراکی دیگر می دهند و آمدن لال را به خانه و کاشانه خود به فال نیک می گیرند و باور دارند که «لال»هر کس را بزند تا سال دیگر مریض نمیشود در بعضی از نقاط مازندران پس از رفتن لال، صاحب خانه ترکه " توت شیشک " را ( که لال در همه ی خانه ها می گذارد) در بـین چوب های سقـف خانه گذاشته و معـتـقدند که برکت بام را زیاد و حیوانات موذی مثل موش و سوسک و ... را دفع می کند. در حین انجام این مراسم کسى نباید صحبت کند، زیرا جریمه مىشود.
شال اندازی :
درشب تیر ماه سیزده، مراسم شالاندازى نیز انجام مىشود. در این مراسم نوجوانان به پشت بام خانه ها می روند و دستمالی را به ریسمان می بندند و به خانه ها می اندازند تا صاحب خانه کشمش، نخود چی، پول و .... در گوشه دستمال ببنددو به آنها هدیه دهد.
آب پاچی :
در روز تیر ماه سیزده پاچیدن آب به یکدیگر را خوشیمن مىدانند
فال حافظ :
از رسم های دیگر تیرما سیزه شو فال گرفتن با دیوان حافظ است که در شهرها، روستاها و تقریباً همه خانه ها - حتی اگر لال هم به خانه نیاید - مرسوم است. در این شب ، برای همهً حاضران فرصتی است که خوب و بد نیت خود را از حافظ، که " به شاخ نبات " قسمش داده اند، جویا شوند. در روستاها و خانواده هایی که " حافظ خوان " نباشد، حاضران با دوبـیـتی خواندن، فال می گیرندودر بعضی جاها نیز مردم هر خانه دور هم جمع می شوند و به نقل داستان ها و قصه ها می پردازند .
جشن و پایکوبی :
جشن و پایکوبی بخش دیگری از این مراسم است که معمولا نوازندگان محلی با سورنا می نوازند و مردم به شادمانی و پایکوبی می پردازند.
پذیرائی ویژه ی « تیرماه سیزده شب » :
آماده کردن خوراکیهای سیزدهگانه جشن را کامل می کند. با اشاره به واقعه ی تاریخی جنگ افراسیاب و در محاصره بودن مردم آن زمان پختن گندم و میوه خصوصا « به » یکی از رسوم ویژه ی این شب است . اساسا پذیرائی از میهمانان با آجیل و شیرینی و تنقلات که از نظر تنوع به سیزده برسد ؛ در این جشن مورد توجه قرار می گیرد.
پی نوشت :
درج این مطلب در سایت جهانگردانرامسر
سلام وب خوبی داری به من هم سربزن.
www.sheen.blogsky.com
تبادل لینک هم میکنیم برای تبادل لینک در قسمت نظر دهی وب نظر بدهید در ضمن عضویت در خبر نامه رایگان است.
با سلام . آقای حلاجیان مطالب جالبی نوشتی . امیدوارم که موفق باشی . راستی تو انتخابات مجلس شرکت کردید؟وضعیت چطور بود؟
سلام دوست خوبم
در نوشتارهای قبلی کیفیت شرکت در انتخابات و نتیجه را درج کرده ام .
ممنون از اینکه سرزدید و نظر دادید.
salam mohandes hallajian.khili khosh hal shodam ke emshab kamelwebetono didam.besyar ziba bod.dar morede kanoni ke darin besyar khoshhal shodam. chon khodam az javonaye hastam ke motmaenan dar ayande azam bishtar mishnavid. vali mikham khili por bashamo zohor konam.az tarafe man be tamami dostan dar kanon dosti salam beresanid. baraye tamami shoma dostane azizam arezoye salamati daram. ba tashakor:mohammad kazem hallaji sani daneshjoye modireate jahangardi
سلام به شما و دوستانتان
ممنون از اینکه مطالب اینجانب را در سایت خود قرار دادید.
از اینکه با شما بیشتر آشنا شدم خوشحالم.
سعی کنید پیامتان را فارسی بنویسید؛ ممنون از زحماتتان.
با سپاس.
سلام
از مطالبتون استفاده بسیار بردم جالب بود ممنون
سلام مهندس حلاجیان.لطفا وبلاگ من رو هم به عنوان اولین وبلاگ تجارت الکترونیک رامسر در ساحل دریا لینک کنی تا از همشهریان عزیز اگر کسی علاقه مند بود بنده با کمال میل کمکشون کنم .
http://it24.blogfa.com
بروزم با مطلب "پیام تبریک احمدی نژاد، انگیزه ها و آثار"
سلام ممنونم که باز هم بهم سر زدین
مجبورم مختصر بگم جوابتونو امیدوارم مفید هم باشه
جایی که حضور روحانی حضرت حق کمتر احساس میشه سرماست .که اوجش زمهریره.
جایی که ما هستیم یا لا اقل در شرایط فعلی من هستم پر از کفر ه در همین کشور اسلامی و مثلا مذهبی
حرفهای بعضی ها مثل یخ بران سرمارو تا عمق جان آدم فرو می بره.اما میدونم هست حتی همین جا در همین جنگل یخهای بران.
شاید تعبیر من جالب نبود اما اون لحظه این عبارت تو ذهنم اومد و من هم به دلایلی که قبلا گفتم تغییرش ندادم.
امیدوارم توضیحش کافی باشه.
باز هم ممنونم که همراهید
یا حق
مهندس جان سلام ...چرا اقای مشایی پشت سر هم گند میزنه؟
ایندفعه صدای علمای قم رو در اورده
شما نظرتون چیه؟
موفق باشید
راستی مطلبتون هم جالب بود خوندم و استفاده کردم. فیروز باشید
********************
خداوند آزادی را آفرید و بشر بندگی را. «آندره شینه»
********************
کسی که حفظ جان را مقدم بر آزادی بداند، لیاقت آزادی را ندارد. (بنجامین فرانکلین)
سلام
ممنونم که با دقت خوندین و اصلاح کردین
شمال_آمل
آبادی بتخانه ز ویرانی ماست
جمعیت کفر از پریشانی ماست
اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هر عیب که هست در مسلمانی ماست
با سلام
بروزم با "هاشمی مجاهد، هاشمی زنده"
منتظر نظرات سازنده شما هستم.
سلام
آقای حلاجیان
تیپم شاید یادت نیاد
نشون به اون نشون که خوابگاه۴ فوتبال خوب بازی میکردم
خیلی خوشحال شدم که وبلاگتو دیدم سری هم به ما بزن
مشتی
سلام
آیا نمی خواهید مطلبی راجع به استیضاح اخیر بنویسید ؟
از کنارش آرام گذشتید ها
سلام
ممنون از نظرت
استیضاح و خبرهایش آنقدر زیاد شده که موضوع آزاردهنده ای شده است.
با سپاس.
خیلی برای من üالب بود .ممنون از زحماتتان.
در سایه حق موفق باشید
سلام
راجع به خیلی مطالب آزار دهنده دیگر نگاشته اید ها ( ؟؟!!)
ولی بهر تقدیر این واقعه ای در تاریخ سیاسی محسوب می شود
به لحاظ جدید بودن و ...
بگذریم
سلام
متاسفانه منظورتان را متوجه نشدم.
با سپاس.
سلام از اینکه بر ما منت گذاشته و به وبلاگمان سر زدید ممنونم من لینکتان کردم بارها خواستم در غالب نظر از شما شماره تماس بگیرم ولی گفتم شاید مناسب نباشد.
خبرنگار رامسر
سلام بر شما
و ممنون از لطف شما
من علی رجبی ورودی 85 برق دانشگاه عباسپورم و در خدمت شما.
انشا الله باز هم شما در این دنیای مجازی ببینیم.
شما را در پیوندمان قرار دادیم...
سلام
و سپاس از لطفتان.
نجه مرگ چه بیرحم و گریبانگیر است، آه ای قوم مسلمان بجنبید که فردا دیر است
ملتهای مسلمان بپا خیزید تا به رهبران سازش طلب دنیای اسلام نشان بدهید که نسبت به سکوت سران سازشکار عرب در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، عصبانی هستید.
سلام جناب حلاجیان
بله.بنده رامسری هستم.انشاء الله رامسر اومدم با هم بیشتر آشنا میشیم.
سلام برادر
ممنون که به من سر می زنی
مطلب حج
با توجه به موسم حج
ذکر خاطره ای بود
از دوران حج دانشجویی
یا علی
سلام مهندس جان ممنونم شرمنده می کنی ما را با حضور سبزت همیشه سر فراز باشی می دونی چیه
وقتی تنهاییم دنبال یک دوست می گردیم - وقتی پیداش کردیم دنبال عیب هاش می گردیم وقتی عیب هاشو پیدا کردیم از دستش می دیم و وقتی از دستش دادیم دنبال خاطره هاش می گردیم و باز هم تنهاییم
[
سلام
ان شاالله هیچ وقت تنها نباشی.
با سپاس.
آپم با :
باور...
با عرض سلام و خسته نباشید.
جناب آقای مهندس حلاجیان
اینجانب و جمعی از علاقمندان به فرهنگ مازندرانی در نظر داریم تا سر رسید 1388 ویژه منطقه خطیرکوه را طراحی و منتشر نمائیم.
با توجه به اینکه این سررسید شامل اطلاعاتی در زمینه آداب و سنن منطقه مازندران بویژه سوادکوه می باشد، بدینوسیله از شما درخواست می گردد در صورت صلاحدید اجازه بفرمائید تا از یکی از پست های شما در این وبلاگ با عنوان (« تیرماه سیزده شب » ؛ جشنی که باقی ماند) در این سررسید با ذکر منبع استفاده گردد.
در صورت تمایل میتوانید از طریق ایمیل با بنده تماس بگیرید.
با تشکر
سلام خدمت دوست خوب
جناب آقای جابر رزاقی
از اینکه لطف کردی و به وبلاگم سرزدیدو نظر نوشتید ؛ ممنونم.
بنده هم خوشحال خواهم شد که راستای احیای سنن قدیمی مقاله ام مورد توجه واقع شده است.
همانطور که خود نوشته اید با ذکر منبع درج مطلب در سررسید شما را از افتخارات خود خواهم شمرد.
البته اگر لطف کنید و سررسید را به بنده هدیه نمائید برای یادبود و آشنائی با سنن دیگر آن منطقه سپاسگزار خواهم بود.
ان شاالله هرجا که هستید پیروز باشید.
با سپاس.
بروزم با "وحدت ملی در دیدگاه رهبری"
از همه دوستداران رامسر دعوت میگردد در نظر سنجی وبلاگ دریا دیم شرکت نمایند . منتظر نظرات سازنده شما هستیم
http://daryadim.blogspot.com
بروزم با "کالبد شکافی سانسوریسم در اخبار رسانه ملی!"
سلام.
اطلاعات جالب و جذابی بود.
متشکرم
موفق باشید!
سلام مهندس جان
خوبید؟
چون مطلب زیاده لطف کنین ادرس میلتونو بدین بفرستم (نوشتم ولی هنوز تایپ نکردم)
خیلی ممنون از لطفتون
سلام.
گوشه عزلت گزیده اید یا ...
به امید صبح...
سر بزنید!
آپم با :
کوچ...
آپم با :
بم همیشه زنده است...
گلپونه ها نامهربانی آتشم زد...
حاجی حلاجیان سلام
از اینکه وبلاگ منو اد کردی ممنونم
راستی الان کجایی ؟
امیدوارم سلامت و سرخوش باشی
سلام
بابا وبلاگت حرف نداره خیلی حال کردم من مدیر جک جک هستم اگه میشه منو با اسم
Xxxxxxxxxسلطان خنده xxxxxxxxx
لینک کن منم با هر اسمی می خوای لینکت میکنم
اینجوری هم امار بازدیدت میره بالا هم من تو یه وبلاگ باحال لینک دارم
بیا وبلاگمم ببین منتظرم ...........
www.jokjok.blogfa.com
آپم با :
تو هم بیا دعا کنیم...
آپم با :
اَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ...
سلام مهندس
نیستید؟فعالیت شما خصوصا همکاری با ما قطع شده چرا؟
هر جا هستید برای شما آرزوی سلامتی داریم.
سلام
متن جالب با استنادهای معروفی جمع اوری کردین ولی در بندپی مازندران این تقویم هنوز رایج هستش و بزرگان این محل این تقویم را به طور کامل میدانند و استدلال انها از استدلال هایی که شما در این جا ارائه کردین خیلی محکم تر و معقولانه تر است
فقط همین قدر بگم که تیرماه سیزه شو همیشه در 12 ابان ماه واقع نمیشه مثلا همین امسال این شب در غروب هفتم ابان ماه بودش و در چهار سال اینده در غروب هشتم ابان قرار داره
با تشکر خواهشا بیشتر تحقیق کنین و در عصر ارتباطات متن کامل و جامع ارائه بدین
شاید ادبیاتم خوب نبود ولی به هرحال عذرخواهی می کنم
سلام
دوست خوب محبت می کردین اطلاغات خود را اضافه می کردید و یا آدرس محل درج اطلاعات کاملتر را درج می کردید. که همه استفاده کنند.
همانطور که نوشتید عصر ارتباطات است پس می شود اطلاعات ناقص را کامل کرد .
خیلی ممنونم از مطالب آموزنده شما استفاده کردم .
عالی هرچی خواستمبود ممنون از سایت خوبتون
سلام و سپاس
بسیار زیبا و کامل بود .مرسی.
سلام و سپاس